Příběh Cecila Gainese (
Forest Whitaker), který pracoval jako komorník v Bílém domě a obsluhoval sedm prezidentů mezi roky 1952 až 1986. Během několika desetiletí v Bílém domě byl při tom, když se tvořily dějiny USA, od války ve Vietnamu a hnutí za občanská práva až po atentát na
Martina Luthera Kinga a
Johna F. Kennedyho. Kromě toho, že se zasazoval o práva afroamerických zaměstnanců Bílého domu, bojuje celé roky svůj soukromý boj i na rodinné frontě: musí znovu najít cestu k odcizené manželce i ke svému synovi, který odmítá otcovu "služební" profesi.
(EEAP Film Distr.)
Chrustyn
Lee Daniels, který zaujal komorním, otevřeným a hlavně oskarovým dramatem "Precious" se i v případě komorníka drží černošských postav ale tentokrát se snaží působit výpravněji (ačkoliv je film možná až příliš komorní) díky příběhu komorníka, který čtvrt století obsluhoval postupně sedm prezidentů v Bílém domě. Pár historických událostí dokáže zaujmout z dějepisného hlediska a výprava (ačkoliv se film odehrává převážně v interiéru Bílého domu) také působí profesionálním dojmem, ale film je tak příšerné zdlouhavý a utahaný, že ho jistota hereckého výkonu Whitakera, neskutečné letargie, ani na chvíli nezbaví.(12.4.2014)
*CARNIFEX*
Po znásilnení matky a zavraždení otca, opúšťa Cecil svoje rodné mestečko. Po rôznych zhodách náhod, mnohých vystriedaných zamestnaní v hoteloch, prichádza ponuka na prácu, ktorá sa neodmieta - komorník v sídle "najmocnejšieho muža sveta", prezidenta USA. Opäť jedna z drám s mnohými hlbokými myšlienkami, ktoré nútia diváka zamyslieť sa, či bolo, a už je všetko tak ako má. Téma rasizmu totiž "nikdy" neutíchne. Snímok je veľmi slušný a obsahuje všetky atribúty dobrej drámy. Škoda, že si režisér neodpustil ten patetický, propagačný záver "About The Black man in The White House".(30.12.2013)
Spiker01
Butler je dlouhý, skvěle natočený, životopisný film, kterých jsem na podobné téma (tedy utlačování černé rasy) viděl už více, ovšem dovolím si tvrdit, že tento je jeden z nejlepších. A řekl bych, že je i lepší, než 12 years a slave, kterého jsme se sice dočkali až později, ovšem já Butlera viděl až nyní. Dvě věci, které dělají ze snímku nadprůměrnou záležitost? Jednoznačně jistá ruka režiséra Danielse a Forest Whitaker. Jeho proměny ve vizáži a skvělý výkon mě velice mile překvapily. Maskérna je ovšem kapitolou sama pro sebe, protože způsob, jakým si maskéři poradili s obličeji představitelů jednotlivých prezidentů, je velice obdivuhodný...75%(21.2.2014)
tron
Komorník mal všetky atribúty veľkej oscarovky (v titulnej úlohe uznávaný charakterový herec, jeho ženu hrá slávna televízna moderátorka, v rolách prezidentov sa objavujú známe mená, dej sa odohráva naprieč desaťročiami, je o rasizme a vzájomnom rešpekte a úctev...), ale iba teoreticky. Prakticky je to veľmi slabé, nudné a Whitaker, za bežných okolností veľký sympaťák, mi pripadal značne nesympaticky (a keď hrá dôchodcu, vyzerá to ako paródia od Leslieho Nielsena). Z deja vypadávajú dôležité okamihy aj postavy a to, čo zostalo, je spravidla rapídne nezáživné. Najlepšie je to v momentoch ukazujúcich bežné povinnosti v Bielom dome. Tu je síce povrchný a väčšinou ide o sled nesúvisiacich scénok (WC, atentát na JFK), ale stále lepšie, ako sledovať depresívnu manželku závislú od alkoholu a depresívneho syna u Čiernych (depresívnych) panterov.(7.1.2017)
Dale
Krásna pocta všetkým, ktorí bojovali za ľudské práva (nielen v USA). Sledujeme to najhlavnejšie obdobie zrovnoprávňovania afroamerického obyvateľstva na živote jedného komorníka v Bielom dome, ktorý sa najskôr o politiku nezaujíma, no keď ste dennodenne v kontakte s americkými prezidentmi a počujete ich rozhovory, ťažko je zostať apolitický. Film však výborne pôsobí aj ako rodinná vzťahová dráma a ťažko hľadať nejakú slabinu, pretože je to naozaj silný a emotívny zážitok so skvelým Whitakerom a hviezdnym obsadením prezidentov.(11.1.2016)