Režie:
Billy WilderKamera:
Joseph LaShelleHudba:
Adolph DeutschHrají:
Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Fred MacMurray, Ray Walston, Jack Kruschen, David Lewis, Hope Holiday, Joan Shawlee, Naomi Stevens, Johnny Seven, Joyce Jameson (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)
(více)Zajímavosti (34)
Sharon Maguire
- V roce 2022 se zúčastnila slavné ankety, kterou každých deset let připravuje britský časopis Sight and Sound. Přední světoví odborníci v ní sestavují žebříček stovky nejlepších filmů všech dob. Sharon Maguire dala své hlasy těmto deseti snímkům: Byt (1960), Mafiáni (1990), Kmotr (1972), Na Hromnice o den více (1993), Piano (1992), Otázka života a smrti (1946), Zpívání v dešti (1951), Absolvent (1967), Mrtvá a živá (1940), Annie Hallová (1977). (NIRO)
Richard Ayoade
- V roce 2022 se zúčastnil slavné ankety, kterou každých deset let připravuje britský časopis Sight and Sound. Přední světoví odborníci v ní sestavují žebříček stovky nejlepších filmů všech dob. Richard Ayoade dal své hlasy těmto deseti snímkům: Byt (1960), Zapadákov (1973), Barry Lyndon (1975), Zločiny a poklesky (1989), Make Way for Tomorrow (1937), Pohrdání (1963), Slovo (1955), Persona (1966), Zuřící býk (1980), Příběh z Tokia (1953). (NIRO)
Michel Hazanavicius
- Mezi jeho 10 nejoblíbenějších filmů patří: Chléb náš vezdejší (1930), Světla velkoměsta (1931), Být, či nebýt (1942), Občan Kane (1941), Byt (1960), Osvícení (1980), Na sever severozápadní linkou (1959), Třetí muž (1949), Zuřící býk (1980) a Sněhurka a sedm trpaslíků (1937). (orkadimenza)
Asghar Farhadi
- Mezi jeho 10 nejoblíbenějších filmů patří Rašomon (1950), Silnice (1954), Kmotr (1972), Příběh z Tokia (1953), Byt (1960), Tři barvy: Červená (1964), Seber prachy a zmiz (1969), Scény z manželského života (1973), Taxikář (1976), Moderní doba (1936). (orkadimenza)
Francis Ford Coppola
- Mezi jeho 10 nejoblíbenějších filmů patří Popel a démant (1958), Nejlepší léta našeho života (1946), Darmošlapové (1953), Zlý chlap spí dobře (1960), Tělesná stráž (1961), Zpívání v dešti (1952), Král komedie (1982), Zuřící býk (1980), Byt (1960) a Východ slunce (1927). (orkadimenza)
Líbej mne, hlupáčku (1964)
- Billy Wilder byl velmi šetrný při nákupu drobností a tak postel, kterou jednou již zakoupil pro film Slaměný vdovec (1955), musela hrát v dalších filmech. Nejdříve ve snímku Byt (1960), potom v Sladká Irma (1963) a také v Líbej mne, hlupáčku (1964). Zlí jazykové tvrdili, že v jeho filmech budou hrát stále lehčí herečky, aby postel posloužila co nejdéle. (Snorlax)
Sladká Irma (1963)
- Billy Wilder byl velmi šetrný při nákupu drobností a tak postel, kterou jednou již zakoupil pro film Slaměný vdovec (1955), musela hrát v dalších filmech. Nejdříve ve snímku Byt (1960), potom v Sladká Irma (1963) a také v Líbej mne, hlupáčku (1964). Zlí jazykové tvrdili, že v jeho filmech budou hrát stále lehčí herečky, aby postel posloužila co nejdéle. (Snorlax)
Slaměný vdovec (1955)
- Billy Wilder byl velmi šetrný při nákupu drobností a tak postel, kterou jednou již zakoupil pro film Slaměný vdovec (1955), musela hrát v dalších filmech. Nejdříve ve snímku Byt (1960), potom v Sladká Irma (1963) a také v Líbej mne, hlupáčku (1964). Zlí jazykové tvrdili, že v jeho filmech budou hrát stále lehčí herečky, aby postel posloužila co nejdéle. (Snorlax)
Pouto nejsilnější (1945)
- Scéna, ve které se Alec snaží zapůjčit přítelovo apartmá, inspirovala Billyho Wildera k natočení filmu Byt (1960). (Kulmon)