Režie:
Michael BayKamera:
John SchwartzmanHrají:
Sean Connery, Nicolas Cage, Ed Harris, John Spencer, David Morse, William Forsythe, Michael Biehn, Vanessa Marcil, John C. McGinley, Gregory Sporleder (více)Obsahy(1)
Brigádní generál Francis X. Hummel dlouhá léta velel tajným operacím. Ztratil během nich spoustu mužů a s hořkostí sleduje, jak nevděčně se k nim i jejich pozůstalým vláda chová. Když jeho žádosti nemají žádný efekt, rozhodne se společně se svým komandem přepadnout sklad zbraní, odkud uloupí rakety s chemicko-biologickou látkou VX. Opevní se ve zrušené věznici Alcatraz se stovkou rukojmích a patnácti raketami, namířenými na blízké San Francisco. Pak se spojí s ředitelem FBI a předá mu své požadavky. Vláda má během čtyřiadvaceti hodin převést na zvláštní konto sto milionů dolarů, které budou poukázány rodinám mužů, kteří během tajných operací zemřeli při plnění povinností. Pokud ne, tak odpálí rakety. Pentagon se rozhodne vyslat na ostrov speciální jednotku. O bomby se má postarat odborník na chemické a biologické zbraně Stan Goodspeed, který ale nemá zkušenosti s akcemi v terénu. Dostat komando nepozorovaně do pevnosti je donucen John Patrick Mason, bývalý britský agent, kterému se před třiceti lety jako jedinému podařilo z Alcatrazu uprchnout. Výtečně připravení Hummelovi muži však komando odhalí a zlikvidují. Přežijí pouze Mason a Goodspeed... (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 198)
Film „Skala“ som už videl viac krát, no ohviezdičkujem ho až teraz. Pozrel som si ho znova a stále sa nemôžem zbaviť dojmu, že je to hodne nadhodnotený titul. Jedná sa síce o populárny akčný snímok s bohatým rozpočtom, špičkovým hereckým obsadením, vysoko profesionálnym soundtrackom a vymakanými filmovými trikmi... Prvá hollywoodska trieda! To je fajn. Lenže je tam zároveň toľko logických nezrovnalostí, nereálnych situácií, blbých hlášok, že to nedokážem pri veškerej snahe prehliadnúť. Režisér Michael Bay točí drahé, popkornové nezmysly, ktoré dokáže ponuknúť v ťažkoodolateľnom, lákavom, nablískanom obale. *** ()
Michael Bay sa po úspechu Bad Boys naplno odviazal a natočil jednu z najakčnejších peciek, výborne zvládnutú hlavne po vizuálnej stránke. Aj keď príbeh je okorenení s veľkou dávkou pátosu o patriotizme, držíme palce nakoniec obidvom stranám - Hummelov preslov je zakaždým vlastenecký a už z neho sa dá vycítiť že by neublížil ani muške, veríme jeho ideám a dúfame že včas vláda zaplatí požadované peniaze -proti- nemu ale stojí celá bezpečnostná zložka, ktorá ale jedná v rámci zákonov. Z týchto strán sa nedá vybrať ten zlý, zlo sa nám predstaví v podaní najatých žolďákov jednajúcich postupne pod nátlakom a strachom že sľúbené peniaze ani nakoniec neuvidia. _Obsadenie je famózne a to ako Sean Connery - Ed Harris - Nicolas Cage(na začiatku vtedy ešte akčnej kariéry) - David Morse či aj Michael Biehn v obľúbenej úlohe vojenského záchrancu z vopred spečateným osudom zlikvidovania jeho prepadového tímu. Každý prestrih na ktorúkoľvek spomínanú osobu je fajn, vo svojich úlohách sa obracajú zdatne a nenudia. _Hudba od klasik ako je Hans Zimmer a ten spolupraci s Harry Gregson-Williamsom, stvorili niekoľko strhujúcich hudobných motívov, využitých následne v ďalších filmoch, dá sa povedať že to je už kultová hudba. Akcia a triky sú prepracované ako je u spolupráci Bay/Bruckheimer vždy zvykom, na úroveň najvyššiu - či už kradnutie hlavíc s V-X plynom, vypäté odstránenie bomby v bábike, likvidačná naháňačka s Hummerom cez mesto, masaker v umyvárke, ... je toho proste dosť, je na čo pozerať. ║Rozpočet $75miliónov║Tržby USA $134,069,511║Tržby Celosvetovo $335,062,621║ jednoznačný akčný nárez roka 1996 ()
