Režie:
Jiří KrejčíkKamera:
Jaroslav TuzarHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
František Smolík, Jana Brejchová, Ivan Mistrík, Jan Šmíd, Alexandr Postler st., Petr Kostka, Radovan Lukavský, Václav Lohniský, Marie Lukášová (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Slavný film o zradě, kolaboraci a především o morální odpovědnosti jednotlivce, se odehrává na malém městě v době začínající heydrichiády. Sledujeme osud tří nevinných maturantů, kteří se stanou obětí msty, jež v dané době nemůže mít jiné, než tragické vyústění. (Filmexport)
Videa (2)
Recenze (756)
Doteď byl pro mne Vyšší princip pouze položkou v maturitní otázce. Nyní dostal i fyzickou podobu. Na ní mi vadila zejména Skálová a také rozvláčnost děje. Film sice není viditelně natahovaný, ale celou dobu se tak nějak vleče. No a Skálová. Ta mi začala svým pohledem a řečmi, ať už když lovila Ryšánka nebo prosila tatínka, lézt na nervy hned po pěti minutách a lezla po nich úspěšně až do konce... Překvapil mne Hujer jako uvědomělý kolaborant a zejména vysoké požadavky na znalost němčiny... 80% ()
Priznám sa,že v československej kinematografii mám resty,známka asi dostatočná,takú určite nemajú študenti gymplu,ktorí sa akurát pripravujú na maturu,ale nachádzajú sa v dobe Protektorátu Čechy a Morava,pričom sa prednedávnom odohral atentát na Reinhard Heydrich,nacistické nemilosrdné brutálne hovädo,chuj,debil,kde Gabčík a Kubiš spravili dobrý skutok,ale schytali a odniesli si to nevinní,na ktorých si vylievali zlosť... Síce zabili jedného debila,ale ešte ich kopec zostalo... Na tom nič nemení vec dovtedy,kým študent neurobí karikatúru z Heydricha,niekto to zrejme našiel,nabonzoval ich a gestapo si na nich dokonalo posvieti,onedlho sa všetci dopočujú v rozhlase ďalších popravených... Klasika,že Slováci mali šťastie,že kolaborovali,čo zaobstaral Jozef Tiso,Česi boli okupovaní,mali nad sebou krutú kontrolu,ktorí sa extrémne pomstili po atentáte na tohoto pacienta,ale čo im to bolo platné,za nich si to odniesli nevinní ľudia...Možno mali čakať,no,mne sa to ľahko hovorí... Z filmového hľadiska ide o psychologický,napínavý,perfektný film,kde atmosféra sa mi zdala autentická,reálna,svedomitá,taká,aká bola v tej dobe! Výborní mladí herci na čele s Janou Brejchovou a Ivanom Mistríkom,kamera,zvuk taktiež dokonalé! A samozrejme pán Smolík si uvedomuje vážnosť a snaží sa pomôcť,ale... V budúcnosti sa chcem zamerať na klasickú československú tvorbu,ktorú musím dohnať,lebo sa tu nachádzajú diela,ktoré by som mal jednoznačne vidieť! ()
Vyšší princip je jeden z těch filmů, které se nebojím prohlásit za dokonalé. Asi šichni, kdo na něm pracovali, od režiséra až po herce ve vedlejších rolí odvedli velice kvalitní práci. Například Václav Lohinský ztvárnil učitele němčiny naprosto geniálně. Ale bezchybí jsou i všichni studenti a František Smolík asi leckomu připomene hodné a zásadové, i když ne příliš autoritaivní kantory a porfesory každému divákovi. Na tomto snímku nejvíce oceňuji, jak se režisérovi daří vytvářet intenzivní pocit tísně a bezmoci. Nemalou zásluhu nese podle mého i Zdeněk Liška, podle mého největší osobnost české filmové hudby. I díky jeho hudbě je tak film napínavý, až do samého závěru. ()
Geniální převedení povídky Jana Drdy na filmová plátna. Výborné vykreslení atmosféry a strachu v době heydrichyády. Vynikající herecké výkony v čele s "Vyšším principem" Františkem Smolíkem. Při vyslovení legendární věty: "Z hlediska vyššího principu mravního, vražda na tyranu není zločinem." mi přeběhl mráz po zádech. Nejlepší český film, který vystihuje dobu heydrichyády a všeobecně jeden z nejlepších českých snímků. Kdo neviděl měl by rychle napravit...... ()
Ano, bylo to hrozné. Byla strašná doba, ve které se to odehrává, celá ta strašná tragedie války a zmaru mladých životů. Jejich odvaha a vzdor. Strašná byla i doba, ve které to vzniklo, snad ještě víc, protože nepřítel neměl jméno Adolf a Reinhardt, ale Klement a Rudolf a Gustáv a vlastně jakékoliv. Patos, který z tohoto dílka teče proudem, po chvíli omrzí a z mrazení na dějem se stane mrazení nad formou ()
Galerie (46)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (19)
- František Smolík s viditeľnou nevôľou prijímal občasné režijné pokyny, aby ubral na patetickosti svojho prejavu. Keď režisér Krejčík vzniesol rovnakú požiadavku aj pri natáčaní Malkovho (František Smolík) záverečného prejavu, herec sa už neudržal a dôrazne oponoval, že tak emocionálne vypätý monológ nemôže hovoriť stroho a civilne. (Raccoon.city)
- Prípravy na natáčanie sa oneskorili, scény z júna sa natáčali až v októbri a okresné mesto, v scenári nazvané Hvozdnice, bolo nakoniec premenované na Kostelec. (Raccoon.city)
Reklama