Reklama

Reklama

Československý filmový zázrak

(seriál)
Česko, 2014, 14 h 15 min (Minutáž: 57 min)

Epizody(15)

Obsahy(1)

Od počátku nového milénia usiluje tvůrčí tým v čele s režisérem Martinem Šulíkem, historikem a scenáristou Janem Lukešem a střihačem Jiřím Brožkem o cílevědomé zmapování dosud nejvýznamnější etapy vývoje české a slovenské kinematografie v šedesátých letech. Zatím nejrozsáhlejším výstupem tohoto úsilí se stal v roce 2009 seriál Zlatá šedesátá 1–26, soubor portrétů tehdy žijících protagonistů kinematografie desetiletí, především příslušníků československé nové vlny, jejich generačních souputníků i předchůdců. Množství už natočeného a zatím nepoužitého materiálu, jakož i potřeba objasnit, z čeho tehdy fenomén viděný zpoza hranic jako „československý filmový zázrak" vyrostl a v co posléze vyústil, rozšířil přirozeně záběr projektu na další období. Tedy na ta, která předcházela a v dobrém i zlém připravovala nástup nové vlny, i na to, které následovalo a stalo se jejím hrobařem a paradoxně proto i porodníkem jejího mýtu, se kterým si mnozí dodnes tak docela nevědí rady.
Nový patnáctidílný seriál zahrnuje období od znárodnění kinematografie v roce 1945 po doznívání nové vlny v roce 1969. Podrobně popisuje zejména nástup nové generace na FAMU od druhé půle padesátých let a pak její vývoj v jednotlivých produkčních letech od roku 1963, souběžně s širším českým, slovenským i světovým kinematografickým kontextem. Právě česko-slovenská symbióza i rozdílnost, spolupráce i návaznost, přebírání štafety představují dnes neprávem opomíjené rysy dobového vývoje, ačkoli současný stav českých a slovenských kinematografických vztahů je v lecčems jejich paralelou. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Historik k tomuto seriálu (1)

Československý filmový zázrak (2014) 

Seriál vlastně přinesl to, co se od něj čekalo. Mně ale chybí širší pohled na tu dobu. Pořád se všude píše jen o tzv. nové vlně, obraz tehdejší kinematografie byl ale mnohem širší a patrně nikdo nechce tvrdit, že filmy nové vlny byly vždy těmi divácky nejvyhledávanějšími a vždy nejkvalitnějšími. Což bylo také správně doloženo na filmech Karla Kachyni nebo Kadára a Klose. V té době vznikla řada dalších pozoruhodných filmů mimo módní trendy. Přivítal bych třeba zmínku o Fantomu Morrisvillu, ano, je to jen komedie, ale jak vytříbená a originální, nebo o fimech Karla Zemana, či Vorlíčkových komediích Kdo chce zabít Jessii či Konec agenta W4C. ()

Reklama

Reklama