Reklama

Reklama

Sissi

Trailer

Obsahy(1)

Cesta lásky vede z rodinného sídla k císařskému dvoru. První část klasické rakouské romantické trilogie v hlavní roli s Romy Schneiderovou. Píše se rok 1853 a bezstarostná a rozverná šestnáctiletá dívka, bavorská princezna Alžběta, zvaná Sissi, si užívá dospívání na rodinném sídle, kde je coby oblíbená dcera bavorského krále Maxmiliána I. Josefa, vychovávána ke svobodomyslnosti a lásce k přírodě i umění. Když matka mladého rakouského císaře Františka Josefa, Žofie Frederika Bavorská, pojme plán na sezdání syna s Alžbětinou starší sestrou Helenou, zvanou Néné, doprovází ji na cestě do rakouského Bad Ischlu právě Sissi. Zatímco Néné se připravuje na ceremoniality seznámení s Františkem, Sissi si užívá místní přírody a rybaření. A shodou okolností se právě při té příležitosti setká s mladým císařem, kterému její krása i osobnost okamžitě učarují... Rakouský producent, scenárista a režisér specializující se na oddychové kostýmní snímky Ernst Marischka pojal plán na filmové ztvárnění mladé lásky populárního císařského páru na základě operety, kterou připravil a s velkým úspěchem před válkou uvedl jeho starší bratr Hubert. Jelikož práva na adaptaci od Huberta již ve třicátých letech odkoupilo americké studio Columbia (výsledkem byl snímek The King Steps Out od Josefa von Sternberga), koupil Ernst práva na dvojdílný román Marie Blank-Eismannové "Úděl císařovny Alžběty". Do hlavních rolí obsadil začínající herečku Romy Schneiderovou, dceru dobové hvězdy heimatfilmů Magdy Schneiderové, a mladého představitele romantických partů Karlheinze Böhma.
Během uvedení předčil snímek veškerá očekávání a stala se z něj senzace nejen v Rakousku a okolních zemích. Dodnes náleží mezi divácky nejúspěšnější německy mluvené produkce, ale navíc sehrál zásadní roli v utváření mezinárodního obrazu o Rakousku i životě samotné císařovny Alžběty. Mnohé historické nepřesnosti z filmu vstoupily do obecného povědomí chybně jako fakta, která ale na druhou stranu ze Sissi učinila komerční ikonu. Právě z ní, ale i malebných scenérií prezentovaných v tomto filmu žije rakouský turistický ruch až dodnes. Navzdory ohromné divácké popularitě se vůči filmu ohrazovala nejen dobová kritika, ale ve zpětném pohledu i samotné jeho hvězdy. Ačkoli se Sissi pro Romy Schneiderovou stala odrazovým můstkem pro velkolepou mezinárodní kariéru plnou herecky náročných rolí, nikdy se nedokázala zbavit stigmatu, které na ni vrhala role romantické princezny. Karlheinz Böhm se následující roky pokoušel vymanit ze škatulky milovníků v kostýmních filmech, až se mu to povedlo titulní rolí v legendárním psychologickém krváku Šmírák (Peeping Tom). Skandál, který jeho part vyšinutého vraha ve své době vyvolal, úspěšně ukončil nejen jeho kariéru v německých filmech, ale i reputaci doposud uznávaného režiséra Michaela Powella. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (125)

natalie15 

všechny recenze uživatele

Áno, je to síce veľmi naivné, ale aj tak prekrásne. Keď si človek odmyslí reálnu verziu Elizabeth Bavorskej máme tu celkom pekný romantický výlet do časov minulých. Výprava sa mi páči, postavy sú milé: najmä maďarský žandár, Romy Schneider je veľmi pekná a Franc očarujúci... Myslím že toto si vždy rada pozriem keď to budú opäť dávať v TV. 65% a 3 hviezdy, to platí pre všetky diely. ()

DjsVorel 

všechny recenze uživatele

Jo jasně, taky si se čtyřmi hvězdami připadám jak blázen, ale tenhle film je prostě kouzelnej a patří k mým oblíbeným. Žádný filmový majstrštyk, žádná režijní bomba a oscarové herecké výkony, ale tenhle film, který se opírá o historii (podotýkám pouze opírá), je vlastně tak přirozený a svěží, že prostě si nemůžu pomoct. Romy je samozřejmě okouzlující a štramák Böhm jakbysmet. Příjemná kamera a krásné prostředí. Normálně bych řekla průměrně romantický film, ale tím, že je to pro mě zasazeno do historické doby, tak to přidává ještě větší atraktivitu filmu. ()

