Režie:
Chris ColumbusScénář:
Steve KlovesKamera:
John SealeHudba:
John WilliamsHrají:
Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Robbie Coltrane, Tom Felton, Richard Harris, Fiona Shaw, Ian Hart, John Hurt, Richard Griffiths, Alan Rickman (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Před deseti lety položili čarodějové Brumbál, Hagrid a McGonagallová na práh domu Vernona a Petunie Dursleyových miminko s jizvou na čele. Je to malý Harry Potter, syn Petuniiny zemřelé sestry. Dursleyovi se o něj sice starají, na rozdíl od vlastního syna Dudleyho mu však neprojevují příliš lásky. Když se blíží Harryho jedenácté narozeniny, zjistí ke svému překvapení, že dokáže mluvit s hadem. V den narozenin mu čaroděj Hagrid doručí dort a dopis. Harry se dozví, že jeho rodiče byli čarodějové a nezahynuli při obyčejné autonehodě, ale v boji se zlým Voldemortem. Jizvu na čele si odnesl z tohoto boje. Nyní má právo nastoupit do učení ve Škole kouzel a čar v Bradavicích. Hagrid mu pomůže nakoupit školní pomůcky, včetně kouzelnické hůlky, a potom ho pošle na nádraží, kde z tajného nástupiště 9 3/4 odjíždí expres do Bradavic. Ve vlaku se Harry skamarádí se sympatickou Hermionou a dobráckým Ronem. Společně se pak dostanou na prestižní kolej Nebelvíru. Díky mimořádnému talentu k létání se stane novým chytačem nebelvírského famfrpálového mužstva. Po zápasu čeká žáky Vánoční volno, kterého Harry, Ron a Hermiona využijí k pátrání po tajemství, které střeží v podzemí školy trojhlavý pes. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 218)
Nejsoučasnější globálně úspěšná pohádka pro děti a dospělé bez rozdílu balancuje na rozhraní vcelku invenčního díla s poměrně slušnou literární předlohou a standardní hollywoodskou produkcí. Syžet sice nese určité prvky racionální spekulace, ale omezovat ho pouze na literární a filmovou rutinu by bylo nespravedlivé. Zřetelnější slabinu vidím v něčem jiném: typickou pohádku - a k ní má POTTER žánrově nejblíž - charakterizuje jasně vymezené černobíle (zřetelně) oddělené dobro a zlo. A věc by vyžadovala jasnější kompozici příběhu směřujícího od úvodu k jednoznačnému závěru. Ale ani pak v současném kvalitativním standardu tvorby pro děti a mládež neztrácí POTTER zcela své kouzlo. Je otázka, nakolik bude přitažlivé či mámivé pro ty, kteří přijdou během času po nás. ()
Perfektní zobrazení Potterova kouzelnického světa.. nebýt Chrise Columbuse, bůh ví jak by nynější Harryho království vypadalo. Nikdo už mu neodpáře, že hlavně díky němu Harry Potter vypadá tak jak vypadá. Knižní předlohu jsem nečetl a ani to neplánuji, pochybuji, že změním názor a něco si přečtu (i když celá knižní série u sourozenců v pokoji na mě den za dnem pokukuje). ()
U filmových adaptací literárních děl se zjevně vždy budou vyskytovat dva tábory. Ten první bude řvát, když se film příliš podobá své předloze (je to jen filmová ilustrace původní knihy!), ten druhý zas, když se od ní odkloní (jak jste si dovolili změnit nejdůležitější scénu?!). Osobně nesympatizuji ani s jedním táborem, tedy za předpokladu, že výsledek není jen tím nejobyčejnějším blockbusterem pro vytáhnutí co největšího obnosu peněz z kapes fanoušků předlohy. I proto respektuji první a třetí díl této série, ne však ten poslední "chytře" rozdělený na dvě části (přičemž v první části k ničemu nedojde a druhá je jen