
Dealer (festivalový název)
-
Dealer
-
Dealer
-
Díler
Drama
Maďarsko, 2004, 132 min
Režie:
Benedek FliegaufScénář:
Benedek FliegaufKamera:
Benedek Fliegauf, Péter SzatmáriHrají:
Edina Balogh, Felícián Keresztes, Lajos Szakács, Emmanuel Bonami, Dusán Vitanovics, Barbara ThurzóProducenti:
András MuhiStřih:
Károly SzalaiObsah
-
Typický den ze života drogového dealera. Nejdřív musí sehnat kokain pro vůdce jakési sekty. Pak navštíví přítele, který se vážně spálil v soláriu a prosí ho o poslední dávku. Bývalá spolužačka, u které ukrývá drogy, mu oznámí, že už to pro něj nebude dále dělat. Bývalá milenka, ze které se také stala feťačka, se mu svěří s tím, že je otcem její dcerky. Pak hledá dealer dalšího klienta, místo něho se však setká pouze s jeho naštvanou sestrou. Nato ho o pomoc požádá jistá studentka: její spolubydlící snědla příliš mnoho halucinogenních houbiček. Dealerův starý přítel má jiný problém. Jeho matka přišla o práci, začala vyvolávat duchy a používá ho jako médium Temný a depresivní příběh, odehrávající se v hypnotické atmosféře velkoměsta, připomínajícího město duchů. Extrémně náročný, ale také totálně moderní film.(oficiální text distributora)
-
Bravurní styl, kongeniální součinnost obrazu a zvuku i samotná struktura snímku Dealer připomíná cílený sestup do hypnózy. Bezmála tříhodinová kinematografická seance - úspěšně budící dojem plynutí v reálném čase - je tísnivým záznamem několika hodin v životě anonymního dealera, který objíždí své klienty a staré známé. Vydává se sehnat kokain pro vůdce sekty trpícího zácpou, jede navštívit přítele, jenž se spálil v soláriu, a kamaráda, kterého matka používá jako médium k vyvolávání duchů; potkává známého převlečeného za obří zub, přijíždí zklidnit klientku, jejíž kamarádka dostala těžkou psychózu, shání dalšího zákazníka; potkává někdejší spolužačku, která už pro něj odmítá pracovat, i bývalou milenku, jež mu svěří životní tajemství.
Fliegaufova kronika jednoho dne, která se odvíjí v jakési soumračné nekropoli, je do zlověstného hukotu ponořenou noční můrou, jejíž účinky na vnímavého a trpělivého diváka mohou být bezmála narkotické. Prvky pozorovatelského realismu se přesvědčivě mísí s vysokou formální stylizací, smrtelná vážnost se zcela organicky pojí s vyšinutostí a absurditou. Jednotlivé výjevy jsou podány s maximální distancí - autor záměrně nepsychologizuje, nemoralizuje, nesoudí. Naopak se soustředí na naplnění radikálního konceptu, jemuž je podřízena kamera (v permanentním, byť somnambulním pohybu), střih i zvuková stopa, v níž se intenzifikované ruchy okolí plynule přelévají do mrazivých tónů hudebního podkresu.
Motiv neovlivnitelné cykličnosti životního rytmu je evokován skrze důsledné využívání extrémně pomalé otočky kamery kolem postav a předmětů. Kromě několika hekticky rozmlžených, „předělových" záběrů dealerových cyklistických jízd prázdným městem se celý snímek odehrává v interiérech, v nichž obsesivně kroužící oko kamery tvrdošíjně panorámuje objekty svého zájmu. Digitální formát zakalený modrozeleným filtrem ještě umocňuje vizi dysfunkční postindustriální společnosti, v níž jsou jednotlivé postavy lapeny jako v kleci.
Režisér dovádí ad absurdum teorii stále se navracejícího zla: plíživě, často v jediném dlouhém záběru cirkuluje okolo postav a v sepětí s tématem - tedy bezvýchodností života v kolotoči prodeje a užívání návykových látek (s nímž má autor snímku podle vlastních slov bohaté osobní zkušenosti) - konstruuje zásvětní, halucinační vizi světa infikovaného drogami. Spirálovité ovíjení kolem figur je zde odrazem dusivé existence, v soustředných kruzích vyjevovanou, pro diváka až fyzicky zakoušenou marností. Dealer je vzácný druh filmu, který - přestože mu dominuje nedořečenost, fanaticky pomalé tempo, klaustrofobická atmosféra a přeludná kamera, odpoutaná od veškerých dramaturgických zákonitostí - přináší slast nejen zarytým cinefilům.(Letní filmová škola)
Video © FilmTeam
-
Photo © Mokép
79%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
![]() |
21.10.2004 Mokép |
---|
Podobné
- T2 Trainspotting (2017)
- Infiltrátor (2016)
- Pirko (2016)
- Božská extáze (2010)
- Vejdi do prázdna (2009)
- Ex Drummer (2007)
- Candy (2006)
- Biznis (2005)
- Šňup (2002)
- Perníková věž (2002)
- Kokain (2001)
- Engel & Joe (2001)
- Requiem za sen (2000)
- Mandragora (1997)
- Trainspotting (1996)
- Iggy Pop - Lust For Life (1996)
- Suzanne (1996)
- Jim Carroll - People Who Died (1995)
- Rváčův deník (1995)
- My děti ze stanice Zoo (1981)
- Zrozen k vítězství (1971)
- Panika v Needle Parku (1971)
pornogrind
