poster

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • český

    Muž, který zastřelil Libertyho Valance

  • anglický

    The Man Who Shot Liberty Valance

  • slovenský

    Muž, ktorý zastrelil Libertyho Valancea

Western

USA, 1962, 118 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • misterz
    ***

    Na tú dobu by som už čakal trochu lepšiu výpravu. Miestami mi to prišlo, ako keby som pozeral na western o 15-20 rokov starší. V tomto ohľade sa to napr. s takými Siedmimi statočnými (1960) nedá ani porovnať. To by však nebol až taký veľký problém. Problém bol najmä v nezáživnosti dejovej linky, kde mi všetky veci okolo príbehu o mužovi, ktorý zastrelil toho grázla prišli len ako také nudné pletky o ničom, navyše dosť často preložené mne nesympatickými rečami o politike, voľbách, práve... No skrátka obsahová stránka snímku bola pre mňa jedno veľké utrpenie. Na druhú stranu však vyzdvihujem sympatické herecké osadenstvo, aj keď herci sa od práce moc nepretrhli. Veľmi slabý priemer. 50/100(29.1.2018)

  • gudaulin
    **

    Rozvoj nebo úpadek žánru obvykle představuje dlouhodobý proces, který se nedá symbolizovat jediným titulem nebo jménem tvůrce. Určitou výjimku představuje klasický western, který by na případném pomníku mohl mít uvedené jako datum úmrtí premiéru snímku Muž, který zastřelil Liberty Valance. Ne, že by western už pár let nechřadl, ale právě tento titul dokonale vystihuje jeho strnulost, vyčerpanost a především neschopnost bavit. Vůbec přitom nepomáhá, že se na jeho natáčení podílela silná osvědčená sestava v čele se zkušeným režisérem Johnem Fordem a hereckou legendou Johnem Waynem. Snímek se neumí vymanit z pasti žánrových schémat a jeho tvůrci nedokážou přesvědčivě a působivě porušovat žánrové konvence dokonce ani tam, kde se o to snaží - jako je motiv zastřelení padoucha Valanceho ze zálohy a neprávem získaná sláva hrdiny za zneškodnění zločince. Film atakuje hranice směšnosti tam, kde vzdává hold americkému právnímu řádu a politickému systému, v určitém smyslu mi připomíná éru budovatelských československých snímků 50. let. O renesanci žánru se o několik let později zasloužil Sergio Leone svými spaghetti westerny, když do nich přinesl nové nápady, energii a hravost. Doporučuji zhlédnout v jednom dni Liberty Valanceho a Leoneův snímek Hodný, zlý a ošklivý. V té konfrontaci se nejlíp vyjeví, co všechno je na Fordově dramatu špatně. Celkový dojem: 40 %.(16.7.2017)

  • Hwaelos
    ****

    Velmi netradiční western v mnoha ohledech. John Ford, pravděpodobně nejznámější průkopník tohoto žánru v éře klasického Hollywoodu, se na počátku šedesátých let odklonil od naivního schematismu a natočil jeho revizionistickou variaci. Do hlavní role netradičně usadil "civilizovaného muže Východu" Jamese Stewarta. Tradiční westernový hrdina John Wayne se převtělil do nezvyklé role pistolnického sidekicka, který pokud jde o hrdinství, zůstává až do konce filmu ve stínu hlavní figury a vyznění této postavy je v diváckém přijetí minimálně ambivalentní. Až na úplném konci (spoiler) se ukazuje, že skutečným mužem, co zastřelil desperáta Libertyho Valance, je právě Wayne. Ten ale po vzoru zasmušilého hrdiny, jehož prototyp dříve vytvořil, přenechá pocty (včetně lásky spřízněné ženy) Stewartovi, kterého jeho pověst vyhoupne do poslaneckého křesla, zatímco on zemře v osamění. Fordův film sice účtuje s dobou klasického westernu (a v opozici k tomuto postoji za pár let vznikne Leoneho spagetti western), ale formálně zůstává usazený v přežité éře tradičního Hollywoodu (čb filmový materiál, patetické přehrávání hrdinů, konečně i výběr herců). Co však působí v kontextu doby svěže, ačkoli je tento princip za jeho boomem v beletrii notně zpožděný, je využití nespolehlivého vypravěče, který nás nechá až do poslední chvíle v představě nepravdivé verze příběhu. A i to je důvod, pro který stojí za to snímek shlédnout.(31.8.2011)

  • RHK
    *****

    Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Tento western je příběhem tří silných mužů, které hrají tři herecké legendy. John Wayne představuje místního lídra Toma Doniphona, James Stewart je neohrožený právník Ransom Stoddard a také je zde k nepoznání divoký Lee Marvin jako padouch Liberty Valance. V jednom z nejlepších filmů Johna Forda vytvářejí jejich vzájemné střety dech beroucí drama z časů přerodu Divokého západu na právní stát. "When the legend becomes fact, print the legend." Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=EVXuo2WiU_I(20.7.2011)

  • Jara.Cimrman.jr
    ***

    "Bydlím tam, kde si sundám klobouk." Liberty Valance byl zkrátka svůj a já bych bych mu svůj steak a volební hlas s koltem u hlavy asi taky dobrovolně přenechal. Jenže na Divoký Západ právě dorazilo právo. Tedy spíše jeho podivný předvoj - fyzicky nepříliš vyvinutý právník Stoddart. A tak vznikla legenda, která je důležitější než pravda. Na můj vkus se přitom moc kecalo a málo střílelo, ale když tomu chce někdo říkat western, tak proč ne. Hrál tam přece John Wayne, tak to western být musí.(4.3.2016)

  • - Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu Dorothy M. Johnson. (Hans.)

  • - Poslední Fordův černobílý film. (Kulmon)

  • - Roku 2007 byl tento western zařazen do Národního filmového registru USA mezi hodnotné filmy, které je třeba zvlášť uchovávat. (Mariin)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace