Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (285)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Nemyslím, že šlo jenom o zkoumání viny nebo neviny, o právo nebo povinnost "mrtvého muže" morálně či právně odsoudit nebo ho držet za ruku nebo o míru polehčujících okolností. Tenhle film mi definitivně vyvrátil přesvědčení o potřebě trestu smrti právě proto, že se na trest smrti a na to, co mu předchází, dívá i z jiného úhlu než jen ze "zabils? tak my tě taky zabijeme.". ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

"Zabíjení je špatné, ať to dělám já, vy nebo váš stát." Nesouhlasím s trestem smrti, odmítám "oko za oko" a jakékoliv argumenty pro. Přesto na mě tenhle film nezapůsobil tak, jak by měl. Na můj vkus obsahuje trochu moc náboženského podtextu a navíc jsem s Matthewem moc nesoucítila. Takže tenhle film beru jako herecký koncert Seana Penna a Susan Sarandon, který měl ambice rozpoutat velkou diskuzi ohledně trestu smrti, ale z mého pohledu se mu to moc nepovedlo. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Tim Robbins si vybral silné, univerzální téma, aby jej následně rozmělnil schizofrenní režií. Vypustil zdlouhavé představování postav, jde rovnou k jádru věci. Jeptišku, jež žije v idylické symbióze s vždy přátelskými černochy, nechává vést sáhodlouhé dialogy s na smrt odsouzeným kriminálníkem. Není jasné, proč se tak rozhodla, proč odmítá vidět jeho temnou tvář, proč mu věří a chce pomáhat. Z principu? Výborná Susan Sarandonová i Penn, který může ale také nemusí být vlkem v rouše beránčím, hrají od srdce, ale odcizenost jejich postav byla maximální. Jako bych oba dva pozoroval skrze mříže. Důslednost v obcházení tradičních scénáristických kliček, stejně tak snaha nehrát na divákovy city, si vybírá daň v podobě vaší lhostejnosti k viděnému. Bylo mi jedno, jestli Matthewa popraví či nikoliv, resp. neměl jsem důvod litovat jeho života. V kontrastu s tím působí jako pěst na oko zakomponování „zaručeně dojemného“ černošského gospelu, silný náboženský podtext a posledních cca deset minut, kdy vyvře na povrch to, čemu se Robbins celou dobu vyhýbal jako čert kříži. Příliš doslovný konec explicitně rekapituluje několikrát naznačené a nedává prostor další diskuzi. Filmařsky vděčné téma trestu smrti nikdy nepřestane vyvolávat silné emoce a hlasité polemiky. Příběhově velice blízký Capote by z tohoto duelu vyšel jako film sevřenější, plynulejší a z interpretačního hlediska odvážnější. 65% Zajímavé komentáře: Faye, castor ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Hluboký a intenzivní zážitek. Strhující drama o potřebě pravdy, o obtížnosti přijmout pravdu a odvaze podívat se smrti do očí s klidem v duši. Skvěle napsané, skvěle zrežírované a ústřední dvojicí FENOMENÁLNĚ zahrané. Susan Sarandon si Oscara zasloužila, u Seana Penna zůstalo jen u nominace, ale jeho postavu odsouzence do smrti nezapomenete. Dále nominace za film a režii. Nesmím zapomenout na skvělou titulní skladbu Eddieho Veddera z Pearl Jam a pakistánského muzikanta Nusrata Fateha. Doporučuji všem příznivcům trestu smrti. Možná, že změní názor.... ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Nádherný film, který se věnuje jednomu z nejdiskutovanějších témat vůbec, otázce trestu smrti. Netroufnu si zde na rozdíl od mých některých kolegů říct zda trest smrti ANO či NE. Osobně by mě zajímalo, zda všichni ti, co mají v sobě tolik lidství a po jednom filmu kříčí trest smrti NE, zda by své NE zopakovali i v případě kdyby před jejich očima nějaký gauner brutálně zmasakroval jejich nejmilovanější osobu a pak jen bezmocně sledovali směšný verdikt soudu a následně tuto bestii ještě živili ze svých daní aniž by měla bestie nějaký povinnosti, za to měla spousty práv. Dále by mě zajímalo, zda všichni ti, co mají v sobě tolik touhy po pomstě a říkají trestu smrti ANO se pozorně dívali na tenhle film, zda se svým ANO nestávají úplně stejným člověkem jako ten, jehož vnitřní zloba ho také zavedla k ANO nad ukončemím lidského života. Tím chci říct, že vynášet soudy na csfd je lehké, ale umět nést za ně odpovědnost, umět žít se svým vlastním svědomím, umět žít s obrovskou bolestí nebo umět žít s odpuštěním, tam bych směřoval naše otázky, tam bych přemýšlel nad ANO a NE, protože říct ANO nebo NE a nějak si to udůvodnit, to umíme všichni, ale dost už mých myšlenek i když se velmi týkají obsahu filmu, samotný film příliš nekomentují. Já jsem původně chtěl filmu pomoci a otevřít mu svou mysl i srdce, ale to se nakonec ukázalo jako zbytečný, protože každýmu kdo má alespoň trochu citu, příběh vstoupí do srdce sám. Susan Sarandon a Sean Penn tady hrajou líp než já chlastám a možná i díky tomu film Mrtvý muž přichází z mé hlavy příliš rychle neodchází. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (13)

  • Robbins a Deakins vymysleli vizuálny vzorec na vyjadrenie rastúcej intimity medzi Helenou a Matthewom. Úvodné scény dávali dôraz na pletivo, na ktoré bolo vždy zaostrené, pričom Matthew sa zdal v záberoch vzdialený. V priebehu filmu boli použité objektívy s väčšou ohniskovou vzdialenosťou a zámerné pomalšie jazdy kamier, aby "bariéru" medzi pletivom a Matthewom minimalizovali. Posledný dialóg postáv pred popravou je realizovaný skrz sklo a v zábere sú obaja, nakoľko sa pri snímaní Heleny odráža Matthew v skle. (Biopler)
  • Název filmu je heslo, které používají bachaři, když skutečně vedou odsouzeného na vykonání trestu smrti. (don corleone)

Reklama

Reklama