poster

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • Česko

    Muž, který zastřelil Libertyho Valance

  • USA

    The Man Who Shot Liberty Valance

  • Československo

    Muž, ktorý zastrelil Libertyho Valancea

Western

USA, 1962, 118 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • misterz
    ***

    Na tú dobu by som už čakal trochu lepšiu výpravu. Miestami mi to prišlo, ako keby som pozeral na western o 15-20 rokov starší. V tomto ohľade sa to napr. s takými Siedmimi statočnými (1960) nedá ani porovnať. To by však nebol až taký veľký problém. Problém bol najmä v nezáživnosti dejovej linky, kde mi všetky veci okolo príbehu o mužovi, ktorý zastrelil toho grázla prišli len ako také nudné pletky o ničom, navyše dosť často preložené mne nesympatickými rečami o politike, voľbách, práve... No skrátka obsahová stránka snímku bola pre mňa jedno veľké utrpenie. Na druhú stranu však vyzdvihujem sympatické herecké osadenstvo, aj keď herci sa od práce moc nepretrhli. Veľmi slabý priemer. 50/100(29.1.2018)

  • rikitiki
    *****

    Neokázalý, ale o to hlouběji cynický western. Ne takovým tím frajerským cynismem, který dává na odiv, jak je mu vše ukradené, ale prožitou a v krvi proudící deziluzí ze světa a z lidí. Třeba ve chvíli, kde vůz veze mrtvého hajzla Valaceho, jehož nohy se klátí z vozu a přitom míjí hospodu, kde právě hrají veselou písničku na oslavu toho, že je konečně po něm. ___ Ford rozhodně nevěřil tomu, že zákony a zažitá pravidla můžou ochránit bezbranné. Vůbec ne. Naopak, jedním odporným záporákem, který na ně kašle, ukázal, jak zbytečné a marné jsou slupky civilizace, když se proti nim postaví bezostyšné zlo. Takový střet může podle Forda vyřešit pouze klasický souboj muže proti muži, bez jakýchkoliv vnějších opor, jen se silou, kterou dává vlastní přesvědčení, že mé počínání je správné. ____ Protože téměř nic z toho, o co se lidé obvykle opírají, v takové situaci nepomůže. Proto jsou v tomhle westernu hlídacími psy demokracie zbabělý šerif, který si očividně oddechne, když zjistí, že se zločienem nemusí zabývat, protože už není v jeho jurisdikci a redaktor násoska, který téměř k smrti zbitý lupičem a vrahem řekne v sebeklamně směšné pýše: "Ukázal jsem mu sílu svobodného tisku!" zatímco mu po tváři teče krev z hlubokých ran, které na ní zanechal bič naštvaného lotra._____ KOUSEK DĚJE V ospalém a vyprahlém městečku se proti zlu postaví pouze dva muži, přičemž už podle názvu filmu a jejich charakterů je ze začátku jasné, který z nich nakonec dokáže řádění bezskrupulózního lotra utnout. Jeden z nich je idealistický právníček lpící na knihách o trestním právu, který umí mluvit a zalíbit se, zatímco druhý je už trochu archaický kovboj s rukou téměř neustále na spoušti, neopírající se o žádné berličky, jen o své přesvědčení, že je muž a ví, co je nutné udělat.____ Ten druhý skončí v rakvi z neohoblovaných prken, okradený o boty a téměř zapomenutý, zatímco ten první získá dívku, stane se úspěšným politikem a opěvovaným hrdinou. Jenomže ví, že jeho vstupenka ke slávě byla falešná a vystavil mu ji právě ten muž, jehož smrti nejenom, že nikdo neželí, ale vlastně si jí téměř nikdo ani nevšiml. ____ Je tu zásadní rozdíl mezi hlavním a zjevně důležitým. Hlavní totiž není souboj se zločincem Valancem, ale souboj mezi citovým a racionalistickým chápáním světa a své role v něm. Dobré prohraje, zatímco důležité je, že svět si všimne toho, co chce vidět. Snad aspoň senátor si uvědomuje, že jeho hvězdnou kariéru odstartoval mnohem lepší muž, než je on sám. Muž, který udělal, co bylo třeba a nezradil přítele, ani když ten mu odloudil dívku, kterou miloval a jako rovný k rovnému se choval ke svému dalšímu příteli - černochovi. ___ Snad senátora aspoň trochu píchá svědomí, stejně jako kaktusový květ, který jeho žena položila na rakev a v hloubi se stydí za to, jak si přisvojil cizí úspěch. ____ A žena, dříve dívka mezi dvěma muži, si nejspíš nostalgicky přehrává, jestli zvolila správně. Prožila sice život v luxusu, po boku úspěšného politika, který jí ukázal svět vyšší společnosti a naučil jí se v něm pohybovat, jenomže ten první, téměř zapomenutý, ji bral takovou, jaká byla. Její muž možná dokázal mnohé, ale jeho čest už v začátcích utrpěla povážlivou trhlinu, zatímco ten druhý si stál vždycky za svým.____ Možná jako trest za lež, která mu přinesla slávu a obdiv se senátor rozhodne pověsit kariéru na hřebík a vrátit se do města, kde mu všechno bude připomínat, kdo tehdy opravdu střelil tu smrtící kulku na zločince. Možná se chce vrátit do města, kde byl mladý a dokázal se odvážně vzepřít, do chvíle, kdy nepotřeboval kompromisy a společností žádané lži. ____ Svět se zcivilizoval. Místo kaktusů kvetou růže a na ochranu fungují společenská pravidla a zákony. Jen na vyprahlém hřbitově leží muž, kterému téměř nikdo nešel v pohřebním průvodu, protože vlastně nedokázal nic jiného než v pro sebe vyměřeném čase žít. _____ Na začátku recenze k tomuto filmu jsem psala cosi o deziluzi, ale to tenhle film není. To by totiž Ford musel nějaké iluze mít. Neměl. Jeho velká přednost spočívala v tom, že si na oči nenasadil růžové brýle. Viděl ho takový, jaký je. Smutné. Osvobozující. /2. 6. 13./(2.6.2013)

