Režie:
Matt ReevesKamera:
Michael SeresinHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Andy Serkis, Jason Clarke, Gary Oldman, Keri Russell, Toby Kebbell, Kodi Smit-McPhee, Kirk Acevedo, Judy Greer, Nick Thurston, Terry Notary, Jon Eyez (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Caesar je šimpanz, se kterým jsme se seznámili před třemi lety ve velmi úspěšném filmu Zrození planety opic. Tehdy právě on, jako první z lidoopů, získal mimořádně vysokou inteligenci a to kvůli pokusům s ještě neschváleným lékem na Alzheimerovu nemoc. Chytrý lidoop se stal senzací, ale zároveň předznamenal zásadní revizi pohledu na to, kdo je skutečným pánem tvorstva. Příběh Úsvitu planety opic začíná deset let poté, co se Caesar se smečkou dalších uprchlých lidoopů ukryl v hlubokých lesích poblíž San Francisca. Lidstvo v mezidobí prakticky zdecimoval agresivní virus, jehož první příznaky se objevily na konci prvního dílu. Těm, kteří virovou pandemii přežili, navíc hroutící se svět stavěl do cesty další nečekané překážky. Území uvolněné lidmi postupně obsadil národ geneticky pozměněných lidoopů, v jejichž čele stojí právě Caesar. Síla a schopnosti Ceasarova království narůstají, postupně vzniká nová civilizace řídící se novými zákony a pravidly; civilizace, která si dokáže představit Zemi bez lidí. Planetu opic. Lidé, kteří přežili, se snaží narůstající opičí dominanci narušit a vrátit se na vrchol evolučního žebříčku. Začíná boj o moc, boj o to, kdo bude vládnoucím živočišným druhem na Zemi. Obě strany sice dosáhnou křehkého příměří, ale jen nakrátko. Napětí mezi lidskou a lidoopí komunitou narůstá, sílí i boj o moc uvnitř obou skupin. Tohle napětí může vyřešit jen fatální střet, po němž bude zcela nezpochybnitelné, kdo se stal vládcem planety Země. (Cinemart)
(více)Videa (27)
Recenze (1 192)
Jednička byla určitou interpretací na současnou podobu sebedestruktivního světa, sázela na herce i znepokojivou atmosféru a hlavně světu představila pro Pána prstenů klíčového Andyho Serkise zase trochu jinak. Znovu je coby Cézar znamenitý. Jeho gesta, mimika, řev, pohled. „Dvojka“ ovšem poutavější není. Slavný kousek s Charltonem Hestonem dnešní mladé diváctvo nezná a domnívá se, že s Jamesem Francem (možná s Timem Burtonem) to před časem začalo. V tom filmovém světě uběhla celá dekáda, Cézar vede moudrými rozhodnutími opičí kmen, který vzkvétá, zatímco lidstvo je kvůli viru na pokraji zániku. V San Franciscu přežívá pár zoufalců, kteří prahnou po přísunu elektřiny (zdroj hledají až na poslední chvíli?) a kteří jsou vůči nákaze geneticky imunní. Jenže cesta k ní vede přes opičí území. Dějový vývoj je v prvních desítkách minut hodně slaboučký á la opice jsou zlé, tvrdí lidé, lidem nelze důvěřovat, oponují primáti. Jak to vypadá jinde na zemi, se nedozvíme. Nosné lidské postavy zoufale chybí. Gary Oldman už dávno není tím šmakovním záporákem (není tu ryze zlý, podotýkám) z devadesátých let, lidští hrdinové vesměs nudí. Ocenit lze tak to, s jakou jistotou tvůrci zvládli upozadit člověka a poutavě vyprávět z perspektivy chlupáčů, kteří jsou mnohem zajímavější. Technicky je to samozřejmě k maximální spokojenosti, kombinace herců, krajiny a primátů působí naprosto realisticky. Akční scény ovšem nestrhnou, za tím si sakra stojím. A hlavně po scénáristické stránce jsem nic objevného neprožil – výsledek je bez propracovanější motivace postav, nikam nesměřuje, schází moment překvapení a trestuhodně i humor, režijní nápady jsem také „žádné“ neviděl. Navíc se tu alibisticky pracuje s tím, že zlí jsou jak mezi lidmi, tak i opicemi. 3D nevyužité a zbytečné!! Posledně to byly hodně solidní čtyři hvězdy, teď spíš slaboučké. Bohužel.. ()
