Reklama

Reklama

Žena za pultem

(seriál)
  • Slovensko Žena za pultom
Komedie / Rodinný
Československo, 1977, 10 h (Minutáž: 45–58 min)

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Jaroslav Dietl

Hrají:

Jiřina Švorcová, Petr Haničinec, Josef Langmiler, Dana Medřická, Jana Boušková, Jan Potměšil, Vladimír Menšík, Hana Maciuchová, Zdeněk Řehoř (více)
(další profese)

Epizody(12)

Ľudské príbehy spoza pultu fiktívneho socialistického obchodu... Prvý diel seriálu Anna nastupuje vovádza diváka do jedinečnej predajne potravín, ktorá je niečím neobvyklá. Je akoby z inej krajiny - plná tovaru, dokonca aj zo zahraničia. Dalo by sa povedať, že pripomína Tuzex z tých čias. Anna Holubová nastupuje na miesto predavačky na oddelenie lahôdok. Jedinečnosť príbehu od začiatku stavia na skvelých dialógoch, situačnom humore a opravdivých ľudských vzťahoch. (RTVS)

(více)

Recenze (424)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

"Dědo!" (podá mu balíček cigaret z ciziny) "Ale jsou tak slabý, že si zapalte dvě naráz a ještě k tomu šňupejte marihuanu." Cituji jednu roztomilou etudku Hany Maciuchové, která je potom též klíčovou účastnicí scény, kvůli které tento seriál rozhodně stojí za vidění. To když v jedenáctém díle nakráčí na její svatbu Jiří Hrzán, čas se zastavuje, Země se přestává otáčet a najednou nevíte, v jaké jste dimenzi. Geniální scéna, která ale vyzní právě jen v kontextu průměrného normalizačního seriálu, v němž působí jako vlk v ovčinci, a pro niž přidávám hvězdičku; seriálu jako celku dávám dvě. Legendární Anna Prodavačka je v podání neméně legendární Švorcové kupodivu příjemná postava (z Pláteníkovy manželky v podání téže soudružky v Okresu na severu jsem měl mnohem horší dojem). Zbožím (i luxusním, jako např. Martel nebo banány) "neskutečně" přetékající regály modelové samoobsluhy myslím dnes už nemá moc cenu řešit. Realita problémů v sektoru prodejen potravin je zde samozřejmě falšována, ale to se u normalizačních (a zvláště Dietlových) fiktivní svět "reálného" socialismu vytvářejících seriálů rozumí jaksi samo sebou. Komoušská propaganda zde má prostor nepatrný, vlastně jde v průběhu celého seriálu (kromě dcery, která najde smysl života v SSM) jen o několik málo rozhovorů či narážek vedoucího prodejny - tu s oblastním nadřízeným, tu se spolehlivou Annou. O to důrazněji však při nich zaznívá, jak se všechny tyto tři postavy považují za komunisty ze staré (znárodňovací) školy, jak my, socialističtí prodavači, musíme být přece lepší a poctivější než ti zlí hokynáři, co před Únorem vykořisťovali toho jednoho příručího a šidili své chudé zákazníky. Je-li jmenována Švorcová, musí být jmenován také miláček národa Menšík v roli vedoucího. Ačkoli se po celou dobu řeší pracovní problematika (zejména též z mravního hlediska) na prodavačské frontě, je celý seriál hlavně permanentní vztahovka - kdo s kým a jak. Možná