Kamera:
Harold RossonHudba:
Lennie HaytonHrají:
Gene Kelly, Donald O'Connor, Debbie Reynolds, Jean Hagen, Cyd Charisse, Douglas Fowley, Millard Mitchell, Rita Moreno, Mae Clarke, Bobby Watson, Lance Fuller (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Jeden z nejlepších muzikálů, které kdy spatřily stříbro plátna, je zároveň výtečnou romantickou komedií, hravou satirou na Hollywood 20. let i mimoděčnou historickou lekcí o jedné z klíčových etap vývoje kinematografie. Hvězdy němé éry se ocitají v osidlech lásky a zvukového filmu a s obojím se vyrovnávají vtipně, vynalézavě a s grácií. A navíc jaksi mimochodem vynaleznou i dabing. (AČFK)
(více)Videa (1)
Recenze (455)
Trochu jsem se obával toho, zda mě bude muzikál bavit, ale zaujal mne svoji atmosférou, písničkami a taneční choreografií, přičemž i příběh s romantikou na pozadí končící éry němého filmu, byl dost poutavý. Občas vtipná scéna pobavila a celkově této klasice dávám příjemné 4* s doporučením ostatním budoucím divákům. Kdyby byl teplý letní večer a pršelo, chytl bych deštník, vyrazil na ulici a dancin' and singin' in the rain, jen by to nebylo tak elegantní a asi by se na to nedalo koukat. :) ()
Scenár je takmer geniálny, postavy sympatické, herečky pekné, humor extrémne vtipný. Ale ako sa dozvieme počas nakrúcania Šermiara, treba vyhodiť pár zbytočných scén a pridať muzikálové čísla. V mojom prípade je to naopak, vyhodiť pár otravných muzikálových čísiel a pridať niekolko so zaujímavými dialógmi. To v prípade Singing in the rain, samozrejme. VIDENÉ ZNOVA: No je to jedna z najlepších komédií, aké boli kedy natočené, čo mi na prvý krát vďaka tým muzikálovým číslam uniklo. Aj tie sú nakoniec geniálne. Film je kombináciou komédie, muzikálu a inteligentnej satiry na Hollywood a táto kombinácia nemohla byť lepšie vyvážená. ()
Atmosféra starých amerických muzikálů dokáže přenést diváka do úplně jiné reality a nabídne mu velkou lásku, dobro vítězící nad zlem, happy-end, vtip, šarm, glanc a všepřítomný zpěv. Hudební a taneční čísla pak nabízejí ještě jednu vloženou realitu, spontánně začínají bez ohledu na okolní děj, vytváří jakýsi "film ve filmu". Dějová linka Zpívání v dešti reflektuje filmové médium jako takové - nabízí ironický pohled na star-system, na přechod od němého filmu ke zvukovému, na poměry panující v továrně na sny. Většina tanečních čísel je dechberoucí (hrátky s logopedem, Good morning, Singing in the rain), některá jsou bohužel neoriginální, nudná a zaměnitelná. Ještě poznámka na závěr: když jsem si přečetl ve kterém roce film vznikl (1951) a uvědomil si, co se v té době dělo u nás, šel mi z toho mráz po zádech... ()
Iluze zahalená v iluzi zahalená v iluzi. Je těžko uvěřitelné, že v polovině dvacátého století vzali sami hollywoodští tvůrci film jako takový a pak ho (v hávu zábavy) rozebrali na ty nejdrobnější kousky. Zpívání v dešti nabízí částečně historickou reflexi s příměsí nutné fabulace, výlet do všemožných i nemožných žánrů, zároveň však ironizuje jak klišovité příběhy, tak samotnou produkci, fungování velkých natáčecích studií a dokáže se vysmát i většině filmových profesí (od nervózních režisérů, přes „nahraditelné“ osoby jako jsou kaskadéři a zvukaři, až po hvězdný manýrismus). A aby toho nebylo málo, nakonec se divák dostává až někam do psychoanalytických vod v pojetí kinematografie jako pokrouceného zrcadla skutečnosti. To se nejvíce projevuje na hlavních ženských postavách, z nichž jedna zobrazuje ideál, který je ale ve své podstatě falešný (Lina), zatímco druhá je obyčejnou dívkou bez pozlátka, která je však až „příliš obyčejná“ pro stříbrné plátno (Kathy). Proto jsou tyto dvě postavy těžko oddělitelné, potřebují jedna druhou. Ostatně člověk by těžko vydržel zcela bez umění, či kulturního vyžití (jakým je například film = velkolepá iluze) – to by se z každodenní rutiny, šedi a starostí nejspíše zbláznil. Na druhou stranu by však těžko mohl celý svůj život prosedět jen před plátnem kina - za touto příjemnou náhradou světa by se totiž v konečném důsledku skrýval pouze skřípavý zvuk nicoty. ()
Jak nemám rád muzikály (což tady zmiňuji poměrně často), tak tohle je další vítaná výjimka, ovšem tentokrát opravdu výrazná a tučná. Základ každého muzikálu, tedy krásný hudební doprovod a taneční choreografie, je tu splněn na sto procent, a navíc podpořený sympatickými herci a tak energickým a veselým příběhem, za který by se nemusel stydět ani Charlie Chaplin v nejlepších letech. Každopádně jsem rád, že jsem našel špičku žánru, kterému nijak neholduji - obdiv směrem k tvůrcům a hereckým výkonům je speciálně v tomto případě oprávněný jako málokde. 95% ()
Galerie (116)
Zajímavosti (62)
- Scéna Broadway Ballet sa trénovala celý mesiac a štúdio stálo vybavenie celej scény 60 000 dolárov. (AdamCritic)
- Gene Kelly (Don Lockwood) vytýkal Debbie Reynolds (Kathy Selden) minimum tanečních schopností. Dívce pomohl herec a proslulý tanečník Fred Astaire. (Kulmon)
- Originální negativ filmu byl zničen při požáru. (HellFire)
Reklama