poster

Král Lear (divadelní záznam)

Drama

Česko, 2003, 165 min

Scénář:

William Shakespeare (divadelní hra)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mchnk
    *****

    "Blázníš, blázne? Já nejsem blázen!". Tříska, Tříska, hromada herců z umělohmotných seriálů, kteří dokazují, že to v nich skutečně je, ale v televizi potlačováno, zase Tříska, Langmajer, Jastraban, Tříska, Suchařípa, chvílemi i Kačer a ještě Tříska. Vše do dokonalosti dolaďuje fantastická scéna. "Což člověk není víc než jen tohle?? Bourci nedlužíš hedvábí, dobytku kůži, ovci vlnu ani kočce pižmo...my tři jsme nepůvodní, vylepšení civilizací, ty jsi však člověk ve své podstatě, obnažené lidství je jen ubohá, dvounohá bytost...pryč se vším, co je vypůjčené!"(26.9.2017)

  • zdepapepa
    ****

    Můj první český divadelní Lear a vypadá dobře. Prostředí skutečně dává dojem britských hradů a exteriérů. Rušivé okolní zvuky naštěstí přehluší obrovitost venkovního prostředí. Překlad Martina Hilského zcela očekávaně na jedničku. Z kostýmů jsem až tak odvařený nebyl, napůl to vypadalo, že král Lear má svou osobní skupinu ninjů/samurajů a napůl byli všichni jakýmisi fanoušky Artura Denta a všichni v županech. Kamera si občas nepochopitelně šlehne kokain a pak má skoro víc střihů než Liam Neeson přeskakující plot, ale většinu času kouká tam, kde koukat má. Herecké výkony povedené, i ta nejmenší role u mě má jako vždy respekt z důvodu zapamatování textů, ale jasně dominuje ústřední Jan Tříska, ale překvapili i ostatní, třeba Adrian Jastraban, kterého znám jen z Ulice nebo Jří Langmajer skvěle hrající chudáka Toma, kde člověk dokáže pohodlně určit, kdy se ještě učí bláznit a kdy blázní naplno. Všichni svoje hlasy otočili na hlasitost a výraz 11, takže je mezi nimi pak pěst na oko klidný Oswald, u čehož se stále ještě rozhoduji jestli je plus nebo mínus. Všichni mi do rolí sedli, Cordelie byla správně kouzelná, Šašek správně šaškoval, Pánové Huba a Brichcín to zkrátka správně zrežírovali.(23.4.2016)

  • progression
    *****

    Legendární Hubovo a Brichcínovo zpracování Krále Leara z prostředí Pražského hradu s Janem Třískou v hlavní roli jsem bohužel naživo neviděl. Televizní záznam samozřejmě nemůže plně zachytit atmosféru konkrétního představení, přesto se jedná o neskutečný zážitek. Viděl jsem ho před lety a velice rád jsem si záznam opět připomenul. Je jen ohromná škoda, že při příležitosti, kdy si divák pořád uvědomoval, že tohoto hereckého velikána s nezaměnitelným hlasem i mimikou už nikdy naživo neuvidí. Představení samozřejmě "kraloval" hodnostně i herecky, ale většina ostatních (včetně mladší generace) nezůstávala o moc pozadu. To se to asi hraje s takovou hereckou osobností. Působivé prostředí Pražského hradu evokovalo historické reálie Shakespearova příběhu a herci hráli opravdu jako o život, na čemž měl určitě lví podíl skvělý překlad Martina Hilského. Třískův výkon byl opravdu strhující, až z něj chvílemi "mrazilo". Tato Třískova role podle mého názoru patří k jeho nejpůsobivějším a skutečně nezapomenutelným. "Obávám se", že moje hvězdičkové hodnocení se u tohoto hereckého koncertu také nikdy nezmění.(28.9.2017)

  • HonzaBez
    *****

    Smrt Jana Třísky ve mě vyvolala dávnou vzpomínku na jeho úžasný herecký koncert v tomto slavném Shakespearově dramatu. Tahle role je sama o sobě hodně dramatická, ale v jeho podání mě z ní doslova mrazilo v zádech. Asi o maličko víc když jsem to viděl naživo než posléze při sledování televizního záznamu. Ale to je asi logické. Některé emoce lze jen těžko přenést z živého představení na televizní obrazovku. I tak neskutečný zážitek. A nejen díky jeho odvaze hrát v 67letech úplně nahý.(25.9.2017)

  • Mouzon
    ****

    Uznávám, že naživo to mohlo být velmi silné - čemuž dodává zejména prostředí nádvoří Nejvyššího purkrabství PrHr. Leč, já to naživo neviděl, a to, co jsem viděl ze záznamu, bylo poměrně rozporuplné. Předně si nemyslím, že vedle Třísky byli bezkonkurenční i všichni ostatní herci. Proti typu obsazený Jiří Langmajer odvedl velmi dobrý výkon, Adrian Jastraban jakbysmet (i když bych raději viděl verzi Karla Dobrého, ale co se dá dělat), Jan Kačer a David Prachař byli rovněž dobří. Ale Learovy dcery - co to bylo?!? Reagan coby obsedantně-kompulzivní blázen a Goneril v podání nemastné neslané Evy Elsnerové? Kláru Sedláčkovou mám rád, ale poněkud přehrávala. Zato její sestry přehrávaly jak z partesu, když tedy zrovna hrály (viz případ Evy Elsnerové). Taky jsem úplně nepochopil, proč David Suchařípa na všechny pořád řval - i když má Kent opravdu být zinscenován jako nafoukaný pitomec, nemusí přitom přeci stále křičet. Igor Chmela mne naproti tomu překvapil svou totální bezbarvostí.......Celkové inscenační pojetí chtělo podle všeho stavět na herectví a atmosféře. Soudím tak dle slov pana profesora Martina Hilského, který v předmluvě tvrdí, že se jedná spíše o tradiční cestu zpracování. Soudím tak i podle strohé a naprosto vynikající výpravy, která vytváří pouhé pozadí ostatním dramatickým složkám, jinak ustupuje (s výjimkou všudypřítomného písku, který sám o sobě vytváří symbol rozdroleného a neustále přerozdělovaného království). Atmosféra musela být naživo úžasná (a leckdy prosakovala i z obrazovky), avšak herecké výkony velmi kolísaly. Holt, Shakespearova slova v KRÁLI LEAROVI sice musí dunět a nést se, ale toho se nedá vždy dosáhnout křikem a afektem.(6.4.2012)

  • Jan Tříska

  • - Jan Tříska účinkoval v inscenaci bezprostředně poté, co byl hospitalizován s posunutou ploténkou v motolské nemocnici. Ještě odpoledne absolvoval vyšetření na počítačovém tomografu a večer už představení odehrál s plným nasazením. (washek)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace