Režie:
Evžen SokolovskýScénář:
Jaroslav DietlKamera:
Eduard LandischHudba:
Otmar MáchaHrají:
Jaroslav Satoranský, Petr Kostka, Michal Dočolomanský, Eva Jakoubková, Eliška Balzerová, Ilja Prachař, Jiří Císler, Alois Švehlík, Petr Haničinec, Ota Sklenčka, Jarmila Krulišová, Jiří Holý (více)Epizody(13)
-
Promoce (E01)
-
Odpadlík (E02)
-
Sirotek (E03)
-
Začátečníci (E04)
-
Výměna stráží (E05)
-
Převzetí moci (E06)
-
Perpetuum mobile (E07)
-
Prototyp (E08)
-
Veletrh (E09)
-
Dozvuky (E10)
-
Odchod (E11)
-
Loupež (E12)
-
Setkání (E13)
Obsahy(1)
Třináctidílný televizní seriál zobrazuje osudy tří mladých inženýrů, kteří hledají své uplatnění v různých odvětvích strojírenského průmyslu. Příběh se odehrává v prostředí tkalcovských stavů, ve sférách vyspělé moderní techniky i v zákulisí zahraničního obchodu a ukazuje i palčivé problémy naší ekonomiky v tehdejších dobách. (woody)
(více)Recenze (158)
Proč bych měl dávat odpad! když si to nemyslím. Tu dobu jsem zažil a můj stroj byl tenkrát také Perpetiz ale na dřevitou vlnu. Také bylo těžké cokoliv prosadit. Také byl veletrh v Brně debakl. Také se s každým hovnem jezdilo do Prahy ke generálovi a dnes se jezdí stejně..."Máš-li za sebou stranu, máš vše". " Pomož si a bůh ti-v tomto případě strana-pomůže". "Kdo by věřil, že člověk má duši, to zní z úst předsedy stranické organizace divně", " A přesto já v to věřím", říká ten komouš na obědě. Tomu seriálu bych vytkl pouze toto: Milenci se už už chystají si zašukat a stále se zdraví Dobrý den a Nashledanou-ten Sokolovský musel být blbec. Projektant Zbyněk si s Ivanou je schopen Vykat 200 let i když spolu dělají noční. Kokot Laufer hraje mafiána v oblasti obchodu tak blbě, že by se mu vysmáli i prvňáci z blbšuli. Adamíra, náš největší novodobý herec se tu bije za socialismus a to i v Americe-Karafiát byl ve svých Broučcích méně pohádkový. Odchovanci děcáku jsou zpravidla géniové a působí ve výzkumných ústavech a další a další úlety, nevěřím, že je tam nacpal Dietl, tak hloupý nebyl. ()
Tak už mám za sebou většinu seriálu, tak se konečně pustím do hodnocení. Po pravdě řečeno, ještě než tento seriál začala Tv Prima vysílat, byl jsem, soudě podle zdejších komentářů, připraven na nejhorší, přesto jsem ale byl rád že byl po dlouhé době oprášen a že mám možnost si na něj udělat vlastní názor.........zjistil jsem ale že ony obavy většinou nejsou vůbec na místě. 1) "Komunistická agitka"- toť omyl první, faktem je že se v seriálu setkáváme se stranickými či svazáckými schůzemi a dalšími "radostmi" patřícími do minulého režimu a často tyto scény působí i velice úsměvně, ale v podstatě nic z toho se nedá považovat za přímou propagandu nebo zkerslování reálií, jedná se prostě o běžné vykreslení tehdejší doby, navíc jsem často měl spíš pocit, že seriál spíš naopak kritizuje nedostatky plánovacího hospodářství a zkostnatělost socialismu...až jsem se někdy divil co si tvůrci dovolili. 2)"Dietlova slabší chvilka" - další věc se kterou nemohu souhlasit, scénář je poměrně záživný a většinou i uvěřitelný a logický, člověk má sice občas pocit, že postava J. Satoranského snad vypadla z pera J. Foglara, ale ve srovnání s tím, jaké ptákoviny si scénáristé vymýšlejí dnes, no škoda slov...pokud jde o Dietlovy slabší chvilky, spíš bych se zaměřil třeba na Plechovou kavalerii nebo Muže na radnici. 3) "Špatné či neuvěřitelné herecké výkony" - každá z postav měla jasný charakter a s nikým z hlavních hrdinů jsem já osobně neměl problém, Ing. Kořínek je sice až směšně čestný a naivně dobrosrdečný, ale kéž by takoví lidé opravdu existovali, Ing. Pešek je až přehnaně suveréní a stejně tak nadšený, ale pro mě to byla po většinu seriálu postava nadmíru sympatická, navíc bych ještě vyzdvihnul výborně zahrané postavy, o které se zasloužili Císler, Voska, Adamíra, Bek nebo třeba Haničinec......celkově je fakt, že mě občas vadilo hodně umělé prostředí nebo třeba příliš násilné vkládání hudby do "vážných scén"...ale když jsem pak slyšel na svatbě Vaška se Sašou (když uvážím že v roce 1979 ještě byla tuhá normalizace) She loves you a From me to you od Beatles...prostě neodolám a dávám alespoň * * * . ()
Hah! Komunistickí hrdinovia, poctiví a slušní, ktorí pracujú výhradne v prospech socialistickej vlasti. Ba pravda, nájdu sa i flákači a šmelinári, ale tí buď utiekli na západ, alebo nemajú doma na ružiach ustlané. A do toho Martička Vančurová, smutnokrásna rádoby panna, ideál socialistického človeka. Je to na smiech i na zvracanie, ale v kontexte doby... v kontexte doby dúfame, že tak ako sa Satoranskému podarí zostrojiť novú mašinu, podarí sa si Seagalovi poraziť tých imperialistických sviniarov, čo znečisťujú Aljašku. Raz darmo, ľudia majú radi hrdinov, čo bojujú proti kapitalizmu. ()
Hlubočanské strojírny, tkalcovská Čtyřstovka a nový geniální stroj Perpetis ukradený Japonci... To je tak pekelný koktejl, který neleze nemilovat. Jelikož v době normalizace měla každá profese svůj seriál, nebo alespoň celovečerák, nezapomnělo se i na inteligenci a hochy z projekce. Také jsem kdysi dávno stál u prkna, bojoval s neustále zasychajícícmi Centropeny a jak oko v hlavě střežil sadu Rotringů po matce... Propisot, dřívko, žiletka, tuš a pauzáky, šablony.... brrr Nesnášel jsem to. Seriál mi tudíž nepřišel odporný jen tupým scénářem, vykreslením doby a poměrů. Kostka jako koncernový ředitel je srandovní, Dočolomanský tam byl vsazen asi jen proto aby bratři Slováci neremcali a Kuba je tu stejně vykulenej jako u krkonošského Tramtemberka (hlavně z ženskejch co kolem něj kroužily). Tenhle seroš je těžká socialistická konzerva. S Mužem na radnici a Okresem na severu tvoří pilíř normalizačních seriálů. Přesto doporučuji vidět! Dávám jeden Perpetis. * ()
Byli tři studenti. Žili studenstky, ale po studiu se už jejich cesty rozdělily a zase spojovali. ideály z časů studentských vizí, nastupuje realita. Každý z těch tří se věnuje tomu, co je mu nejbližší. Citát: "Ale já nemám čas dávat ti pořád čas, já se tady musím starat o to, aby bylo na výplaty, a nemohu pořád čekat, až konečně dokončíš ten svůj tkalcovský stroj. Japonci byli rychleji, vzali si od tebe co potřebovali, a rychleji dokončili to, co se tobě nepodařilo. Tak to musíš brát... Už na to zapomeň, a bude to dobře pro všechny, neb jinak to bude zase jen ostuda."...Ten seriál je hodně zajímavý, jak scenárista rozestavil postavy, jaké postavy použil, jakým vývojem procházejí, a především je to i dokumentem doby, nejen socialistické. Padají tam i názory jako třeba - a oni jen mění dizajn, to a ono je jakoby vylepšení, ale ve skutečnosti prodávají roky totéž. Připomíná nám to i dnešní dobu. ...Zajímavé ale taky je, jak pohlíží autor scénáře přesně na povolání, která jsou stále stejná i v dnešní době - strojírenský podnik a hierarchie v něm (potažmo jakýkoli podnik), školství, zubařina atd. Dále jsou zde i různé instituce...Psychologie postav jde do pozadí, takže jsou "logicky "statické" jinak by se v nich diváci "ztráceli...Každý seriál je pohádka, To Vám řekne třeba režisér H.Bočan, a jemu podobní, ale můžete si toho všimnout i Vy sami. ()
Galerie (19)
Photo © Česká televize / Přiba Mrázová, Miroslav Pospíšil
Zajímavosti (34)
- V epizodě Začátečníci letí Jano Krnáč (Michal Dočolomanský) a Zbyněk Kořínek (Jaroslav Satoranský) letadlem do Milána, a Krnáč tvrdí, že Vašek (Petr Kostka) se Sašou (Eliška Balzerová) čekají třetího potomka, avšak během celého seriálu má dvojice pouze dvě děti - Vašíka a Sášenku. (M.B)
- Teta z dětského domova (Libuše Havelková) vyčítá Zbyňkovi (Jaroslav Satoranský), že nemá žádnou dívku, neoženil se a že zůstane do smrti sám. Jedná se o naprosto stejné výčitky, které musel dokola slýchávat Jan Hamr (Jaroslav Satoranský) od své maminky Hamrové (Libuše Havelková) v seriálu Nejmladší z rodu Hamrů (od r. 1975). (sator)
- Pešek (Ilja Prachař) bydlí v domku na adrese Janderova 14, Praha-Malešice. (sator)
Reklama