proto, aby diváci byli vůbec ochotni se dívat a vstřebávat tu fikci socialismu. Prakticky co díl, to jeden páreček (případně jiný vztah) se řeší a vyřeší, vztahová a rodinná problermatika hlavní hrdinky má tento oblouk vyřešení rozklenutý přes všechny díly. Daleko největšími problémy celého seriálu jsou jednak nezvládnutý onen oblouk hrdinčiny rodinné eskapády, jednak značná přehnanost některých typicky dietlovských prvků, jejichž bází je v dietlovkách se stále opakující struktura, kterou v některých z nich najdeme různě modifikovánu, v Ženě za pultem je však čistoskvoucí: Jeden superkladný hrdina pracoviště, který má zpravidla v zásadě dobrého, chápavého a věci oddaného nadřízeného (dokonce i když jím je kapitalista v Jakubu skláři), jedna žába na prameni v podobě podřízeného nadřízeného nebo kolegy, pohybujícího se na škále od "málo schopný a spíše nepoctivý" až po "břídil a naprostá svině" a pak ostatní postavy, z nichž ty dlouhodobé jsou většinou v zásadě dobré, ale ne tak uvědomělé nebo zdatné jako superhrdina, případně procházejí různými mravními apod. krizemi. Obyčejně buď zastupují celou svou společenskou vrstvu, nebo nesou nějaké své monotéma či jedinou charakteristickou vlastnost, která je odlišuje od ostatních. Nezbytnou součástí jsou mnohé epizodní (a některé dlouhodobé) postavy, sloužící výhradně jako ukázka některého nešvaru či vadného charakteru. Vyznívají tak, aby v nich divák mohl jako pravý Čech bezpečně rozeznat některého ze svých bližních, nikdy však sebe. A právě v Ženě za pultem je to neúnosně přehnané. "Nešvarové" postavy zde buď působí jako podivné karikatury (např. manželka souseda, pokladní drbna, manželka zástupce vedoucího), nebo je autor odsuzuje k stěží uvěřitelné strategii jednání (prdůchova rodina). Funkci žáby na prameni zde vykonává zástupce vedoucího (i s manželkou) a je pozruhodné, že dobrý vedoucí, sdílící s ním kancelář a v prodejně stále přítomný, je v tomto ohledu vzdálen všemu dění stejně jako ÚV KSČ v Okresu na severu. V superkarikaturní a bezcharakterní zrůdu se v posledních dílech vyvine Annin bývalý manžel, čímž se dostáváme k druhému hlavnímu problému. Dietl ve snaze drama co nejvíc eskalovat a happy end s novým partnerem umístit opravdu až na sám konec, celou věc neúnosně natahuje, hrdinku nechá přijímat neuvěřitelná, jí samé ostatně protivná rozhodnutí, z jejích dětí dělá bezohledné spratky, na konci náhle prozřevší, a bývalého manžela deformuje způsobem, který takřka nemá žádný vztah k dosavadnímu image této postavy (byť od začátku problematické a spíše záporné). Nejde o to, že by si postavy něco takového "nezasloužily", ale o to, že jako dramatické dílo je to prostě trapné. Což neomluví ani hypotéza, že možná Dietl cítil potřebu bývalého manžela totálně zničit, aby si hrdinka z druhé pol. 70. let, matka jeho dětí, vůbec mohla dovolit přivést k nim nového muže. () (méně) (více)

