Režie:
Clint EastwoodScénář:
Jason HallKamera:
Tom SternHudba:
Joseph S. DeBeasiHrají:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Luke Grimes, Jake McDorman, Cory Hardrict, Kevin Lacz, Navid Negahban, Keir O'Donnell, Brian Hallisay, Sammy Sheik, Ben Reed (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle je vyslán do Iráku s jediným úkolem: chránit své bratry ve zbrani. Jeho neomylná přesnost zachrání na bojišti velký počet životů, a když se rozšíří pověsti o jeho odvážných husarských kouscích, vyslouží si přezdívku „Legenda". Avšak jeho pověst se donese až za nepřátelské linie a na jeho hlavu je vypsána odměna a stává se z něj hlavní terč povstalců. Navzdory nebezpečí i obětem ze strany jeho rodiny se Chris se zúčastní čtyř hrůzných misí v Iráku a stává se symbolem kréda jednotek SEAL „neopustit ani jednoho muže". Ale po návratu domů Chris zjišťuje, že na válku nedokáže zapomenout. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (10)
Recenze (1 307)
|| Scenár: Jason Hall / Predloha: Chris Kyle (kniha), Scott McEwen (kniha), James Defelice (kniha) | Hudba: Joseph S. DeBeasi | Distribúcia: Warner Bros Pictures| Štúdio: Village Roadshow Pictures | Rozpočet: 58,8 miliónov $ | Tržby: 428,5 milióna $ | Ocenenia: Oscar - 1 výhra: Strih zvuku, 5 nominácií (Film, HR Bradley Cooper, Scenár, Strih, Zvukové efekty), AFI Award - Film roku. Spolu: 9 výhier a 25 nominácií || Emočne skoro sterilný, ale technicky a príbehovo vykrištalizovaný film od nestárnuceho majstra Eastwooda. Posolstvo filmu je už zažitou príbehovou rutinou, a tak Americký sniper nemá úplne čím prekvapiť. Je to len nadpiemerná vojnovka, podfarbená Eastwoodovým rukopisom. Grand Torino so mnou hýbol viac. 78% | HD, THX, EN DTS | ()
Po hudební retro lahůdce s názvem Jersey Boys, natočil veterán Clint Eastwood v roce 2014 ještě jeden životopisný snímek - válečné drama Americký sniper. Příběh odstřelovače Chrise Kylea, kterého výborně ztvárnil Bradley Cooper, jsem až dodnes prakticky neznal a jsem rád, že jsem se s ním mohl díky tomuto filmu seznámit. Eastwood zde střídá scény z Iráku a ty civilní a tak poznáváme Chrise jako muže dvou tváří. Nejprve je to trochu nesmělý, sympatický mladík, který se přihlásí k jednotkám SEAL a projde náročným výcvikem. Stane se z něho zarytý vlastenec a válka ho pak změní natolik, že je pro něho strašně obtížné vrátit se do života a být dobrým otcem i manželem. Když už se zdá, že ho jeho válečný syndrom opouští a začíná znovu nacházet štěstí a radost ze života, tak... Je určitě dobře, že se režie chopil právě Eastwood a ne Spielberg (kterého mám jinak v oblibě), protože se bojím, že by z filmu udělal spíše uslzené, rodinné drama. Clint ale vůbec nestárne, neustupuje od svého způsobu vyprávění. Je to pořád ten drsný a nekompromisní režisér a zde to opět prokázal. Některé scény jsou tak silné (např. vrtačka, zastřelení dítěte, telefonát s manželkou za zvuků střelby, dobře zvolený závěr), že jsem žasl nad tím, co je možné natočit a co si musí někteří lidé prožít. Absence hudby (až na výjimky) není vůbec na škodu, film díky tomu působí syrově a realisticky - prostě žádný patos a ždímání emocí za každou cenu zde nenajdete. Americký sniper je již šestý Eastwoodův snímek oceněný minimálně jedním Oscarem, což je hodno velkého uznání. Ve Spojených státech film rozlámal divácké rekordy a ve mně zanechal hlubokou stopu. Potlesk vestoje, opona dolů. ()
