Nastala chyba při přehrávání videa.
  • berg.12
    *****

    Historický film jako takový podle mě neexistuje. I sebelepší snaha o historičnost může velmi rychle blednout spolu s rostoucím historickým výzkumem a povědomím a co potom zbude? Ve většině tak obstojí pouze příběh, pro nějž je historie převážně kulisou. V tomhle případě příběh o cestě za svobodou s nádechem romantiky. K takto pojaté látce, která navíc vyloží karty hned na začátku, prostě určité klišé a patos patří. Patos nejde jen tak vyloučit z lidských prožitků jako apriori negativní a zkuste se někdy zamyslet i nad rozdílem slov klišé a archetyp. V tomhle filmu je dávka obého přesně taková jaká má být (na rozdíl třeba od takového "Posledního samuraje"). Všechno navíc s krásnou hudbou (kterou si sice Horner tak trochu vypůjčuje třeba ze svého filmu "Glory", ale za ty píšťaly mu to rád odpustím). Ale možná stačilo napsat jen, že jsem tentokrát podlehl celkem rád.(28.4.2005)

  • Sarkastic
    ****

    Tak co se týče hereckého výkonu, dal bych Melovi jedničku s hvězdičkou, ale to bohužel nemůžu říct o tom režisérském, kterým mě dost zklamal. Snímek se mi líbil a zajímal mě do chvíle, kdy to William dostal šípem. Pak to začalo být nudné, nerealistické, docela trapné a "pravá" Williamova smrt (co jsem počítal, tak měl předtím umřít alepsoň 2x) byla téměř bez efektu (myslím toho emočního). Hodnotím nakonec 4*, ale je to velmi těsně (přemýšlel jsem o hodnocení 3/4*), a to díky naprosto dokonalé hudbě, která patří dosud k těm vůbec nejlepším filmovým soundtrackům, které jsem kdy slyšel.(9.8.2008)

  • CANNIBAL
    *****

    Zajímavosti: -|||||--|||||- William Wallace ve skutečnosti nebyl obyčejným farmářským synkem, jak je líčeno ve filmu, ale dalším synem nižšího skotského šlechtice Alana Wallaceho, jenž byl v područí anglického krále Edvarda I. Ale jelikož mu nenáleželo žádné dědictví, neboť nebyl prvorozeným synem, vydal se cestou skotského válečníka.-|||||- -|||||- Pravý William Wallace skutečně v roce 1297 zaútočil a následně zabil šerifa z Lanarku. Nikoliv však kvůli pomstě za zabití manželky, ale z důvodů povstání skotských rebelů v čele se skotským rytířem Richardem z Lundie, jehož byl Walace komplicem. -|||||- -|||||- Chyba ve filmu: Válečné malování modrou barvou nikdy Skotové nenosili. Tento znak, resp. válečné tetování, byl symbolem keltských válečníků, tzv. Piktů, žijících ve středním a severním Skotsku přibližně v 7. století. V době. kdy žil William Wallace. se válečné odění prakticky vůbec nelišilo od odění anglických vojsk.-|||||- -|||||- Chyba ve filmu: V roce 1297 ve skutečnosti neproběhla válečná bitva na severních otevřených pláních u města Stirling, jak je ukázáno ve filmu. Anglické královské vojsko čítající přibližně 10 000 vojáků muselo přejít přes úzký dřevěný most na řece Forth, aby se mohlo se Skoty vůbec utkat. Toho si byli Skotové dobře vědomi, a tak se schovali v lesích a čekali, až vojsko přes tento most bude procházet, načež jej začali napadat ze zálohy. Nepřipravená anglická armáda tak byla následně rozprášena skotskými rebely, čítající asi tři tisíce vojáků. Rovněž ani hlavním vůdcem nebyl William Wallace, ale Andrew Moray, syn jednoho z nejvýše postavených aristokratů ve Skotsku. On sám již jedno tažení vedl, ale při tomto posledním byl smrtelně raněn, a tak se sláva přenesla právě na Williama Wallace, který tou dobou již vedl druhou část vojska. Do scény, kde se tyto dvě armády setkávají v tvaří v tvář, má tak skutečnost hodně daleko. -|||||- -|||||- Chyba ve filmu: Když se stal filmový William Wallace (Mel Gibbson) ochráncem všech Skotů, jeho dalším krokem za nezávislost měl být přímý útok na anglickou půdu města York, v té době nejvýznamnějšího města na severu středověké Anglie. Ve skutečnosti ležel York stovky kilometrů daleko směrem na jih a proti skotským nájezdníkům měl až příliš dobrou obranu. Pravý Wallace by se o takový útok nikdy nepokusil. Nicméně v zimě 1297, jak je z dochovaných historických dokumentů jasně patrné, Wallace se svou armádou drancoval sever Anglie hned za skotskými hranicemi. -|||||- Skutečný legendární meč Williama Wallace, který je také nedílnou součástí filmového hrdiny, existuje také dnes a je vystaven ve stejnojmeném historickém památníku monumentální věže ve Skotsku. Ovšem se skutečnou historickou postavou Williama Wallace némá nic společného. Již při prvním pohledu je čepel meče jinak tvarovaná než-li čepel mečů ze 13. století a při bližším zkoumání lze jednoznačně vypozorovat, že se jedná o meč sestavený z dílčích částí několika dalších. Datován je přibližně do 15. století.-|||||- -|||||- Film byl ve skutečnosti inspirován skotskou basní „O životě Williama Wallaceho“ od Blinda Harryho z 15. století. Současní historičtí badatelé jak pravdivost této basně, tak i filmu vyvracejí. Dokonce i zpochybňují, že byl William Wallace skutečně ženatý, neboť bylo častým zvykem, že bohatí šlechtičtí lordi si pozměnění a propojení se s určitým slavným hrdinou jednoduše zaplatili.-|||||--|||||- ~I přes všechny tyto chyby je film po příběhové stránce naprosto v pořádku a vzorně reprentuje novelu přepisu od Slepého Harryho. Takže jasný palec nahoru! *THUMBS UP* :)~(28.10.2012)

  • Mahalik
    ***

    Mel Gibson a skotské sukně uvádí: Statečné srdce, které má po celou dobu filmu neskutečnou šelest. Bohužel i přes režisérův talent se potvrdil můj "handicap" a to, že mě historický film neudrží v pozornosti. Když se navíc jedná o film 177 minutový, je mé sledování doslova životním výkonem. Některé scény jsou zapamatováníhodné a krajina je neskutečně krásná, to nic ale nemění na faktu, že se mi ke konci "srdce" málem roztrhla pusa od zívání. 60% Apocalypto rulezz!(9.8.2008)

  • Fr
    *****

    RETRO /// ,,TVÉ SRDCE JE SVOBODNÉ. MĚJ ODVAHU HO NÁSLEDOVAT“...... /// Drsná středověká pohádka, jak se plebejec Williem Wallace, jenž chtěl mít domov, děti a žít v míru, vydal bojovat za svobodu svýho národa, kterej z něj (na oplátku) udělal legendu. Důkaz, že bejt hrdina je pakárna, ve filmu, kterej asi každá generace prožije se sevřenejma pěstma (svěrač? Ehm…). A tak i vy další poslouchejte, dívejte se a šiřte JEHO slávu!(16.8.2005)

  • - Skuteční členové rodiny Wallaceů, ze které pochází hlavní hrdinu filmu William Wallace, byli přítomni na natáčení a zahráli si v komparzu. (POMO)

  • - V roce 1297 ve skutečnosti neproběhla válečná bitva na severních otevřených pláních u města Stirling, jak je ukázáno ve filmu. Anglické královské vojsko čítající přibližně 10 000 vojáků muselo přejít přes úzký dřevěný most na řece Forth, aby se mohlo se Skoty vůbec utkat. Toho si byli Skotové dobře vědomi, a tak se schovali v lesích a čekali, až vojsko přes tento most bude procházet, načež jej začali napadat ze zálohy. Nepřipravená anglická armáda tak byla následně rozprášena skotskými rebely, čítající asi tři tisíce vojáků. Rovněž ani hlavním vůdcem nebyl William Walace, ale Andrew Moray, syn jednoho z nejvýše postavených aristokratů ve Skotsku. On sám již jedno tažení vedl, ale při tomto posledním byl smrtelně raněn, a tak se sláva přenesla právě na Williama Waliace, který tou dobou již vedl druhou část vojska. Do scény, kde se tyto dvě armády setkávají v tvaří v tvář, má tak skutečnost hodně daleko. [Zdroj: The True Story: Braveheart] (CANNIBAL)

  • - Ve scéně, kdy W. Wallace (Mel Gibson) poprvé vede svoje muže proti Angličanům, se na plátně objeví letopočet LP 1280. Ale tento skotský vlastenec na sebe poprvé upozornil až v roce 1299. Přestože přesné datum jeho narození je nejisté, v roce 1280 mu nemohlo být více než 10 let. (Patrik256)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace