poster

Faust

  • Rusko

    Faust

  • Rusko

    Фауст

  • Slovensko

    Faust

Drama / Fantasy

Rusko, 2011, 134 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • FlyBoy
    ****

    [IFF 2011, Bratislava] Zaťažkávajúca skúsenosť na ktorú sa ani omylom nezabúda. Zmes dezinformačných ruchov a rozmazaných postulátov-analógia dneška. Zapredanie sa diablovi, zvrátenosť. Doberanie si opačného pohlavia, provokatívnosť. Drastické (avšak nutné) "dekréty" a neopätovaná láska, opustenosť. "Faust" mnoho divákov vzhľadom k očakávanému zážitku netaktne usmrtí, mňa netušene vzkriesil keďže ma utvrdil v presvedčení, že spracovaním intuitívne a myšlienkovo viacrozmerné diela stále existujú. Darren Aronofsky: "Sú filmy, ktoré Vás rozpláčú, potom tie čo Vás rozosmejú a nakoniec tie, ktoré Vás navždy zmenia. A toto je jeden z nich." Ja ostávam nezmenený, ale na dlho poznamenaný…a ten pád do vody v objatí (?), och ten je tak velebný.(14.11.2011)

  • salalala
    ***

    Velice zvláštní film, o němž se můžou vést dlouhé polemiky a stejně se k ničemu nedojde. Že se příběh nedá pochopit, ale každý ho může interpretovat po svém, je jasný Sokurovův záměr. Je vidět, že je to velký režisér, protože zejména vizuální stránka a kamera jsou provotřídní, a když už nic jiného, musí se ocenit skvělé střídání perspektiv a zabírání. To dotváří už tak "zvláštní a neuchopitelnou" atmosféru špinavého středověku, který je záměrně odosobněný a depresivní. Scénář asi nemá smysl moc komentovat, protože je extrémně divácky náročný a napoprvé zřejmě pochopit vůbec nelze. Je to o hledání Boha? Je to kritika společnosti? Je to o smyslu života? Absolutně nevím a to právě sráží výsledek. Jakkoli nádherný vizuál nedokáže zakrýt rozporuplné pocity z příběhu, který v podstatě neexistuje a film se mění ve sled tu více (opice na Měsíci, scéna s vajíčkem), tu méně bizarních a dadaistických scén, jejichž význam zůstává utajen a hlavně se moc neřeší. Herci se s tím poprali se ctí a dokázali postavy obdařit charismatem (obzvláště Ďábel se mi hodně líbil ve své zákeřnosti a slizkosti) a dialogy (monology) přednést důvěryhodně. Výborné jsou také hudba a české kulisy s několika českými tvářemi v menších rolích. Celkově vzato jde o film, který se může hodnotit jakýmkoli počtem hvězd a nikdo v podstatě nemůže říct vůbec nic. O to ale nejspíš Sokurovovi šlo a nejspíš se bude smát všem možným kritikům a těm, kteří se ho snaží pochopit. Pro mě za tři a 60%.(29.6.2012)

  • Dionysos
    ****

    Největší klad filmu je jeho největší slabinou: kontrapunkt hmoty a ducha, těla a duše. Materialita těla zas a znova geniálně vpadává do jinak typicky sokurovského pomalého uplývání až lyrických klasicistních/ preromantických obrazů. Odporné nafouklé tělo Mefista uprostřed ženské čistoty v úvodu; Markétčina krása postupně končící v záběru vulvy: symbol postupného přerušení rovnováhy mezi duší a tělem a zredukování toho vznešeného v člověku (jeho odrazivost boha) na zvířecí (ne)podstatu. Kdo vnesl do světa rovnováhy duše a těla nerovnováhu a Hřích? Kdo se zřekl trpělivé askeze vědění, kdo vyměnil příslib vědy, stále se posouvající do budoucnosti, za jednu noc s Markétkou? A odpověď je i odpovědí na otázku, proč je tento typicky náboženský výkladový rámec největším záporem filmu: na rozdíl od Goethova veledíla úplně zplošťuje příběh Fausta na manichejský boj duše a hmoty - od těla, hmoty, sexu může vzejít jen Mefisto. Faust už není sebezničujícím hrdinou, jenž ve vědě již všeho dosáhl a jenž se spojí s ďáblem, aby poznal ještě víc, pročež musí poznat i to, co vědě uniká. Nyní je jen netrpělivým a poraženeckým odpadlíkem duchovní práce, který se podvolil touze a na cestě za potěšeními těla skončil ve vyprahlé poušti, která znamená smrt těla i ducha. Sokurovy "Dny zatmění" se také odehrávaly na poušti, ale zde byl směr opačný: oproštění se od špinavé reality vedlo vzhůru... zde se od boha padá dolů. Musí se tedy spadnout i v hodnocení.(28.4.2017)

  • Mulosz
    *****

    V pripade tohoto filmu bych zase z festivalu vyhodil vsechny divaky, kteri nemaji ani predstavu, kdo je to Sokurov, nic si o nem nezjisti ani neprectou, navzdory tomu se na film sverepe hrnou a nasledne otravuji sve okoli sumem, vzdechy, zvedaji lidi ze sedacek na kraji svymi odchody atd. Ne, toto opravdu neni literarni adaptace, aby si kdokoliv mohl udelat zarez do denicku povinne cetby. Je to narocna spiritualni pecka, kterou jsem si posledni den festivalu uzil i pres vyse uvedene rusive elementy.(18.7.2012)

  • giblma
    *****

    My, Markéty, máme pro faustovskou legendu všeobecnou slabost, ještě rozdmýchanou Bulgakovem (ten pocit výjmečnosti!). Co teprve, když sdílíme doktorovu touhu po absolutním poznání. Co teprve, když milujeme ruskou auteurskou linii. Sokurov opustil dlouhé tiché záběry a nahradil je frenetických střihem a prakticky nepřetržitým proudem dialogů. Film hodný analýzy. Po prvním zhlédnutí bych dominantu hledala v kontrastech: časté přeostřování obrazu a jeho deformace vyvolává v jeden moment pocit subjektivizace, přítomnosti diváka ve zablácených uličkách nebo opojnost laciného vína v putice. V druhý moment nastupuje odcizení - filmové prvky jsou natolik sebeuvědomělé, že až pomrkává přítomnost filmového média. Faust na jednu stranu pohrdá nemorálností felčarů, na druhou stranu mezi ně patří. Zmítá mezi touhou po něžném duchovním citu a mezi tělesností. Špinavost města a čistota přírody. V neposlední řadě přidejme ošklivost a oplzlost Mefista a nevinost a krásu Markétky. Mohla bych pokračovat, ale textem to nelze přenést. Je to zkrátka krásné, je to hutné, vyvolává to znepokojivé otázky. Je to pro mě zatím nejlepší letošní film. (Letní filmová škola 2012)(24.9.2012)

  • - Film bol ocenený Zlatým levom na Benátskom filmovom festivale v roku 2011. (rscott)

  • - Film se natáčel na Islandu a v České republice. (Yardak)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace