Režie:
Roland JofféScénář:
Roland JofféKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Paul Newman, Dwight Schultz, Bonnie Bedelia, John Cusack, Laura Dern, John C. McGinley, Natasha Richardson, John Considine, Allan Corduner, James Eckhouse (více)Obsahy(1)
Podívejte se na zajímavé osudy vědce Roberta Oppenheimera, který vede Projekt Manhattan a generála Leslieho Grovese, jenž má nad celou akcí vrchní velení. Projekt Manhattan je tajný válečný plán v Novém Mexiku, v rámci kterého jsou vynalezeny a sestaveny první atomové bomby. "Byl to východ slunce, jaké svět ještě neviděl. Obrovské zelené superslunce, které se ve zlomku sekundy vyhouplo do výšky přes 3000 metrů a stále stoupalo, až se dotklo oblak, ozářilo ohromujícím jasem okolní zemi i oblohu." Příběh výjimečných lidí, kteří změnili náš svět. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (19)
,,PRÁVE POBOZKAL BRATA.“ ,,TO MUSÍ BYŤ KOMUNISTA.“ __ Film bez jednoznačnej hlavnej postavy, resp. zameraný na dva neživotné predmety avšak rozhodne nie dokumentárnym spôsobom. Z hercov prednostne zaujme chladnokrvný realista Newman konfrontujúci sa s idealistom Schultzom, ktorý len nemá dostatok charizmy, aby zvládol uchopiť postavu Oppenheimera, najprv vedca s morálnymi pochybnosťami meniaceho sa pragmatika pochopiaceho, ako jeho ničivý vynález môže napokon zachrániť viacej životov, než ich zobrať (prípadná americká invázia do Japonska). Napokon aj (ktovie či pravdivá?) ľúbostná linka medzi Cusackom a Dernovou si tu napokon nájde svoje miesto, aby ukázala chorobu z ožiarenia nemenej pôsobivo, ako nám to predviedol ,,Černobyl“. Formálne treba spomenúť priestorovo premyslené zábery Vilmosa Zsigmonda a samozrejme hudbu Ennia Morriconeho, ktorý sa okrem melancholickej tónov zameral najmä na atonálnu zvukovú kulisu zdôrazňujúcich apokalyptickú ničivosť atómových zbraní. Napokon všetko smeruje k finálnej scéne ich prvého otestovania (,,Aké to bude?“ ,,Nepredstaviteľné.“). Či už si chcel tesne pred výbuchom Oppenheimer zapáliť cigaretu alebo nie, tento moment sa mi vryje do pamäti ako najsilnejšia scéna z filmu, ktorý napriek svojmu neskutočne silnému námetu, nenaplnil naplno svoj potenciál. Menej než 3* aj tak dať nemôžem. (256. hodnotenie, 14. komentár k filmu) ()
Jedna z nejzásadnějších a nejzajímavějších událostí z konce 2. světové války se v režii Rolanda Joffého nedočkala patřičně zajímavého zpracování. Průběh zestrojení, výroby a přípravy atomové bomby, na který se film Fat Man a Little Boy (český překlad názvu v tomto případě považuji za trochu střelený a zbytečný) zaměřuje, by mohl mít ve výsledku silné grády, kdyby se režisér a scenárista v jedné osobě nerozhodl věnovat velkou část snímku milostnému vztahu doktora Oppenheimera. Mnohem raději, než spoustu nudné a ploché romantiky bych přivítal širší pohled na celou akci, její následky a další osudy postav, což je záležitost, kterou si zde pro změnu pouze přečteme v závěrečných titulcích. Scény, které se skutečně věnují zvolenému historickému tématu, a Paul Newman v rozsahově menší (ale výrazné) roli generála Grovese pozvedají vcelku tento film s výrazně promarněným potenciálem na slušný průměr. 60% ()
Jelikož se jedná o jeden z mých nejoblíbenějších historických příběhů, mám za sebou série MANHATTAN, BBC OPPENHEIMER a slušnou řádku Los Alamos/ Atomic Age dokumentů (x), tak tento film mě přeci jen úplně nedostal. Může za to zejména (rozv)leklý prostřední blok a že to prostě chtělo přidat důraz na ta správná místa, události, postavy... Budu doufat v náležitě epičtější verzi story vzniku atomové bomby, než něco tak průměrně vzrušivý. Nicméně obsazení Newmana do Grovese je radost, sama pasáž odpočtu a výbuchu Trinity má síly dost. ()
PRO MUŽE:Vše, co jste chtěli vědět o vzniku atomové bomby, ale báli jste se zeptat. Generál Leslie Groves – mozek dokonale zelený, ale schopný uhlídat a ukočírovat pytel vědeckých blech – vynikající Paul Neuman. Otec atomové bomby Oppenheimer měl evidentně určité pochybnosti o tom, co přivádí na svět, ale i tak přes veškeré porodní bolesti spatřila jaderná zbraň světlo světa. A snaha mít moc a kontrolu nad tím, co stvořil .. ukázková pošetilost. Film není až tolik dokumentem, jako dramatizací úsilí vědců a jejich morální zodpovědnosti za vlastní činy. Film končí momentem, kdy začíná jaderný věk. Doporučuji. PRO ŽENY A *CITLIVÉ* MUŽE: “Někteří muži mají na Zemi určitý úkol, paní Oppenheimerová. Dobrá žena to pozná a s radostí svému muži prošlapává cestu.”gen.Groves. Věřím, že z podobné věty by se každá středně emancipovavá pipina mohla vzteky pominout. Patříte mezi ně i vy, madame? Nečekaně silný film s výborným obsazením, nosným tématem, trochou love story a velkou spoustou otázek. HLÁŠKA:Existuje jedno slovo, které nechci nikdy slyšet. To slovo je nemožné.// Vždycky jde o prdel, buď ji nakopeš,nebo ji lížeš.// Můžeme této zemi dát největší klacek na světě.//Něco o té naší bandě, držte je pohromadě dost dlouho a dojdou až na konec cesty.// Kde je? Vzadu na verandě, zřejmě si léčí provinilé péro.// Přestaň si hrát na boha, protože to neumíš a to místo je už obsazené. ()
Téměř dokumentární snímek o vývoji první atomové bomby, který až neuvěřitelným způsobem odhaluje zákulisí vzniku nukleární zbraně. Je to jisté míry i obžaloba jak lidí, kteří se podíleli na projektu Manhattan, tak amerických politiků, kteří nakonec rozhodli o použití "zatím" jediných dvou atomových bomb. ()
Galerie (47)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (2)
- Fat Man a Little Boy sú názvy atómových bômb použitých v roku 1945 na mestá Hirošima a Nagasaki. Little Boy bola použitá na Hirošimu a Fat Man na Nagasaki. V prípade bomby Little Boy išlo o prvú explóziu uránovej bomby vôbec. (Pokryvac)
Reklama