Režie:
Evžen SokolovskýScénář:
Jaroslav DietlKamera:
Eduard LandischHudba:
Otmar MáchaHrají:
Jaroslav Satoranský, Petr Kostka, Michal Dočolomanský, Eva Jakoubková, Eliška Balzerová, Ilja Prachař, Jiří Císler, Alois Švehlík, Petr Haničinec, Ota Sklenčka, Jarmila Krulišová, Jiří Holý (více)Epizody(13)
-
Promoce (E01)
-
Odpadlík (E02)
-
Sirotek (E03)
-
Začátečníci (E04)
-
Výměna stráží (E05)
-
Převzetí moci (E06)
-
Perpetuum mobile (E07)
-
Prototyp (E08)
-
Veletrh (E09)
-
Dozvuky (E10)
-
Odchod (E11)
-
Loupež (E12)
-
Setkání (E13)
Obsahy(1)
Třináctidílný televizní seriál zobrazuje osudy tří mladých inženýrů, kteří hledají své uplatnění v různých odvětvích strojírenského průmyslu. Příběh se odehrává v prostředí tkalcovských stavů, ve sférách vyspělé moderní techniky i v zákulisí zahraničního obchodu a ukazuje i palčivé problémy naší ekonomiky v tehdejších dobách. (woody)
(více)Recenze (158)
Kultovní seriál, kde Satoranský vytvořil svoji životní roli, které může v jeho tvorbě konkurovat snad jen statečný Kubíček z Trautenberka. Oslava československého technického, manažerského a diplomatického umu, oslava čsl. děcáků chrlících jedno génie za druhým. A Benešova postava jako plivanec do tváře buržoazních dekadentů, kteří nepochopili, že patří na smetiště dějin a drze posílají mamičku uvařiti kávu. Věřím, že kdyby se Dietl dožil panování pana Václava Velikého, tak by jeho prsa ozdobila medaile za zásluhy vysokého stupně. Nad řemeslem E.Sokolovského nezbývá než v údivu vydechnout: "ach!" ()
Seriál z dôb, keď na niekoľko km filmového pásu stačili tie isté kulisy, zopár propagandistických záberov a pokľudný priebeh. Dielo nie je žiadnym vrcholom ľudskej inteligencie - naivné a trápne scény sem tam pritiahnu a zároveň zväčšia vaše zreničky, či až príliš demagogicky pôsobiace výstupy jednotlivých aktérov. Scény a dialógy podfarbené do červena nesú znamenia doby. Toto je na starých českých seriáloch fascinujúce, ako kývali teda aspoň sa o to snažili, s jednotlivým divákom, či celou spoločnosťou. Na tomto seriáli sa dá schuti zasmiať a celkom dobre pobaviť, ak si pripustíte fakt, že dohromady vám seriál nič nedá. Mám tým na mysli umeleckú stránku, pretože niektoré seriálové kusy vyzerajú ako na 205% splnená objednávka staníckeho aparátu v tej ktorej oblasti spoločenského života. Aj tak je to veľká zábava sledovať herecké špičky svojej doby, ako sa vysporadúvajú s nastolenými problémami a situáciami. ()
Poměrně výstižný obraz doby s několika stranickými úlety mimo a pár tehdy neodhalenými protistranickými podpásovkami. Chápu nenávist některých uživatelů ke komunistickému režimu, i když je to směšné u mladších ročníků z nedisidentských rodin, ale tenhle seriál je třeba brát pouze jako nepříliš zručné zachycení stavu tehdejší společnosti. ()
No jo, zase jeden seriál co je odpad.... Když opominu politický (v té době nutný) vliv, tak to aspoň mělo hlavu a patu.... Je zajímavé, jak skoro všichni teď tyhle seriály odsuzují a přitom ruku na srdce.. jako kluk si pamatuji, že tenkrát nezpívala, ale fandila celá rodina nějaké postavě ze seriálu ať už to byl Honza Hamr alias Lucky man nebo Jakub Cirkl a jeho synové a dcery.... Fakt je, že nic jiného tenkrát nedávali.... Taže tkalcovským inženýrům o tom, jak udělali revoluci v tkalcovské branži se svým PERPETISem a zlí a zákeřní kapitalističní vykořisťovatelé ho okopírovali a prodávali tuším jako Perpetex (byli to imperialisté z Japonska) dám za dvě. Ty hvězdičky jsou pro herce, že ty seriály nebyly na 100% jako Škola pokrokových zkušeností střihlá s Hudbou z respiria ()
Seriál, který drží herci. Dietl asi problematice projektování moc nerozuměl, a tak vztahy zde nejsou tak dobře postavené jako v jiných jeho scénářích. Některé komunistické zásahy a uvědomělost z toho čiší na sto honů, přesto nutno uznat, že zde máme postavu rebela, a to v podobných dílech nebývá zvykem. Pohodový seriál, kde mne opět více zajímají mezilidské vztahy Dietlem solidně napsané. ()
Galerie (19)
Photo © Česká televize / Přiba Mrázová, Miroslav Pospíšil
Zajímavosti (34)
- Že v seriálu spousta lidí nemá celé jméno není nic zvláštního, ale v některých případech jde o stěžejní postavy: ředitel PZO Textilexport Svačina (Jiří Adamíra), šéfkonstruktér Heřman (Jiří Vala), tajemník KSČ Tesař (Jiří Zahajský), matka Pešková (Jarmila Krulišová), manželé Dočkalovi (Svatopluk Beneš a Růžena Lysenková), naproti tomu ředitel hlubočanských strojíren (Ota Sklenčka) je pouze jednou osloven křestním jménem. (Robbi)
- Postavu Ing. Voženílka, kterého ztvárnil Jiří Císler, měl původně hrát Josef Somr. (M.B)
- Čo sa týka spomínaného stroja, tryskového stavu, tak ten bol skutočne vynájdený Čechom. Len v roku 1947. Japonci sa ho však ukradnúť nepokúšali. Jeho patent znárodnili komunisti. (Raccoon.city)
Reklama