Kamera:
Charles F. WheelerHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Martin Balsam, Só Jamamura, Joseph Cotten, Tacuja Mihaši, E.G. Marshall, James Whitmore, Jason Robards, Wesley Addy, Frank Aletter, Leon Ames (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (165)
4,5*/5... Vojnová klasika, ktorá sa drží dejepisných faktov a popri tom ponúka aj kinamatografický zážitok:). Mal som tú možnosť byť na Pearl Harbour, kde nám púšťali autentický dokument z japonského útoku a musím povedať, že Richard Fleisher si tento materiál detailne naštudoval. Posledná hodina je geniálne natočená a nebyť mierne (naozaj mierne) prekombinovanej a trochu zdĺhavej prvej časti, plný bodový zisk má Tora Tora Tora úplne zaslúžene. ()
Slávný válečný film popisující přípravy a útok na Pearl Harbor. První část film (popisná) je místy zdlouhavá a nudá. Ovšem ve druhé části se dostáváme k útoku a film rázem začíná i bavit. Zejména si užíváme na svou dobu nevídaných efektů. Trochu trapně působí zavěrečná propagandistická věta o buzení spícího obra. Samozřejmě si to Amíci mohli dovolit, vzhledem k tomu jak válka dopadla. Ale přece nikdo nevěří tomu, že se Japonci najednou začali bát. Věděli přece od samého začátku do čeho jdou! K tématu útoku na Pearl Harbor doporučím Odtud až na věčnost (1953). ()
Japonský útok na americkú tichomorskú námornú základňu Pearl Harbor patrí k významným udalostiam II. svetovej vojny. Tora! Tora! Tora! je americky výpravným a japonsky zdĺhavým veľkofilmom, ktorý sa prirodzene rozpadá na dve nerovnaké časti. Nerovnaké nielen ich dĺžkou, ale aj príťažlivosťou pre diváka. Snaha o maximálnu vernosť zobrazovaných udalostí ubrala prirodzene filmu na príťažlivosti, ale aj po vyše 40 rokoch od nakrútenia môže byť vzorom pre obdobné filmy vznikajúce dnes v neporovnateľne lepších technických podmienkach. Výborné herecké výkony trochu zráža dole mizerný dabing. Celkove však ide o film, ktorý je potrebné vidieť. ()
Nie je veľa filmov o tomto klasickom útoku zo siedmeho decembra roku 1941, ak nepočítam naozaj „skvostný veľkofilm” PEARL HARBOR režiséra Michaela Baya z roku 2001 na 60. výročie. Namiesto toho radšej odporúčam túto klasiku z roku 1970, keď dominoval iný veľkofilm PATTON, ktorý úplne prevalcoval Tora ! Tora ! Tora ! ako oscarovo, tak ale aj finančne. Domácemu publiku sa skrátka nechcú čítať titulky, lebo film sa venuje tejto udalosti z japonskej / americkej strany, samotný útok je prevedený nadmieru autenticky, 2 / 3 sa venujú práve myšlienke a následnému spracovaniu myšlienok, keď sa odhodlali na napadnutie, ale mali informácie, že sa chystajú Japonci zaútočiť, tak to vidím ako účelové z americkej strany pre okamžitú zámienku vstúpenia Spojených štátov amerických do VOJNY, aby mohli o čosi neskôr vyskúšať atómovú bombu. Najlepšie sú pasáže z japonskej strany s dvojicou japonských režisérov s vynikajúcimi hercami a kamerou, najsilnejšia časť je určite TU, americká síce v ničom nezaostáva, ale sledovať benevolentných ľudí je pre mňa ubijajúce ! Naozaj pasia je sledovať japonskú aktivitu, keď chceli bombardovať ďalšie ciele, ale bolo im to zamietnuté ! Film sa neprikláňa ani k jednej strane, skôr si dáva záležať, aby zachytil miesto a čas takmer do detailov ako sa to všetko udialo, keď to naberá na obrátkach, vyvrcholenie je v poslednej tretine, ale samotné naplánovanie nemá skrátka žiadnu chybu... ? ()
"Slavný americký válečný velkofilm" a šel úplně mimo mě. To, že děj je v tomto typu filmů vždycky rozdělen na nudný uvozující začátek a následný průběh vojenských příprav či nepříprav a na konci se ve dvaceti akčních minutách všichni rozemelou na kaši, to mi nevadí a taky jsem to čekal. Jenže tentokrát mi to nesedělo. Možná to je i tím dabingem (v průměru všechny postavy měly hlasy tak o třicet let mladší, než byly samy - dabing Čt z 2006), nebo tím, že už jsem přeci jen válečných filmů viděl víc a tak mě ty jejich klišé, kdy se proti možnosti odhalit předem japonskou invazi nepostavil jenom Osud, ale i Satan a Bůh v přátelském objetí, kdy je jeden člověk uvědomělý, jenže mu házejí pod nohy příliš klacků, nikdo mu nevěří, všichni velitelé jsou o nejmíň jednu hodnost výš, než na jakou mají schopnosti a veškeré pozorování je vyhodnoceno naprosto opačně a špatně, než jak by mělo... To je na mě přeci jen příliš. Rozdělení na japonský a americký tvůrčí tým bylo podlě mě výtečné řešení, protože ta japonská část je oproti té americké mnohem lepší, skutečnější a i herecky přesvědčivější. A tak se mé díky za tento film obracejí pouze směrem k východu a k japonským režisérům a hercům, ale i tam mám výhrady, i když spíš dle scénáře. To si vážně nemohli odpustit tu pitomou, propagandistickou větu o buzení spících obrů? Ještě bych měl malou vsuvku k tomu označení zákeřný útok. Kurva když chci na někoho zaútočit překvapivě, mám mu poslat rekomando do vlastních rukou týden předem? ()
Galerie (52)
Zajímavosti (29)
- Pro americké letectvo byly během natáčení použity dvě letuschopné stíhačky P-40 Warhawk, obojživelný PBY Catalina a pět bombardérů B-17. Zbytek letounů byly repliky, které byly postupně během natáčení zničeny v bojových scénách. Některé z nich měly pro větší realističnost funkční pohon vrtule. (Foxhound#1)
- Před natáčením se pečlivě dohledávaly a pročítaly všechny možné dokumenty k událostem zobrazeným ve filmu. Našly se i původní výkresy k lodím Nagato a Akagi. Na písečné pláži, která se nacházela v areálu vojenské letecké základny Ašija (na půl cesty mezi Fukuokou a Kokurou), byly postaveny detailní repliky bitevní lodi Nagato (přesná kopie – ikdyž jen waterline a zvenčí), a tři čtvrtiny trupu Akagi. (Marthas85)
- Snímek byl natočen podle stejnojmenné knihy Gordona W. Prange a knihy "The Broken Seal: Operation Magic and the Secret Road to Pearl Harbor", kterou napsal Ladislas Farago. (Hans.)
Reklama