Režie:
Ben WheatleyKamera:
Laurie RoseHrají:
Brie Larson, Sharlto Copley, Armie Hammer, Cillian Murphy, Jack Reynor, Michael Smiley, Sam Riley, Noah Taylor, Enzo Cilenti, Babou Ceesay, Patrick Bergin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Je rok 1978, jsme v americkém Bostonu a všechno ovládá maskulinita a boj o nadvládu. V opuštěném skladišti se se setkávají dva irští gangsteři (Cillian Murphy a Michael Smiley) s dvojicí překupníků zbraní (Armie Hammer a Sharlto Copley). Mezi nimi leží tři bedny zbraní a dva žoky peněz. Potom začnou létat první kulty a obchodní jednání se promění v zoufalý boj o přežití. Režisér Ben Wheatley se při přípravě filmu řídil zejména svojí láskou k drsným kriminálkám ze staré školy a jeho cílem bylo vytvořit film, který bude podobně drsný, sevřený a stylový. (Morien)
(více)Recenze (96)
Být to o dvacet minut kratší, mít to promyšlenější děj, lepší vtípky (ne, ani ten s deštníky to moc nenapravil), a nějakou skutečně zajímavější pointu, klidně dám víc. Pár chlápků a jedna baba ve skladišti po sobě hodinu střílí, ale kupodivu to chvílemi funguje, občas je to i veselé. Ale časem to začne být těžká nuda. A nakonec je to i nechtěně komické, zvlášť, když pořád a pořád se elitní zabijáci ne a ne trefit, když každého kulky vždy jen škrábnou nebo trefí do nohy, případně mrtví vstávají a dělají rutyku. A do toho odrhovačka, kterou u nás nazpíval Karel Gott pod názvem Když milenky pláčou. Co chybělo během cesty ke konci na vtipu, tam na konci přibylo na zbytečné brutalitě - což se k tomu předchozímu jistému nadhledu moc nehodí. Navíc si říkám, jestli to všem stálo za to, se postřílet kvůli dvěma hádajícím se blbečkům. Stačilo, aby každý střelil toho svého a mohli odejít všichni v klidu. ()
Parta lidí v ostentativně sedmdesátkových hadrech po sobě hodinu a půl křičí a střílí v jedné staré tovární hale. Je to sice trochu zdlouhavější a méně přehledné, než bych čekal (minimum celkových záběrů Wheatleymu na druhou stranu umožňuje postupně odhalovat nová zákoutí haly), ale jako stylovou, nekomplikovanou zábavu, která nabízí přesně to, co slibuje trailer (a nic moc navíc) si to lze bez větších výhrad užít. Ben Wheatley si zřejmě chtěl vyzkoušet, zda podobně high-concept materiál zvládne přetavit v záživnou žánrovku. Zvládl a zřejmě si to i s herci, z nichž většina své postavy modelovala na základě jednoho charakteristického znaku (vzhled, věk, akcent), takže vám nesejde na tom, kdo schytá kolik kulek, náramně užil. Jen nečekejte film, který by vynikal svou sofistikovaností nebo přepisoval pravidla žánru (za jeden z nejchytřejších scenáristických tahů považuji to, že většina aktérů je krátce po začátku střelena do nohy, takže jim následně trvá mnohem déle překonat poměrně krátké vzdálenosti a příběh tak nekončí po půl hodině). Oproti Tarantinovi má Free Fire mnohem jednodušší vyprávěcí strukturu (žádné skoky v čase) a tedy i přímočařejší průběh, jakkoli je v něm patrná jistá snaha o rytmizaci pomocí odhalování nových skutečností (byť ve výsledku vlastně stejně na ničem z toho nezáleží, což nám film sám dává ironicky najevo pointou scény se zvonícím telefonem). Oproti Scorsesemu zase není tak vymazlený, pokud jde o kameru a střih. Wheatley vyprávění občas nakopne prudkým nájezdem, záběrem z velkého nadhledu nebo prostříháváním mezi dvěma