poster

Pán prstenů: Společenstvo Prstenu

  • USA

    The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

  • Slovensko

    Pán prsteňov: Spoločenstvo Prsteňa

  • Velká Británie

    The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Fantasy / Dobrodružný / Akční

USA / Nový Zéland, 2001, 172 min (SE: 208 min, Director's cut: 228 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Djoker
    *****

    Při žádném jiném filmu jsem tolikrát nezažil to příjemné mrazení v zádech. Skoro každá scéna jde svým provedením až na dřeň a vtahuje diváka do děje neuvěřitelnou silou. Velice významnou složkou filmu je hudba, která nádherně podkresluje celý příběh. Kniha má na úspěchu filmu samozřejmě velkou zásluhu, ale věci znalí jistě ví, že skvělá předloha ještě neznamená povedený film. Jackson to však ukočíroval úchvatným způsobem a dokonalý výběr herců to jen podtrhává. První díl trilogie obsahuje i mou nejoblíbenější pasáž příběhu a tím je vznik Společenstva. Neznám silnější filmovou scénu.(26.8.2009)

  • Morien
    *****

    (1001) Když mělo "Společenstvo" premiéru, bylo mi deset a rodiče mi příběhy Pána prstenů četli před spaním tak od pěti nebo šesti. Lze tedy bezpečně říci, že jsem velmi nedočkavě toužila spatřit všechny mé oblíbené postavy ožít na plátně a prožít ultimátní příběh záchrany světa a osobního rozvoje. Možná (nejspíš; určitě) může právě neustálé zírání na tento film, znovu a znovu a znovu a ještě jednou dokola, za to, že jsem si vypěstovala vášeň k filmu. Naučila jsem se "Společenstvo" obdivovat úplně celé a neuplatňovat na něm příliš mnoho kritického myšlení. A to pořád platí, moje láska pro tento film je věčná. Ale když teď už vím, jakým směrem se bude ubírat režijní kariéra Petera Jacksona, začínám si myslet, že on sám osobně nemá skoro žádný tvůrčí styl (umělecké hodnoty). "Společenstvo" je skvělé kvůli báječnému zdrojovému materiálu stvořeném panem Tolkienem a protože Jackson doslova posadil tisíce lidí na zadek a nechal je všechno vyrobit vlastníma rukama (a srdcem). Ale kamera se pořád mele jako šílená a mnoho těch nájezdů a švenků a zoomů působí povrchně a nemotivovaně. A obraz není vždycky tak fotogenický jak by jeden doufal, když je to celé zaplněné elfy a magií. Takto se neochotně pokouším kritizovat formální stránku "Společenstva". Ale fiktivní svět, který skrz ni nahlíží, je dokonalý. ♥♥♥(21.4.2017)

  • Dudek
    *****

    Pán prstenů: Společenstvo Prstenu, to je jméno filmu, ze kterého jsem měl obrovský respekt. Dokonce jsem chvíli váhal, zda na něj mám či nemám jít do kina, nakonec jsem se tam vydal, ale přistupoval jsem k dílu značně skepticky, neboť kniha je - a o tom mě teď přesvědčil i pan Jackson - nezfilmovatelná. Pán prstenů je knižní trilogie na níž jsem byl odchován, Tolkien vůbec je v mém okolí nesmírně váženým mužem, a tak se ani nedivým, že jsem místo Karkulky poslouchal Hobita aneb cestu tam a zase zpátky... Rozhodně si však nestěžuji, ba právě naopak, jsem za to nesmírně rád, neboť kdo ví, zda by se mi mistr někdy dostal do cesty, ale teď k filmu. Kdybych měl předlohu a snímek srovnat, nejspíše bych musel Jacksonovo dílo značně zchodit, neboť se jedná o jeden z těch lepších příkladů jak by se k Pánu prstenů přistupovat nemělo. Ono je vůbec dost těžké určit jak by měl film podle této kultovní knihy vypadat, aby byla spokojenost na všech stranách. Na druhou stranu si ale myslím, že Jackson a jeho kolektiv se s příběhem vypořádali nadmíru slušně, sice vyloučili veliké množství situací a změnili množství nemenší, udělali tak jen ku prospěchu filmu, který by se s celkovým vyzněním nemohl vyrovnat. To ale rozhodně vůbec nic nemění na faktu, že Tolkien by se v hrobě obracel, neboť je to jediný člověk, který ví co každá maličká scéna a symbol v knize znamenají. Tolkien vůbec budil zdání že Středozemi sám navštívil a přináší nám příběh z její mytologie, proto se ani není čemu divit, že by nesnesl pohled na film, který některé části příběhu převrací vzhůru nohama, ale budiž, žádný fanoušek jistě nevěřil tomu, že uvidí to co chce vidět, ale tak nějak podvědomě doufal, že to nejdůležitější - podstata příběhu a hlavní dějová linka - zůstane zachováno, a tak se i stalo. Neboť je Jackson sám velikým Tolkienovým fanouškem, cítil co je nutné zachovat a bez čeho se obejdeme a vystihl to vcelku slušně - i když ztráta Toma Bombadila nebo závěrečné scény z Kraje (ne, ta se mi v knize opravdu moc nelíbila, ale potěšil tam Sarumanův konec) přece jen zamrzí. Možná se někteří z vás diví, proč se tu zaobírám zrovna touto látkou, rád vám odpovím - vše ostatní tu totiž již bylo řečeno... Kdybych pak měl celý snímek shrnout, prozkoumat jeho klady a zápory, musím jej ohodnotit 100%, neboť i když se mi nelíbí režie v některých částech, ze které je neuvěřitelně cítit filmovost musím ocenit práci celého tvůrčího týmu, ať je to třeba pan Shore nebo architekti, kteří postavili slušný kraj. Též se mi líbilo Sauronovo oko, Glum a Prstenové přízraky - tedy dokonalá práce studia Weta... Jediné u čeho jsem opravdu zamáčkl slzu v oku, je ztráta knižní ducha...(16.3.2006)

  • Ainy
    *****

    Režisér Peter Jackson natočil podle mne jeden z nejlepších příběhů současné doby. (Počítám do toho všechny tři díly) Úžasná příroda Nové Zélandu, nádherně geniální hudba pana Howarda Shore, výprava, herecké obsazení, to tajemno které dýchalo z každého záběru mě naplňovalo pocitem chtít Středozem navštívit ;-) A taky se mi to podařilo! Jupí! (doplněno 28.3.2018)(4.8.2011)

  • pan Hnědý
    *****

    Pro Petera Jacksona je Vesmír příliš malý. Nejdokonalejší pohádkový svět, co může filmový divák vidět. Film je natočen do nejmenšího detailu s dokonalou kamerou, s nádherným vizuálem, vynikající výpravou, nádhernou krajinou Nového Zélandu, krásnými maskami a hereckým obsazením - navíc všechno přes Jacksonovo srdce. Digitální efekty předběhly dobu o stovky let a jsou fascinující na dobu vzniku. Shoreho hudba je podmanivá a vleze divákovi pod kůži (záběr s motýlem, prostředí Elfovi říše), kdy je vytvořená linka přímo pro tenhle moment je fascinující a běhá mi mráz po zádech. Velkolepé, nezapomenutelné. Trilogie, která dává divákovi křídla. (SE: 208 min).(14.2.2012)