Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (370)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Nu, do Bytu se mi nikdy nechtělo, konečně hvězdy pozdního Wildera jako Lemmon nebo MacLainová (zde představující nový typ krásy, je přeci hvězdou v době Audrey Hepburn, že) nejsou samy o sobě nikdy atraktivní, ale potřebují vhodné vedení, víc než kdo jiný. Příběh má sice určité kouzlo, ale jeho podstata je drzá a krutá zároveň, finále je proto značně diskutabilní. Leč toto vše ukočírované Wilderem se značnými zkušenostmi má jakoustakous úroveň a tu a tam se hodí akceptovat i takové zážitky. Abychom neustrnuli na vavřínech, že. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Pre Billyho Wildera je ženské srdce a všetky jeho zložité zákonitosti akoby jeho najlepším kamarátom. Fascinuje ma, s akou opovážlivosťou sa vrhá do štúdie nepochopeného ženského vnútra a s precíznou jemnosťou ho vydáva na povrch. A aká bolestná príčina uvádza slečnu Kubelikovú do stavu duševného rozpoloženia? Muž. Jack Lemmon sa chopil hlavnej úlohy, priestor sa snaží kradnúť hlavne pre seba ( je vynikajúci! ), ale slečna Kubeliková je tak perfektne napísaná postava, že sa mi nechce veriť, že svetlo sveta uzrela práve vďaka Wilderovi. Skvelá romantická komédia, ktorá zaručene zlepší náladu a prinúti diváka dívať sa na veci z pohľadu nesmrteľného optimistu. Zároveň je to snímka o nás, o našom každodennom živote, o našich nehynúcich výstrelkoch, o veľkých hrdinoch, z ktorých láska robí krehké poddajné bytosti, o našej večnej (ženskej) viere, že sa muž pre nás postaví na hlavu a bude ospevovať našu veľkoleposť, o veciach, ktorým chceme veriť, hoci si uvedomujeme, že sú nesplniteľné. Pán Wilder, dojali ste ma na plnej čiare, vaše zručnosti s prácou ženského vnútra sú pohladením najmä pre dušu. ()

Reklama

emma53 

všechny recenze uživatele

"U Budyho se nikdy nezavírá." Že by opravdu ne ? Moc milá romantická komedie s moc milým Jackem Lemmonem a moc milou Shirley MacLayneovou. Osobně považuji za velké plus, že to nebyla až tak sladká romantika, ale i trochu toho smutku při pohledu do dvou osamělých dušiček Budyho a slečny Kubelíkové. Všechno bylo velmi vkusně vyvážené, jen ta délka mohla být klidně o něco kratší. Celkově jsem s nimi ale strávila velmi příjemné nedělní odpoledne. 80% ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Typický západný kapitalizmus vo veľkej firme – manipulační šéfovia a podriadení povýšujúci či prepúšťaní na základe často tajných zásluh, protekcií či podrazov a škandálov. Prakticky opačný extrém oproti byrokracii, systém založený na medziľudských vzťahov. Len toľko kancelárskych fasciklov v najrôznejších podobách (napr. úplne originálna databáza kartičiek klientov v tvare kotúču) už nahradili počítače, téma aj spolu s neverou a hľadaním správneho partnera zostáva nadčasová. BYT je skvelým príkladom toho, že aj žáner romantickej komédie môže priniesť plnohodnotnú filmovú zábavu. Výborný scenár s pekne vypointovaným záverom a presným vymedzením vedľajších postáv, milé komediantstvo Jacka Lemmona. (85%) [Kino Úsmev, Košice - Projekt 100 ] ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Takových 70 %. Jack Lemmon je tu fakt roztomilej, stejně tak celá ta parta zhýralých executives, kteří si chodí do bytu na 58. ulici užívat. Některé vtipy fungují pořád výborně, tempo už malinko nefunguje a hlavně je trošku potíž, že mne až tak moc nebere Shirley McLainová. Je docela vtipné se podívat, jak fungovaly korporace v 50. letech a třeba jak se řádilo na vánočním večírku :) ()

Galerie (95)

Zajímavosti (32)

  • Billy Wilder díky tomuto filmu získal v roce 1960 jako první tvůrce tři Oscary za jeden film, a to za režii, spoluautorství scénáře a produkci. (Lynette)
  • V Československu byl film uveden v září 1963. (M.B)
  • Americký filmový institut vyhlásil v roce 2007 Byt jako 80. nejlepší film všech dob. (Kulmon)

Reklama

Reklama