• Ketri
    *****

    Páni, skoro bych věřila, že to bylo natočeno v Čechách. Neuvěřitelná podobnost. Soustředila jsem se tedy na to, abych našla alespoň jeden rozdíl, přeci nemůžeme být tak hrozní... Závěrečná modlitba za souseda konečně přinesla úlevu - hurá, našla jsem to! No posuďte sami: „Prosím Boha, Ježíše, Marii a Syna. Zničte toho zkurvysyna, toho hada souseda..." K tomu by se Čech nikdy nesnížil, prosit o to Pána Boha, Čech jde a udělá to sám! Nejlépe inkognito.(3.6.2011)

  • campix
    ***

    Příběh o muži, který trpí nějakou obsedantně kompulzivní poruchou a všechno má naplánované do naprostých detailů a postupuje podle zažité rutiny, která pokud se nějakým způsobem změní, tak to hlavnímu hrdinovi způsobuje velké problémy. Zprvu hodně zábavné a zajímavé. Postupem času se ale nevykrystalizuje nic dalšího a všechno tak jede v zajetých kolejích. Ocenit se dá satyra na polskou respektive post komunistickou středoevropskou společnost. Dobré, ale rozhodně ne až tolik.(30.10.2017)

  • Bajda
    ****

    Při sledování Dnu cvoka jsem se smál a zároveň mi bylo smutno. Smál jsem se, protože mě Koterskiho film upřímně pobavil satirou života v postsocialistickém bývalém východním bloku a bylo mi smutno, že se podobně originální filmy netočí i u nás. Hlavního hrdinu Adama prožívajícího krizi středního věku štve vlastně úplně všechno. Jeho život je jedním velikým rozčílením nad tím, jak se chovají ostatní a v jaké životní situaci se ocitnul. Kosterski se vtipně a nápaditě strefuje do politiků, do tvůrců televizních pořadů a reklam a vlastně i do všech Poláků, které zobrazuje jako nepříjemné podivíny s různými otravnými zvyky. Problémy, které iritují Adama, známe z našeho běžného života všichni, a i když je sledujeme v extrémně zhuštěné a absurdní formě, několikrát jsem si během filmu řekl: „Tak tohle mě přesně štve taky.“ Jediný problém, který jsem s filmem měl, bylo několik málo scén, v nichž Koterski podle mě překročí – v tomto filmu společnou – hranici absurdity a vkusu.(20.2.2012)

  • Aidan
    ****

    Byť jsem se místy nahlas smál, nedíval jsem se na komedii, ale na mrazivé memento. O člověku, jenž se propadne z chlapeckých snů do samoty středního věku, kde se jeho největším nepřítelem stane vlastní já ověšené psychickými neduhy od deprese, přes hypochodnrii až po nutkavou neurózu. Za pomoci stovek směšných rituálů se hrdina snaží obrnit před hrůzou ze světa a z žití a nic už nedokáže skrz jeho krunýř proniknout. Film vyznívá zoufale, ale přece jsem rád, že jsem ho viděl: byl pro mě cenným upozorněním.(6.6.2011)

  • kaylin
    ****

    Ten český název mi přijde takový trochu zavádějící, přece jen, cvok mi tady moc nesedí, ale budiž. Jednoznačně jsem od filmu nic nečekal, a pak jsem jenom koukal, co to sleduji. Výborně natočené se smyslem pro absurdnost a schopnost zajít tak daleko, jak je potřeba. Výborný polský film, který ukazuje sílu tamější kinematografie.(14.11.2016)

  • - Verš "Skąd Litwini wracali? - Z nocnej wracali wycieczki." (Odkud se vraceli Litevci? - Z nočního se vraceli nájezdu.) pochází z básně Konrad Wallenrod od Adama Mickiewicze. (gjjm)

  • - Režisér Marek Koterski obsadil do filmu i svého syna Michala Koterskiho. (Stoka)

  • - "Modlitba Poláka" je parodií na jednu z nejslavnějších polských básní, Katechismus polského dítěte od Władysława Bełzy. Mnoho Poláků ji zná ze školy nazpaměť. V doslovném překladu tato báseň zní: - Kdo jsi ty? - Polák malý. - Co je znak tvůj? - Orel bílý. - Kde žiješ? - Mezi svými. - V jaké zemi? - V polské zemi? - Čím je ti ta zem? - Otčinou. - Čím je získána? - Jizvami a krví. - Miluješ ji? - Ano, velmi. - A v co věříš? - V polskou zemi! - Co jsi pro ni? - Vděčné dítě? - Co jsi jí dlužen? - Dát život! (gjjm)