akcemi, ale o soustavném využívání určitých stylistických postupů nelze mluvit. Filmu nejvíc pomáhá, že odmítá brát vážně sám sebe, natož své postavy, což je pro brutální slapstickové scény, kdy se máme smát tomu, jak někdo někoho střelí do hlavy, ideální výchozí nastavení. Stupeň absurdnosti a neúcty k tomu, co se sluší a patří, je chvílemi takový, že jsem si vzpomněl na Monty Pythony („Já nejsem mrtvý“), což je asi jedna z největších poklon, kterou lze vyseknout filmu, jenž chce diváka především dobře pobavit. 80% ()
Plné sympatických herců, ale je to moc dlouhé, nebo spíše bez nápadu. Přestřelka je jen takové ušmudlané pálení na slepo a nevypadá to ani zbla efektně. Prostě jen čumíte jak se válej ve špíně a pálej po sobě, ale je to nepřehledné a je vám celkem jedno, kdo koho sejme. Nápad dobrý, ale na celovečení film to nestačí. 50% ()
Jednoduchý, příjemný, mazlivý. Škoda těch dvou výstřelů, který už byly navíc (a úplně mi rozbily pětku, kterou jsem do tý doby šťastně žmoulala v ručičce). Rozhodně do šuplíku na víc zhlídnutí. ()
,,JÁ ZAPOMNĚL, NA ČÍ JSEM STRANĚ...“ /// Na začátku vybudujou sráčovskou atmosféru (jakože kdo je tady větší pytel sraček?) a když to po cca půlhoďce zjistěj… následuje westernovská přestřelka – všichni proti všem. Dlouhááá přestřelka. Není komu fandit, takže postupně je to zajímavý míň a míň. Nemá to totiž žádnou (natož geniální) myšlenku. Jen prostě parta čím dál víc rozmrdanejch kreténů (a jedna Popelka) po sobě tupě pálí a pálí… Najdeme tady několik vtipnejch – černejch momentů, ale žádnej pan Růžový, Bílý, Oranžový… se nedostaví. A nepomůže tomu ani fajnový obsazení. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Potřebuju – za prachy – zlikvidovat starý skladiště. 2.) Neznám žádný Gaunery. 3.) Thx za titule „urotundy@cbox.cz“. ()
Novinka od režiséra Bena Wheatleyho, který mi doposud vůbec nesedl ( High Rise,Kill List, Sightseers), ale jeho Free Fire patří mezi jeho nejambicióznější počiny bez pochyby. Tentokrát má k dispozici slušné herce( Cillian Murphy, Brie Larson, Sharlto Copley, Armie Hammer) a celý příběh se odehrává ve skladu, kde při výměně zbraňí dojde k nedorozumění a vrcholí to téměř hodinovou přestřelkou, kde nikdo nevyvázne bez zranění. Kouká se na to celkem dobře, přestřelky jsou zábavné, dojde i na trochu krve, akorát po čase mi film přišel únavný a monotónní, že jsem se těšil i na konec, což je negativní vizitka. Kdybych film vynechal v kině a podíval se na něj doma, o nic nepříjdu. Story 6/10, Atmosféra 6/10, Gore 5/10, Vizuál 6/10, Akce 6/10, Napětí 5/10,Humor 5/10. Zábavnost 6/10, Lekačky 0/10. ()
Rovnou říkám, že nevím, jestli bych se na film chtěla kdy podívat znova, ale tohle jedno koukání jsem si užila, jak se patří. Moji milovaní krasavci Cillian a *redacted* nezklamali a vypadají tak fotogenicky, jak bych od nich s takovým množstvím "facial hair" ani nečekala. Ze začátku jsem se při pohledu na přehlídku umělých obleků, podezřelých účesů a nacvičených přízvuků trochu bála, co z toho vyleze, ale nakonec mi ta briskně (prý je podle Slovníku spisovné češtiny správně jenom bryskně, ale to vypadá tak strašně, že se mi nechce to "i" přepsat ani za nic) plynoucí bitka skoro až přirostla k srdíčku. Příjemný (možná až příliš optimistický soundtrack vzhledem k tónu událostí) soundtrack fungoval jako vítaný bonus. ()
