Režie:
Zdeněk TroškaKamera:
David PloyharHudba:
Miloš KrkoškaHrají:
Václav Šanda, Eva Podzimková, Karel Zima, Sabina Laurinová, David Suchařípa, Jana Andresíková, Bára Munzarová, František Němec, Jan Kuželka, Nina Horáková (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V království, kde král jezdí jen na lovy, prosí netrpělivá královna svatou Kryšpínu o miminko. Když jí dojde trpělivost, obrátí se na čerta, žijícího nedaleko ve starém rozpadlém mlýně a královně se zakrátko narodí holčička. Malá princezna vyrůstá po boku Štěpána, který je synem královniny komorné a časem se do sebe zamilují. Když vyjde najevo, že královna podepsala smlouvu s čertem a princezna se má stát v den svých osmnáctých narozenin Luciperovou nevěstou, uspořádá král ples, kde se má Štěpánka zasnoubit s princem z jiné země a tak uniknout svému osudu. Jedním z nápadníků je i Luciper, kterého však Štěpánka odmítne. Ten ji zakleje do přízraku, zjevujícího se pak každou noc na terasách zámku. Štěpán se ji rozhodne vysvobodit a pustí se do boje proti peklu. Svou odvahou a především silou své lásky vykoná tři úkoly, které mu čert zadá. Při posledním úkolu svou chytrostí přemůže dokonce i samotného Lucipera a svou Štěpánku vysvobodí z moci pekla. Oba je pak čeká krásný a pohádkový život. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (400)
Trošku upravená klasika do podoby, která se s troškou ksichtění dá vlastně vcelku bez problémů zbaštit. Ksichtění hlavně nad tím čertem, jak mám pohádkové čerty ráda, který byl uslintaný, škaredý, neoriginální, omšelý a vůbec celkově trapný. Kopnout ho mezi rohy nebo mezi nohy nebo mezi čím by kopanec toho čerta bolel tak, aby vyfičel z té pohádky a dal prostor nějaké lepší potvoře, třeba, třeba, třeba trošku lepšímu čertovi. Navíc tenhle smraďoch byl evidentně z úplně jiného pekla než Luciper. Myšlenka se svatou Kryšpínou (u všech rohatých, kdo byla svatá Kryšpína a čeho je patronkou?) je roztomilá, původní a neotřelá. Královský pár je krásný, ženiši navíc tradičně na odstřel a i tak by byla škoda dobrého olova, hlavní hrdina sympaťák, princezna je krásná a zmiňovaný Luciper je extra třída mezi čerty, však se taky o princeznu neucházel prvně. ()
CITÁT - Proč bych střílel čápa?........... V tom bude nějaká čertovina, o půlnoci kdo by chodil do lesa? Jedině snad nějakej vožralej (lá) a když není vidět Měsíc, je v prd....v roklince. Nepřesvědčivé herecké výkony, zbytečně předramatizovaný hudební doprovod a skoro žádné pořádné napětí. Moje dcerka to vydržela asi do půlky a pak si šla hrát s panenkou. CITÁT - Ale tfuj, no tak......... Jedna za námět, druhá za kameru. ()
Pohádka, která mě narozdíl od štědrovečerní pohádky Micimutr mile překvapila. Zdeněk Troška u mě tentokrát zabodoval s tím, že se mu alespoň trochu podařilo ve mně vyvolat pocit, že sleduji klasickou pohádku. František Němec bezkonkurenční, škoda, že nedostal větší prostor, stejně jako samotné peklo a čerti v něm. ()
Klasická Troškova pohádka, ovšem s ještě horším příběhem a otřesnou ústřední dvojicí. Navíc zde není nic, o co by se mohl Troška trochu opřít. Princezna ze mlejna měla známý písničky, Z pekla štěstí mělo draka a Gotta a Hádanka měla aspoň Dolanskýho. Jenže tady není, až na charismatického Němce (který je ale jen 2 scénách) naprosto nic. Škoda, už ani ta pohádka nejde Troškovi nijak objáhit. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (26)
- Interiér mlyna nechala produkcia postaviť v barrandovských ateliéroch. (Raccoon.city)
