Reklama

Reklama

Newyorští detektivové na stopě zabijáka. Kriminální snímek Madigan (1968) vznikl v době, kdy hollywoodský studiový systém vyčerpal své možnosti a stará garda tvůrců i hereckých představitelů pomalu uvolňovala místo nastupující generaci. Veteráni jako režisér Donald Siegel a herci Richard Widmark a Henry Fonda se snažili přizpůsobit nové době a je to svým způsobem vidět i na Madiganovi. Titulní hrdina se svým kolegou nezvládnou zatčení nebezpečného zabijáka a pak stráví celý víkend jeho stíháním. V paralelním příběhu sledujeme práci jejich nadřízeného, komisaře Russella, který musí lavírovat mezi požadavky běžné policejní práce a nejrůznějšími politickými tlaky. Nezanedbatelnou úlohu hraje i rodinné zázemí obou hlavních hrdinů. Režisér Siegel se snažil ozvláštnit rutinní povahu policejního pátrání pří zachování potřebné míry realističnosti, která tehdy přicházela do módy. Snímek svým způsobem předznamenal sérii populárních policejních filmů z počátku sedmdesátých let (Francouzská spojka, Noví centurioni apod.), jejichž realistické pojetí ovlivnilo tento žánr na celou dekádu a poznamenalo i stále populárnější televizní produkci (seriál Kojak). Ostatně i policista Madigan v podání Richarda Widmarka se dostal o pár let později na obrazovku ve stejnojmenném seriálu (1972–73), jehož šest epizod se střídalo ve vysílání s dalšími dvěma detektivkami v rámci pravidelného pořadu NBC Mystery Movie. (Česká televize)

(více)

Recenze (43)

cheyene 

všechny recenze uživatele

Navzdory zdejšímu hodnocení jde o zdařilou, starou, poctivou detektivku, kde nejsou kriminalisté žádnými nesmrtelnými hrdiny, příběh je syrový a ke konci i napínavý a emotivní. Diváka potěší také rozebírání charakterů postav, jejich soukromý život a co se zpracování týče, tak určitě volba prostředí s atmosférou a herecké výkony. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Asi nejslabší film Dona Siegela, který jsem dosud viděl. Po slibném začátku film ztratí dech a do konce ho nenabere. Prolínání kriminálního vyšetřování se soukromím detektivů bylo víckrát a lépe vykresleno v jiných filmech. Takhle nám zbývá alespoň herecké obsazení, plné známých tváří ze starých kriminálek, v čele s velmi dobrým Richardem Widmarkem a Henry Fondou, který tady sice nemá moc co hrát, přesto své postavě dodal kouzlo. 50%. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Aj policajti sú len ľudia. Radi sa pozrú po peknej slečne, nechajú ujsť zločinca, majú milenky, kryjú si medzi sebou svoje prekročenia zákona, zvádzajú partnerky svojich kolegov, majú spriaznených špicľov - informátorov a paranoidne podozrievajú kolegov, čo sa lepšie obliekajú, z úplatkov. O tomto všetkom je Madigan. Vnútorný rytmus policajného oddelenia a jeho súkromných drám akoby navonok prekrývala zápletka o hľadaní ozbrojeného zločinca. No na rozdiel od tisícky ako cez kopírku nakrútených krimi-drám, to zďaleka nie je len o lapaní zloducha. Pôsobivý je koniec, nepriamo obviňujúci špičky polície zo svojvoľného mrhania životmi podriadených. Zvyšok je pomerne zaujímavá, no miestami až unavene ubíjajúca a každému dobre známa zapletená každodenná pracovne vzťahová rutina. ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Podobně jako u Cooganova triku tu absentuje jakýkoli prvek překvapení nebo žánrového ozvláštnění. Mrtvolnost a bezkrevnost obou kriminálek podtrhuje využití typicky šedesátkových kamerových filtrů, absence explicitního násilí nebo snímání v poměrně dlouhých záběrech. Clint Eastwood s Richardem Widmarkem jsou navíc prototypy správňáckých detektivů, kteří občas procedí se znechuceným výrazem drsnou hlášku, ale spravedlnosti vždy učiní zadost. S nástupem let sedmdesátých naštěstí Siegel ožil, když divákům mimo jiné naservíroval legendárního a především nekorektního Drsného Harryho. ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

ničím výnimočná detektívka z newyorského prostredia, snažiaca sa vykresliť viaceré stránky života detektívov a policistov, s dôrazom na ich charakter, morálku ale aj problémy súkromného života..... myslím že režisér rozpracoval až príliš veľa minipríbehov na pozadí nezaujímavého pátrania po utečencovi, ktoré pôsobili samoúčelne, mistami až ako naťahovanie času do "povinnej" 90 minútovej stopáže, ktoré film iba rozriedili a zahmlili jeho žánrové zaradenie.... záver však, vďaka svojej neštandartnosti a neštylizovanosti je hodnotný a zapamätateľný.... podľa mňa námet vhodnejší na seriálové spracovanie, nie na celovečerný film.... mimochodom, natočené v rovnakom roku ako Cooganov trik, ktorý sa mi zdal o triedu vydarenejší a viac svedčiaci štýlu režiséra ()

Galerie (16)

Zajímavosti (1)

  • Lloyd Haynes v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)

Reklama

Reklama