dobytek 

všechny recenze uživatele

No tak jsem se poctivě podíval na všech 12 dílů Ženy pod pultem a zvyšuju svoje hodnocení z odpadu na 1 hvězdičku. Takže ve zkratce něco málo k jednotlivejm dílům (POZOR - SPOILERY)... 1. díl Anna nastupuje - Švorcová nastoupí do krámu, kde jí okamžitě všichni začnou obdivovat, protože tam zatočí s manželkou zástupce vedoucího. Kromě toho se seznámí s lehce přitroublym Haničincem, což bude důležitý v dalších dílech. 2. díl Příběh zeleninové Jiřinky - Švorcová pomáhá zvyšovat sebevědomí kolegyni, která koktá. Kromě toho se v tomto dílu nic moc zajímavýho neděje. Akorát mě dostalo, když zákazník přinese Švorcový knedlíky s tvarohem, protože ona mu ten tvaroh den předtim ochotně prodala. 3. díl Příběh šéfova zástupce - Švorcová je jednohlasně zvolena novou úsekovou důvěrnicí (co to vůbec je?) a navíc se jí začne dvořit zástupce vedoucího. Dokonce jí domu přinese dárkovej koš, ale Švorcová má stejně zájem o Haničince. 4. díl Příběh řeznice Lady a skladníka Oskara - Takže v tomto dílu vidíme, jak Švorcová zachraňuje vztah jednoho soudruha a jedný soudružky z práce. Jinak v tomto dílu je asi nejzajímavější sledovat, jak se v tý prodejně vůbec nemaká. Prodavačky (včetně Švorcový) se neustále akorát někde vykecávaj, pijou kafe a jejich nejčastější věty jsou: "Vezmi to za mě." nebo "Pohlídej mi to tady, já si na chvilku odskočim." 5. díl Příběh starého Dominika - Oslavuje se 1. Máj. Všude vlaječky, průvody, Husák, Štrougal... Prostě idylka. Do toho onemocní starej skladník. Vedoucí prodejny Menšík neváhá a zaskakuje ve skladu. Nakonec se ukáže, že ten starej skladník dělá 2 zaměstnání, protože jeho dcera a její manžel po něm neustále chtěj prachy, což Menšík okomentuje tim, že kapitalistů jsme ještě úplně nezbavili. 6. díl Vítězství prodavačky Kaláškové - Haničinec definitivně získává přízeň Švorcový, teď už jen potřebuje získat přízeň jejích dětí. Jinak v tomto dílu na sebe výrazněji upozorní dcera Švorcový, coby členka SSM. 7. díl Příběh učednice Zuzany - Učednice Zuzana krade v obchodě banány a broskve a tak jí Menšík pošle do oddělení ke Švorcový na "převýchovu". Nejvtipnější scéna z celýho dílu bylo, když děti Švorcový odjely na prázdniny, Švorcová si domu pozvala Haničince a v tom u ní zazvonil soused s flaškou v ruce. Prostě na starou, tlustou, ošklivou Švorcovou s knírem a srostlym obočim nápadníci stojej frontu.8. díl Příběh dvou pokladních - Tento díl je nejzajímavější tim, že obsahuje tu slavnou postelovou scénu. Docela jsem Haničince litoval. Na jeho místě bych trval na tom, aby v týhle scéně zaskočil kaskadér. 9. díl Příběh důchodkyně Kubánkové - Bába z výkupu lahví jde dělat hospodyni k nějakýmu dědkovi, pak se zase vrací zpátky do obchodu. Díl celkem o ničem... 10. díl Příběh šéfova syna - Švorcová to neni schopná ukončit se svym bejvalym manželem a Haničinec na něj žárlí. Další totálně nudnej díl. 11. díl Svatba lahůdkové Olinky - Asi půlku dílu zabere svatba, kde na sebe trochu víc upozorní Jiří Hrzán. Haničinec mizí ze scény a naopak to vypadá na comeback bejvalýho manžela. 12. díl Vánoce Anny Holubové - Konec dobrý, všechno dobré... Soudružka Švorcová slaví vánoce a je jí nabídnuta pozice zástupce ředitele prodejny. Na úplnym konci se Haničinec opět vrací na scénu. Nejdrsnější hláška: "To je nějakej socialistickej způsob života?" - Takže to by bylo k jednotlivejm dílům. Jako celek je ten seriál neuvěřitelně pitomej a nudnej a hvězdičku dávám za několik vedlejších rolí (Hrzán, Medřická, Lábus...). Nějaký to soudruhování tam sice je, ale žádnou velkou propagandu bych v tom nehledal. Tohle bylo prakticky ve všech filmech a seriálech z tý doby. Kdyby Švorcová převlíkla po roce 1989 kabát, tak by ten seriál asi moc lidem nevadil. Taky je zajímavý, že nikdo nefluše třeba po Menšíkovi, kterej tady hrál taky pěkně zapálenýho soudruha. Ty regály plný banánů, pomerančů, francouzskýho vína a kaviáru jsou spíš k smíchu. Já si ještě ty doby, kdy se na banány čekalo 2 hodiny ve frontě a v "sámošce" v jednom kuse něco neměli, taky trochu pamatuju. No možná se divíte, proč se dívám na seriál, kterýmu dám 1 hvězdičku a pak tady ještě vyplodim takovej dlouhej komentář. Za normálních okolností bych se na to ani nekoukal, ale mam na ruce sádru a nudim se. update: Stejně jako golfista jsem teď viděl asi 2 díly na TV Barrandov a taky hvězdičku přidám. Když to člověk srovná s těma blbostma typu Ordinace v růžový zahradě, Velmi křehké vztahy a podobnejma seriálama, tak Žena pod pultem ještě celkem ujde. () (méně) (více)

