Reklama

Reklama

Most špiónů

  • USA Bridge of Spies (více)
Trailer 1
USA / Německo / Indie, 2015, 142 min (Alternativní 136 min)

Hudba:

Thomas Newman

Hrají:

Mark Rylance, Domenick Lombardozzi, Victor Verhaeghe, Brian Hutchison, Tom Hanks, Joshua Harto, Henny Russell, Alan Alda, John Rue, Billy Magnussen, Amy Ryan (více)
(další profese)

Svět po obou stranách železné opony se propadá do šílené paranoie. Uplynulo už více než deset let od porážky nacistického Německa a lidstvo teď ohrožuje studená válka, napětí mezi USA a SSSR je téměř hmatatelné. Když v roce 1957 FBI zatkne Rudolfa Abela (Mark Rylance), sovětského špióna žijícího v New Yorku, strach a mocenská nedůvěra se ještě více vystupňují. Abel se ve skutečnosti jmenuje Viljam Genrichovič Fišer, řídil síť agentů a do Moskvy důmyslným způsobem odesílal kódované zprávy, i proto vyšetřování do dějin vstoupilo jako „Případ dutého nikláku". Americká vláda osloví Jamese Donovana (Tom Hanks), uznávaného právníka z Brooklynu, aby se chopil Abelovy obhajoby. Přes počáteční obavy jeho i rodiny a odmítání tak nepopulární kauzy se Donovan nakonec rozhodne Abela zastupovat. Chce zajistit, aby byl podroben spravedlivému soudu. Během příprav na obhajobu se mezi oběma muži začne vytvářet pouto, které je založené na vzájemném respektu. Donovan obdivuje Abelovu sílu a loajálnost. Před soudem přednese vášnivou obhajobou, aby ho uchránil před trestem smrti. Abel je v říjnu 1957 odsouzen na čtyřicet pět let vězení. O tři roky později je nad sovětským vzdušným prostorem sestřelen americký průzkumný letoun U-2 a jeho pilot Francis Gary Powers (Austin Stowell) je zajat a odsouzen k deseti letům vězení. CIA se obává, že Powers bude krutými výslechy a tvrdými vězeňskými podmínkami přinucen k odhalení přísně tajných informací. CIA proto osloví Donovana a přesvědčí jej, aby se stal členem záchranné mise. Donovan se vydává do Berlína, kde má za úkol vyjednat výměnu Abela a Powerse. Nedlouho po svém příjezdu se dozví i o americkém studentovi, který byl zatčen ve východním Berlíně. Navzdory pokynům CIA soustředit se pouze na sestřeleného pilota, Donovan se rozhodne vyjednat propuštění obou – pilota i studenta, protože odmítá v této zemi kohokoliv opustit. Velká hra začíná ... (Cinemart)

(více)

Videa (14)

Trailer 1

Recenze (961)

Jhershaw 

všechny recenze uživatele

Přemýšlím, jestli se dá o Mostu špionů říct něco negativního. Vše šlape, jak má, režie film hladce posouvá dál, a oba hlavní protagonisté svůj úděl zvládli bezvadně. Záměr obsadit Toma Hankse do role Toma Hankse a někoho neznámého do role sovětského špiona vyšel bezvadně. Rovněž kvituju nasadit film plný těch pravých hodnot do předvánočního období. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Komorně točený silný lidský příběh z podivných podezřívavých časů studené války, kde Hanks válí v roli člověka, který se zachová správně ač jde proti proudu a na vlastní riziko. Je radost vidět v tomhle světě sem tam hrdiny a tohle je přesně ta inspirativní, pozitivní podívaná co mi dělá radost a posouvá mě dál. A co se filmařiny týče, ta je soustředěná a dle očekávání bezchybná. ()

