poster

Vyšší moc

  • Švédsko

    Turist

  • Francie

    Snow Therapy

  • Norsko

    Turist

  • Dánsko

    Force Majeure

  • Slovensko

    Vyššia moc

  • Velká Británie

    Force Majeure

Drama / Komedie

Švédsko / Francie / Norsko / Dánsko, 2014, 120 min

Komentáře uživatelů k filmu (210)

  • ORIN
    ****

    "Jako tzv. vyšší moc bývá zpravidla označována objektivně nepředvídatelná a objektivně neodvratitelná náhoda. Někdy však je tento termín chápán úžeji a rozumí se jím pouze tzv. vnější neodvratitelná náhoda, která nezávisí na vůli jedné ze stran. Zjednodušeně řečeno: Vyšší moc znamená nepředvídanou výjimečnou situaci nebo událost, kterou nemohou strany ovlivnit, která brání některé z nich v plnění jejích povinností a která není způsobena její chybou nebo nedbalostí. Jedná se o jakousi překážku ve splnění závazku. [...] Vyšší moc tak typicky nezávisí na vůli ani jedné ze stran, nelze ji ovlivnit a v zásadě ani předvídat. Můžete si pod ní představit například různé přírodní události a kalamity." ***MOŽNÝ SPOILER*** Jinými slovy muži skrz lavinu (záměrně odstřelenou) bylo zabráněno v plnění povinnosti otce, a proto uprchl :). To je samozřejmě napsáno v nadsázce, stejným způsobem je ale potřeba vnímat i celý film, který je protknut švédským humorem ala Roy Andersson. Jednotlivé dny zimní dovolené jsou brány jako kapitoly, kdy každá z nich je uvozena dosti okázalým informačním titulkem a působí jako takové experimentální, terapeutické cvičení na pokračování. Östlund považuje diváka jako sobě rovného, jako distančního pozorovatele-terapeuta-psychologa. Během dlouhých, výhradně statických záběrů mu předkládá kompozičně promyšlené obrazy s vycizelovanými a vypointovanými dialogovými pasážemi (často o genderovém postavení muže a ženy v rodině). V podstatě celým filmem prostupuje téma genderové analýzy rodiny (role matky, role otce), etických a morálních dilemat (o míře sebereflexe a psychologické síle a schopnosti přiznat si vlastní chyby/selhání), která v divákovi vyvolávají určitá očekávaní, jež jsou v závěru narušena a převrácena naruby. Podvratná hra s diváckým očekáváním je vlastně asi hlavním a jediným důvodem určitého odporu částí diváků. Mně to tak zásadní nepřišlo, abych Vyšší moc odmítl, zároveň ale nemám u filmů příliš rád, když si režisér diváka povodí jako Messi půlku obrany. Kronika rozpadu manželství zůstává nenaplněna, přesto 4*.(24.10.2014)

  • Illy
    ***

    Dalo se, ale naneštěstí jsem jen obyčejný primitiv a bylo to na mě moc artové. I když doporučím známému..... ten má nejraději černobílé a pokud možno němé filmy, tohle ho snad neurazí.....(10.3.2015)

  • Prochy38
    *****

    Děláte si srandu? Hej, tento film byl dokonalý, mistrovský počin. Seveřani prostě umí a vždycky umět budou. Úžasné. Nikomu to nepřeju. Nikdo z nás neví, jak by se v dané situaci zachoval. Nikdo, kdo něco podobného nezažil prostě nemůže vědět. A ten chlap přitom může být ten nejlepší táta, ten nejlepší manžel, všechno, ale tohle prostě zjistíte, až se to stane. Hrozně těžké... pro něj a pochopitelně pro ni. Fakt peklo a nechci to nikdy zažít. Když člověk kromě své ženy zklame naprosto sám sebe. Hrozné a tento film to dokonale vyobrazil. Hloubková sonda do lidské duše a pudů, které nikdy nebudeme moci nijak ovládat. Úžasné!!(26.7.2015)

  • Pevek2
    ****

    Typicky Ostlund. To znamena "Ano, ale...". V tomto pripade ano pro brilantni styl, vedeni hercu, atmosferu i zpusob kladeni si otazek po tom, kam soucasny stav spolecnosti odsunul muze a co to s nimi (a ve vysledku pak i s zenami) dela. Ale patri falesnemu napeti, ktere podporuje prepjata hudba v prechodovych pasazich i nesmyslne lekacky (letajici talir). A ono "ale" patri i k tomu, jak je film konstruovan. Nejenze by mohl byt kratsi, ale hlavne by z nej mel mene vykukovat puvodni model a la these. Tak jako i z ostatnich Ostlundovych filmu.(7.10.2014)

  • JohnyD
    ***

    Tak toto mi zase úplne nesadlo, pretože Ostlund točil na moj vkus až moc psychologické drama o podstate mužškej a ženskej role, podtrhnuté dlhými záberami na tváre hlavným protagonistov, ktoré malo asi slúžiť na zachytenie menenie nálad v jednolivých kapitolách filmu (mňa to však nudilo). Film je rozdelený na 5 kapitol, kde jedna kapitola predstavuje jeden deň na dovolenke vo francúzskych Alpách jedenj rodiny, kde prvý deň sa pozeráme na normálny deň takej rodiny a v druhom dni rodinou prežije jeden lavínový incident, ktorý riadne zamáva vzťahom Ebbi a Tomasa a my sledujeme fázu - neviem, ako sa mám k tomu postaviť, fázu zapierania, fázu pochybovania, fazu priznania a výčitok a fázu rozkladu a obnovy. Osobne som si vychutnal asi strednú časť filmu, keď sa na scéne objavil Kristofer Hivju (Game of Thrones) a Ostlund sa začne zaoberať a spochybnňovať tradičnú úlohu chlapa a ženy vo vzťahu resp. rodine (čo je celkom aktuálna téma v dnešnom ponímaní niektorých ľudí o tradičnej rodine na Slovensku a chystaného zbytočného referenda). Je to v určitých fázach taký smiech cez slzy a podľa mňa si ho veľmi užijú páry, ktoré žijú vo vzťahu už dlhšie a hypotetická debata medzi Matsom a Finne jednoznačne vládne, pretože sme takú debatu zažili všetci 6/10.(16.1.2015)

  • LuccinyFilmy
    ***

    Na film jsem šla s přesvědčením, že rodinku opravdu zasype lavina a oni budou bojovat o přežití - namísto toho je to trochu poprášilo a oni o tom pak dvě hodiny diskutovali. Asi jsem totiž nevzala dostatečně na vědomí, že jdu na evropský a ne americký film. Mimo utvrzení v názoru, že lyžování je opravdu zcela zbytečný sport, mi film nabídl několik vtipných partnerských scén.(26.1.2015)

  • Nethar
    ****

    Paráda, skandinávské drama ve své plné kráse. Jedna vyhrocená situace naboří poklidnou rodinnou dovolenou. Konverzačně psychologická uvěřitelná sonda do jedné vlastně zcela normální rodiny. Je fakt, že utnout celý film o pár minut dřív, vyznělo by to víc depresivně a otevřeně, ale nepřehánějme to s tou skandinávskou ponurou atmosférou.(10.6.2015)

  • Tomyš
    *

    Neuvěřitelně iracionální epizody nedůvěryhodného příběhu. Hvězda za scenérie.(2.1.2016)