Americký sniper nepojednává o fyzickém utrpení uprostřed bitevní zóny, nýbrž spíše o diametrálně odlišných pohledech, kterým je válka v Iráku vystavována jednak ze strany nic netušících amerických občanů v zámoří, jednak z pozice přímých aktérů krvavých bojů, a také o pochybných motivacích, které vedou řadu mladých Američanů vstříc vysněné "službě vlasti". Eastwood sice pracuje s velmi obecnou filmovou rovnicí, když jeho hlavní hrdina přichází do války pln nadšení a vlasteneckých přísah a nakonec odchází coby zlomený muž, který ztratil iluze o cti i existenci dobra, avšak film vyzdvihuje nad průměr neskrývaná nechuť k vlastenectví, které je chabou náplastí na konání či snad oplácení zla, přirozená civilnost emocí, díky níž válečná i psychologická rovina filmu krásně splývá, a samozřejmě Clintův formální génius, který ho ani po osmdesátce neopouští. Vzhledem k tolika oscarovým nominacím se možná vnucuje myšlenka, že Američané mají pro Eastwooda zkrátka slabost, ale já si při sledování Snipera, stejně jako u Gran Torina nebo Million Dollar Baby, uvědomoval, že on si tu oblibu prostě zaslouží... 80% ()
Film je rozdělen na dvě části. Jedna se odehrává v Iráku a druhá v domovině. Když pominu skutečnost, že Bradley Cooper hraje svojí roli naprosto precizně, tak musím dodat, že všecko ostatní je tu naprosto špatně. V Iráku se toho totiž děje hrozně málo. Pár zásadních scén tu je, ale to k dobrému filmu rozhodně nestačí. Třeba ta první scéna. Ta je přímo mistrovská. Jenže v tom nejnapínavějším se všechno protne a najednou to Clint sestřihne s minulostí a životem ve Státech. Celé napětí v ten moment klesne a mně nezbývá, než sledovat, proč vlastně Chris do toho Iráku odjel. Po delší době to začne mít spád a mně najednou dojde, že tenhle film nemá vůbec žádné emoce. Chris je v Americe, pak v Iráku, následně se vrátí do Ameriky a opět zase skončí v Iráku. Emoce vlastně žádný než nějaký. To Hurt Locker zvládal naprosto s přehledem. Tady mám problém každou další scénu vůbec dokoukat. No....byl jsem zklamaný. Čekal jsem, že Americký Sniper bude něco v duchu dnešních pseudo válečných filmů jako jsou právě Hurt Locker nebo Mariňák, ale ve své podstatě jsem dostal naprosto rutinní záležitost, která nezaujme příběhem ani prostředím. ()
Clinte tohle si prosral. Měl jsem tě rád jako Drsnýho Harryho. V pohodě jsou i starší eposy, který sis režíroval, ale pokud bych měl zabrousit mezi novější filmy, jako je těžce přeceňovaný Gran Torino nebo i další kousky, tak je to dost bída. Ovšem tu největší slátaninu si Eastwood nechal na úplný závěr své kariéry?! (i když kdo ví) Samozřejmě, že stupidní patriotičtí Amíci budou plesat nadšením, možná to nedej bože obdrží i nějaký Oscary no a samozřejmě, že i pár oveček na slovutné CSFD se přidá. No pokud vám nevadí, že budete 2 hodiny sledovat náborovku do US Army, navíc absolutně nudnou a nezáživnou, která mě za celou stopáž nedokázala vtáhnout do děje, tak potom je to ok. Letošní kandidáti na Oscara (nebo jak se ta trapná cena jmenuje) jsou bezvýhradně sračky a tenhle zoufalej Émerikánskej patos tomu nasazuje korunu. Jo a tu otravnou manželku a její telefonáty bych z filmu úplně vystříhnul, nebo jí měl frajer říct něco ve stylu : teď tu mám důležitou práci ty pyzdo musím zabíjet Iráčany v zájmu světového míru a své vlasti! Nemám čas na tvoje kecy. Fuck off. 15% ()
Galerie (56)
Zajímavosti (58)
- Chris Kyle bol veľkým fanúšikom filmov, seriálov a figúrok G.I. Joe. Aj preto sú na ne vo filme viaceré odkazy: napr. pomenovanie obrnených áut – Duke a Snake Eyes. (MikaelSVK)
- Na konci filmu, kdy se celá jednotka brání, tak zastřelí jednoho z útočníků vedle kamenného bloku. V dalším záběru už ale jeho tělo leží o dva metry dál. Čas záběru: 1:47:40. (Geralt z Rivie)
- Vojáci v rozhovoru zmíní postavu Keysera Sözeho, nepolapitelného gangstera z filmu Obvyklí podezřelí (1995). (heavy66)
Reklama