„Personally, I think you're a fucking idiot.“ Když mi bylo deset, považoval jsem Skálu za nejlepší akční film všech dob. Svůj názor bych s odstupem mnoha let neměnil. Jiné jsou jen důvody, proč Bayův (a Bruckeimerův a Simpsonův) mistrovský kus obdivuji. Stvořil svět, v němž je vše podřízeno maximálnímu akčnímu zážitku. Rozhodnutí postav nemusí (a ani nedávají) moc smyslu – je hlavně potřeba, aby jejich jednání dobře vypadalo (charakteristické kroužení kolem herce z podhledu nechybí) a generovat další akční situace. Skála je i přes ambiciózní délku a poměrně dlouhou, ovšem později plně zužitkovanou expozici (na Alcatraz se definitivně přesouváme až po hodině) strhující od první do poslední minuty. Ať díky souběžně probíhajícím akcím, hned zkraje stanovenému a průběžně připomínanému deadlinu nebo neúnavně šlapajícímu soundtracku, který filmu mění v hotový Zimmerfest. Šanci na vydechnutí nemáme zejména díky bravurní rytmizaci filmu. Nejprve každých deset minut, ke konci v ještě kratších intervalech se objeví nová překážka/postava učiní klíčové rozhodnutí/situace zvážní. Různorodé akční scény (automobilová honička, přestřelky, souboj muže proti muži) odhalují nové informace a posunují vyprávění. Kromě horizontálního pohybu vpřed dochází k vertikálnímu prohlubování pouta mezi Goodspeedem a Masonem (dynamika jejich vztahu se ve druhé polovině stává jedním z motorů vyprávění) i našich znalostí o postavách a jejich motivacích (Ed Harris rozhodně nehraje jednorozměrného superpadoucha, první záběry naopak naznačují, že by mohl být hrdinou filmu). Film, který ve druhém plánu tematizuje otcovskou zodpovědnost a nabízí svérázné vypořádání se s vietnamským traumatem, se zkrátka neustále mění a vyvíjí, nepřestane nás držet v napětí a překvapovat a na okamžik neustrne. Connery hláškuje ostošest, drahá auta jsou vesele demolována, padouši invenčně zabíjení. Vtip a důvtip vybroušeného scénáře (na kterém se kromě mnoha jiných podílel i Aaron Sorkin) přitom Skálu nemění v lehkou zábavu, ve které by o nic nešlo, ani v přechytralou sebereflexivní dekonstrukci žánru. Obojí hlavně pomáhá se zlidštěním a lepším prokreslením hlavní dvojice (v kontrastu se smrtelnou vážností vojáků nebo lidí z vedení FBI). Za všemi těmi okázalými výbuchy, troufalými heroickými činy a šílenými plány na vyhubení lidstva po celou dobu vnímáme uvěřitelný lidský element, díky kterému nás nepřestává zajímat, co se děje a co se bude dít dál. Dokonale vyvážený mix bondovky, westernu a buddy movie. 95% Zajímavé komentáře: POMO, Marigold, Niktorius, SeanLSD, Vronsky Acrobat ()
// Chlapský film skrz naskrz, klenot akčního žánru devadesátých let a důkaz, že Michael Bay v tom Hollywoodu je naprosto právem. Akorát se měl narodit o patnáct, dvacet let dřív. Dnešní doba ho totiž zkazila, zfrančízovala a natolik svázala, že se obávám, že nic podobného už nám za jeho kariéru nikdy nenabídne. A to je prostě škoda. 10/10 ()
Jaký je "nejlepší" snímek Michaela Baye? Tak přesně tímto dotazem - pokud bych jej ovšem myslel vážně - lze v mnoha internetových diskuzích jistě bez problémů spustit nekonečnou lavinu komentářů: ten má rád to a ten zas tohle. Zdaleka nejvíce fandů (ale opravdu, Mizerové?) má potom režisérův... ehm... explozivní zářez jménem Skála. V něm si to na opuštěném ostrově s bývalým vězeňským komplexem Alcatraz s bouchačkami rozdají Sean Connery a Nicolas Cage vs. pološílený Ed Harris. Spousta srandy ve sprchách, zničených sporťáků a třeskuté herecké chemie! Bacha, ať vám z toho neupadnou koule! ()
Galerie (81)
Zajímavosti (91)
- Spomedzi filmov Michaela Baya, ktoré sám režíroval, je tento jeho najobľúbenejším. Je tiež obľúbeným filmom mexického režiséra a držiteľa Oscara Guillerma del Tora. (m.a.t.o.)
- Špatný překlad do češtiny způsobil zkomolení dialogu. John Mason (Sean Connery) říká, že byl vycvičen jako zpravodajský agent Britskou inteligencí, v originále (British Intelligence). British intelligence je ovšem obecné označení zpravodajských služeb v Británii. (Povaxs)
- Polroka pred začiatkom natáčania odmietol Michael Bay réžiu filmu, pretože príbeh preňho nebol dostatočne vážny. Ako ho nakoniec producenti presvedčili nie je známe. (m.a.t.o.)
Reklama