poster

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • český

    Muž, který zastřelil Libertyho Valance

  • anglický

    The Man Who Shot Liberty Valance

  • slovenský

    Muž, ktorý zastrelil Libertyho Valancea

Western

USA, 1962, 118 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • pm
    *****

    Nic není dost dobré pro muže, který zastřelil Libertyho Valance!... aneb koho by zajímala pravda, když pravdou se už dávno stala legenda. Na svou dobu velmi neotřelý pohled na nejednoznačnost morálky a odvahy. Mám slabost pro westerny s Johnem Waynem, nedisponoval sice sofistikovaností Jimmyho Stewarta, ani noblesou Gregoryho Pecka, a zřejmě ani neotesanou přímočarostí jiných borců, ale jen on má pro mě tu přesně vyváženou směsici všeho, a právě jeho hrdinové mě určitým, jasně definovatelným způsobem dojímají. Nejvíce zřejmě pěstitel kaktusových růží Tom, který stylem, který mu nebyl ani trochu vlastní, zastřelil toho gaunera, a jen tak tak nebyl pohřben bosý, protože jeho boty byly pěkné a skoro nové. A taky: koho by nedostal naivitou svítící budoucí politik ve chvíli, kdy v umaštěné kuchyňské zástěře jde vstříc jisté smrti? Ve skutečnosti jsou k politování všichni: senátor, který se Valancemu postavil statečně a čelem, ale kariéru a zbytek života vystavil na lži a nezaslouženém úspěchu, přestože respektu by se dobral i sám, i jeho paní, která nikdy nevstřebala Tomovo zlomené srdce... Ale Tom nejvíc. Film za 80%, otázky, které předkládá, jej výrazně povyšují.(6.1.2008)

  • gogo76
    ****

    Trošku netradičný western s podstatne väčšou porciou politiky, ako som vo westernoch zvyknutý, ale ja to beriem ako plus. Aspoň je ľahšie rozoznateľný od hromady iných. John Wayne dostáva menej priestoru ako J. Stewart, ale inak je to presne ten Wayne akého poznáme. V momente, keď dostal Wayne od Stewarta po hube, som sa musel nachvíľu zamyslieť...Kedy som ja vlastne videl aby John Wayne dostal po hube? Inak fajn western s mnohými vtipnými momentami, hlavne na úkor pažravého a bojazlivého šerifa. 80%.(13.3.2012)

  • rikitiki
    *****

    Neokázalý, ale o to hlouběji cynický western. Ne takovým tím frajerským cynismem, který dává na odiv, jak je mu vše ukradené, ale prožitou a v krvi proudící deziluzí ze světa a z lidí. Třeba ve chvíli, kde vůz veze mrtvého hajzla Valaceho, jehož nohy se klátí z vozu a přitom míjí hospodu, kde právě hrají veselou písničku na oslavu toho, že je konečně po něm. ___ Ford rozhodně nevěřil tomu, že zákony a zažitá pravidla můžou ochránit bezbranné. Vůbec ne. Naopak, jedním odporným záporákem, který na ně kašle, ukázal, jak zbytečné a marné jsou slupky civilizace, když se proti nim postaví bezostyšné zlo. Takový střet může podle Forda vyřešit pouze klasický souboj muže proti muži, bez jakýchkoliv vnějších opor, jen se silou, kterou dává vlastní přesvědčení, že mé počínání je správné. ____ Protože téměř nic z toho, o co se lidé obvykle opírají, v takové situaci nepomůže. Proto jsou v tomhle westernu hlídacími psy demokracie zbabělý šerif, který si očividně oddechne, když zjistí, že se zločienem nemusí zabývat, protože už není v jeho jurisdikci a redaktor násoska, který téměř k smrti zbitý lupičem a vrahem řekne v sebeklamně směšné pýše: "Ukázal jsem mu sílu svobodného tisku!" zatímco mu po tváři teče krev z hlubokých ran, které na ní zanechal bič naštvaného lotra._____ KOUSEK DĚJE V ospalém a vyprahlém městečku se proti zlu postaví pouze dva muži, přičemž už podle názvu filmu a jejich charakterů je ze začátku jasné, který z nich nakonec dokáže řádění bezskrupulózního lotra utnout. Jeden z nich je idealistický právníček lpící na knihách o trestním právu, který umí mluvit a zalíbit se, zatímco druhý je už trochu archaický kovboj s rukou téměř neustále na spoušti, neopírající se o žádné berličky, jen o své přesvědčení, že je muž a ví, co je nutné udělat.____ Ten druhý skončí v rakvi z neohoblovaných prken, okradený o boty a téměř zapomenutý, zatímco ten první získá dívku, stane se úspěšným politikem a opěvovaným hrdinou. Jenomže ví, že jeho vstupenka ke slávě byla falešná a vystavil mu ji právě ten muž, jehož smrti nejenom, že nikdo neželí, ale vlastně si jí téměř nikdo ani nevšiml. ____ Je tu zásadní rozdíl mezi hlavním a zjevně důležitým. Hlavní totiž není souboj se zločincem Valancem, ale souboj mezi citovým a racionalistickým chápáním světa a své role v něm. Dobré prohraje, zatímco důležité je, že svět si všimne toho, co chce vidět. Snad aspoň senátor si uvědomuje, že jeho hvězdnou kariéru odstartoval mnohem lepší muž, než je on sám. Muž, který udělal, co bylo třeba a nezradil přítele, ani když ten mu odloudil dívku, kterou miloval a jako rovný k rovnému se choval ke svému dalšímu příteli - černochovi. ___ Snad senátora aspoň trochu píchá svědomí, stejně jako kaktusový květ, který jeho žena položila na rakev a v hloubi se stydí za to, jak si přisvojil cizí úspěch. ____ A žena, dříve dívka mezi dvěma muži, si nejspíš nostalgicky přehrává, jestli zvolila správně. Prožila sice život v luxusu, po boku úspěšného politika, který jí ukázal svět vyšší společnosti a naučil jí se v něm pohybovat, jenomže ten první, téměř zapomenutý, ji bral takovou, jaká byla. Její muž možná dokázal mnohé, ale jeho čest už v začátcích utrpěla povážlivou trhlinu, zatímco ten druhý si stál vždycky za svým.____ Možná jako trest za lež, která mu přinesla slávu a obdiv se senátor rozhodne pověsit kariéru na hřebík a vrátit se do města, kde mu všechno bude připomínat, kdo tehdy opravdu střelil tu smrtící kulku na zločince. Možná se chce vrátit do města, kde byl mladý a dokázal se odvážně vzepřít, do chvíle, kdy nepotřeboval kompromisy a společností žádané lži. ____ Svět se zcivilizoval. Místo kaktusů kvetou růže a na ochranu fungují společenská pravidla a zákony. Jen na vyprahlém hřbitově leží muž, kterému téměř nikdo nešel v pohřebním průvodu, protože vlastně nedokázal nic jiného než v pro sebe vyměřeném čase žít. _____ Na začátku recenze k tomuto filmu jsem psala cosi o deziluzi, ale to tenhle film není. To by totiž Ford musel nějaké iluze mít. Neměl. Jeho velká přednost spočívala v tom, že si na oči nenasadil růžové brýle. Viděl ho takový, jaký je. Smutné. Osvobozující. /2. 6. 13./(2.6.2013)

