Režie:
Andy MuschiettiKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Benjamin WallfischHrají:
Jaeden Martell, Sophia Lillis, Jeremy Ray Taylor, Finn Wolfhard, Jack Dylan Grazer, Wyatt Oleff, Chosen Jacobs, Nicholas Hamilton, Owen Teague (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Když ve městě Derry ve státě Maine začnou mizet děti, musí skupina mladých chlapců a děvčat čelit svým největším obavám v boji proti zlému klaunovi jménem Pennywise, jehož vražedná a násilnická historie se táhne napříč staletími. (Vertical Entertainment)
Videa (14)
Recenze (1 246)
Tohle To bylo rozhodně lepší než tamto, ale že by To byla zas bomba tak to To není. Šáša PennisWife mě šukoval maximálně nemožným účesem, ale abych se ho bála, tak by musel víc přítápět pod kotel než jen votvírat hubu plnou žlutejch zubů a pouštět balonky. A že na sebe bral podobu toho, co nás děsí nejvíc? Tak kdyby na sebe vzal podobu kontroly z finančáku nebo propadlýho víza, možná bych se bála, nicméně na prdel bych si z toho nesedla. Křivá děvka, MáloMocnej nebo grilovaný ruce mě ale fakt netankujou. Dětští hrdinové hráli ale slušně a ta holka byla šukézní. Lekačky mě nelekaly, šukačky mě nešukaly a čuráček Henry byl ještě ubožejší kokot než v knize. Ale jako jo. Šlo to ()
Jako mysteriózní thriller dobrý, ale hororem bych to opravdu nenazývala... Říká mimochodem někdo, kdo na podobné filmy nekouká, protože je srab. A já se obvykle nerada bojím. Obrovský hype okolo filmu mne ale neponechal chladnou a tak jsem tomu dala šanci. Je to vlastně zvláštní, protože mne klauni opravdu děsí, ale tady jsem se nebála ani jednou! Nicméně mne zaujal příběh a dětští herci. ()
Legendární To je v knižní podobě ságou ság, obšírným vyrovnáním se s dětstvím, křivdami, šikanou a obecně dospíváním. Navíc má v sobě snad všechny žánry, tudíž je pro filmaře tuze lákavé a stejně tak tuze náchylné k tomu si na jeho adaptaci rozbít ústa. Právě dětská část totiž v součtu zabírá tak dvě třetiny příběhu, je vyprávěna pomocí vzpomínek, zkoumání historie, vlastních tužeb a představ a občas i vizí, tedy řečí poněkud nefilmovou. Film ale přesto jako zázrakem ona témata buď naťukne nebo dokonce adekvátně rozvede, a i když se primárně soustředí na nejlákavější středobod dění, samotného Pennywise, šlape všechno jak švýcarské hodinky, až jsem nechtěl věřit, že už se celé pátrání chýlí ke konci. Bohužel se při něm nedostanou pořádně ke slovu všichni členové Klubu smolařů, zejména Mike je jen do počtu a Richie je částečně degradován na pubertální pako (byť i v téhle poloze ho Finn Wolfhard obdařuje nemalou sympatičností). Oproti tomu Jaeden Lieberher jako kdyby "mému" knižnímu Billovi z oka vypadl a dokážu uvěřit, že právě za ním bych se v dětství dokázal vydat kamkoli, třeba i do kanálů, i když bych nedokázal vysvětlit, proč přesně to dělám. ()
Možná bych filmu mohla odpustit, že se rozhodl soustředit na pouhý bezvýznamový sled expozičních lekaček a děj řešit během poslední čtvrthodiny, kdyby tak strašně neoslabil a neponížil svoje dětské hrdiny. Knižní předobrazy jsou chytří, organizovaní, stateční a vyspělí hrdinové s komplikovaným zázemím a komplexními problémy. Tady je to banda zmatených řvounů bez morální síly. Bill Skarsgard je uvězněný v digitálních tricích a společně se vším tím řvaním nemá šanci předvést skoro nic. A kromě toho, že se tvůrcům nepodařilo vybudovat představu, co je Derry vlastně za místo a co dělá s lidmi a dospělými, si myslím, že posun děje z padesátek do osmdesátek nefunguje. ()
Včera mě na Facebooku pod postem hipstersky plačtivého článku na Indiewire pobavil komentář uživatele, který parodoval občasné kritické lamentování nad touto adaptací IT slovy "je to vlastně moc dobré, ale vůbec to nepřipomíná Tarkovského Solaris". A přidal radu "shut up and enjoy the movie". Já s ním na jednu stranu velice souhlasím. Andymu Muschiettimu se podařilo natočit dobrý film, který se poměrně věrně drží kingovské poetiky. Z adaptací jeho hororových předloh patří rozhodně do TOP 5 (spolu se Shining, Misery, Carrie a The Mist). Herecké obsazení je úžasné a režijní vedení mladých herců jakbysmet. A Bill Skarsgård ztvárnil Pennywise výborně. I tak se ale na druhou stranu nedokážu ubránit pocitu, že se z toho dalo vytěžit víc. A to i při zachování všech tvůrců a dané škatulky "líbivý mainstreamový horor". Ono tu totiž na opravdové strašení není moc času - aby se to tam všechno vešlo, tak je každé strašení ukončeno jump scarem až překvapivě rychle, nestihne se to náležitě vyhrotit a napnout (čistě po hororové stránce mi třeba nedávná druhá Annabelle přišla funkčnější, děsivější). Nejvíc mě ale mrzí, že Pennywise zde není právoplatnou postavou, ale pouhým strašákem. Je skutečně veliká škoda, že nedostal víc prostoru na mluvení. V těch pár scénách, kdy stihne nejenom bafat, ale i slovně interreagovat se svými oběťmi, je ukázán potenciál, který nebyl vytěžen. Tak snad příště v Part Two. A přespříště a přespřespříště v řadě prequelů, protože takto nosnou a exkluzivně zahranou hororovou postavu - navíc vzhledem k očekávaným výdělkům - si studio nenechá jen do dvou filmů. 75 % ()
Galerie (64)
Photo © New Line Cinema
Zajímavosti (113)
- Režisér Andy Muschietti napísal Stephenovi Kingovi správu, v ktorej ho žiadal o odpustenie za všetky zmeny, ktoré neboli v predlohe. King mu odpísal, že sú všetky zmeny schválené a že sa mu páčia. (Marceloo)
- V knižní předloze vedl společnou přísahu věrnosti Stan Uris (Wyatt Oleff) a všem nařízl obě dlaně střepem z rozbité láhve. Ve filmu to provádí Bill Denbrough (Jaeden Lieberher) a řízne každého jen do jedné ruky. (Nocturno culto)
- Auto, kterým vyzvedává matka (Molly Atkinson) Eddieho (Jack Dylan Grazer), je AMC Pacer DL Wagon z roku 1979. (J.F.B.)
Reklama