poster

Berlín, Alexandrovo náměstí (TV seriál)

  • Západní Německo

    Berlin Alexanderplatz

  • Slovensko

    Berlin Alexanderplatz

  • USA

    Berlin Alexanderplatz

Drama / Krimi

Západní Německo / Itálie, 1980, 14x65 min

  • sator
    **

    Tak sem si seriál sehnal a sjíždím ho ale jsem zděšen... Místo o atmosféře a situaci v poválečném Německu se dívám na panoptikální postavy které nepřiměřeně exhibují a podivné situace kterým jen ztěžka uvěřit.. No uvidím dál, zatím to je jen o vůli... Vlastně dobře mi tak, co znám dobrého z německé kinematografie ?(9.7.2009)

  • radektejkal
    *****

    Psát o Fassbinderově "Bobří hlavě" by bylo jako se nechat vláčem prachem a větrem po "Alexu". Zdá se mi proto užitečnější uvést stručný obsah podle Wikipedie (mohlo by to pomoct pro základní orientaci): 1. Propuštění vězení a problémy se svobodou, 2. Pokusy o získání výdělku, i když nejsou zcela prodle Francovy libosti, život s Linou, 3. Podomní obchod (tkaničky), vdova a Lüdersova zrada, 4. Život v kutlochu, alkoholismus a deprese, 5. Seznámení se s Reinholdem a Pumsem, Reinholdovy ženy, 6. Franz se zaplete do krádeže, Reinhold ho vyhodí z jedoucího auta, 7. Ztráta pravé ruky, Evina péče, seznámení se s Willym, 8. Franz a Willy jako překupníci kradeného zboží, objevuje se Mieze, 9. Další setkání s Reinholdem, život s Mieze, 10. Mieze chce, aby Franz měl s Evou dítě, protože ho sama nemůže mít, 11. Další styky s podsvětím (Reinhold, Pums), Mieze se zamiluje do jiného - žárlivost a odpuštění, 12. Reinhold a pokusí získat Mieze a po odmítnutí ji zabije, 13. Franz se domnívá, že ho Mieze opustila, a když Meck vraždu odhalí, propadá šílenství, 14 epilog. Psychiatrická klinika, uzdravení, Reinhold je odsouzen, Franz zproštěn žaloby. - a to vše ztvořil RWF za pouhé čtyří měsíce (září až prosinec 1980)..... (Asi) nepřekonatelným problémem zapracování kontextu berlínských reálii oné doby. Jen drobný příklad: V desátém dílu, tedy před zavražděním Mieze, si Eva s Mieze prozpěvují kramářskou písničku o sériovém vrahu mladých mužů (24 celkem) Fritzi Haarmannovi (taky Fritz): "Počkej, počkej, za chvilečku / přijde Haarmann za tebou / vezme svou malou sekyrečku / udělá z tebe sekanou. / Z očí bude huspenina / a špek z tvého pozadí / na buřty užije střeva / a zbytek prostě vyhodí..." Po letech (ještě před Fassbinderem) si tuto halekačku přivlastní skvělý rakouský básník H.C. Artmann: ""warte, warte noch een weilchen, / bald kommt artmann auch zu dir. / mit dem kleenen hackebeilchen, / und macht schabefleisch aus dir." V určitém kontextu s tím stojí i případ sériových vrahů mladých dívek Schenka a Schlossaareka ve Vídni. Od babičky znám "kramářskou" na známou melodii: "Proč bychom se netěšili, / když nám Schenka oběsili / a Schlosaarek nedýchá, nedýchá / mladé holky nepíchá, nepíchá..." ... A tak se to všechno košatí jako Alexanderplatz. DA HABEN WIR WIEDER / 15 STUNDEN GEBERLINERT.(30.6.2016)

  • zencitizen
    *****

    Viděl kdysi ve dvoudenním zátahu v Ponrepu jako snad druhého nebo třetího Fassbindera vůbec a ještě pár měsíců poté se "pracně osvobozoval z čaromoci tohoto filmu", jak napsal kdysi Jan Kučera v souvislosti s Jakubiskovými Zbehy a pútniky. Ještě teď to nedokážu hodnověrně uchopit - zvláštní směs úzkosti, fatality, halucinace a k tomu jedovatě sladká Raabenova hudba. Možnost dokonale sestoupit k postavám a pak sledovat jak je to drtí a kosí jako onen žnec od pánaboha. Takový zážitek už v kině asi nikdy neprožiju.(18.7.2012)

  • Madsbender
    *****

    Franz Biberkopf, postava rozložená v čase. Ambivalentná, nejednoduchá, spálená a znovuzrodená, zmietaná svetom a osudom, drtená spoločnosťou, víťaziaca nad smrťou. No hlavne živá._____Až vo mne silné dojmy konečne prestanú doznievať, odhodlám sa snáď k dlhšiemu komentáru. Samostatnú kapitolu si zaslúži nielen absolútna koncentrácia na postavy a ich psychológiu, nerozlučiteľné spojenectvo s prísnym realizmom, osobitá civilizačná výpoveď, eliminácia rušivých prvkov (teda vizuálnej uhladenosti a čistého snímania), práca s predkamerovým priestorom/mizanscénou, ale i (a to predovšetkým) herectvo kvarteta Günter Lamprecht, Gottfried John, Hanna Schygulla a Barbara Sukowa, rôznorodé akcenty a prenikavý symbolizmus, nesúci sa celým príbehom. Zatiaľ len toľko - najlepší "seriál" môjho života. 100%(19.3.2015)

  • gudaulin
    ****

    Pět hvězdiček nedám, na to je Alexandrovo náměstí příliš komorní a literární, čtené pasáže jsou přece jen znát, na druhou stranou jsou to ty nejsilnější čtyři hvězdičky, jaké si lze představit. Navíc tenhle seriál ještě neskončil a neustále ve mě rezonuje - je to emocemi nabitá, po čertech chytře natočená věc s úžasně plnokrevnými postavami. Dobro, zlo, láska, nenávist... Tak komplikované, nejednoznačné postavy se objeví jen výjimečně. Jak už napsal Fosgo, seriál působí jako prostředí hodně laciného baru pozdě k ránu a v tom spočívá i kus jeho přitažlivosti. Ty čtyři hvězdičky jdou na vrub i šílenému vysílacímu času, navíc je to projekt, který je lepší shlédnout s menším odstupem mezi jednotlivými díly. Alexandrovo náměstí je hodně hodně dobré a nevylučuju, že se objeví v mé seriálové topce. Celkový dojem: 85 %.(1.6.2009)