přehlídkou digitálních efektů). Columbus sestavil z Kamene mudrců film, který stojí sám o sobě, který je nabitý emocemi, který dává prostor všem důležitým postavám bez toho, aby se jejich výstup omezil na směšné cameo. Columbus také narozdíl od pozdějšího Yatese pochopil, že Severus Snape v podání Alana Rickmana je jednou z nejdůležitějších a nejkomplexnějších postav příběhu a že je jeho dějové lince potřeba věnovat adekvátní prostor. (Poznámka na okraj: Úplně jsem zapomněla, jak "kladně" (přání všeho nejlepšího v zápasu, žádné urážky hlavního představitele) Snape v prvním dílu vystupoval.) Ano, Kámen mudrců to pohádka, ale vzhledem k věku cílených diváků, mi žánr přijde pochopitelný. Nikdy se totiž asi nezbavím dojmu, že ačkoliv se všichni následující režiséři snažili filmy přizpůsobit stárnoucí potterovské základně fanoušků, jen málokomu se to podařilo se ctí. ()
Ach, dnes už to je jen takové nostalgické ohlédnutí, jak byl maličký Daniel tehdy roztomilý. Film samotný je takový starosvětský, přiškrcený a na opravdu působivé scény velice skoupý. Herci nic moc, jako by se teprve rozehřívali, ačkoliv zase to má plus v tom, že nedochází k příšernému karikování, jako se tomu později v sérii bude dít. (To, co dělají Dursleyovi v pětce, to snad nemůže nikdo myslet vážně. Tady to ještě jde skousnout.) Adeptem na pochvalu v mých očích zůstává pouze Alan Rickman alias Srabus, který tady nastavil laťku a tu si drží napříč všemi filmy a je prostě k zulíbání. ()
Miluju tuhle sérii. A první díl považuji v téhle sérii za klasiku. Viděl jsem minimálně dvacetkrát, a pořád se mi to stejně líbilo. Perfektní herecké výkony, super režie Chrise Columba a nezapomenutelný Alan Rickman a jeho: "Pan Potter. Naše nová celebrita." Prostě paráda, vidím to na plný počet hvězdiček. Film je sice možná až příliš dětský, to ano, ale na druhou stranu mi v době zhlédnutí filmu bylo 15 let, takže jsem byl příjemně překvapen filmovou adaptací. Jen mne mrzí, že film se nedrží knižní předlohy a některé scény chybějí celé, jiné jsou jen trochu předělané. Ale s tím nelze nic dělat. I přes rozdíly mezi předlohou a scénářem se tento film držel knihy nejvěrněji, a snad proto se mit tak líbí. Ale ostatně nebude asi překvapením, že všechny filmy této série ohodnotím plným počtem, protože tohle je má srdeční záležitost, na kterou nedám dopustit a kterou prostě miluji. ()
Galerie (234)
Photo © 2001 Warner Bros
Zajímavosti (262)
- Na začátku filmu, když se Harry (Daniel Radcliffe) probouzí ve svém kumbálu a rozsvítí lampičku, tak na dveřích visí lopatka a smetáček. Ale když otevře dveře a chce jít ven, tak smetáček zmizel a na dveřích visí jen lopatka. (orkadimenza)
- Po letech režisér Chris Columbus prozradil, že měl obavy, aby jej producenti z natáčení po pár dnech nevyhodili. Zároveň si nebyl jistý dlouhou stopáží, která by mohla dětské publikum nudit. Pravdou bylo, že během testovacích projekcí byly děti nadšené a snesly by i delší stopáž, na rozdíl od jejich rodičů. To pomohlo režisérovi se přestat bát o svůj projekt. (Kinofil)
- V roce 2018 se vydražily krabičky na hůlky, které můžeme vidět v Olivanderově obchodě, za 3 250 liber. V roce 2020 se pak vydražily nákresy bradavické vstupní síně a nákres bradavických pozemků v dražbě filmových rekvizit. Oba kusy byly prodány po 500 amerických dolarech. (Jimmy15)
Reklama