Reklama

Reklama

Newyorští detektivové na stopě zabijáka. Kriminální snímek Madigan (1968) vznikl v době, kdy hollywoodský studiový systém vyčerpal své možnosti a stará garda tvůrců i hereckých představitelů pomalu uvolňovala místo nastupující generaci. Veteráni jako režisér Donald Siegel a herci Richard Widmark a Henry Fonda se snažili přizpůsobit nové době a je to svým způsobem vidět i na Madiganovi. Titulní hrdina se svým kolegou nezvládnou zatčení nebezpečného zabijáka a pak stráví celý víkend jeho stíháním. V paralelním příběhu sledujeme práci jejich nadřízeného, komisaře Russella, který musí lavírovat mezi požadavky běžné policejní práce a nejrůznějšími politickými tlaky. Nezanedbatelnou úlohu hraje i rodinné zázemí obou hlavních hrdinů. Režisér Siegel se snažil ozvláštnit rutinní povahu policejního pátrání pří zachování potřebné míry realističnosti, která tehdy přicházela do módy. Snímek svým způsobem předznamenal sérii populárních policejních filmů z počátku sedmdesátých let (Francouzská spojka, Noví centurioni apod.), jejichž realistické pojetí ovlivnilo tento žánr na celou dekádu a poznamenalo i stále populárnější televizní produkci (seriál Kojak). Ostatně i policista Madigan v podání Richarda Widmarka se dostal o pár let později na obrazovku ve stejnojmenném seriálu (1972–73), jehož šest epizod se střídalo ve vysílání s dalšími dvěma detektivkami v rámci pravidelného pořadu NBC Mystery Movie. (Česká televize)

(více)

Recenze (37)

Lima 

všechny recenze uživatele

„Hodný hoch Hollywoodu“ Henry Fonda je opět respektováníhodný klaďas každým coulem, Richard Widmark zase tím správným neústupným policistou, do toho občas hraje fajnový jazzík a atmosféra New Yorku konce 60.let moc prima, ale děj první dvě třetiny absolutně nevtáhne, nepohltí a až přiliš často se zde skrze přehršel dialogů řeší úplné banality. Od specialisty na kriminální žánr a chlapácké snímky Dona Siegela jsem čekal tedy o dost ostřejší kalibr a poznával ho až posledních dvacet minut, které srší nábojem pro jeho filmy tak typickým. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Madigan má zdánlivě všechno, co by měla dobrá kriminálka mít, tedy tvrdé detektivy, nebezpečné zločince, krásné ženy a velký případ, přesto to ve výsledku skřípe. Příliš mnoho dialogů, příliš utahané tempo a duchem to vězí někde v 50. letech, i když na pár scénách je vidět, že to chce držet krok s dobou. Nechám tři hvězdičky, ale jsou to úplně jiné tři hvězdičky než obvykle dávám. Tak trochu mhouřím oko a říkám si, že by to vůči veteránovi Seigelovi nebylo fér jít ještě níž. Celkový dojem: 50 %. ()

Reklama

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Henry Fonda ve své typické roli morálně pevného policisty je tentokrát konfrontován s nebývalou situací: musí se vypořádat s aférou s vdanou ženou a ukazuje se, že ani ostatní policisté nejsou zrovna nejčistší. Náročný a mnohoznačný kriminální film, jeden z nezapomenutelných, které utvářely celý žánr své doby. Film, v němž září především výborný Richard Widmark, dal vzniknou stejnojmenému kriminálnímu seriálu se stejným hlavním hrdinou. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Aj policajti sú len ľudia. Radi sa pozrú po peknej slečne, nechajú ujsť zločinca, majú milenky, kryjú si medzi sebou svoje prekročenia zákona, zvádzajú partnerky svojich kolegov, majú spriaznených špicľov - informátorov a paranoidne podozrievajú kolegov, čo sa lepšie obliekajú, z úplatkov. O tomto všetkom je Madigan. Vnútorný rytmus policajného oddelenia a jeho súkromných drám akoby navonok prekrývala zápletka o hľadaní ozbrojeného zločinca. No na rozdiel od tisícky ako cez kopírku nakrútených krimi-drám, to zďaleka nie je len o lapaní zloducha. Pôsobivý je koniec, nepriamo obviňujúci špičky polície zo svojvoľného mrhania životmi podriadených. Zvyšok je pomerne zaujímavá, no miestami až unavene ubíjajúca a každému dobre známa zapletená každodenná pracovne vzťahová rutina. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Tři dny ze života newyorkských poldů... Je páteční ráno a Madigan se svým parťákem ze 23. okrsku zpackají jedno zatčení, což se stane tomuhle poldovi, žijícímu vlastně jen pro svou práci nakonec osudným. Klasická krimi prolnutá s psychologickým dramatem, film ze staré školy se zadními projekcemi a na svou dobu a žánr řekl bych mírně >nekorektními< erotickými scénami, řemeslně rutinní poctivá filmařina, odhalující z více úhlů pohledu práci, problémy a život policistů od detektivů z chodníku až po velení okrsku. Takový mírně nadprůměrný film, zasluhující si tři a půl hvězdičky - a za tu koukatelnost i po téměř čtyřiceti letech od natočení zaokrouhleno poctivě nahoru... ()

Galerie (16)

Zajímavosti (1)

  • Lloyd Haynes v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)

Reklama

Reklama