Reklama

akisha 

všechny recenze uživatele

Nuda, nudaaaa! Az do posledních par minut jen kecy, kecy, stokrát viděný dobový imidž Hankse, nic moc zajimavyho nebo objevnyho, nechapu proc zrovna tohle mel Spielberg potrebuju zfilmovat. Jedinej Mark Ralance to trochu vytáhl, kdyz tam byl, coz nebylo casto. Postavy jsem nevěřila. Hanks nebyl zadnej právník, ale spravnak Hanks jako obvykle. Ruskej agent byl taky nejak moc sympos, ze by aj darky na konci rozdával...? No jestli se fakt takhle stalo, to bych se dost divila. Newmanova hudba zdála se taky okopcena a uz slyšena a chválim tak vizual a autentičnost prostředí. Takovýto ze Němce hrajou Němci atd. Jinak ale fakt strasna nuda, dokoukala jsem to spis náhodou. Muž tvrdil, ze se mu to libi, ale pak v pulce usnul. Tak asi tak. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Film o Americe, přátelství navzdory době a mužích, kteří jen dělají svou práci. Hanksova nenápadného hrdinu by před několika desetiletími hrál v režii Franka Capry zřejmě Gary Cooper nebo James Stewart. Stejně jako u Capry, jsou také v Mostu špionů americké hodnoty zastupovány a hájeny nezkorumpovatelným jednotlivcem, nikoli nespolehlivými institucemi. Cesta za spravedlností zároveň vede přes tolik překážek a kompromisů, že se v závěru namísto radosti z vítězství dostavuje pocit úlevy, že už je po všem. (Kromě toho se Spielberg ve finále opět projevuje jako mistr náznaku a vypravěčské zkratky, když si vystačí s velmi prostým a přitom velmi výmluvným záběrem dětí přelézajících plot. Zdánlivý happy end tím v kontextu dříve spatřeného přelézání berlínské zdi získává znepokojivé trhliny.) ___ Pozice mimo systém se u Donovana projevuje v první i druhé polovině filmu následováním vlastních pravidel hry. Nejedná tak, jak by podle lidí, kterými je zaúkolován, jednat měl. Jeho pojetí spravedlnosti nepodléhá anti-komunistické panice a z práce špionů si dělá legraci („You know, spy stuff“) a nepřiřazuje ji takový význam, jaký byste u hrdiny špionážního thrilleru očekávali (přerušení dialogu o dalším postupu telefonátem manželce, s kterou řeší, jakou marmeládu ji má z „lovu lososů“ přivézt). Narušování přehnané vážnosti soudního, resp. špionážního filmu záměrným nebo zdánlivým vypadáváním postav z žánru a uzemňujícími hláškami („Nemůžete říkat ‚Rusko‘? Ušetřilo by to čas“), jejichž načasování prozrazuje intuici mistra, vnímám jako hlavní scenáristický vklad bratrů Coenů, kteří klasický Hollywoodu přes veškerou úctu k němu nikdy nebrali zcela vážně (na další pádný důkaz si stačí počkat do premiéry Ave, Caesar!). ___ Jak je u Spielberga zvykem, své počínání bude protagonista muset obhájit nejen před širší veřejnosti, ale také (a nakonec zejména) před svou rodinou. Byť nepřítomná v druhé části filmu, představuje důležitý hnací motor Donovanovy činnosti (opakovaně vyjádřené přáni vrátit se do tepla a pohodlí domova, který si v Berlíně připomíná alespoň vydatnou snídaní v Hiltonu) i zdroj jeho pochyb, zda je svému synovi dobrým otcem a své ženě dobrým manželem. ___ Otevírací záběr filmu, ve kterém vidíme Vogela ve třech verzích (naživo, odraz v zrcadle a dokončovaný autoportrét), nás výstižně uvádí do světa špionů střídajících několik identit a zároveň vytváří nesprávná očekávání ohledně čitelnosti Vogelových záměrů. Brzy se totiž ukáže, že jde nejen o muže zachovávajícího za všech okolností ledový klid, ale také o jednu z nejpřímějších a nejčestnějších postav vyprávění. Svou upřímností si získá i Hanksova právníka. Zvláštní spřízněnost obou mužů, kteří se vzájemně potřebují a ovlivňují, je v berlínské části filmu vyjádřena prostřednictvím Hanksova nachlazení, které ho nutí neustále si utírat nos. Stejně jako jsme to dříve viděli dělat fenomenálního Marka Rylance. ___ Vytváření paralel mezi jednotlivými postavami a dějovými liniemi je silnou stránkou filmu, přispívající společně se spirálovitou strukturou vyprávění k jeho semknutosti a narušující černobílé pohlížení na historii. Druhá polovina filmu (která skutečně začíná přesně po uběhnutí poloviny stopáže) je v zásadě variací poloviny první a uvědomíme si díky ní, že obě strany konfliktu mají společného více, než by byly samy ochotny připustit. Jednotlivé záběry na sebe často živě reagují, díky jejich plynulé návaznosti nevypadáváme z rytmu a naše pozornost nepolevuje. ___ Připadá mi skoro zbytečné chválit na Mostu špionů to, čím vyniká většina Spielbergových filmů – úsporné a srozumitelné vyprávění obrazem, pečlivé vedení divákovy pozornosti (z velké části bez současné manipulace emocemi – v užití hudby je film nezvykle střídmý, poprvé ji použije skoro po půl hodině). Dopředu nás připravuje, mimo jiné hudebním motivem, na špionážní zápletku, která se naplno rozeběhne až ve druhé polovině vyprávění (právě kvůli absenci této včasné expozice působí neobratně linie s náhle se zjevivším studentem ekonomie) a upozorňuje na to, čemu máme věnovat pozornost („ …zda mě obejmou, nebo jen posadí na zadní sedadlo“). Převahu jedné nebo druhé postavy vyjadřuje jejich pozicí v záběru, myšlenkový proces nebo odražení argumentu protiargumentem ilustruje náležitým pohybem kamery, atmosféru dotváří různým barevným laděním (hřejivějšího) Západu a (skoro bezbarvého) Východu. Ačkoli Most špionů z 90 procent tvoří scény, v nichž dva postarší muži sedí u stolu a dlouze konverzují, je od začátku do konce stejně strhující a napínavý jako filmy založené na permanentní akci (třeba Šílený Max). 85% Zajímavé komentáře: Mertax, Anderton, Baxt () (méně) (více)

