poster

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • český

    Muž, který zastřelil Libertyho Valance

  • anglický

    The Man Who Shot Liberty Valance

  • slovenský

    Muž, ktorý zastrelil Libertyho Valancea

Western

USA, 1962, 118 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • nascendi
    **

    Na tento film som sa takmer pred päťdesiatimi rokmi vybral do filmového klubu. Dôvodov bolo niekoľko: John Ford, John Wayne a napríklad aj úspešný rovnomenný song Gene Pitneyho. Z kina som odchádzal sklamaný, a to nielen preto, že zmienený song tam vôbec nezaznel. Preto som po rokoch uvítal možnosť pozrieť si tento film opakovane, aby som verifikoval svoj dojem a konfrontoval ho s pomerne vysokým hodnotením. Môj dojem bol ešte horší, ako pred rokmi. Považujem film za úplne mizerný, s naivnými až trápnymi hereckými výkonmi (na čele s Jamesom Stewartom), ktorý ma ničím nezaujal a prekvapil ma snáď iba tým, že som tam videl Lee Van Cleefa, ktorého som si predtým nevšimol. Naozaj by som rád vedel, čím môže byť tento westernový paškvil zaujímavý pre dnešných divákov.(24.11.2012)

  • Mariin
    ****

    Western či spíše morální drama klasika Johna Forda spadá do jedné velké epochy amerického westernu, v níž se právě tento režisér zapsal zlatým písmem spolu s Howardem Hawksem a Johnem Sturgesem. Také tento příběh (podle literární předlohy Dorothy Johnsonové), odehrávající se v době přechodu od pionýrských principů k moderní společnosti, ukazuje, jak si předkové Američanů museli právo vybojovat. Když nebylo možno uplatnit střelbu paragrafů, nezbývalo než se bránit střelbou z pistolí a vzpeřít se násilí. Morální dilemata, lidská síla i slabost, láska i oběť, statečnost i strach, to vše tu nacházíme jako ve skutečném životě. Přímý antipól pozdějších evropských westernů pro zábavu ze střílení... ---- --- Otázka demýtizace legendy a hlásání pravdy, jak to skutečně bylo, není pro mne zdaleka tak důležitá, jak tento prvek závěru filmu někteří kritici zdůrazňují. Dějiny lidstva i dějiny osobní (každého jednotlivce) jsou a budou psány i ovlivňovány legendami...Z mého pohledu banditu zastřelil i Ranson Stoddard a legenda může být v tomto smyslu "pravdivější" než racionálně, pozitivisticky definovaná skutečnost (ostatně vzory a příklady světců jsou po staletí předávány hlavně na základě legend, nikoliv na základě nezáživných historických rozborů, "jak to (asi) skutečně bylo").(6.8.2010)

  • Exkvizitor
    ****

    Je pero skutečně mocnější meče a může být psaný zákon silnější než zákon džungle i na starém dobrém divokém západě? Mladý právník hraný (starým) Jamesem Stewartem je o tom přesvědčen, zásadový drsňák John Wayne už méně. Kdo z nich má pravdu ukáží až volby a s nimi spojená konfrontace s Liberty Valancem, padouchem terorizujícím široké okolí. Do toho se připlete i menší aférka s dámou, která se oběma hlavním hrdinům líbí. A to vše je zpracováno v chytrém scénáři, který se neohlíží na tradiční pravidla westernových snímků - viz. již samotný název, který má ironický nádech, jak ukáže závěr.(5.7.2005)

