Režie:
Miloš FormanScénář:
Jean-Claude CarrièreKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Christopher PalmerHrají:
Colin Firth, Annette Bening, Meg Tilly, Fairuza Balk, Siân Phillips, Jeffrey Jones, Henry Thomas, Fabia Drake, T.P. McKenna, Isla Blair, Ian McNeice (více)Obsahy(1)
Slavný román v dopisech Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782) natočil v aktualizované podobě v roce 1959 Roger Vadim s Gérardem Philipem a Jeanne Moreauovou v hlavních rolích. Na sklonku osmdesátých let vznikly téměř souběžně dva další přepisy. Režisér Stephen Frears se přitom opíral o úspěšnou dramatizaci románu Christophera Hamptona a zůstal věrný originálnímu názvu. Miloš Forman spolupracoval na původním scénáři s Jean-Claudem Carrierem a dal mu název podle jedné z hlavních postav – Valmont. Vznikl tak snímek, který se přidržuje základní osnovy románu (ta je ostatně připomínána i četným psaním dopisů) a který vychází ze záměru zachytit žánrový obraz aristokratické společnosti pár let před Francouzskou revolucí. Osud dvou libertinských intrikánů, vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, je podán v sytých barvách pozdního rokoka a zároveň je poněkud odlehčen. Jak se svěřuje jedna z hrdinek dramatu: „Říkala jsem jen ne, ne a pořád jsem dělala, co on chtěl…“ Hra obou cynických poživačníků nachází odezvu v samotné struktuře filmu, jež se tak vzdává důležité moralizátorské polohy. Miloš Forman přitom vychází ze zkušenosti z Amadea (1984) a příběh je plný malebných plenérů, vtipných epizod, bohaté výpravy a kostýmů. Opět spolupracoval s českými tvůrci, kameramanem Miroslavem Ondříčkem a kostýmním návrhářem Theodorem Pištěkem (ten získal prestižního Césara). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (323)
Tak, dilema bychom měli vyřešené, teď se pojďme najíst! Není pravda, že je Valmont chladný film bez humoru, jen nenechává pauzy na smích. A zbývá i dost místa pro hořkost. Čtvrt století po premiéře nemá smysl řešit, že film byl uveden téměř souběžně s jinou, úspěšnější (podle mého horší) adaptací téhož románu - to jsou už jen prázdná slova. Nyní má smysl řešit ten film sám o sobě. A jako takový je velmi dobrý. Forman zvolil uvolněnější tón, takže na pohled působí měkčeji než Frears, ve skutečnosti ale právě ta uvolněnost vypráví o zkaženosti doby víc než nekonečná nepříjemná křeč, kdy nevěřím, že by ti lidé takto chtěli žít - mnohem víc jsem chápal zahálku a požitkářství Formanových postav. ()
Je to režisérským umem Miloše Formana, nebo snad krásným prostředím barokní Francie, nebo snad nádhernou Annette Bening? Film utekl jako by neměl dvě a 1/4 hodiny, ale pouhých 90 minut. Nenastal moment, kdy bych musel zkontrolovat čas na hodinkách, ve filmu se nevyskytla jediná nudná scéna. Mladý Colin Firth jako Casanova hadra hraje výborně napsanou postavu, stejně jako Annette Bening, tito dva a jejich soupeření je na Valmontu to, co jej dělá tak "nenáročného" a zábavného. A taky vzrušujícího, spousta momentů vyznávání, zklamání, milování. Ještě jsem sice neviděl Nebezpečné známosti, ale jestli jsou ještě lepší než Valmont, mám se na co těšit. ()
Valmont jako klasický Formanův hrdina v opozici. To ale funguje! Forman se naprosto vykašlal na moralizování a udělal z Valmonta kladnou postavu se všemi formanovskými svérázy. Mě toto pojetí naprosto šokovalo, protože v Amadeovi, Larry Flyntovi či Muži na Měsíci si vlastně říkámě: vždyť ono svým způsobem jde o kladnou postavu. Ale tady? To by snad nikoho jiného nenapadlo. Po moralizování ani stopy, ale ani žádný opačný cynicko-pitoreskní efekt se bohudík nedostavil. Tohle dílo a jeho konec jsou nečekaně silné, i když narozdíl od ostatních Formanových děl poněkud zakryté jeho trochu samoúčelným humorem (dle mě jediná chyba filmu). Silné svou nejednoznačností, hodnotovou adaptabilitou a nenásilným výsměchem. Závěrečný souboj mi evokoval Barry Lyndona - a s přehledem ho svou ironií porazil. ()
Formanovi se při filmování "Amadea" zalíbily kostýmní velkofilmy a rozhodl se natočit Valmonta. Všichni ti, kteří tento film nepřijali ho jistě porovnávali s "Nebezpečnými známostmi", nebo dokonce s románem Charlese de Lacose. Ale, přátelé, tohle není doslovná adaptace Lacosova díla, ani konkurence "Nebezpečným známostem". Tohle je pohled Miloše Formana na danou věc v krásných kostýmních scenériích a barvách. Colin Firth se mi zdál skvělý a stejně tak Anette Bening. Nemám co bych vytknul. ()
Tak to byla mrcha ta markýza de Merteuilta. Zametala s lidma poměrně nechutně, ale zase jí omlouvá to, že byla sexy. Třeba panům / teda až na mě / tento fakt stačí k tomu, aby ze sebe dělali před podobnou ženskou smetí. On teda Valmont byl taky slušný lidský prasátko, takže ty jejich intriky měly docela koule. ()
Galerie (82)
Zajímavosti (21)
- Michelle Pfeifferová byla oslovena v souvislosti s rolí Markýzy de Merteuil ve stejnou dobu, kdy jí byla nabídnuta také role Madame de Tourvel ve filmu Nebezpečné známosti (1988), kterou herečka nakonec přijala. (Kubrickon)
- Kvůli pozdějšímu uvedení do kin oproti filmu Nebezpečné známosti (1988) a nedorozumění s autorem divadelní verze film nedosáhl komerčního úspěchu. Miloš Forman k tomu poznamenal: "Za normálních okolností by mě takový výsledek uvedl do stavu zimního spánku a deprese, ale v tu dobu jsem žil něčím úplně jiným. V Československu zrovna padnul komunistický režim a prezidentem nového svobodného státu se stal můj někdejší mladší spolužák Václav Havel." (JoranProvenzano)
- Meg Tilly a Colin Firth sa do seba počas nakrúcania filmu zamilovali. O rok neskôr sa im narodil syn a o štyri roky na to sa rozišli. (Arsenal83)
Reklama