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Po slabém Lincolnovi a slabším Válečném koni Spielberg dokazuje že stále umí vyprávět zajímavé příběhy, které nejen že z filmařského hlediska obstojí, ale ukáží i poctivý kus historie, takže divák má i možnost se vzdělat. Na druhou stranu snižovat herecký projev dvojice Hanks/Rylance by bylo krajně neuctivé. Že Hanks hraje většinou soustředěně a na jedničku si člověk už tak nějak zvyknul, ale Mark Rylance je pro mě naprosto neznámé jméno. První hodina se mě hlavně i díky němu moc líbí. Poté se děj přesune do Východního Německa a tempo trošku opadne. Ke slovu přichází spíše vylíčení toho jak to asi v NDR v té době vypadalo. Budu se těšit na další setkání se Stevenem. 80% ()

Galerie (61)

Zajímavosti (76)

  • Počas scény pri večeri James B. Donovan (Tom Hanks) povedal: „Každý muž si zaslúži obranu.“ Táto veta zaznela aj v ďalšom filme s Tomom Hanksom v hlavnej úlohe, Zelená míľa (1999). (Pat.Ko)
  • Celosvětová premiéra proběhla 4. října 2015 na filmovém festivalu v New Yorku. (Varan)
  • Na konci filmu portrét Donovana (Tom Hanks), ktorý namaľoval Abel (Mark Rylance), odráža svetlo. Je zrejmé, že je to výtlačok z laserovej tlačiarne. (Pat.Ko)

Související novinky

Coeni píší internetový thriller

Coeni píší internetový thriller

15.10.2016

Bratři Coenovi jsou oscarovými scenáristy a režiséry a většinu času tráví vlastními projekty. Sem tam ale napíší film i někomu jinému a v posledních letech dali dohromady třeba Nezlomného nebo Most… (více)

Steven Spielberg si dá 4 filmy během tří let

Steven Spielberg si dá 4 filmy během tří let

13.04.2016

Filmům Stevena Spielberga se těžko říká ne, takže vás určitě potěší, že o ně teď nebudeme mít nouzi. Režisérská legenda právě dokončuje fantasy Obr Dobr, která jde do kin už 30. června 2016, a ještě… (více)

Nominace na Oscara 2016

Nominace na Oscara 2016

14.01.2016

Letošní Oscary budou duelem Revenanta se Šíleným Maxem. Výlet do divočiny s DiCapriem sesbíral dvanáct nominací a našlapaná jízda s Hardym deset, ze zálohy přitom útočí Marťan se sedmi a Spotlight,… (více)

Kdo vyhrál první filmové ceny za rok 2015?

Kdo vyhrál první filmové ceny za rok 2015?

02.12.2015

Oscarová sezóna pomalu začíná a jako tradičně se o první důležitá ocenění postarali pánové z National Board of Review. Tohle recenzentské sdružení potvrdilo, že nový Šílený Max nezasáhne jen do… (více)

Reklama

Reklama