Režie:
Billy WilderKamera:
Joseph LaShelleHudba:
André PrevinHrají:
Jack Lemmon, Walter Matthau, Judi West, Cliff Osmond, Lurene Tuttle, Harry Holcombe, Les Tremayne, Marge Redmond, Ann Shoemaker, Ned Glass (více)Obsahy(1)
Podle mnohých kritiků je hnací silou filmu Štístko, další z Wilderových originálních a inteligentních komedií, Oskarem oceněný Walter Matthau v roli vydřidušského právníka Willieho Gingriche. Partnerem mu je další hvězda Jack Lemmon. Ten si zahrál kameramana CBS Harryho Hinklea, jejž nešťastnou náhodou při utkání týmu Cleveland Browns poraní fotbalista Luther Jackson (Ron Rich). Mazaný Willie, Harryho švagr, s vidinou získání spousty peněz zraněného filmaře přesvědčí, aby předstíral, že v důsledku nehody částečně ochrnul. Aby zajistil spolupráci svého klienta, přesvědčí Harryho chamtivou bývalou ženu Sandy (Judi West), aby předstírala oživení jejich romantického vztahu. Ranou pro Harryho svědomí je ale účastné chování fotbalisty, který je z celé kauzy úplně zničený. Mezitím Harryho neustále sleduje soukromý detektiv Purkey (Cliff Osmond), jenž doufá, že jej nachytá v situaci, která by prokázala, že Harry postižení jen hraje, a pojišťovna by se vyhnula vyplacení obrovského plnění. Hvězdný tandem Matthau-Lemmon v dokonalé herecké souhře statečně překonává všechny překážky, i když je jasné, že jejich finta nakonec nemůže vyjít. Pod scénář tohoto úspěšného snímku se podepsala osvědčená dvojice Billy Wilder a I.A.L Diamond. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (53)
Billy Wilder v podstatě neuměl šlápnout vedle. Takřka co film to skvost a nejinak tomu je i tady. Příběh je sice trochu pomalejší, ale je plnej zábavnejch i smutnejch situací, skvěle vzájemně vyváženejch. Lemmon i Matthau zasluhujou absolutorium jako vždy a zdejší femme fatale je neskutečně krásná a přitažlivá, přestože je to zlatokopská mrcha :) ()
Oscar 1 : Herec VR - Walter Matthau + 3 nominace: Kamera ČB, Výprava ČB, Scénář ()
Film, který není barevný asi hlavně z toho důvodu, že sám vidí věci černobíle. Ale jinak jde o nadprůměrnou konverzační komedii, kompenzující nedostatek humoru inteligencí dialogů. Příběh je rozdělen do několika kapitol, téměř každá kapitola se odehrává na jediném místě, což filmu trochu nešťastně přidává na divadelnosti. Moc pohybu do veskrze statického děje nevnáší ani na vozík ze zištných důvodů upoutaný Jack Lemmon (že by opožděná reakce na Okno do dvora?), to už spíše jeho švagr, zákeřný právník v podání excelentního Waltera Matthaua, jenž věčně pendluje po místnosti. Jedná se o další delší komedii s poselstvím, kterou když se někdo snaží natočit dneska, většinou mu vznikne otravně rozplizlé „cosi“. Málokdo dokáže navázat na lehkost stylu Billyho Wildera, málokdo dokáže napsat vcelku obyčejný příběh, který drží vaší pozornost výhradně za pomoci kanonády dialogů po celé dvě hodiny. Není to jeho nejlepší film, dokonce ani jeden z nich, stále to ovšem je jeden z příjemnějších způsobů, kterak u televize strávit večer, po jehož skončení netoužíte dlouho dumat nad nesmrtelností chrousta, ale prostě jenom vstát a odejít. 65% ()
║Rozpočet $3,705,000║Tržby USA $6,000,000║Tržby Celosvetovo $6,800,000║ ()
Další mé setkání s Billy Wilderem, které tentokrát neskončilo tak příjemně, jak jsem očekával. Přes kvalitní obsazení, v kterém dominuje Walter Matthau a v pozadí sedící ochromený Jack Lemmon, není Štístko tím skvělým a hrozně vtipným filmem, jak měl být. Rozdělení do strohých kapitol pravděpodobně pro lepší přehled a s důrazem na rozdílné "pointy" nepůsobí příliš dobře. Příběh sám o sobě je totiž natolik jednoduchý, že ani sebelepší dialogy, které ke klasické promyšlenosti mají docela daleko, ho dobře neroztáhnou na 125 minut... Z celého filmu tak na mě působil pocit "nějak to rychle natočíme a jdeme" a žádné vypulírování do detailu se nekoná. Škoda, ale třeba někoho jiného to přesto potěší. ()
