Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Gemini
    ****

    "Ensemble piece" o smrtící pandémii ála Steven Soderbergh. A je to dá se říci dokumentárním stylem natočená procedurální podívaná o tom, jak se postupuje při objevení epidemie hodně ošklivé chřipky a pokusech ji zvládnout. Ale ne tak docela - Soderbergh totiž v rámci výstavby šokujícího děje sleduje i konkrétní "obyčejné" lidi, ale nedělá to tak, že byste se s nimi mohli sžít, nebo že by nedej bože páchali nějaké hrdinské skutky ve stylu katastrofických velkofilmů. Aby to nebylo málo, Nákaza také "drží prst na tepu doby", když umně využívá postavu investigativního bloggera, který do bohulibých snah WHO a národních vlád svými konspiračními teoriemi a vlastní agendou soustavně háže vidle. Co rozhodně stojí za zmínku, je skutečnost, že Soderbergh nijak nepřikrašluje to, co by v analogické situaci nastalo (a co se mu ve filmu děje), tj. rozpad společnosti, návrat k zákonu džungle, a hlavně to, že by o životy přicházeli mladí, staří, ženy, děti, prostě všichni bez výjimky. V kombinaci s vědomím, že "hlavním hrdinou" filmu je nijak zvlášť virulentní patogen, přenášející se fyzickým kontaktem, a že by tudíž mohlo být mnohem, mnohem hůř, to celé působí velmi znepokojivě. Soderbergh respektive scénárista Burns to ještě navíc koření morálně spornými rozhodnutími, a v zásadě neukazují jedinou výlučně "dobrou" postavu. Je mi jedno, nakolik režisér selhal v pokusu natočit kontroverzní kritiku systému, a nakolik se zalekl přílišných odklonů od diváckých očekávání. Contagion totiž i tak funguje, a nutno říct, že řada momentů v něm je opravdu překvapivá. Rozhodně jsem se nedíval naposledy, takže dám spokojených (znepokojených-ale-co-s-tím-asi-tak-naděláš) 80%.(23.3.2015)

  • Pepinec
    ***

    Mám radost ze zdejšího hodnocení. A to takovou, až zaráží mé hodnocení vlastní. Víte, ono je to vážně dobré na katastrofický film! Hezky poslepované, uhlazené, bez výrazných slabých míst. Herecké výkony jsou od všech výborné, mile mě překvapil Matt Damon, osobní poklonu si ode mě vysloužil i Laurence Fishbourne. Ale teď negativa. Film se zabývá tolika příběhy, až z toho všeho nějak uniká, co chtěl básník říci především. Dále; cílová rovinka byla příliš krátká na to, jak poklidný závod ji předcházel. A konečně; Gwyneth měla být o hodně vyšší číslo, takhle jsem si to nepředstavoval...(27.10.2011)

  • Botič
    *****

    Sodeberghova obsedantně kompulzivní a sterilní pitva strachu za pomoci dokonale vyběleného vizuálu a elektronicky tepajícího soundtracku. Nejdůvěryhodnější katastrofický film vyobrazující reálnou hrozbu a snímek vyvolávající celou řadu nepříjemných otázek. Rok 2012 se blíží a pokud má nastat konec světa, tak bude mít pravděpodobně takovouhle podobu :-)(24.10.2011)

  • Marigold
    ****

    Sterilní klinická procedura, která jde proti největším žánrovým konvencím a svým brilantně uspořádaným a přitom pedantským vypravěčstvím dokazuje, že Soderbergh se v tomto ohledu vyrovná Fincherovi. Bohužel je tam pár zbytečných scén a schémat, ale některými pasážemi rozkladu a nedůvěry se Nákaza blíží maximu. Ukazuje totiž lépe než kterýkoli jiný katastrofický film, že nejhorší nákazou je strach.(13.10.2011)

  • Enšpígl
    ****

    Film má jednu obrovskou výhodu, staví na příběhu, kterej ať chcete nebo ne vás do sebe vcucne a mele a mele. Hned od začátku jsme si říkal, jasně takhle by to mohlo, tohle je moc přitažený, kurva pán v patý řadě zakašlal mizím s kina a když má příběh v týhle poloze je vítězství na jeho straně, vlastně na obou stranách, protože bijáček dostane hodně hvězdiček a diváček zase hodně emotivních pěstiček. Ve filmu se objeví hodně znamých ksichtíků, úplná ksichtiáda, ale a to se moc líbilo, že žádnej hvězdnej ksichtík nezabírá příliš prostoru na úkor druhýho a hlavně na úkor příběhu, protože ač herecký výkony úplně všech jsou absolutní, tak tady káru s plným sálem diváků posunuje výrazně kupředu především děj. Možná mě trošku mrzela, odbytá až nedotažená dějová linie kolem Marion, ale ani mě nenapadá na čí úkor by jsme se této linii měli věnovat, aby film vběhnul do cíle v tak parádním tempu, v jakým doběh. Film, kde se člověk bojí pomalu už i hudby nepostrádá nic z příručky pro moderní filmaře kinotrháků, dynamiku, napětí, skvělé herecké výkony a především se pořádně pomuchlovat s divákovejma myšlenkama.(28.10.2011)