poster

Jan Hus

  • USA

    Jan Hus

Drama / Historický

Československo, 1954, 115 min

Režie:

Otakar Vávra

Předloha:

Miloš Václav Kratochvíl (kniha), Alois Jirásek (kniha)

Kamera:

Václav Hanuš

Hudba:

Jiří Srnka

Hrají:

Zdeněk Štěpánek, Karel Höger, Jan Pivec, Vlasta Matulová, Ladislav Pešek, Gustav Hilmar, Vítězslav Vejražka, Václav Voska, Eduard Kohout, Bedřich Karen, František Smolík, Otomar Krejča st., Vladimír Řepa, František Kreuzmann st., Marie Tomášová, Josef Mixa, Eduard Cupák, Antonín Šůra, Vilém Besser, Marie Brožová, Vladimír Hlavatý, Vladimír Leraus, Bohuš Záhorský, Rudolf Hrušínský, Rudolf Deyl st., Ladislav Boháč, Jaroslav Mareš, Josef Kemr, Světla Amortová, Radovan Lukavský, Jarmila Krulišová, Marie Nademlejnská, Miloš Nedbal, Eva Strupplová, František Klika, Bohuš Hradil, Felix le Breux, Miroslav Doležal, Oldřich Vykypěl, J. O. Martin, Karel Jelínek, František Kovářík, Václav Švec, Hynek Němec, Miloš Kopecký, Jiří Steimar, Štěpán Bulejko, Gustav Opočenský, Jiří Hurta, Václav Vydra ml., Marie Svobodová, Miroslav Šipovič, Vlastimil Brodský, Libuše Pešková, Stanislav Langer, Richard Záhorský, Vojta Plachý-Tůma, František Roland, František Marek, Vojta Novák, Jaroslav Orlický, Viktor Očásek, Hermína Vojtová, Karel Pavlík, Jaroslav Seník, Marta Májová, Adolf Vojta-Jurný
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lima
    ****

    Řemeslná stránka filmu je nepopiratelná, Otakar Vávra prostě historické velkofilmy umí. Horší je to s obsahem. Z historického hladiska je dost směšné, že je zde Hus a hnutí kolem něj prezentován víc jako bojovník proti zemské vrchnosti a církvi, což je samozřejmě nesmysl. Hus nebojoval proti katolické církvi, ale šlo mu pouze o její očistu a přísné dodržování písma svatého. Scenáristi zde z něj udělali revolucionáře a bojovníka za práva lidu, přesně v intencích doby vzniku. K smíchu. Ale protože já historický žánr miluju (v tomhle případě spíš pseudo-historický), výprava je parádní, stejně jako ostatní filmové složky a Zdeněk Štěpánek je herecký bůh, dám Janu Husovi za čtyři, ačkoliv by si to v podstatě nezasloužil.(21.1.2004)

  • Djoker
    ***

    Hus by se jistě obracel v hrobě, kdyby nějaký měl. Jedná se totiž o reklamu na socialismus prakticky v každém záběru. Vávrovi se ale jedno musí nechat. Točil to v nejhorší možné době, ale stejně stvořil historický velkofilm, kterému se u nás za desítky let dokázala vyrovnat jen hrstka dalších snímků.(8.5.2020)

  • Vojcl
    ****

    Není snad už třeba opakovat, že je tento film historicky nepřesný a podává zkreslený pohled na celou husitskou revoluci. To je samozřejmě největší zápor. Avšak po stránce řemeslné se jedná o na české poměry nevídaně výpravný historický epos, jaký už dneska asi nikdy nikdo nenatočí. Velkolepá podívaná s brilantní kamerou a stejně kvalitními hereckými výkony. Ať už si o Vávrovi myslíme cokoli, filmy natáčet uměl jako málokdo.(13.3.2011)

  • ripo
    ****

    Dosud snad žádné naše filmové dílo se nesetkalo při své realisaci s tak intensivní pozorností uměleckých a odborných pracovníků i se zájmem široké veřejnosti, jako zamýšlená husitská revoluční trilogie, jejíž první ucelenou částí je „Jan Hus" . Je to pochopitelné, uvědomíme-li si, že v této trilogii jde o zpodobení oné epochy našich dějin, v které se zrodilo revoluční husitské hnutí, jehož historický význam může plně pochopit právě naše současná společnost. Zájem je pochopitelný i proto, že v prvním díle trilogie vytvářejí naši umělci po prvé filmový obraz Mistra Jana Husa, jedné z největších postav našich dějin. Závažnost díla si vynutila i pečlivou přípravu všech jeho složek: na scénáři pracoval několik let spisovatel Miloš V. Kratochvíl společně s režisérem Otakarem Vávrou, pro film byli získáni nejlepší naši herci v čele s národním umělcem Zdeňkem Štěpánkem, který vpravdě mistrovským způsobem vytvořil postavu Mistra Jana Husa. Na Barrandově byly postaveny rozsáhlé interiéry gotické Prahy z počátku XV. století, uliční prostory Kostnice, Betlemská kaple i Týnský chrám, pečlivá pozornost byla věnována i nejmenším podrobnostem výzdoby a zařízení audienční síně na pražském hradě, komnatě v arcibiskupském paláci, prostředí církevního koncilu v Kostnici atd. Autoři filmu se při zpracování rozsáhlého historického materiálu, neomezili na vylíčení osobní tragedie betlemského kazatele a vyhnuli se také úskalí historické fresky, v níž by se pro množství postav a problémů ztrácela ústřední postava. Podařilo se jim vytvořit vzrušující drama člověka, hájícího poznanou pravdu proti obrovité církevní a světské moci i za cenu ztráty života, a zároveň přitom podat obraz složitých a neutěšených politických, sociálních a hospodářských poměrů v českém království na začátku XV. století. Dílo je dokladem potřebnosti historického filmu v dnešní době, neboť řečeno slovy národního umělce Zdeňka Štěpánka — „připomíná našemu národu dobu, která už přes 500 let je jeho hrdostí a slávou, aby z ní čerpal sílu k dalšímu boji za právo, spravedlnost a svobodu všech lidí na světě." Filmový přehled 16/1955(4.7.2003)

  • topi
    *****

    Historický výpravný film, který je aktuální v každé době. Otakar Vávra byl řemeslník nejvyšší úrovně a v každém režimu dokázal točit kvalitní látku a filmy, co si budeme povídat. Jan Hus je první částí Vávrovy trilogie o českých dějinách a historicky je zpracován velmi věrohodně, i když dobová ideologie se trošku podepsala. Krásné kostýmy, kulisy a veškeré miniatury navrhl Jiří Trnka podle přesných dobových reálií. Herecky vedle Zdeňka Štěpánka exceluje Bedřich Karen (kardinál), Vladimír Řepa (výběrčí odpustků), František Smolík (papežský legát), František Kreuzmann (papežský komisař) nebo Karel Hoger (Václav IV).(19.6.2018)

  • - V roce 1955 nebyl na zákrok Vatikánu film Jan Hus uveden v soutěži na XVI. MFF Benátky. (lausik)

  • - Na stavbu Týnského chrámu bylo použito makety s 68 papírovýma figurkama o výšce 22 mm. (M.B)

  • - Všechny tři filmy husitské trilogie vynikají věrnými rekonstrukcemi dobových reálií - především lokalit, kostýmů a bitev. Konzultanti přizvaní k natáčení byli například Eduard Wagner a Jan Durdík, odborníci na pozdně středověké vojenství. (tomalakis)