- Mnoho originálních hlasů herců se režiséru Troškovi nezdálo dosti pohádkových, proto na namlouvání postsynchronů přizval několik dabérů či dabérek. Princeznu Štěpánku (Eva Josefíková) tak namluvila Jitka Ježková, velkého Štěpána (Václav Šanda) Oldřich Hajlich mluveným slovem a Radek Valenta zpěvem, malého Štěpána (Robert Ernest) Jindřich Žampa, vílu Leknínu (Nina Horáková) Jitka Moučková, Růžového prince (Milan Bísek) Tomáš Juřička, Štěpánkovu sestru (Ester Medková) Anna Marie Jurková a dokonce i zkušeného hlasatele Alexandra Hemalu, který zde ztvárnil ceremoniáře, namluvil Pavel Vondra a Kryšpíně propůjčila svůj hlas Martina Hudečková. (funhouse)
- Pro roli Lucipera se od počátku počítalo s Františkem Němcem, role mu byla psána přímo na tělo. (Robbi)
Po čertech dobrá pohádka. Nebýt roztomile žvatlajícího čerta Kleofáše a několika dalších drobností nebylo by ani poznat, že ji natočil režisér toužící si napravit svoji pošramocenou reputaci u náročných diváků. Troška však tentokrát není na odpis a dokazuje, jak dobrým režisérem dokáže být, když před kameru neposílá infantilní filmové postavy. Do pekla tentokrát nenahlédneme ani jednou, ale navštívíme královský zámek, jeden starý mlýn, ve kterém údajně straší, projdeme se temným lesem, potkáme čarodějnici, nevyzpytatelnou vodní vílu Leknínu a vrcholem bude charismatický Luciper, kterého si užijeme sice jen ve dvou scénách, ale stojí to za to. I přesto se tato postava stane v podstatě nejmarkantnějším představitelem Zla, protože Dobro představované princeznou a neurozeným podaným je přece jen poněkud v jejím stínu s přihlédnutím, jaký velký prostor jejich postavy oproti ní dostaly. V královském páru má po celou dobu navrch Sabina Laurinová nad Davidem Suchařípem a koneckonců je to právě ona, která podepíše úmluvu s vyslancem pekel o tom, že až se jí narodí vytoužená dceruška, má se po dovršení plnoletosti provdat za Lucipera. Vyslance pekel Kleofáše hraje Karel Zima a jako tajemný muž v myslivecké kamizole má jisté charisma, jenže Troška pevnou strukturu této postavy devalvoval tím, že se tento čert proměňuje v trochu zmateného, žvatlajícího až roztomile působícího čerta. Kdyby si Troška tohle odpustil a udělal čerta strašidelnějším, bylo by to pro dobro věci, protože pohádkou místy prosakuje temná až hororová atmosféra s působivě potemnělou hudbou. Skladatel Krkoška odvedl kvalitní práci, dobrá výprava, pozadu nezůstal ani kameraman a výtvarník kostýmů. Diskutabilní je obsazení ústředního zamilovaného páru, jež od sebe dělí nejen rozdílný původ, ale také fakt, že zatímco s princeznou neokoukané Evy Josefíkové jsem problém neměl, i když vedle Laurinové vypadala jako její mladší sestra a nikoliv dcera, tak horší už to bylo s jejím chudým vyvoleným Václavem Šandem, který na to, aby přelstil celé peklo, aby jeho milovaná nebloudila celý zbytek života jako přízrak krajinou, přece jen neměl. Pane Troška, nešlo vybrat někoho zajímavějšího? Mírně negativní pocit jsem měl z několika málo využitých motivů, jako třeba ten s vodní vílou Leknínou, která současně vypadala nevinně i nebezpečně, přesto tvůrci scénu s ní zazdili, když ji nechali soucítit s hlavním hrdinou, namísto toho, aby se z této v náznacích brilantní scény stalo drama v podobě topení nebojácného hrdiny. Na topení sice došlo, jenže čert se utopit nedá. Po delší době díky malebným záběrům podbarveným tklivou hudbou tahle pohádka působila pohádkově a nedošlo k tomu, že by zde pobíhali herci v laciných kostýmech marně se snažící o pohádkovou atmosféru. Naopak poměrně otřesné je obsazení některých vedlejších postav a jejich následné předabování. Nakonec to všechno dobře dopadlo, Peklo bylo přelstěno, Božena Němcová by s výsledkem mohla být spokojena a Troška natočil důstojnou pohádku, která se dokonce v jednom dialogu otře o nedostižné S čerty nejsou žerty. 60% () (méně) (více)