Reklama

Reklama

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • Česko Muž, který zastřelil Libertyho Valance (více)
Trailer
USA, 1962, 118 min

Režie:

John Ford

Předloha:

Dorothy M. Johnson (povídka)

Hrají:

John Wayne, James Stewart, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, Andy Devine, Ken Murray, John Carradine, Jeanette Nolan, John Qualen, Willis Bouchey (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Když se legenda stane faktem, platí legenda… Kariéra velkého amerického režiséra Johna Forda (1894–1973) začínala v době rozkvětu němého filmu a končila v šedesátých letech, kdy hollywoodský studiový systém procházel vleklou krizí a zástup mladých tvůrců čekal na svoji příležitost. Stálou součástí jeho rozsáhlé tvorby byl žánr typický pro americkou kinematografii jako žádný jiný – western. A jedním z posledních velkých Fordových westernů se stal film Muž, který zastřelil Libertyho Valance (1962). Snímek byl v době své premiéry většinou kritiky odmítnut jako mistrovo šlápnutí vedle, ale čas dal za pravdu těm, kdo v něm od počátku viděli důstojný příspěvek legendárního filmaře k pomalu se měnícímu žánru. Muž, který zastřelil Libertyho Valance je totiž poněkud atypický zástupce westernu. Černobílý snímek, natočený převážně ve studiu, bez širokých plání i bez režisérovy oblíbené lokace, jíž bylo Údolí monumentů, je vyprávěn jako vzpomínka na starou událost, kdy mladý právník Ransom Stoddard (James Stewart), který sice neuměl zacházet se zbraní, ale odvahy měl na rozdávání, zastřelil místního zločince Libertyho Valance (Lee Marvin), jehož se všichni báli. Že skutečnost byla jiná, to v té době věděl jediný muž, chovatel koní a zručný pistolník Tom Doniphon (John Wayne)… O rozpačitém přijetí filmu svědčí i jediná oscarová nominace (navíc neproměněná), kterou dostala legendární Edith Headová za černobílé kostýmy. V roce 2007 byl snímek pro své nepopiratelné kvality zařazen do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (112)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ak legendu dostihne pravda, napíšeme legendu. Pravdivé pozadie jednej z legiend divokého západu (neviem, či sa jedná o "reálnu" legendu, alebo typizovanú fikciu), príklad, ako to asi vyzerá na pozadí mnohých legiend. Steward sa snaží dostať na územie, kde sa viac strieľa, ako rozpráva, základy práva a prináša do mestečka vzdelanie. Sekundujú mu drsný sympaťák Wayne a vo vedľajšej úlohe poteší Lee Marvin. Ak dávate pozor, všimli ste si v cameo úlohe Lee Van Cleefa. Politické téma príbeh vhodne dopľňa bez toho, aby rušil základnú dejovú kostru, ktorej je zároveň súčasťou. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Zvláštní, originální, netradiční, nevídaný, nějak takhle by se dal vystihnout tenhle Fordův příběh. Tady jde vidět, že není western jako western. Tady se skoro vůbec nestřílí, neprohání se na koních, spíš hraničí to s politickou konverzačkou, kde se sešli hvězdy prvního kalibru, John Wayne, opravdový tvrďák s hlubokým hlasem a charismatem až na půdu & James Stewart, který sice malinko přehrával, jak jeho zvykem, ale ten do toho vnesl takovou pohodu, což bylo taky jeho zvykem. Dvě hodinky uběhnou jako voda a režie Forda je brilantní, bez trhlin. ()

Reklama

Slasher 

všechny recenze uživatele

Odvážný a šlechetný mladý právník (hraje celkem starý Stewart) dorazí na negramotný divoký západ s osvětou, vyměnit zbraně za law books. Mile starosvětský, idealistický tón doplněný o vysoká sdělení na téma civilizační změna, význam demokracie a občanská povinnost. Ač docela baví, nejvíc ze všech libový gauner Lee Marvin, tak ve finále spíše chladný dojem. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Western či spíše morální drama klasika Johna Forda spadá do jedné velké epochy amerického westernu, v níž se právě tento režisér zapsal zlatým písmem spolu s Howardem Hawksem a Johnem Sturgesem. Také tento příběh (podle literární předlohy Dorothy Johnsonové), odehrávající se v době přechodu od pionýrských principů k moderní společnosti, ukazuje, jak si předkové Američanů museli právo vybojovat. Když nebylo možno uplatnit střelbu paragrafů, nezbývalo než se bránit střelbou z pistolí a vzpeřít se násilí. Morální dilemata, lidská síla i slabost, láska i oběť, statečnost i strach, to vše tu nacházíme jako ve skutečném životě. Přímý antipól pozdějších evropských westernů pro zábavu ze střílení... ---- --- Otázka demýtizace legendy a hlásání pravdy, jak to skutečně bylo, není pro mne zdaleka tak důležitá, jak tento prvek závěru filmu někteří kritici zdůrazňují. Dějiny lidstva i dějiny osobní (každého jednotlivce) jsou a budou psány i ovlivňovány legendami...Z mého pohledu banditu zastřelil i Ranson Stoddard a legenda může být v tomto smyslu "pravdivější" než racionálně, pozitivisticky definovaná skutečnost (ostatně vzory a příklady světců jsou po staletí předávány hlavně na základě legend, nikoliv na základě nezáživných historických rozborů, "jak to (asi) skutečně bylo"). ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

James Stewart si primo z filmu Franka Capry prinesl batuzek s pozitivnim idealismem i do westernu, kde narazil na westernove guru s pistoli Johna Wayena, ktery z meho pohledu at se snazi o jakkoliv pozitivni postavu, vzdycky bude strasne nesympaticky. Hlavni hvezdou a nejzajimavejsi postavou tak pro me zustava Vera "Psycho" Miles. Jinak podobnym neakcnim westernum, kde se vsichni non-stop nestrili jak pominuti fandim, jen by nebylo na skodu, kdyby se tvurci trosku vic snazili aby to cele nevypadalo jako umely westernovy placek nekde v hollywoodskem studiu. 6/10 ()

Galerie (38)

Zajímavosti (12)

  • Poslední Fordův černobílý film. (Kulmon)
  • Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu Dorothy M. Johnson. (Hans.)
  • Film je natočen černobíle zejména proto, aby byl zamaskován fakt, že jak Stewart tak Wayne hráli postavy o 30 let mladší, než ve skutečnosti byli. (Kulmon)

Reklama

Reklama