Reklama

Reklama

Ragtime

Psychopatický vrah, rozvodové intriky, tvrdohlavý pianista a zběsilý čas nových přeměn v adaptaci románu E. L. Doctorowa.  Ragtime - neboli roztrhaný čas. Takový je i příběh zachycující hroutící se životní styl 19. století a nastupující čas proměn počátku 20. století (jenž později ústí do šokujících zkušeností 1. světové války). První chvíle filmu otevírá vražda, kterou má na svědomí milionářský floutek. Jeho žena se stává "hlavní" figurou v následných rozvodových intrikách. Třetí důležitou postavou příběhu je náhle úspěšný černošský pianista, který není ochoten se dál krčit před manýrami některých omezených bělochů a chce vzít zákon do svých rukou... Románový bestseller spisovatele E. L. Doctorowa se stal předlohou čtvrtého amerického filmu režiséra Miloše Formana. Za kamerou přitom stál další náš úspěšný filmový tvůrce Miroslav Ondříček. Jejich společnou zásluhou zůstal v literárním přepisu důraz na vykreslení dobové atmosféry i na herecké obsazení (za pozornost stojí především James Cagney ve své poslední roli komisaře Walda). V malých rolích se ve filmu mihnou Jan Tříska a Pavel Landovský. Snímek byl nominován na Oscara v osmi kategoriích, nezískal však ocenění v žádné z nich. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (192)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Dalsi spickovy drama od Formana. Prvni pulhodinku je to sice takovy drobet rozkraveny, sledujeme osudy nekolika postav a jejich pribehy spolu zdanlive nesouvisi, ale za chvily se to vse prolne a film dostane takovou hlavni dejovou linii. Takze ve vysledku paradni pribeh, akorat ten konec v muzeu mi k predchozimu deji moc nepasoval. Taky tu mohlo bejt vic dobovy hudby, takle nazev Ragtime moc nedava smysl. Jinak dobova atmosfera je tady vykreslena paradne, herci jsou jeden lepsi nez druhej a rezie je tradicne bezchybna, takze i pres dleku 150 minut me to celou dobu zaujalo a ani na chvily nenudilo. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Když se řekne, že nějaký film je o hovně, většinou to znamená něco jako o ničem. Ovšem výjimka potvrzuje pravidlo a tou víjimkou je "Ragtime". Je o hovně a zároveň o něčem. Zobrazuje rasistickou Ameriku počátku 20. století bez příkras a zároveň bez zbytečných emocí. O hlavní postavě se de facto mluvit nenechá, poněvadž těch předních je několik a mají přibližně stejný prostor. Ač se to někomu nezdá, Doctorowova předloha je to pravé pro Miloše Formana. Ovšem až po své první třetině. Příběh o typicky Formanovském hrdinovi (tj. osamocenému jedinci, který se vymiká z davu a svádí marný boj proti všem) začíná až ve druhé třetině. A jsem toho názoru, že první třetina knihy a první hodina filmů jsou jakoby odjinud, je zde několik dějových linií a hodně postav, jejichž osudy se po čase protnou a dají prostor silnému příběhu. První hodina připomíná stylem vyprávění spíše Felliniho či "Den kobylek", skutečný "Ragtime" začíná až, no až s tím hovnem :-). Pan Forman ji měl shrnout maximálně ve dvaceti minutách a honem se vrhnout na Walkerův příběh. Z herců bych jistě pochválil Howarda E. Rollinse Jr., jenž byl v roli černého rebela Walkera výtečný. "Ragtime" je skvělý film se silným příběhem, za který se ani pan Forman nemusí stydět (i když se jedná o jeden z jeho slabších). 100 minut by tomu slušelo mnohem víc. 80%. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Je zřejmou skutečností, že na svého diváka tentokrát tenkrát naložil Miloš Forman až příliš. Pochopit, že zdánlivě rozvleklá a roztříštěná první třetina filmu s tzv. kolektivním hrdinou je "bílou" expozicí, která tvoří protiklad-východisko hlavní dějové linie, není snadné ani pro skutečného "zažraného" fanouška hraného filmu. Výsledný obraz tím ovšem získává a hlavní myšlenka filmu - protiklad protikladných přístupů rasistické americké demokracie té doby (je náhodou, že v dokumentárních dotáčkách je připomenut americký prezident Theodor Roosevelt, který vešel do dějin jako tvůrce tzv. diplomacie dělových člunů?) k dvěma provinilcům, jež odlišuje zejména barva pleti - vyznívá ještě pregnantněji. Název filmu se hlásí k proslulému hudebnímu stylu tehdejší Ameriky minimálně dvojznačně (slovo rag ve své mnohoznačnosti naznačuje celou škálu významů od karnevalové veselice až po nekontrolovaný výbuch emocí a hněv a v tomto rozsahu je zřejmě do češtiny nepřeložitelnou drúzou celé řady významů základních i návazných) a přesně vystihuje první zárodečné období konsumismu, v němž se našlo místo i pro rodící se afroamerickou buržoazii a střední vrstvu. Kompozice RAGTIMu ovšem není zdaleka tak černobílá, jak by příběh mohl naznačovat; starost o bezbranné černošské nemluvně, vůle americké podnikatelské rodiny skutečně a účinně pomoci, dodávají do celého příběhu potřebné vyvážení. Závěrečné scény v Morganově knihovně připomínají zase tragický o padesát let starší příběh proslulého abolicionisty Johna Browna. Mezi hereckými výkony, které se pohybují v duchu prostoru, který jim ve své režisérské představě poskytl Miloš Forman, určitě září Howard E. Rollins Jr., jehož noblesní černoch ragtimové éry vyniká silnou přesvědčivostí a současně oproštěným hereckým projevem; jsme s to uvěřit, že dokáže pojmout do své osobnosti i něhu, i tvrdohlavost, i neúprosnost, i soudnost, i kajícnost a pochyby; vesměs polohy, jež ve svém souhrnu, soustředěny do jedince, charakterizují silné osobnosti. Doctorowova literární předloha určitě tímto zfilmováním neutrpěla; spíš naopak. Souhrn charakteristik, který jsem se tu pokusil podat, naznačuje, že považovat tento Formanův film za slabší je minimálně diskutabilní; ve velké sérii jeho velkolepých, až renesančně působích filmových pláten silných příběhů i byronovských hrdinů naší doby patří totiž určitě k těm plnohodnotným. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Doctorowovu rovnomennú knižnú predlohu považujem za jednu z kníh, ktoré by som zobral na opustený ostrov. Film by som si naopak opakovane nepozrel ani omylom, pretože napriek menu režiséra, ide jednoducho o priemer, navyše odstrašujúco dlhý. Lebo šak lepšie sa zhltne priemer zahustený do hodinky a pol, ako dve a pol hodiny kukať na nie úplne vymazlenú adaptáciu skvostnej knihy. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Formanova "tragikomická mozaika osudů" v kontextu USA před první světovou válkou, kde nakonec jako hlavní vyvstane téma rasismu. Upřímně nevím, jak moc se film drží předlohy, jako moc se liší či byl pokrácený, retro aspekt se mi líbil velice (newsreel úvod je top), ale po stránce příběhu a motivů postav jsem tu ve finále dokonalý smysl nenašel. Zajímavá je rozhodně volba režie a paralela s naší post-1948 realitou. "I had some knowledge of Walker’s dilemma from Prague. In the everyday life of communist Czechoslovakia, you constantly found yourself before ignorant, powerful people who didn’t mind casually humiliating others. You risked your livelihood and maybe your life by defying them." ()

Galerie (57)

Zajímavosti (26)

  • Tateh (Mandy Patinkin) má syna a dceru, jejichž role hrají děti režiséra Mikea Nicholse. (D3VIL)
  • James Cagney byl při natáčení invalidou na vozíčku. K natočení scén ve stoje byl použit náhradník. (D3VIL)
  • James Cagney nechtěl při natáčení filmu smlouvu. Navíc si prosadil to, že může ještě 3 dny před zahájením natáčení odstoupit. (liskam)

Související novinky

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

07.11.2012

Přijďte dát divácký dárek Miloši Formanovi k osmdesátinám, které letos oslavil. V kinosále Městské knihovny v Praze se bude od 7. do 13. prosince konat Forman Festival, kompletní retrospektiva této… (více)

Reklama

Reklama