Jak mne minulý prequel opičího světa nadchl a překvapil, tak dvojka udělala pořádný pokles. Příběh nemá čím překvapit, ani obsahově pobavit a při jeho režijním zpracování mi mnohdy trnuly zuby hrůzou, jak nudné, očekávané a nezajímavé to vlastně je. Sofistikovanost, logika a poutavé směřování se tentokrát nekoná. Dvojnásobně splasklá bublina, jak u fenomenu Planet of the Apes, tak jména Matt Reeves. ()
"Úžasné? Hovoriace opice? S oštepmi?!" Na môj vkus príliš temné, pochmúrne a neveselé. A to už je čo povedať, lebo mám celkom rád temné, pochmúrne a neveselé príbehy. Ale toto bol fakt strop. Ale pôsobivý. Z Jasona Clarkea nikdy hollywoodsku hviezdu nevytesáte, nie je to "ten" typ herca, avšak po technickej stránke tomu niet čo vytknúť. Výprava zdecimovaného sveta, nad ktorým čoraz výraznejšiu nadvládu preberá príroda, je zvládnutá pôsobivo, mrazivo a na vysokej úrovni. Lesy, v ktorých skoro stále prší (alebo aspoň mrholí) sú proste úžasné a svojím spôsobom nádherné. Možno by naozaj bolo lepšie, ak by ľudstvo konečne vymrelo a zem by si naspäť vzala matka príroda. Škoda mizerne priamočiareho a naivného scenára a predvídateľných zvratov. Ale inak fajn, 4* si to určite zaslúži, dať tomu len 3* by nebolo fér. Kino Považan NMnV 2014 ()
Hutné, emočně opět velmi bohaté, vrstevnaté, zábavné a okouzlující prací s efekty a "nelidskými" protagonisty, kteří berou většinu prostoru i svým protějškům z masa a kostí, na něž se prostě příliš nedostane (trochu "naskečovaný" Oldman např.). Reeves má výraznější styl než Wyatt a nutno říct, že použití dlouhých steadicamových jízd či statické kamery v několika málo větších akčních setech je velmi osvěžující, zároveň to světu Planety opic dodává rozvážnost, která jde nad rámec frenetických blockbusterových vypalovaček. Triky neslouží coby samoúčelný nástroj vzbuzování údivu, ale jako obratný prostředek charakterizace postav s omezenými schopnostmi vyjadřovat se verbálně. Stejně tak akce tu tvoří součást kompaktního a provázaného celku, který charakterizuje překvapivě citlivá práce s detailem opičí tváře (nejen symbolicky se zrcadlící úvod a závěr) a trochu sráží pár dílčích neobratností ve vyprávění. Úsvit nesměřuje k pouhému pobavení, ale skutečně usiluje o vytvoření fungujícího univerza, jehož možnosti se každým dílem prohlubují. Vzrušující je i způsob, jakým "distribuuje" sympatie k "ne-lidem" a činí je nositeli našich vlastních dějinných dilemat a selhání (Caesar a Koba - sic! - jako dvě tváře revoluce a snahy vytvořit fungující společenství). Proto je Planeta opic v současnosti nejzajímavější "běžící" blockbusterovou sérií a Úsvit filmem, který v letošní silné konkurenci vyčnívá dost na to, abych ho označil za dosud nejlepší vysokorozpočtovou záležitost. Pro mě dokonce o něco přesvědčivější než jednička. [90%] ()
CGI ve službách dokonale vypiplaných emocí, upřímných opičích pohledů a precizní režisérská stavba jednoduchého děje se tentokrát nekoná, jelikož Reeves spatřuje základního tahouna filmu přesně na opačném spektru blockbusterových pravidel. Práce s postavami na nule, předvídatelnost děje na stovce. S příbývajícími minutami mi bylo upřímně líto každého předem trefeného momentu, který chce člověk v závěru proměnit v dobropis vstupenky do kina. Fail roku. ()
Galerie (114)
Photo © Twentieth Century Fox
Zajímavosti (26)
- Andy Serkis, stvárňujúci počítačom generovaného Caesara, bol oslovený ako prvý člen obsadenia. (classic)
- Na začátku filmu, když jdou opice po stádu, je v pozadí slyšet hudba z filmu 2001: Vesmírná odysea (1968). Konkrétně skladba „Jupiter and Beyond“. (Spinelion)
- V scéne, v ktorej sa Dreyfus (Gary Oldman) pozerá na fotky svojej rodiny, ktorú stratil, ide vlastne o hercove fotky z reálneho života. (Laslo)
Reklama