Reklama

Oskar 

všechny recenze uživatele

V novinách jsem jednou četl článek o jakémsi malém městečku, jehož obyvatelé sepsali protestní petici, protože chtěli z náměstí odstranit jistou sochu. Stála tam už léta a nikomu nevadila, dokud nebyl její autor (Pavel Opočenský) zatčen a uvězněn a ti obyvatelé argumentovali, že nechtějí mít na náměstí sochu od pedofila. Nevzpomínám si už, které město to bylo, ale tipuju Kocourkov nebo Zvonokosy. Podobně znechucený jsem byl při nedávné mediální inkvizici Jana Kanyzy. Lidi, je třeba oddělovat dílo od umělce. Koho dnes zajímá, že např. Lewis Carroll byl pedofil nebo že Karel Höger kolaboroval s nacisty? Poškozuje to jejich morální profil, ale nic to nemění na tom, že jejich dílo je úspěšné a dobré. A stejně nesmyslné je házet bláto na "Ženu za pultem" jen proto, že ji hrála svým typickým způsobem horlivá soudružka Jiřina Švorcová. Ten seriál není o nic víc nebo míň propagandistický než "Nemocnice na kraji města". Argumentujete, že plné regály zboží a úslužnost zaměstnanců samoobsluhy neodpovídají tehdejší realitě? Samozřejmě budu zcela souhlasit, ale dodám, že jestli si někdo představuje, že úroveň československého zdravotnictví a jeho představitelů v "Nemocnici" se alespoň vzdáleně podobala tehdejšímu standardu, tak je mírně řečeno neinformovaný. Namítáte, že Jana Boušková hraje zanícenou svazačku a Vladimír Menšík bodrého plebejského soudruha, tedy typické nástroje tehdejší propagandy? Samozřejmě máte pravdu, ale dovolte, abych vám připomněl Elišku Balzerovou a Jaroslava Moučku, kteří plnili tutéž funkci v "Nemocnici". To byla prostě daň, clo, které bylo třeba komunistickému vedení zaplatit, aby ten seriál mohl být ve svých hlavních zápletkách a postavách apolitický a zaměřený čistě na vztahy a přiblížení dané profese, o což Jaroslavu Dietlovi vždycky šlo. Zajímalo by mně, zda by to ve vašich očích byl stejný odpad, i kdyby ženu za pultem hrála Jana Hlaváčová, pro kterou to Dietl psal, nebo třeba Jiřina Bohdalová. Ale aby nedošlo k omylu - bez výhrad respektuju, že se někomu zdá ten seriál prostě slabý. Ano. Ale propagandu srovnatelnou s výkvětem typu "Muž na radnici", "Okres na severu" nebo "Chlapci a chlapi" z toho neuděláte, ani kdybyste se stavěli na hlavu. 50% ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Několik let a takový skok? Inu, mýlil jsem se. Je zvláštní sledovat, jak Dietl tak roztomile zkouší věci, které byly na západě normální (časové postupy ve vyprávění, ústřední postava, kolem níž se vše točí) a je jasné, že míra ideologie je u různých děl jiná, za ty roky mám za sebou poprvé třeba i Pláteníky a jim podobné, takže mé rozhořčení nezastínilo úsudek. Co ze záporů zůstává, je naditej obchod, všeobecné starostenství strany (Jiřina) a Vláďi (Menšík) o všechny okolo a hlavně ta prvně zmiňovaná, opravdu se nechce věřit, že by po ní všichni chlapi tak jeli a za to může plamenné recitování na prvního máje ze všeho nejméně. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Banány přivezou odpoledne...já vám zavolám. 1) Ve své době jsem tento seriál stejně jako většinu ostatních dietlovin považoval za hodně mizerný. Nudná kožená Švorcová si podávala ruku s agresivně svazáckou Bouškovou a ťulpasem Haničincem, zatímco v práci naslouchala Menšíkovu ideologickému školení o moderním socialistickém obchodu. Diblík Maciuchová poťouchle glosovala dění jako z Dikobrazu a vesele vážila ementál (!) a banány (!!) - pamětníci vědí, ostatní nechť se zeptají. 2) Ale odpad to, milí mladí přátelé, zcela určitě není. Dietl & spol. byli špičkoví profesionálové a úlitby režimu jsou dobře čitelné a tudíž nepříliš škodné. Dílo je silně dobově podmíněné, ano, ale odpad? 3) Až dojemně působí tehdejší představy o "potravinovém luxusu" - šiška imitace a levná francouzská brandy Napoleon. 4) Za pozornost stojí tehdejší sortiment i ceny. Šestnáctikorunová (za kilo) rajčata či čtrnáctikorunové pomeranče, stejně jako vlašák za 2,40 - přepočítejte si to ekvivalentem 1:8 (ve srovnání mezd) a hned se ukáže, jak dobře se tehdy žilo. ()

Galerie (118)

Zajímavosti (67)

  • Úvodní záběry na zboží na začátku každého dílu byly předtočeny a pro každý díl seskládány jinak. Proto se i několikrát opakují detaily různých sortimentů. (Robbi)
  • Jiřina Švorcová (Anna Holubová), predavačka lahôdok, paradoxne nemala rada obložené chlebíčky a nerada spomínala na ich vôňu počas natáčania. (Raccoon.city)
  • Petr Haničinec (Karel Brož) bol kvôli seriálu súdne žalovaný. Niekto mu počas vysielania seriálu zavolal, či sa z hlavnou predstaviteľkou Ženy za pultom zosobášia, na čo odpovedal "že nie, lebo sa už nikdy neuvidia, lebo odídem do cudziny stavať mosty." Tú osobu to tak vzalo, že keď sa potom dozvedela o tejto lži, podala na neho žalobu pre narušovanie socialistického spolužitia. (Raccoon.city)

Související novinky

Zemřela herečka Hana Maciuchová

Zemřela herečka Hana Maciuchová

26.01.2021

Ve věku 75 let dnes v Olomouci po dlouhé nemoci zemřela česká filmová, televizní a divadelní herečka Hana Maciuchová. Nejvíce diváku si ji jistě bude pamatovat z televizních obrazovek. Zahrála si v… (více)

Jiřina Švorcová: 1928 - 2011

Jiřina Švorcová: 1928 - 2011

08.08.2011

Po dlouhé nemoci zemřela v pražské léčebně dlouhodobě nemocných česká herečka Jiřina Švorcová. Dcera stavebního dělníka a hostinské vystudovala učitelský ústav a Státní konzervatoř v Praze. Po jedné… (více)

Reklama

Reklama