Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavný román v dopisech Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782) natočil v aktualizované podobě v roce 1959 Roger Vadim s Gérardem Philipem a Jeanne Moreauovou v hlavních rolích. Na sklonku osmdesátých let vznikly téměř souběžně dva další přepisy. Režisér Stephen Frears se přitom opíral o úspěšnou dramatizaci románu Christophera Hamptona a zůstal věrný originálnímu názvu. Miloš Forman spolupracoval na původním scénáři s Jean-Claudem Carrierem a dal mu název podle jedné z hlavních postav – Valmont. Vznikl tak snímek, který se přidržuje základní osnovy románu (ta je ostatně připomínána i četným psaním dopisů) a který vychází ze záměru zachytit žánrový obraz aristokratické společnosti pár let před Francouzskou revolucí. Osud dvou libertinských intrikánů, vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, je podán v sytých barvách pozdního rokoka a zároveň je poněkud odlehčen. Jak se svěřuje jedna z hrdinek dramatu: „Říkala jsem jen ne, ne a pořád jsem dělala, co on chtěl…“ Hra obou cynických poživačníků nachází odezvu v samotné struktuře filmu, jež se tak vzdává důležité moralizátorské polohy. Miloš Forman přitom vychází ze zkušenosti z Amadea (1984) a příběh je plný malebných plenérů, vtipných epizod, bohaté výpravy a kostýmů. Opět spolupracoval s českými tvůrci, kameramanem Miroslavem Ondříčkem a kostýmním návrhářem Theodorem Pištěkem (ten získal prestižního Césara). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (323)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Jeden z komerčne a umelecky nedocenených filmov Miloša Formana, ktorý zatienil Frearsov konkurenčný projekt. Po vzhliadnutí ale nechápem prečo. Formanova réžia je možno trochu neoriginálna, ale v historickom žánri to nie je nič neobvyklé. Colin Firth a Anette Benning sú dostatočne slizkí a na rozdiel od Malkovicha a Closeovej príťažliví, takže ich ľúbostné šarády sú presvedčivé. Film ukazuje trefne pretvárku doby na postavách Merteuil a Valmonta, zároveň ale z nich nerobí karikatúry a trochu s nimi súcití, pretože sú proste takí a nedokážu sa (a ani nechcú) zmeniť. Herecky je najpresvedčivejšia Benning, ostatné herečky mi nepripadali rovnako príťažlivé, tak som tú Valmontovu vášeň príliš nezdielal. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Jeden z tech slabsich filmu od Formana a navic to ma bejt drama, jenze me to prislo jako komedie. Nebezpecne znamosti jsem nevidel, takze nemuzu porovnavat, ale tohle opravdu nijak uzasny nebylo. Celej ten pribeh pusobi, ze je o nicem a navic se tady prakticky nic nedeje (samozrejme, jsou tu nejake dulezite sceny, ale jsou takove bez emoci). Herci hrajou dobre, hlavne Annette Bening je pekne vostra svine, ale Firth se do toho vubec nehodil. Prislo mi, ze postava Valmonta by mela bejt neco jako Fanfan Tulipan, ale to co predved Firth bylo strasne mdly. Porad jsem cekal, kdy se stane nejaka zasadni scena, ktera film poradne rozjede, ale ta se bohuzel nedostavila. Kouka se na to pekne, nenudi to, ma to vybornou hudbu a skvele kulisy a kostymy, za ktere dostal Pištěk pravem nominaci na oscara, ale presto mi to prislo takove nemastne neslane. Cekal jsem od Formana neco vic komplikovaneho a kontroverzniho, cehoz jsem se nedockal. Slabsi 4*. Tak po shlednuti Nebezpecnych znamosti musim rict, ze Valmont je az na hlavniho herce lepsi. Tak po druhym skouknuti Valmonta musim film prece jen pochvalit, sice to porad neni nejak zvlast intrikansky, ale spis komedialni a Firth na to fakt moc nema, ale bavil jsem se dobre a asi lip nez poprve. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Forman možná natočil zdařilejší a přístupnější filmy; co však nemusí být zcela dobré u Formana, může docela dobře uspět kdekoliv jinde. Konec osmdesátých let, doba nastupující a vrcholící tzv. konzervativní revoluce, ale také rychle se blížící dvousté výročí dobytí francouzské Bastily, bylo dobou rekapitulací a rekriminací, kořeněnou rychle se blížícím přestavbovým uzbrojením sovětového impéria Varšavské smlouvy. Z tohoto pozadí je film natáčen, z těchto premis je budován velkolepý kostýmní pohled, v němž paruky a parfémy překrývají nejen nedostatek hygieny, ale i absenci alespoň soudné morálky. Starý režim ještě nesvolává generální stavy, stavba Malého Trianonu neruinuje vyčerpanou stání pokladnu, ale pružiny, které uvedou do chodu převratné procesy, fungují. Banalita ve vztazích dvou chlípníků obou pohlaví přerůstá postupně, krok za krokem, do stadia, kdy musí oba, jednoho i druhou (nebo naopak) nezvratně zničit. To, co je nepochopitelné pro současnost, nabývá tragického smyslu později v podstatně větším měřítku. Forman možná natočil zdařilejší a přístupnější filmy; co však nemusí být zcela dobré u Formana, může docela dobře uspět kdekoliv jinde. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Ve Frearsových Nebezpečných známostech můžete pochopit pozoruhodný příběh, motivace aktérů, jejich vysoké nároky a zoufalé a odhodlané činy, které nakonec vyústí pro všechny katastrofou a zkázou, ač hybnou silou u hlavních hrdinů nikdy nebyla touha ublížit, ale snaha doopravdy, ne jen předstíraně, se vymanit své samotě - láska, která se pokoušela vynutit si na svém objektu, aby jí byl roven a hoden - láska, která se s vervou i trpělivostí, sebezapřením i vynalézavostí a vtipem a šarmem pokoušela přerůst všechny konvence a nechat objevit. *** O rok později Forman natočí podle téže předlohy Valmonta jako načančanou arabesku, v níž scénář zabil veškerou možnou logiku jednání postav, jejich osobnosti zmrzačil k nepoznání a smysl díla rozfoukal jako domeček z karet. Zatímco Frearsovy postavy mají těžce vybudované přesvědčivé charisma, Formanovy mají sexy tvářičky a mládí, ale i kdyby se herci přetrhli, a jejich vina to opravdu není, charisma si kvůli nefungujícímu scénáři vybudovat prostě nemůžou. Krom toho Forman zdá se vůbec nepochopil, že navzdory tomu, co o sobě oba říkají, nejsou ani zkažení, ani intrikáni - jsou lapení v pasti jako všichni ostatní, s tou strašlivou nevýhodou, že jsou navíc inteligentní, prozíraví a nápadití - a že chtějí skutečnou lásku a jsou odhodlaní veškerou svoji sílu a kreativitu využít k tomu, aby nejprve rozmetali všechny iluze, které by je mohly zadržet (a cestou jen tak mimochodem, skutečně nezištně, pro potěšení a zábavu ducha, požitek oka i těla, stejně jako pro dobrou věc, k témuž nadhledu a pochopení konvencí a společenských sil, pastí a přetlaků vychovávají i mladé svěřence - až se to podobá východní výchově gejš nebo adeptů bojových umění...) doufajíce, že co zůstane a veškeré použité chemii odolá, bude pročištěná tresť, destilát, kámen mudrců: pravá láska. Forman z nich naivně udělal pravý opak: vilné, ponižující a ztroskotané padouchy, zlé a lehkomyslné lidi bez srdce, rozpadlé slabochy. A aby toho nebylo málo, tak v rámci možností tomu ještě jako korunu nasadil happy-end. *** Kdybych neviděla Frearse, nehodnotila bych Formanovu partu tak přísně, ale on je to vlastně skvělý zážitek, pustit si to takhle po sobě: tady se pak dá prostě u každé scény odhalit, nad čím tu mávli ve scénáři rukou rovnou, u čeho si řekli, že se s tím nebudou tak mazat, co změnili, aby to bylo kýčovitější, banálnější... mohla bych si myslet, že to Forman celé jenom blbě pochopil, ale kdepak - on to navíc opravdu chtěl natočit pro lidi jako nazdobený dort z laciných ingrediencí a nekomplikované chuti: simply sweet. A to je zločin. *~ ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Po technickej stránke filmu niet veľmi čo vytýkať. Na tento typ kostýmových filmov veľmi nie som, ale Forman ma už vo filme Amadeus dokázal vyviesť z omylu. Tam bol ale zaujímavý príbeh. Tu ho máme tiež, ale už zďaleka nie tak pútavý. Čakať, či C. Firth niekoho pokefuje alebo nie, mi neprišlo také zaujímavé. Čakal som od filmu podstatne viac ako som nakoniec dostal, ale aspoň záver by sa žiadalo vygradovať viac. 60%. ()

Galerie (82)

Zajímavosti (21)

  • Film se stal na domácí scéně propadákem – při rozpočtu 33 milionů amerických dolarů se za otevírací víkend v USA vydělalo 96 000 dolarů a celkově se v USA vydělalo pouhých 1 132 000 dolarů. (Varan)
  • Kvůli pozdějšímu uvedení do kin oproti filmu Nebezpečné známosti (1988) a nedorozumění s autorem divadelní verze film nedosáhl komerčního úspěchu. Miloš Forman k tomu poznamenal: "Za normálních okolností by mě takový výsledek uvedl do stavu zimního spánku a deprese, ale v tu dobu jsem žil něčím úplně jiným. V Československu zrovna padnul komunistický režim a prezidentem nového svobodného státu se stal můj někdejší mladší spolužák Václav Havel." (JoranProvenzano)

Související novinky

Miloš Forman bude točit o Goyovi

Miloš Forman bude točit o Goyovi

23.04.2005

Miloš Forman připravuje nový film, inspirovaný životem slavného španělského malíře Francesca Goyi. Projekt je prozatím nazván GOYA'S GHOST a scénáře se ujal zkušený Jean-Claude Carriére, francouzský… (více)

Reklama

Reklama