Režie:
John FordKamera:
William H. ClothierHudba:
Cyril J. MockridgeHrají:
John Wayne, James Stewart, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, Andy Devine, Ken Murray, John Carradine, Jeanette Nolan, John Qualen (více)Obsahy(1)
Když se legenda stane faktem, platí legenda… Kariéra velkého amerického režiséra Johna Forda (1894–1973) začínala v době rozkvětu němého filmu a končila v šedesátých letech, kdy hollywoodský studiový systém procházel vleklou krizí a zástup mladých tvůrců čekal na svoji příležitost. Stálou součástí jeho rozsáhlé tvorby byl žánr typický pro americkou kinematografii jako žádný jiný – western. A jedním z posledních velkých Fordových westernů se stal film Muž, který zastřelil Libertyho Valance (1962). Snímek byl v době své premiéry většinou kritiky odmítnut jako mistrovo šlápnutí vedle, ale čas dal za pravdu těm, kdo v něm od počátku viděli důstojný příspěvek legendárního filmaře k pomalu se měnícímu žánru. Muž, který zastřelil Libertyho Valance je totiž poněkud atypický zástupce westernu. Černobílý snímek, natočený převážně ve studiu, bez širokých plání i bez režisérovy oblíbené lokace, jíž bylo Údolí monumentů, je vyprávěn jako vzpomínka na starou událost, kdy mladý právník Ransom Stoddard (James Stewart), který sice neuměl zacházet se zbraní, ale odvahy měl na rozdávání, zastřelil místního zločince Libertyho Valance (Lee Marvin), jehož se všichni báli. Že skutečnost byla jiná, to v té době věděl jediný muž, chovatel koní a zručný pistolník Tom Doniphon (John Wayne)… O rozpačitém přijetí filmu svědčí i jediná oscarová nominace (navíc neproměněná), kterou dostala legendární Edith Headová za černobílé kostýmy. V roce 2007 byl snímek pro své nepopiratelné kvality zařazen do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (107)
Western černobílý jak smrtky poslední případ. Ze začátku hodně naivní, později ale zlo vystrčí drápky a rozjede se poctivá napínáková soustava. Film je zajímavý třeba i tím, že místo koltů se tady snaží hlásit o slovo politika, což mě příliš neoslnilo. Nicméně co naplat, právě možná díky tomu na něj jen tak nezapomenu. Pochybuju, že takových westernů někdo natočil víc. ()
Odvážný a šlechetný mladý právník (hraje celkem starý Stewart) dorazí na negramotný divoký západ s osvětou, vyměnit zbraně za law books. Mile starosvětský, idealistický tón doplněný o vysoká sdělení na téma civilizační změna, význam demokracie a občanská povinnost. Ač docela baví, nejvíc ze všech libový gauner Lee Marvin, tak ve finále spíše chladný dojem. ()
Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Tento western je příběhem tří silných mužů, které hrají tři herecké legendy. John Wayne představuje místního lídra Toma Doniphona, James Stewart je neohrožený právník Ransom Stoddard a také je zde k nepoznání divoký Lee Marvin jako padouch Liberty Valance. V jednom z nejlepších filmů Johna Forda vytvářejí jejich vzájemné střety dech beroucí drama z časů přerodu Divokého západu na právní stát. "When the legend becomes fact, print the legend." Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=EVXuo2WiU_I ()
70% Skvělá filmařina, spousta super scén a hodně dobře postavených záběrů, ale nemůžu jít výš. Největší slabina jako u spousty dalších filmů Johna Forda je scénář. Postava Liberty Valance, chlapíka co obchází město, morduje a okrádá lidi, aniž by ho kdokoliv zastavil, včetně otylého šerifa, který se před ním klepe strachy a když vejde do hospody, pár odvážnějších ho tak maximálně pokárá za klukovinu (=vražda / přepadení) - působí to docela absurdně a většinu filmu mě to spíš štvalo. ()
Ford se přímo mazlí s vedlejšími postavami a humorem. Jemným, aby z filmu nebyla fraška, ale zároveň velmi zábavným, hřejivým a milým. A tím nemyslím jen v tomhle filmu, ale např. i ve Stopařích, či How Green Was My Valley. Někde jsem četl, že Fordovy filmy se pohybují na hranici sentimentu, stačilo by jen trošku přidat a spadly by. Jenže tam nikdy nespadnou a proto jsou to lidské, silné příběhy, které dokážou dojmout a oslovit. Možná proto jsou tolik považované za něco jako "národní americké bohatství." Není to Peckinpah, není to syrové, ale skvělá filmařina určitě. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (11)
- Poslední Fordův černobílý film. (Kulmon)
- V scéne, kedy Liberty Valance opúšťa jedáleň, hrá v pozadí pieseň "Little Brown Jug" od Glenna Millera (posledná skladba, ktorú zložil). James Steward pred tým hral v biografii Príbeh Glena Millera. (Gor'seye)
Reklama