  • F.W.Colqhoun
    *****

    Připadá mi, že potřebujeme společný obraz... Film pro mladé otce, kteří tuto svou úlohu berou vážně. Už dlouho jsem po filmu neměl takovou chuť si o něm s někým podobně zatíženým důkladně promluvit (což mě dle filmu vlastně identifikuje jako potrefenou husu). Podnět k úvahám, nakolik ženy mohou určovat, čím mají být muži (a naopak), stejně jako o tom, koho náhlá toxičnost maskulinity otravuje nejvíc. Neměl by se jeden začít holit na hladko? Nečekejte výsměch různým emancipačním, rolovým přístupům, ani tradičním formám. Očekávejte jen zatraceně chytrý a krutým způsobem zábavný komentář k diskuzi, jíž se nemusíte účastnit, ale v jejímž rámci dozajisté fungujete, či se o to pokoušíte. Muž se ocitá v prekérní situaci: není potřeba. A začne-li být, stává se často doprdele oběť svých instinktů. Ruben Östlund zvládl téma otázky mužské role v současnosti pojmout nebývale nestranně. Přesto se neomezuje jen na kladení otázek a je úlevné vidět, že vzácně nechybí odvaha na ně i (záludně) odpovídat. Dovolená, v jejímž průběhu dostane otec 0.2 vtěřiny na to, aby ukázal, co v něm je, se proměňuje v hádanku, kdy si všichni rodinní příslušníci a dokonce blízcí známí musí zodpovědět důležité otázky. Společně s maminkou, tatínkem, dětmi a rodinnými přáteli je můžete odhazovat předsudky a přežitky i vy. Zaručeně jich máte plnou ošatku, ať už jste konzervy či studenti gender studies. Nesmírně podnětný a mnohými způsoby (včetně těch formálních a žánrových) bohatý film. Na Östlunda pozor! Mimochodem, švédsky se lavina řekne lavin.(2.12.2018)

  • Gore
    **

    Chyběla mi tam filmovost, ten pseudodokumentární styl u pseudouměleckého filmu mi moc nesedí a na severskou kinematografii už vůbec ne. Stylově to vypadalo více na rakouskou nebo švýcarskou kinematografii. Hlavní postavy byly nesnesitelně nesympatické, děcka rozmazleně nepříjemné a nepřijet tam Kristofer Hivju, tak se asi ukoušu nudou, díky němu film aspoň trošku ožil. A za stále opakující se hudební motiv a přehrávaný pláč Tomase byl režiséra pověsil do průvanu.(27.3.2015)

  • beniczech
    ****

    Exkurz do bezradnosti a nesympatických sociálních vztahů západoevropské civilizace 21. století. Děti rozmazlené a rodiče neschopni jakéhokoli jednání jak vůči nim, tak vůči sobě samým či okolí. První třetina na mě takto působila a neměl jsem daleko k vypnutí, z lidského hlediska jsem byl znechucen. Poté se ale rozjede solidní psychologická hra, která odhalí, že pod tou pokryteckou skořápkou jsou i velmi vyspělé národy stále součástí něčeho mocnějšího než lidstvo samo -a sice přírody. Místy dost animální a silné drama se závěrečným upuštěním ventilu. Snímek se na první dojem jeví utahaně, nicméně postupně napětí roste a v poslední třetině se raději počůráte, než abyste došli na místo, kam i císař pán chodí pěšky... /80%/(22.12.2015)

  • Methodix
    ****

    Tak chladný, tak severský, tak depresívny, tak nesympatický, ale tak výborne zahraný film, že som pri ňom ani nedýchal. Pointu má dobrú, ale stále neviem v čom spočívala jeho hlavná podstata a niektoré vypäté scény boli fakt na nervy. A ten spôsob natočenia autobusovej scény, vtedy som očakával, že sa môže stať hocičo. Výborná réžia!(4.1.2016)

  • janabel
    ***

    Základní myšlenka je zajímavá, ale díky zbytečně zdlouhavých scén na té zajímavosti ztrácí.(30.10.2017)

  • fisus
    ***

    Film o tom,jak se dá pořád dokola mluvit o jedné věci.(11.6.2019)