Reklama

Peabody

všechny recenze uživatele

kristepane, hrozný barvotisk, ale zase - celkem vzato - v rámci žánru je to perfektní, nutno uznat. Taková hagiografie cisařskho trůnu, se vším všudy, chápavý otec, krásný (WTF) následník, jeho drsná matka, zoufalá krásná sestra. náhodné setkání, vtipný (pro mne trapný) policejní důstojník. všechno jak má být a jak láska vítězí nad lží a ... srry to jejiná pohádka o jiném princi. Prostě lidové čtení natočené v šílených barvičkách na plátno. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Příjemný film s pěknými interiéry i reáliemi, rakouskou krajinou a dobovými oděvy. Myslím, že každý Čech, Moravan, Rakušák, Tyrolan, Chorvat, Slezan, Maďar, Slovinec atd. by alespoň jednou tuto sérii měl zhlédnout. Franz Josef byl náš císař a Sissi naše císařovna. Jinak s odstupem času, zpracování velmi naivní a idealizované... ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Klíčová spolupráce Romy Schneiderové a Ernsta Marischky začala už jejím třetím filmem Mládí královny Viktorie a bezprostředně pokračovala Německými rytíři. Vrcholila trilogií o Sissi, která se mohla dočkat minimálně ještě čtvrtého dílu, kdyby Romy v mezičase nepracovala i na jiných projektech a nebouřily se v ní hormony dospívání. Mezi prvním a druhým dílem Sissi byla věrná alespoň svému novému párování s Karlheinz Böhmem ve filmu Kitty a velký svět. Mezi druhým a třetím dílem ovšem natočila dva filmy s Horst Buchholzem Robinson nesmí zemřít a Miláček z Paříže, které předznamenaly zlom v její kariéře a především útěk do Francie a po té ještě dál. Po třetí Sissi následovala poslední filmová setkání s vlastní matkou Romy Schneider v Poloněžné, druhá spolupráce s Lilli Palmerovou (po svém druhém filmu Ohňostroj) v remaku Děvčat v uniformách, kde vytvořila novou polohu svého herectví, jež zopakovala v dalším remaku, tentokráte v Kristýně. A po té se setkala s Alainem Delonem a zahodila svá první léta u filmu jenom proto, aby se ještě vrátila splnit staré závazky a vytvořila ještě naposledy dva romantické kostýmní velkofilmy Krásná lhářka a Káťa. Tyto nevadily, protože se jmenovaly jinak, než Sissi IV a Sissi V. Tato bilance její kariéry je tu záměrně, aby trochu osvětlila migrační zmatky kariéry Schneiderové a zároveň rozpolcenost vnímání celého fenoménu filmové Sissi, která se v očích jedněch stala příkladem toho, co musela herečka odvrhnout, aby vytvořila mimo své dvě vlasti konečně něco dobrého - a v očích druhých vrchol její kariéry, který nedokázala zvládnout a stavět na něm. Je paradoxem, že málokomu vadí její přirozený vývoj v 50. letech, kdy v 18 filmech vytvořila celou škálu dospívajících hrdinek, adekvátních svému věku, ale hodně lidí vidí jen kontrastní Sissi a některé filmy až z 60. - 80. let. Co si s tím počít? Já radím jediné, jít po zpětné lince režisérově, aby se člověk tolik nedivil tomu, proč právě jeho Sissi vzbudila takový humbuk. Tento scénárista, režisér, producent a autor hudebních textů, si během své bohaté kariéry takřka 70 let osvojil vlastní styl. Během Druhé světové války začal pravidelně své scénáře režírovat a konečně začátkem 50. let si přišel na své, když mohl filmy také ovlivňovat vlastní produkcí. Vytvořil dokonalý velkolepý svět s nádechem pohádky pro dospělé, výbornými jiskrnými dialogy a často ironickými zvraty v ději. Byl to on, kdo se nebál zužitkovat nový pár matky a dcery Schneiderových a byl to také on, kdo pozitivně ovlivnil novou identifikaci poválečného Rakouska a jeho hledání jistoty ve Starých zlatých časech. A i když mu dala Romy košem, zůstalo mu ještě dost věrných, aby se vrcholem jeho kariéry stal příběh o Franzi Schubertovi Das Dreimäderlhaus. Sissi tedy není jen pozlátkový film, ale stejně jako bonbón v celofánu potřebuje nejdříve rozbalit a teprve po tom si ho užít. "On!" "Kdo? Aha, to jsem zase já." ()

Galerie (19)

Zajímavosti (16)

  • Oblíbená postava rakouské císařovny zvané Sissi posloužila filmařům v posledním století už nejméně 38x - Romy Schneider byla zatím jedinou herečkou, která si ji zahrála celkem čtyřikrát. (NinadeL)
  • Melódia, ktorá sa hrá, keď prichádza parník s princeznou Sissi (Romy Schneider), je hymna rakúskeho cisára („Österreichische Kaiserhymne“), ktorú zložil Josef Haydn (1796). Stala sa melódiou pre báseň „Pieseň Nemcov“ („Lied der Deutschen“), ktorú napísal August Heinrich Hoffmann von Fallersleben (1841). Od roku 1952 sa 3. verš a melódia cisárovej hymny stali nemeckou národnou hymnou. (Arsenal83)

Reklama

Reklama