Režie:
Antoine FuquaScénář:
David FranzoniKamera:
Sławomir IdziakHudba:
Hans ZimmerHrají:
Clive Owen, Stephen Dillane, Keira Knightley, Ioan Gruffudd, Joel Edgerton, Stellan Skarsgård, Ray Winstone, Hugh Dancy, Til Schweiger, Mads Mikkelsen (více)Obsahy(1)
Artuš a jeho rytíři kulatého stolu poctivě bojují za slávu římského císaře. Jeho oddíl hlídá Hadriánův val a bojuje s Brity, vedenými tajemným Merlinem. Jejich patnáct let dlouhá služba je téměř u konce, ale lstivý biskup Germanius má pro ně ještě jeden úkol. Pokud ho úspěšně dokončí, pak získají svobodu. Mají doprovodit do bezpečí za Hadriánův val rodinu bohatého římského šlechtice Maria Honoria, k jehož domu se blíží mocné saské vojsko vedené krutým králem Cedrikem a jeho synem. Mise to bude sebevražedná a Artuš i jeho rytíři to vědí. V Honoriově domě Artuš objeví malé vězení, z kterého osvobodí pohanku Guinevere, která se zalíbí Artušovi, ale i Lancelotovi. Cesta přes hory je náročná a musí přespávat v lese. Tam zprostředkuje Guinevere setkání Artuše a Merlina. Artuš si myslí, že jde o zradu, ale ukáže se, že mu Merlin nabízí spojenectví proti Sasům a připomíná mu, jak vlastně získal svůj slavný meč. Artuš spojenectví přijímá... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (649)
Doslova Pánubohu do oken hvězdně obsazená parodie historického velkofilmu, kterou, jak odhodlaně předpokládám, nemysleli ani tvůrci samotní doslovně. Něco málo sice zachraňuje slušná akce na zamrzlém jezeře a Zimmerova heroická hudba, přetěžko to ale ospravedlňuje tu ohromnou paletu amatérských prasečin. Co ta kamera? Co ten scénář? Co to splachovací herectví? Co ta prsní bandáž? Panenko skákavá! Třebaže se amatér Fuqua poměrně zdárně popasoval s řadou drobných gangesterek na jedno použití (viz. překousnutelný Training Day), jeho připouštění k rozsáhlejším projektům dokazuje, že na něco podobného nemá a nikdy nebude mít ledví. Jerry, konečně si to také uvědom a dej mu spočinout na hřbitově filmových patolízalů... ()
Tenhle film není vysloveně špatný. Neděje se v něm nic co by mně popuzovalo. Jen jsem byl překvapen, když jsem uviděl konečné titulky. Řekl jsem si "A to je všechno?" Film o takové postavě jako je král Artuš, by neměl rozhodně vypadat, takhle nízkorozpočtově, protože tato postava v sobě skrývá obrovský filmový potenciál. Tomu se bohužel tvůrci ani nepřiblížili. V historickém filmu by měly být kvalitní válečné scény a tady? Tady jsou na úrovni Xeny. ()
Nemôžem inak, než 5* - neviem totiž prísť ani na jeden dôvod, prečo by som mala nejakú hviezdičku ubrať. Neviem ani, čo sa stalo, ale film, o ktorom som počula veľa zlého, ma načisto dostal. Oklamali ma fotky, oklamali ma recenzie aj mená tvorcov, čakala som historickú frašku. A našla som hrdinský epos s citlivým podfarbením – vyčnievam z radu sklamaných. Možno je to v tom, čo napísal jeden austrálčan na IMDb: "It's all about atmosphere". Áno, atmosféra sychravého starovekého Anglicka a beznádeje je dokonalá – keby za ňu udeľovali Oscara, Artušovi by som ho dala. A zčasti súhlasím s tronom - preslovy, ktoré inokedy znejú smiešne, sa mi v Kráľovi Artušovi zdali kratšie a rozumnejšie. Clive Owen má úžasný hlas, pátos je dávkovaný s mierou (ku koncu väčšou, ale stále sa to dá :-), ostatní hrdinovia ako aj plebs vyzerajú dostatočne dôveryhodne (rozumej špinavo), výprava nádherná, hudba prekrásna a ušitá na mieru ako najlepší oblek. A ešte jedna vec – dojímajú ma príbehy ľudí, ktorí radšej zomrú pre niečo, v čo veria, než by nemali pre čo žiť. Dojímajú ma príbehy ľudí vytrhnutých zo svojich koreňov, ktorých bolesť nepochopí nikto, kto ju neskúsil. A ešte viac ma dojímajú príbehy ľudí, ktorí sa zmieria s blízkosťou smrti a s týmto vedomím jej kráčajú v ústrety, aby bojovali o život. A toto je taký príbeh. Len jeden... krásny... príbeh. ()
Jeden z nejkrásnějších příkladů, kde klasická kinoverze a director's cut je jako nebe a dudy. Kinoverze je pohádkou pro téměř odrostlé diváky, director's cut jsou nehorázná jatka s pár opravdu vytříbenými záběry. Škoda, že do kin nešla R-ková verze, hned by bylo hodnocení o takových patnáct procent vyšší. Mně tedy legenda o Artušovi, Merlinovi a Excaliburu nikdy moc neříkala a popravdě vůbec nezajímala, ale na film se koukalo příjemně, hlavně díky heroickému Zimmerovskému doprovodu, syrové kameře s nespočtem přeletů přes travnaté rozlehlé pláně, irské krajině, Clive Owenovi a zlatíčku Keiře Knightley. Sice se o legendu po zhlédnutí zajímat nezačnu, obrázek jsem si ale udělal. ()
Excalibur nechávám stranou, zde se jedná o pokus zachytit Artuše jako postavu historickou. Po opětovném zhlédnutí si musím přiznat, že většina artušovských filmů je daleko mizernějších. Kromě válečných scén mi utkvěl v hlavě především přechod zamrzlého jezera - mrazivě působivé. Cenzurovaná verze, která proběhla kinem i TV by ode mne měla o hvězdu méně. Nebažím po násilí, ale vystříhat ze syrového příběhu všechny krvavé scény je opravdu trestuhodné! ()
Galerie (122)
Zajímavosti (37)
- Scenárista David Franzoni je specialistou především na historické snímky, podílel se již na Amistadu (1997) nebo Gladiátorovi (2000). (imro)
- Vylodění Saského vojska na sever od Hadriánova valu je z hlediska historie nesmyslné. Příchozí Anglosasové se dle archeologických nálezů vyloďovali na východním pobřeží ostrova, nicméně ne severněji než v okolí města Scarborough, což je jižně od valu. Pravděpodobně z důvodu dramatizace byl použit model vyloďování Dánů, kteří se vylodili mimo jiné i za valem na území Piktů (ve filmu modří). (ajaxx)
- Ve filmu mimo angličtiny zazní také latina a galský jazyk. (imro)
Reklama