  • holistix
    ****

    Konstrukce dramatu z toho leze jako péra z gauče. Ze stylu mám pocit, že si režisér hraje na trochu chytřejšího než je. Obzvlášť v první polovině, do třetího dne, je ta hra na artově dlouhé záběry nesnesitelná. Vyloženě mě rozladily zpomalovačky mezi gesty, i když chápu ten pocit, kdy se vám zdá, že děláte totální masterpeace a připadá vám, že tohle jetí prostě musí být o pět vteřin delší a že tam (ten herec) měl dát větší pauzu. Tahle radikalita formy mi přijde pokrytecká. Vadí mi scény v koupelně, kde je kamera digitálně odstraněná. Vadí mi humor, který má odbourávat vážnost scén. Protože jim naopak dodává na vážnosti. Na vážnosti režiséra, jak to má hrozně pod kontrolou, jak má skvělej odstup, že to dokáže v pravou chvíli odlehčit. Člověk se prostě zastaví těsně u toho navijáku. Konec třetího dne a čtvrtý den už je fajn. Samotný téma je výživný a tady se to pěkně prosazuje. Třeba když řve v sedě. V poslednim dějství zase hrozně zaskřípe ta chtěnost a ten patos to úplně odbourá. Celkově se tady obětuje hodně kvůli čistotě stylu, ačkoliv ten není nijak původní a sám nic neřiká.(7.2.2015)

  • Eeuanmainyaq
    ****

    Vela cakania a peknych obrazkov, ako je pri svedskych filmoch zvykom. Isiel som do toho s tym, ze som ocakaval komediu, neviem kde sa stala chyba, no dockal som sa dramy. Nie najhorsej, ale ani najviac zaujimavej.(22.2.2015)

  • HoleToFeed
    ****

    ak by skoncili o cca 20minut skor, tak by som dal zrejme aj 5*(19.4.2015)

  • agassi68
    **

    Tak asi prvá severská dráma, ktorá ma sklamala. Asi na päťkrát som to síce z úcty k severskej kinematografii dopozeral, no ten čas som mohol stráviť oveľa užitočnejšie..(29.4.2017)

  • Saur.us
    ***

    Hory ničí rodiny. Jeďte k moři.(27.2.2015)

  • Pantata
    *

    Když už se to odehrává na horách, nenapíšu nuda nuda šeď, ale nuda nuda bílo. Proč je to roztáhnuté na dvě hodiny?! U komentáře uživatele Mattyho se fakt musím jen smát, na druhou stranu i takoví lidé jsou potřeba, aby např. "umělecké dílo" - červený cákanec na plátně mohli ohodnotit třeba jako "krvavou syrovost autorovy duše prosakující skrz všednost a protestující tak proti uvěznění ve stádovitosti dnešního světa" a prodat to za miliony. Nedoporučuji.(3.2.2016)

  • Vesecký
    ***

    Rozhodoval jsem se mezi čtyřmi a třemi hvězdičkami, ale nakonec přes zajímavý námět a dobré filmové zpracování a vcelku dobré herecké výkony (až na ten hysterický pláč Tomase k závěru) zůstaly u mě pocity trochu smíšené. Film byl postaven na jediné banální příhodě, která měla změnit život celé rodiny. Jistě, otázka, jak se chlap zachová v mezní situaci, je zajímavá a zásadní, ale zdálo se mi, že Ebba udělala z komára velblouda a pak příhodu okecávala celý film, tak takové ženské znám ze života.Trapné bylo, když to meldovala i dvojici toho vousáče a dívenky při společné večeři. Z banální situace udělala nesnesitelnou dovolenou pro manžela, pro děti a celé své okolí a korunovala to panickým strachem ve chvíli, kdy se autobus nevešel do zatáčky a hluboko nad roklí si musel pomáhat couváním. Kdybyste se mě zeptali, jak bych se v dané situaci zachoval já, tak s klidem odpovím, že stejně jako Tomas, ale žádné drama by se u nás nekonalo. Hlavně že všechno dobře dopadlo. Ale tady musel být charakter "záporného" hrdiny vylepšován tím, že vyvezl rodinu do mlhy a pak musel hledat manželku, která ztratila při sjezdu lyže. No, a navíc nemám rád zimu, sníh a lyžování.(5.2.2017)