O tomto snímku vím už hodně dlouho a nějakej ten pátek ho mám doma, ale jaksi na něho nebyl čas či nálada a ve finále jsem na něho zapoměl . Ale konečně jsem se k němu dokopal a to i díky zásluhou Flipnice/Timemastera kterej mi ho doporučil a tím mi ho zároveň připoměl. A jsem fakt rád a nechápu proč jsem tenhle snímek tak dlouho odkládal. Tohle je fakt propracovaná pecka, která hlavně staví na skvělé kameře, hudbě a zvucích a v neposlední řadě na herectví hlavního hrdiny. Kamera se vyžívá v dlouhejch scénách na jeden záběr. To je pastva pro oči. Hudba a zvuky jen doplňují a skvěle dokreslují dění na plátně. Čeká vás roznáška fetu po městě kreatůr a všelijakých podivných existencí. V tomhle filmu snad není nikdo normální. Z filmu vyzařuje něco co se jen těžko slovy popisuje, protože má prostě nepopsatelnou atmosféru. Co se týče hlavího hrdiny - nechápu. Už jsem dlouho neviděl něco podobnýho. Hlavní hrdina toho totiž ve filmu moc nenamluví, v záběrech skoro nehne ani brvou, ale i přesto je vám jasný co si myslí a co se mu honí hlavou. Nepotřebuje spoustu prázdných vět a gest. Všechno podstatný totiž řekne svým pohledem. A tak je to v podstatě s celým filmem. Dohromady to nemá žádnej ucelenější děj ( prostě jeden den ze života dealera ), ale i přesto to má takovou sílu že to diváka na začátku vcucne a do konce nepustí. Teda alespoň na mě to tak fungovalo. Jsem nadšenej a v rámci filmů o drogách zaujímá místo hned vedle Trainspottingu. Ikdyž tyhle filmy se absolutně nedají srovnávat, protože každej je svým způsobem originální a jede na jiné vlně. DOPORUČUJU.(22.1.2016)
Webb
Nejlepší film o drogové závislosti a beznaděje prázdného žití. Benedek Fliegauf mistrně s chirurgickou přesností pracuje s výrazovými prostředky a stává se nezaujatým analitikem děje. Kamera je rovněž prvotřídní, svojí metodou snímání obrazu vyjadřuje bezútěsně zoufalé, vyprahlé stavy postav v bytí na drogách.(11.12.2013)
hanakonochi
V dospievaní som sa od starších kamarátov potajme dostal ku knihe Radka Johna, Memento. K podobne silnému, temnému a skutočne ťažkému zážitku prichádzam až o tri dekády neskôr, kedy moju fantáziu preberá do rúk maďarský režisér Benedek Filegauf. Majstrovská práca so zvukom. Pri scéne "apa...anya...apa...anya" som ani nedýchal.(14.6.2016)
Flipnic
Ale tak ano ... "drogy jsou zlé a zničí vás ...", to jest stará "urban legend" na úvod. Film jsem dostal jako "novoroční/narozeninový" tip a hned mě vtáhl dovnitř ... Film nezúčastněně, v extrémně pomalém a temném tempu sleduje "příhody" drogového dealera a jeho zákazníků ... Scénář v podstatě jednoduchý, ale forma a zpracování naprosto vede a dělá z filmu to, čím je ... Čím je? Hypnotickým výletem do světa nicoty, prázdnoty, neexistenci dobra a zla, špatně a dobře, ano a ne, ... jakýkoliv duality ... Spousta lidí si může myslet, že sám film se "chová jako heroin", potažmo opiáty ... ne zcela je tomu úplně tak. Jak jsem již psal, je to hypnotický výlet, takže jde spíš o feeling hypnotické prázdnoty, tedy jako po pár pilulích dnes již zakázaného, za komunistů velmi oblíbeného rohypnolu, ( roháče, v eng tzv. "roofies" ...). Který se dal samozřejmě nadrtit, rozputit, oddělit od pojiva v tabletách a vpálit do žíly, stejně jako spousta jiných drog ... Opiáty jsou "hřejivé, sebestředně důležité, fyzicky "tinkles" a neuvěřitelně barevné" ... Takže vítejte ve filmu drog, který vám hypnotickou formou ukáže celou absurditu světa, který skýtají ve finální fázi závislostí a dealingu ... Samota, temnota, nicota, oploštěnost od emocí ... Hlavní hrdina funguje jako "robot/zombie", stroj na roznášení substancí na místa odběru, případnou aplikaci a sociální pracovník, kdy se v dobré vůli občas postará o nějaký problém ... Hodně paradoxní, úsměvné, ale o to víc znepokojující, protože Bůh, drogy a dealeři mají skutečně zvrácený smysl pro humor ...(1.1.2015)
Adrian
Nie čistých 5*, ale 4,5*. Dôvodom je až prílišné zahľadenie snímky do vlastnej formálnej dokonalosti. Inudstriálna non-stop ruchová stopa podkresľuje bezchybnú, pomalú kameru, vyvolávajúc tak okrem spomínaného Bély Tarra aj reminisencie na Tarkovského (nielen kĺzanie po vodnej hladine, ktoré je vizuálnym odrazom samotného pomalého plynutia filmu) a mne osobne aj na C.T.Dreyera a jeho Vampyra (najsilnejšou črtou celého filmu vďaka zvolenej forme je práve atmosféra - je to film výrazne o pocitoch, i keď ambivalentne práve tento bezchybný audiovizuál je pretláčaný do popredia až tak silno, že hlavne v druhej polovici mi zabraňovalo na plné sústredenie sa vychutnať si ho naplno). Vďaka striedaniu rotačnej jazdy kamerou raz smerom dolava a potom doprava je možné uvažovať aj o výpovedí snímku v smere "špirále" možností postavy Dealera.(8.12.2004)