Dvě bandy, jedna zbraně prodává, druhá kupuje. Dva týpci, jeden z každé strany, však mají mezi sebou nevyřízený účet. A když je kolem plno zbraní, je jasné, v co se to zvrhne. Tak asi do 45. minuty to docela jde, má to vtip a nezbytnou nadsázku. Pak ale zřejmě tvůrci došli k názoru, že to potřebuje obměnit, tak se začnou mlátit a střílet i někteří týpci v rámci jedné bandy, nadsázka s humorem se ztratí a místo stereotypu nastane chaos. Na to, že se to začne brát vážně, měli těch nábojů po kapsách všichni nějak moc. Jestli něco stojí za to, pak herci, kterých je podle mě ale na takový film škoda. ()
Akčnější britská verze Gaunerů se sedmdesátkovým settingem, kde je ale paradoxně akce tím nejméně zajímavým (nepochybně záměrně). První expoziční třetina slušně baví skrz barvité postavy kriminálníků, jejich vtipné slovní výměny a fajn herce, ale jak se začne střílet, ustupuje děj a nastupuje mírná nuda, občas proložená hláškou nebo nějakým zábavným momentem, třeba když Sharlto hasí sám sebe hasičákem, nebo fabrikou projíždí oranžová dodávka za songu Johna Denvera. A ani závěrečné odhalení nenadzvedne. I tak ale sympatická záležitost. ()
Směsice šílených přízvuků, Johnny Denver a v drtivé většině imbecilní byznysmeni na obchodní schůzce, která nabere očekávaný směr. Prostředí opuštěné továrny, bez výjimky amorální postavy, groteskní násilí i vybraný slovník lidí od specifického fochu se jevily povědomě, ale aby mohl Wheatley úspěšně konkurovat čoklům z rezervoáru, musel by první a třetí třetinou (verbální přeměřování gangsterských pinďourů a režisérská nápaditost, gore a absurdita začínající cestou k telefonu) sebrat prostor té nezáživné prostřední (přestřelka). El ultimo hombre, last man standing (jak by řekl Llewelyn Moss) asi nebyl žádným překvapením, ale blikající majáky za vraty tuhle čitelnost vyvážily.. ()
Velice zvláštní, dobře obsazená, budgetovka. Kdo viděl trailer, tak v podstatě ví. 2 party vesměs psychicky nevyrovnaných osob mají v plánu uzavřít obchod se zbraněmi, ale něco se samozřejmě nepovede, a to je celé. Jak už napovídá název, celý film je o jedné velké přestřelce, která občas dokáže strhnout, občas rozezní nějakou pěknou hudbu, ovšem po hodině mi přišlo, že to 90 minut mít nebude, ale třeba 120. Jako jednohubka dobré, ale vidět to už nepotřebuji...5/10 ()
Brie Larson je badass, o tom žádná. Ale to a ani pár dobře mířených vtipů (pun intended) tuhle křečovitě zpatlanou hommage nemůže zachránit. Navíc, když má subjektivně asi čtyři hodiny. ()
Banda naprostejch trotlů s devíti životama se hodinu rasí v nechutný továrně za pomoci bouchaček s nekonečnejma zásobníkama. Je to přesně tak zábavný/debilní, jak to zní! ()
Hmm tak tohle zklamalo. Banda vocasů se celej film jenom nonstop hádá nadávají si a střílejí po sobě a takhle furt dokola. Těšil jsem se na nějakou novou zábavnou verzi Gaunerů, ale jejich kouzlo spočívalo v tom, že tam postupně gradovala atmosféra a všechno vyvrcholilo nekompromisním finále no a hlavně mě bavili postavy a dialogy. Tady se jenom skoro půl hodiny kecá o sračkách a pak se všichni začnou masakrovat, ale je to dost fádní a otravné, ani ten Sharlto to nezachránil. Škoda Wheatley mě do teď docela bavil, ale tady šlápnul vedle. Hůl nad ním pochopitelně nelámu, ale tohle mělo potenciál a kurevsky se to nepovedlo.25% ()