Vydřidušský právník přesvědčí banálně zraněného švagra, aby předstíral částečné ochrnutí a umožnil mu tak vysoudit balík - tak prosté a přitom tak vtipné! Walter Matthau a Jack Lemmon se ve Štístku setkali poprvé, ale člověk by řekl, že spolu vyrůstali. Jejich zdejší souhra mi připomíná vztah Pojarových medvídků, co se potkali u Kolína. Walter je ten větší, světem protřelý, který menším mazaně manipuluje, zatímco ten menší (zde Lemmon) se nechá zas a znovu přesvědčit, že jeho druha vedou příbuzenské city. ;o) Jisté je, že tahle hra je pěkně vypečená. Kousek jí sice chybí k zařazení k Wilderovým vrcholům, ale je to tak silný nadprůměr, že pro mnoho jiných by to vrchol byl. Od začátku je jasné, že celá ta finta nevyjde, ale všechny nastražené překážky hlavní dvojka přeskakuje s ladností horských kamzíků, takže s přibývajícími minutami jsem byl čím dál zvědavější, na čem to celé ztroskotá. A mile mě překvapilo, že na ničem tak banálním jako je "láska k ženě", "dobrý příklad dítěti" nebo jiné klišé. 80% ()
Jedna ze 140 nejlepších komedií - 140 Greatest Comedy Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. ()
Nesnáším nechuť pojišťoven přicházet o výnosy hrazením pojistných událostí, blonďaté zlatokopky, něhu hráčů amerického fotbalu, precedentní systém amerického práva i ulhané právníky. A přestože tento snímek toho o moc víc nenabízí, tak já jsem byl spokojen zejména proto, že jsem bystře nezaznamenal tu tolikrát zvěstovanou absenci humoru. A Waltera Matthaua si ihned beru jako právníka, který mi zajistí nějaký ten miliónek do kapsičky žalobou na České dráhy, Fiat Ferroviaria a Českou republiku za to, že zanedbali prevenci, když na Pendolino nevyvěsili upozornění, že bych se mohl zranit při chůzi po střeše vlaku za jízdy. ()
Na Wildera dost průměrná záležitost. Nemá to zdaleka švih a vtip jeho nejlepších komedií. Snad kdyby to bylo o půl hodiny kratší... ()
Dovoľujem si povedať, že bez režijného prispenia Billyho Wildera by nad týmto filmom dávno krúžili supy. Pretože aj keď je príbeh menej chytľavý (klasické 'oni nevedia, že my vieme, že oni vedia'), Wilderov podmanivý nadhľad mu dáva to správne pohladenie. Nechcem povedať šťavu, pretože film si ide svojim vlastným tempom a klasické spojenie Jacka a Waltera dáva o sebe tiež pozoruhodne vedieť. Nakoniec z toho všetkého zíde aj nejaká tá moralizácia, ale s veľmi prijateľným koncom. 75%. ()
Slnečné zákutia príťažlivej Itálie (Nebožtíci prejí lásce) vystriedala čiernobiela nemocničná izba a pochmúrny domáci útulok, Jack Lemmon - vitálny mladúch sa snažil pripraviť si ďalšiu zo svojich unikátnych shows, podáte si ruku so snobským právničkom a zasmejete sa na manierskej Judi West. To, že Lemmona v každom Wilderovom filme zasiahne nemilosrdný Amorov šíp, nie je žiadnou novinkou, no mňa deprimujú otázky: ,,Kde sú tie poletujúce iskričky Jackovej inteligencie a neodolateľného prístupu, ktorý je pre každú jeho fanynku nepredstaviteľnou modlou? Kde sú náznaky sviežich komediálnych elementov, pri ktorých ma nebude každých 5min prepadať čierna tma? Billy, teraz si to vážne trochu prepískol - áno, viem, že som to tvrdila už pri Nebožtíkoch, ale toto si vážne dosť prepískol. ()
Žádný adept o titul Vtip zabiják, ale příjemná komedie s jemným inteligentním humorem a dvěma sympaťáky v hlavních rolích. Jenom je potřeba se smířit s tím, že Walter Matthau je zde o hodně vtipnější, než Jack Lemmon a že je škoda, že jim to nakonec nevyšlo (snad to není velký spoiler :-)). 80%. ()
Na Wildera neblaho jednorozmerné a sterilné. Na jedno pozretie stačí, viac ale (okrem slušného Matthaua) neponúkne. 65% ()
Walter Matthau si za roli vychytralého a vydřidušského advokáta svého oscara právem zasloužil! Kéž by se stejně spravedlivě ceny filmové akademie rozdávaly i dnes. Ale zpět k filmu. Billyho Wildera mám stále radši a jeho filmy jsou téměř nadčasové. Já jsem se při téhle komedii moc dobře bavil a víc jak dvouhodinová délka nebyla vůbec znát. Už aspoň kvůli tomu zábavnému výkonu Waltera Matthaua, jenž mu mimochodem způsobil srdeční infarkt při natáčení, je nutné se na tenhle milý film podívat. Zábavné a vtipné i po bezmála padesáti letech. ()
Nakonec za 4*, ale s výhradami. Rozjezd je dobrý a vtipný, Walter Matthau je neskutečný, celé dvě hodiny jsou pak místy posázené dobrými hláškami a vtipy, dokonce se najde i hlubší "lidská" stránka, ale střední pasáž je pomalejší a trochu natahovaná, kratší stopáž by snímku i zábavě prospěla. # Jen tak mimochodem díky Mattheauově filosofování nad banánem chápu, proč je v návodu ke každému výrobku seznam činností, ke kterým není určen. # [viděno: TV, 2.0->5.1] # příběh 7 | hudba 7 | humor 4 | akce 0 | napětí 0 | pustil bych si znovu 7 ()
Zo začiatku je to typická Wilderovská komédia, čo znamená, že som sa zopár krát nahlas zasmial. Po čase som si však uvedomil, že sa film dostal do určitej konverzačnej rutiny a do konca nepriniesol už žiadnu zapamätania hodnú hlášku. Ťažko povedať, čím je to spôsobené, pretože nastolenú situáciu vyplniť kvalitným obsahom by nemal byť problém. Navyše ak máte po ruke Matthaua a Lemmona, vďaka ktorým o filme aspoň vieme. Matthau však bohužiaľ mierne prehráva a cítiť, že by chcel viac trefnejšie hláškovať, lenže v scenári má napísané niečo iné. Wilder režíruje rutinne, myslí si, že jeho komédia musí mať za každých okolností minimálne dve hodiny a jeho produkt nakoniec pôsobí ako pásový výrobok. Určitý šmrnc to vďaka inokedy geniálnym tvorcom má a aspoň tie úvodné vtípky fanúšikov inteligentných komédií potešia. ()
Mal som možnosť vidieť ďalšiu Wilderovu komédiu, tak prečo nie. Problém však spočíva v tom, že Štístko je iba priemernou Wilderovou komédiou s jednoduchým námetom, rozťahaným dejom a rasistickým podtextom, ktorú zachraňuje iba Walter Matthau. Ten svoju dobre napísanú postavu zahral tak, ako by mu bola napísaná na telo a Oscar sa tentoraz ocitol v správnych rukách. Štístko určite nie je nepodarený film, ale tiež nie je filmom, ktorý budete dlhšiu dobu nosiť v hlave. ()
Stopáž vs zábavnost je objektivně maximálně na tři, ale za tu vloženou scénku s čísly dresů bod přidám. Nápad s fingovaným podvodem je dobrý, ale na dvouhodinový film to prostě nestačí. Film částečně reflektuje rasové problémy tehdejší doby, především ve stereotypním vnímání černošské "menšiny" detektivem Purkeym. Viděno v prvním dabingu (ČT 1995), jenž lze označit za kvalitní (potěšil především Stanislav Zindulka v maličké roli doktora). ()
Tentokrát Matthau v úlohe prešpekulovaného právnika zdarne prevyšuje svojho hereckého partnera Lemmona. Stále mám pocit, že sa z príbehu dalo viac vyťažiť. ()
No, co vám budu povídat, nadšením jsem na rozdíl od Harryho zrovna nehopsal. Tím nechci říct, že by šlo o špatný snímek, jen si mě ten příběh ani jeho provedení příliš nezískaly. Námět sice nepatřil k záležitostem, které by kladly vyšší nároky na divákovy mozkové buňky, přesto si myslím, že kdyby se tvůrci soustředili jen na pojistnou událost, mohli z toho vykřesat komedii, u jejíhož hodnocení bych nelitoval čtvrté hvězdičky, protože Walter Matthau tady byl v roli štědrého zastánce svobodných matek Willieho Gringriche skvělý a tak nějak si film ukradl pro sebe. Tím, že příběh rozmělnili mezi tři témata, u mě příliš nezabodovali a tím závěrem celou záležitost úplně zazdili. Musel jsem trochu vychladnout, protože bych ve svém rozpoložení hned po skončení snímku nad dvě pěticípé určitě nešel. A uznávám, že už pro výkon Waltera Matthau by mi to bylo následně líto. / Poučení: Není nad právníka v rodině. ()
Reklama