Reklama

Reklama

Oliver!

  • Velká Británie Oliver!
Trailer

Nesmrtelný příběh chlapce, který měl odvahu chtít od života víc. Britská muzikálová adaptace slavného Dickensova románu Oliver Twist, oceněná šesti Oscary. Klasický román anglického spisovatele Charlese Dickense Oliver Twist, vyprávějící příběh malého sirotka, který navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratil víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočkal lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát, naposledy v roce 2005 Romanem Polanskim.

Výpravný snímek uznávaného britského režiséra Carola Reeda z roku 1968 je velkorysou filmovou adaptací úspěšného muzikálu z pera hudebního skladatele a autora libreta Lionela Barta, který měl premiéru v londýnském West Endu v červnu 1960, po níž následovalo neméně úspěšné uvedení na newyorské Broadwayi. Z hereckého obsazení je kromě prakticky neznámých dětských představitelů Marka Lestera (Oliver) a Jacka Wilda (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Rona Moodyho v roli Fagina a mladého Olivera Reeda coby nebezpečného zlosyna Billa Sikese. Snímek Oliver!, který dnes patří k filmové klasice, posbíral řadu cen – vedle prestižních Zlatých glóbů především pětici Oscarů v pravidelně udělovaných kategoriích (nejlepší film, režie, hudba, zvuk, výprava) a jednoho mimořádně uděleného Oscara za vynikající choreografii pro Onnu Whiteovou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (43)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Roztomilý muzikál s nádhernými songy. 1) Za nejlepší zde považuji písně a taneční čísla. Skladatel a libretista, vystudovaný malíř, 38letý Lionel Bart (písně pro muzikál napsal už o osm let dříve) zcela bez hudebního vzdělání neuměl ani zapisovat noty. Své melodie zazpíval klavíristovi, který je převedl do orchestrální podoby. Songs should be like sneezes - spontaneous, říkal. Místo aby spokojeně žil do konce svých dnů z tantiém, levně svá práva k písním prodal, aby mohl financovat dva další muzikály Twang a La Stradu. Ty ovšem zcela vybouchly. V roce 1972 Bart zbankrotoval, zadlužil se a dvacet dalších let prožil na pití a drogách v hluboké depresi. Novou příležitost mu dal britský producent Cameron Mackintosh v roce 1994. Vytáhl ho z chudoby. Bart však měl cukrovku a poškozená játra. Zemřel roku 1999 na rakovinu._____ 2) 62letý režisér (navzdory křestnímu jménu je to muž) Carol Reed natočil svůj jediný muzikál s obrovským úspěchem (nominace na 11 Oskarů, uděleno 5 - za kameru, za hudbu, za výpravu, za zvuk a za režii). Jako první Brit získal v roce 1952 rytířský řád čistě za svou filmovou režijní činnost._____ 3) Nepříliš podmanivý 10letý Mark Lester (Oliver) byl sice vybrán z pěti tisíc chlapců, ale i tak musel být nakonec dabován Kathe Greenovou, dcerou Johnnyho Greena, hudebního supervizora filmu. Green tento fakt veřejně přiznal až po dvaceti letech. Mark byl tone deaf and arrhythmic. Mark sám později pověsil herecké řemeslo na hřebík a o 18 let později se stal chiropraktikem s vlastní klinikou._____ 4) Špičkový herecký výkon na druhé straně podal představitel Fagina, 44letý Ron Moody, který za svou roli dostal Zlatý Globus v roce 1969._____ 5) Celý film byl natočen výlučně v tehdejších Shepperton Studios (interiéry i exteriéry), které dnes patří pod Pinewood Studios Group. Londýnské ulice včetně parní železnice byly postaveny stejně jako půlkruhovité stavby, kde bydlel Oliver a kde zazněl song Who will buy the wonderful morning._____ 6) Scéna s písní The boy for sale je historický nesmysl. V té době už nebylo možné obchodovat s dětmi jako s otroky. Naopak, právě státní úředníci jako byl Bumble museli obchodníkům jako Sowerberry platit za jejich služby, pokud chudé převzali ze státních rukou. Kniha to uvádí správně._____ 7) Závěrem si zazpíváme spolu s Faginem: I'm reviewing the situation / Can a fellow be a villain all his life? / All the trials and tribulations. / Better settle down and get myself a wife! / And a wife would cook and sew for me, / And come for me, and go for me, / And go for me, and nag at me, / The fingers, she would wag at me. / The money she would take from me. / A misery, she'll make from me... I think I'd better think it out again! ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Ide o vydarený muzikál, aj keď medzi tie naj by som ho nezaradil a Oscar za najlepší film treba brať s ohľadom na dobu a vtedajšiu muzikálovú módu. Najväčším plusom sú muzikálové scény (môže byť v muzikáli niečo dôležitejšie?), ktoré sú v drvivej väčšine davové a spevácky aj choreograficky sú zvládnuté výborne, dokonca mi to občas pripomínalo spartakiádu. Jediné, čo mi vadilo, bol predstaviteľ Olivera, ktorý bol taký nijaký. Spievať vie, no svojim jemnučkým hláskom znel skôr ako dievča a herecky teda veľa neukázal, ani na chvíľu mi nepripadal ako sirota z chudobinca, ale ako rozmaznaný bohatý chlapček. Jeden príklad za všetky, keď po dlhom cestovaní a hladovaní dostane do ruky pečivo, tak z neho odhryzuje po drobných kúsočkoch, akoby práve dojedol výdatný obed a toto musel do seba pchať nasilu. ()

Reklama

berg.12 

všechny recenze uživatele

Tady se zpívá opravdu hodně a muzikál je zajímavý právě tím, že hudební výstupy nejsou jen "vatou". Ale nejspíš je to tím, že jde o přenesení úspěšného Broadwayského muzikálu na filmové plátno. Tomu by odpovídala i relativní obtížnost některých pěveckých míst. Film ale v žádném případě nerezignuje na dramatickou linku, naopak, Oscary za herecké výkony si nejspíš zasloužil a je odvyprávěn velmi poctivě. Proto i ta délka. Oscara si zasloužila i výprava. Ta je vskutku velkolepá a oproti některým scénám vypadá (rovněž londýnská) "My Fair Lady" jako ochotnický papundekl. Oproti tomu, jako muzikál je to trochu prkenné, strnulé a choreografie poněkud kostrbatá. Osobně nemám k látce nijak vřelý vztah, že by mi v hlavě utkvěla nějaká melodie, to také ne, ale pro anglo-americké publikum znamená Dickens asi hodně. Proto nejspíš ten Oscar. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Výpravná, náročná a do detailů vypilovaná tanečně-hudební čísla na sebe strhla veškerou pozornost - a na malého Olivera a jeho smutný osud jakoby se při všem tom rozpustilém křepčení trochu pozapomnělo. Jaký byl vlastně ten nebohý chlapec ? Nevyhlížel nijak zvlášť zbědovaně a příliš se neprojevoval - snad s výjimkou dvou scének: V první z nich žádal o přídavek nechutné kaše a ve druhé bránil památku své mrtvé matky. Dalo by se říct, že byl naivní - to bylo možné akceptovat vzhledem k jeho věku a zkušenostem ... dále byl tvárný - to bylo nutné pro jeho přežití v nevlídném světě ... ale především byl nevýrazný - a to bylo příčinou mého mizivého zájmu o jeho osobu ... 3,5 * ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Vitaz az 5 Oskarov, a to v dobe, ked Oskar nieco znamenal, dnes sa to uz degradovalo na Osrala a Ochcala vdaka ultra debilinam ako Moonlight. No nic, mne ako artovemu hnedopichovi toto maximalne vyhovuje, film ani nema poriadnu dejovu liniu, miestami je to az cervena knihovna, ale to nevadi, film som si perfektne uzil. Pesnicky na urovni, spieva sa o dusu, akurat tie dialogy boli pre mna obcas az podpriemerne kvalitne, respektivne nekvalitne. Fakt ako mohli si nechat viac zalezat na nich. Kulisy vsak na urovni, Reed to rezisersky dobre ustal, relativna spokojnost, ale nie uplna . 71 % ()

Galerie (52)

Zajímavosti (12)

  • Představitel hlavního hrdiny Mark Lester trpěl absolutním hudebním hluchem a všechny jeho party musela nazpívat Kathe Greenová, dcera jednoho z pracovníků štábu. (Olík)
  • Celosvětová premiéra proběhla 26. srpna 1968 v Londýně. (ČSFD)

Reklama

Reklama