Lahôdkovo obsadené štylistické cvičenie, ktoré mohlo byť predsa len trochu viac štýlovejšie. Ale každopádne potešilo. 7/10 ()
Netuším jestli to měla být parodie nebo je vážně míněno, že nikomu nedocházejí zásobníky a když tak zrovna jak na potvoru ve chvíli když je někdo zhruba na dvou metrech. Stejně tak je mě záhadou, proč úspěšnost střelby u gangsterů = úspěšnosti 0,0001%. Takhle bych mohl pokračovat donekonečna. Zkrátka i přes krátkou stopáž ubíjející nuda. 30% ()
Nenáročná akční jednohubka se špetkou humoru a neutichající střelbou prokládanou dialogy. Tak by se v jedné větě dala popsat Křížová palba, která divákovi přednese poměrně stručný a rychlý úvod, po němž se vrhne na více jak hodinovou přestřelku s velmi příhodným českým překladem. Příběh se zde vlastně ani nekoná, filmu bohatě stačí jeden konflikt dvou vedlejších postav a následná kulminace urážlivých dialogů včetně neposedných prstů na spoušti. Ona předlouhá přestřelka je velmi působivá a díky omezené naraci ve spojení s tempem filmu není potřeba přemítání, která postava komu nadávala, proč nebo co vlastně chtějí dělat s těmi 30 samopaly. Absence základních (znovu)ustavujících záběrů, jenž by alespoň nastínily situaci obou skupin, samotné akční sekvenci vhodně napomáhá a příjemně si hraje s prostorem, čímž oddaluje onu stereotypnost prostředí jedné „brownfieldové“ továrny. Což o to, na létající kulky, procházející každou končetinou každého herce, se kouká dobře, stejně jako na hvězdné obsazení, kterému kraluje Sharlto Copley jako ukázkový padouch sedmdesátých let, a to včetně správně ulítlého akcentu a skvěle pasujícího jména Vernon. Avšak kámenem úrazu celého snímku je, jak jsem již zmínil - stereotyp. Půlhodina konstantní přestřelky je ve spojení s několika humornými sekvencemi naprosto v pořádku, ale scénář bohužel není dostatečně „vypiplaný“, aby dokázal unést břemeno devadesátiminutové stereotypnosti. Punc snímku nedodává ani občasná prapodivná hudba, kterou však kompenzuje Rkové podání a závěrečná surovost. Fajn jednohubka, ale jednou stačí. [65%] | Kino ()
Príjemná, guilty pleasure zábava v peknom retro kabátiku. Obsah je síce hrozne jednoduchý - zvrtne sa obchod so zbraňami a keďže vtedy ľudia nemali po ruke mobilný telefón nezostáva im nič iné, len sa zo situácie nejako bez pomoci prestrieľať, skrátka páliť a uhýbať sa guľkám ako o život. Nikdy by som neveril, že ma to dokáže plných 90 minút nenudiť, no stalo sa. Akčné scény miestami síce mierne pokulhávajú, pričom by som do deja pridal ešte zopár nápadov, ako likvidovať protivníkov (aj keď záver v tomto smere príjemne prekvapil), no keď si to zoberieme ako celok, tak to nebolo vôbec zlé. Tiež ma príjemne prekvapilo ako tu bol šikovne zakomponovaný humor a niekoľko odkazov na pár starších akčných filmov. Medzi 3-4 hviezdami. 69/100 ()
Zbraně a jednoduchý námět v akci. Režisér Ben Wheatley udělal to nejjednodušší co mohl. Do opuštěného skladiště zavřel dvě bandy soupeřivých chlápků a jednu mladou ženu, aby spolu vyřídili kšeft se zbraněmi. Cillian Murphy reprezentuje kupující stranu, Sharlto Copley, který dostal legrační přízvuk, zastupuje stranu prodávající. A jak už to tak bývá, něco se zvrtne. Po pár slovních přestřelkách mezi oběma gangy následuje hodinová přestřelka, v níž hlavní slovo má olovo. Zbývá ještě dodat, že příběh je zasazen do Bostonu na konec sedmdesátých let, nějaká ta retro atmosféra z filmu cítit je, podporuje je ji i song Johna Denvera, který u nás přezpíval Goťák pod prozaickým názvem "Když milenky pláčou". Postav je hodně, většina z nich má tuhý kořínek, asi jako naši politici, takže nezhebnou hned. Nadto je film vystavěn tak, aby žádné z nich nešlo s úspěchem fandit. A není to jen dáno jejím "špinavým" charakterem. Film je pozoruhodný přinejmenším svým hereckým obsazením, které čítá zvučná jména, považte sami - Cillian Murphy, Sharlto Copley a Armie Hammer a několik dalších méně známých talentů z mužských řad. Ovšem daleko větší diváckou pozornost poutá účast Brie Larson, herečky ze všech hereček nejoskarovější, která po "Rumu" už nevyvádí tolik, aby shrábla dalšího Oscara ze všech nejoskarovějšího. A když to tak vezmu, jedná se už o druhý film, v němž je sama mezi pánským osazenstvem, a když to takhle půjde dál, bude už jen platit za herečku s hezkou tvářičkou, která je do filmu obsazována jen nadpočetně. Už zde to s jejím hereckým fondem nevypadá o mnoho lépe než u "Konga, nicméně naštěstí jí režisér věnoval jeden úsek, kde je trochu rozdováděná a mračí se, což měla být v zásadě absolutní nasranost. Naštěstí u toho není tak škaredá jak její kolegyně Jennifer Lawrence, která už má (pravděpodobně) také největší herecké úspěchy za sebou. Takže o ženskou ozdobu je v příběhu postaráno. A nejlépe to vypadá s produkcí. Slovutný Martin Scorsese ji zaštítil. Film má tedy dobrou fazonu, na rating R to sice mohlo být krvavější, ale i tak dobré. Model klaustrofobního prostředí funguje zdárně. Ale čí práci mně tenhle počin připomíná? Aha, už vím. Takže bedlivý pozor, Wheatleyho dialogy ani omylem nedosahují preciznosti těch Tarantinových, scény nejsou tak odvázané jako u Rodrigueze a celé to nemá žádné technické finesy jako má Ritchie. Ovšem pokud se vám stýská po žánru, který výše zmínění pánové proslavili, je tenhle film pro vás tím pravým. 9/10 ()
Celkovo film funguje podľa mňa v pohode. Záleží už len na tom, či ste ochotní pozerať sa 90 minút na ľudí v hale, ktorí si asi po dvadsiatich minútach pôjdu po krku a je to film vyslovene o tom - "kto z koho." Má to v pohode tempo a som rád, že to nie je zbytočne natiahnuté, no súčasne mám pocit, že ťažko sa tu buduje nejaká atmosféra, keď je to neustále o tom istom. Plus Vernon je skutočne otravný a jeho postava ma nijako moc neberie. Ostatní sú celkom okey, no vieme asi odhadnúť ako to celé nakoniec dopadne. Akcia je okey, no miestami je film podľa mňa trošku neprehľadný a strácal som sa v tom, kto je vlastne kto. Dobré postavy sú podľa mňa najmä Ord, Chris a Justine. A keď sa na nich film sústredí, tak mám pocit, že to zvládajú celkom so cťou. Ostatní sú miestami otravní, miestami okey, no reálne tu nebol nikto taký, kto by mi reálne utkvel v pamäti ako výnimočnou postavou. A asi tak by som dokázal ohodnotiť tento film. Je to mix zaujímavých momentov no podané v istej dávke chaosu, ktorá tomu úplne nesvedčí. Ale viem si predstaviť, že film si svojich fanúšikov nájde a ani ja nemôžem povedať, že by ma to nudilo. Má to spád, má to atmosféru, len keby to bolo miestami prehľadnejšie a malo to viac zvratov, ktoré by niečo o postavách povedali viac. Som rád, že som to videl, určite by som sa k tomu nevrátil Hodnotenie: C+ ()
Reklama