  • movie
    ***

    70% Skvělá filmařina, spousta super scén a hodně dobře postavených záběrů, ale nemůžu jít výš. Největší slabina jako u spousty dalších filmů Johna Forda je scénář. Postava Liberty Valance, chlapíka co obchází město, morduje a okrádá lidi, aniž by ho kdokoliv zastavil, včetně otylého šerifa, který se před ním klepe strachy a když vejde do hospody, pár odvážnějších ho tak maximálně pokárá za klukovinu (=vražda / přepadení) - působí to docela absurdně a většinu filmu mě to spíš štvalo.(20.1.2014)

  • Aleee89
    ***

    Čekala jsem to podstatně horší. Abyste mi rozuměli, western rozhodně nepatří mezi můj oblíbený žánr a často se stává, že u více než dvě hodiny trvajících eposů mezi všemi těmi pistolníky trpím. Chybou tohoto filmu je, že je jeho konec v podstatě snadno odhadnutelný. Vázne tu akce, napětí, chybí atmosféra. James Stewart se sice snaží seč může a jeho postava patří k tomu nejlepšímu, co je v Liberty Valanceovi k vidění (John Wayne také není špatný), ale i tak mě tento snímek, jako skoro všechny klasické westerny, které jsem prozatím viděla, nedokázal filmově uspokojit. Já a western se prostě míjíme a jen výjimečně mě nějaký film tohoto druhu dokázal přesvědčit o opaku.(12.7.2012)

  • Mariin
    ****

    Western či spíše morální drama klasika Johna Forda spadá do jedné velké epochy amerického westernu, v níž se právě tento režisér zapsal zlatým písmem spolu s Howardem Hawksem a Johnem Sturgesem. Také tento příběh (podle literární předlohy Dorothy Johnsonové), odehrávající se v době přechodu od pionýrských principů k moderní společnosti, ukazuje, jak si předkové Američanů museli právo vybojovat. Když nebylo možno uplatnit střelbu paragrafů, nezbývalo než se bránit střelbou z pistolí a vzpeřít se násilí. Morální dilemata, lidská síla i slabost, láska i oběť, statečnost i strach, to vše tu nacházíme jako ve skutečném životě. Přímý antipól pozdějších evropských westernů pro zábavu ze střílení... ---- --- Otázka demýtizace legendy a hlásání pravdy, jak to skutečně bylo, není pro mne zdaleka tak důležitá, jak tento prvek závěru filmu někteří kritici zdůrazňují. Dějiny lidstva i dějiny osobní (každého jednotlivce) jsou a budou psány i ovlivňovány legendami...Z mého pohledu banditu zastřelil i Ranson Stoddard a legenda může být v tomto smyslu "pravdivější" než racionálně, pozitivisticky definovaná skutečnost (ostatně vzory a příklady světců jsou po staletí předávány hlavně na základě legend, nikoliv na základě nezáživných historických rozborů, "jak to (asi) skutečně bylo").(6.8.2010)

  • - Film je natočen černobíle zejména proto, aby byl zamaskován fakt, že jak Stewart tak Wayne hráli postavy o 30 let mladší, než ve skutečnosti byli. (Kulmon)

  • - V scéne, kedy Liberty Valance opúšťa jedáleň, hrá v pozadí pieseň "Little Brown Jug" od Glenna Millera (posledná skladba, ktorú zložil). James Steward pred tým hral v biografii Príbeh Glena Millera. (Gor'seye)

  • - Poslední Fordův černobílý film. (Kulmon)