  • Sawy
    *****

    "This is the west, sir. When the legend becomes fact, print the legend..." Úvaha nad pravdivostí mýtu Divokého západu, která mě baví svým jemným humorem, politickou zápletkou a především hereckými matadory v ústředních rolích. Stewart i Wayne hrají opět své jasně vyprofilované herecké typy, které jsou ovšem na konci zajímavým způsobem relativizovány a posunuty do trochu jiné významové roviny. Muž, který zastřelil Liberty Valance je pro mě jedním z nejlepších hollywoodských westernů vůbec, tematizuje totiž jejich mýtickou rovinu a určitou falešnost, kterou s sebou jako nositelé americké historie nesou. 90 %(11.9.2016)

  • gudaulin
    **

    Rozvoj nebo úpadek žánru obvykle představuje dlouhodobý proces, který se nedá symbolizovat jediným titulem nebo jménem tvůrce. Určitou výjimku představuje klasický western, který by na případném pomníku mohl mít uvedené jako datum úmrtí premiéru snímku Muž, který zastřelil Liberty Valance. Ne, že by western už pár let nechřadl, ale právě tento titul dokonale vystihuje jeho strnulost, vyčerpanost a především neschopnost bavit. Vůbec přitom nepomáhá, že se na jeho natáčení podílela silná osvědčená sestava v čele se zkušeným režisérem Johnem Fordem a hereckou legendou Johnem Waynem. Snímek se neumí vymanit z pasti žánrových schémat a jeho tvůrci nedokážou přesvědčivě a působivě porušovat žánrové konvence dokonce ani tam, kde se o to snaží - jako je motiv zastřelení padoucha Valanceho ze zálohy a neprávem získaná sláva hrdiny za zneškodnění zločince. Film atakuje hranice směšnosti tam, kde vzdává hold americkému právnímu řádu a politickému systému, v určitém smyslu mi připomíná éru budovatelských československých snímků 50. let. O renesanci žánru se o několik let později zasloužil Sergio Leone svými spaghetti westerny, když do nich přinesl nové nápady, energii a hravost. Doporučuji zhlédnout v jednom dni Liberty Valanceho a Leoneův snímek Hodný, zlý a ošklivý. V té konfrontaci se nejlíp vyjeví, co všechno je na Fordově dramatu špatně. Celkový dojem: 40 %.(16.7.2017)

  • - Poslední film Stuarta Holmese. (Kulmon)

  • - Poslední Fordův černobílý film. (Kulmon)

  • - Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu Dorothy M. Johnson. (Hans.)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace