Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (708)
AMERICKÝ GANGSTER počesku. A také možná jediný český politicko-mafiánský film, který nejen, že není k smíchu, ale dokonce snese srovnání i s některými zahraničními vzory (s těmi nejlepšími samozřejmě ne, ale to se dalo čekat). Pochopitelně to není žádný autentický a realistický dokument o Mrázkovi, spousta věcí je určitě hodně zjednodušena a uzpůsobena filmové dramaturgii klasických gangsterek a kriminálek, ale osobně v tom velký problém nevidím. Žánrovka, za níž se není třeba stydět. 70 % ()
Na české poměry dobře natočený film se zajímavými nápady, ale už ne příliš kvalitním scenáristickým rozpracováním. Zdá se mi, že tvůrci se mermomoci snažili natočit něco jako Mafiány nebo Amerického gangstera v českých podmínkách. To však není žádný velký problém, filmu se daří budovat tempo, nenudit a přednést i pár působivých scén. Problémem je spíše kontinuita mezi jednotlivými scénami, zejména ke konci se na sebe vrší nesouvislé a zkratkovité události, kterým se jednoduše nedaří film dotáhnout do úspěšného konce. Katarze není nic moc, ale herecký výkon Ondřeje Vetchého inspirovaný výrazivem De Nira si nepochybně pochvalu zaslouží. 6/10 ()
Detektív Cajthaml je po celú svoju policajnú kariéru na stope gaunerovi najhrubšieho zrna, Vydralovi. Podarí sa mu navzdory mnohým veľkým prekážkam dokončiť svoj najnáročnejší prípad? Opäť jeden z mnoha úspešných českých snímkov. Až na pár detailov, ktoré s realitou nemajú veľa spoločného, musím priznať, že ma "Príbeh kmotra" veľmi bavil. Záverečný monológ Cajthamla:" Niekedy to vyzerá tak, že ľudia ako Vydral môžu všetko, ale žiadny strom nerastie do neba. Na každého raz dôjde! Jediné čo po ňom zostalo, je tajomstvo jeho archívu. Vsadím sa že jedného dňa niekde vypláva a mnohým ľudom sa ešte slušné spotí zadok. TAK NECH NIE STE MEDZI NIMI", vystihol podstatu "spravodlivosti". Verte, alebo nie. Ozaj na každého dôjde. ()
Tradične vystavaný lokálny krimi príbeh o vekslákovi, ktorý zneužil ochromenú demokraciu 90. rokov. Rozpínanie moci Vedrala je však vysvetlené príliš zjednodušene a zdá sa, že na neho skutočne nikto nemal. To, že prepojenie mafiána na štátny aparát filmári odôvodnili prakticky iba kamarátstvom s policajtom/agentom tajnej služby a archívom plným intímnych dokumentov, je až tragicky banálne. O to viac na smiech pôsobí finále, v ktorom všemocného bosa na kolená položí lacná scenáristická barlička (dve obyčajné vety v denníku policajta). Nudiť som sa nenudil, ale príbeh je mimoriadny prostý, a tak nemôžem ísť vyššie než na tri hviezdy. ()
Konečně film reflektující nejzásadnější fenomén polistopadové historie, totiž netransparentní ekonomickou transformaci státního majetku, na který se dá po všech těch bulvárních Hranařích a tématicky spřízněné Vorlově slátanině Ulovit miliardáře alespoň trochu dívat... Tam kde ve výše zmiňovaných případech scházela tvůrčí poctivost a vadila tendenční bulvární motivace, Petr Nikolaev prostě vypráví příběh. Je tedy pravda, že Nikolaev nijak zvlášť neexceluje a formálně je film zhruba na úrovni běžné novácké kriminálky, všechny ty laciné zrychlovačky a pseudoefektní hry s kamerou vychází z estetiky Kriminálky Anděl a i tam je každý z dílů zpracován invenčněji, Petr Nikolaev měl ale k dispozici opravdu silný příběh. To je ovšem zároveň i problém - unikátní látka životopisu Kmotr Mrázek se panu režisérovi trochu vydrolila mezi prsty a je vlastně div, že z tak silného námětu vznikl jen celkem průměrný film. To není právě lichotka směrem k Nikolaevovým režisérským a tvůrčím kvalitám. Každopádně vznikl film, kontroverzní film, film, proti němuž se ohradili Mrázkovi příbuzní a kde musela být dokonce kvůli tomu kamuflována Mrázkova identita. Jsem zvědav, kdo další sebere odvahu a natočí príběhy dalších gaunerů, všech těch Kellnerů, Bakalů, Babišů, Chrenků, Řebíčků, Dlouhých, Starků a dalších a dalších. Je to sice surfing na vlně blbé nálady, ale je potřeba na tyhle novodobé mafiány ukazovat... ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- František Mrázek byl zastřelen pravděpodobně nájemným vrahem ve středu 25. ledna 2006 na parkovišti před sídlem své společnosti v budově Nové Dvory v Durychově ulici v pražské čtvrti Lhotka. (Pjootr)
- Osvícený fotbalový stadion, který v 51. minutě ukazuje Vedral (Ondřej Vetchý) svému kumpánovi Tiplovi (Jan Vondráček) ze své filmové vily, je do obrazu dosazen uměle. Na jeho místě je kladenská pekárna Kompek. Přesto odpovídá místnímu stadionu Františka Kloze, který je ovšem ve skutečnosti na druhé straně, zakrývají ho domy a je zrcadlově obrácen. (stryc.zdend)
- Ve filmu je možné vidět plakát k filmu Sejmout zabijáka (2011), ten měl ovšem premiéru až v roce 2011. (Stanley619)
Reklama