  • rikitiki
    *****

    Neokázalý, ale o to hlouběji cynický western. Ne takovým tím frajerským cynismem, který dává na odiv, jak je mu vše ukradené, ale prožitou a v krvi proudící deziluzí ze světa a z lidí. Třeba ve chvíli, kde vůz veze mrtvého hajzla Valaceho, jehož nohy se klátí z vozu a přitom míjí hospodu, kde právě hrají veselou písničku na oslavu toho, že je konečně po něm. ___ Ford rozhodně nevěřil tomu, že zákony a zažitá pravidla můžou ochránit bezbranné. Vůbec ne. Naopak, jedním odporným záporákem, který na ně kašle, ukázal, jak zbytečné a marné jsou slupky civilizace, když se proti nim postaví bezostyšné zlo. Takový střet může podle Forda vyřešit pouze klasický souboj muže proti muži, bez jakýchkoliv vnějších opor, jen se silou, kterou dává vlastní přesvědčení, že mé počínání je správné. ____ Protože téměř nic z toho, o co se lidé obvykle opírají, v takové situaci nepomůže. Proto jsou v tomhle westernu hlídacími psy demokracie zbabělý šerif, který si očividně oddechne, když zjistí, že se zločienem nemusí zabývat, protože už není v jeho jurisdikci a redaktor násoska, který téměř k smrti zbitý lupičem a vrahem řekne v sebeklamně směšné pýše: "Ukázal jsem mu sílu svobodného tisku!" zatímco mu po tváři teče krev z hlubokých ran, které na ní zanechal bič naštvaného lotra._____ KOUSEK DĚJE V ospalém a vyprahlém městečku se proti zlu postaví pouze dva muži, přičemž už podle názvu filmu a jejich charakterů je ze začátku jasné, který z nich nakonec dokáže řádění bezskrupulózního lotra utnout. Jeden z nich je idealistický právníček lpící na knihách o trestním právu, který umí mluvit a zalíbit se, zatímco druhý je už trochu archaický kovboj s rukou téměř neustále na spoušti, neopírající se o žádné berličky, jen o své přesvědčení, že je muž a ví, co je nutné udělat.____ Ten druhý skončí v rakvi z neohoblovaných prken, okradený o boty a téměř zapomenutý, zatímco ten první získá dívku, stane se úspěšným politikem a opěvovaným hrdinou. Jenomže ví, že jeho vstupenka ke slávě byla falešná a vystavil mu ji právě ten muž, jehož smrti nejenom, že nikdo neželí, ale vlastně si jí téměř nikdo ani nevšiml. ____ Je tu zásadní rozdíl mezi hlavním a zjevně důležitým. Hlavní totiž není souboj se zločincem Valancem, ale souboj mezi citovým a racionalistickým chápáním světa a své role v něm. Dobré prohraje, zatímco důležité je, že svět si všimne toho, co chce vidět. Snad aspoň senátor si uvědomuje, že jeho hvězdnou kariéru odstartoval mnohem lepší muž, než je on sám. Muž, který udělal, co bylo třeba a nezradil přítele, ani když ten mu odloudil dívku, kterou miloval a jako rovný k rovnému se choval ke svému dalšímu příteli - černochovi. ___ Snad senátora aspoň trochu píchá svědomí, stejně jako kaktusový květ, který jeho žena položila na rakev a v hloubi se stydí za to, jak si přisvojil cizí úspěch. ____ A žena, dříve dívka mezi dvěma muži, si nejspíš nostalgicky přehrává, jestli zvolila správně. Prožila sice život v luxusu, po boku úspěšného politika, který jí ukázal svět vyšší společnosti a naučil jí se v něm pohybovat, jenomže ten první, téměř zapomenutý, ji bral takovou, jaká byla. Její muž možná dokázal mnohé, ale jeho čest už v začátcích utrpěla povážlivou trhlinu, zatímco ten druhý si stál vždycky za svým.____ Možná jako trest za lež, která mu přinesla slávu a obdiv se senátor rozhodne pověsit kariéru na hřebík a vrátit se do města, kde mu všechno bude připomínat, kdo tehdy opravdu střelil tu smrtící kulku na zločince. Možná se chce vrátit do města, kde byl mladý a dokázal se odvážně vzepřít, do chvíle, kdy nepotřeboval kompromisy a společností žádané lži. ____ Svět se zcivilizoval. Místo kaktusů kvetou růže a na ochranu fungují společenská pravidla a zákony. Jen na vyprahlém hřbitově leží muž, kterému téměř nikdo nešel v pohřebním průvodu, protože vlastně nedokázal nic jiného než v pro sebe vyměřeném čase žít. _____ Na začátku recenze k tomuto filmu jsem psala cosi o deziluzi, ale to tenhle film není. To by totiž Ford musel nějaké iluze mít. Neměl. Jeho velká přednost spočívala v tom, že si na oči nenasadil růžové brýle. Viděl ho takový, jaký je. Smutné. Osvobozující. /2. 6. 13./(2.6.2013)

  • pm
    *****

    Nic není dost dobré pro muže, který zastřelil Libertyho Valance!... aneb koho by zajímala pravda, když pravdou se už dávno stala legenda. Na svou dobu velmi neotřelý pohled na nejednoznačnost morálky a odvahy. Mám slabost pro westerny s Johnem Waynem, nedisponoval sice sofistikovaností Jimmyho Stewarta, ani noblesou Gregoryho Pecka, a zřejmě ani neotesanou přímočarostí jiných borců, ale jen on má pro mě tu přesně vyváženou směsici všeho, a právě jeho hrdinové mě určitým, jasně definovatelným způsobem dojímají. Nejvíce zřejmě pěstitel kaktusových růží Tom, který stylem, který mu nebyl ani trochu vlastní, zastřelil toho gaunera, a jen tak tak nebyl pohřben bosý, protože jeho boty byly pěkné a skoro nové. A taky: koho by nedostal naivitou svítící budoucí politik ve chvíli, kdy v umaštěné kuchyňské zástěře jde vstříc jisté smrti? Ve skutečnosti jsou k politování všichni: senátor, který se Valancemu postavil statečně a čelem, ale kariéru a zbytek života vystavil na lži a nezaslouženém úspěchu, přestože respektu by se dobral i sám, i jeho paní, která nikdy nevstřebala Tomovo zlomené srdce... Ale Tom nejvíc. Film za 80%, otázky, které předkládá, jej výrazně povyšují.(6.1.2008)

  • - Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu Dorothy M. Johnson. (Hans.)

  • - V scéne, kedy Liberty Valance opúšťa jedáleň, hrá v pozadí pieseň "Little Brown Jug" od Glenna Millera (posledná skladba, ktorú zložil). James Steward pred tým hral v biografii Príbeh Glena Millera. (Gor'seye)

  • - Roku 2007 byl tento western zařazen do Národního filmového registru USA mezi hodnotné filmy, které je třeba zvlášť uchovávat. (Mariin)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace