poster

Vyšší moc

  • francouzský

    Snow Therapy

  • dánský

    Force Majeure

  • švédský

    Turist

  • norský

    Turist

  • slovenský

    Vyššia moc

  • anglický

    Force Majeure

Drama / Komedie

Švédsko / Francie / Norsko / Dánsko, 2014, 120 min

Komentáře uživatelů k filmu (201)

  • ORIN
    ****

    "Jako tzv. vyšší moc bývá zpravidla označována objektivně nepředvídatelná a objektivně neodvratitelná náhoda. Někdy však je tento termín chápán úžeji a rozumí se jím pouze tzv. vnější neodvratitelná náhoda, která nezávisí na vůli jedné ze stran. Zjednodušeně řečeno: Vyšší moc znamená nepředvídanou výjimečnou situaci nebo událost, kterou nemohou strany ovlivnit, která brání některé z nich v plnění jejích povinností a která není způsobena její chybou nebo nedbalostí. Jedná se o jakousi překážku ve splnění závazku. [...] Vyšší moc tak typicky nezávisí na vůli ani jedné ze stran, nelze ji ovlivnit a v zásadě ani předvídat. Můžete si pod ní představit například různé přírodní události a kalamity." ***MOŽNÝ SPOILER*** Jinými slovy muži skrz lavinu (záměrně odstřelenou) bylo zabráněno v plnění povinnosti otce, a proto uprchl :). To je samozřejmě napsáno v nadsázce, stejným způsobem je ale potřeba vnímat i celý film, který je protknut švédským humorem ala Roy Andersson. Jednotlivé dny zimní dovolené jsou brány jako kapitoly, kdy každá z nich je uvozena dosti okázalým informačním titulkem a působí jako takové experimentální, terapeutické cvičení na pokračování. Östlund považuje diváka jako sobě rovného, jako distančního pozorovatele-terapeuta-psychologa. Během dlouhých, výhradně statických záběrů mu předkládá kompozičně promyšlené obrazy s vycizelovanými a vypointovanými dialogovými pasážemi (často o genderovém postavení muže a ženy v rodině). V podstatě celým filmem prostupuje téma genderové analýzy rodiny (role matky, role otce), etických a morálních dilemat (o míře sebereflexe a psychologické síle a schopnosti přiznat si vlastní chyby/selhání), která v divákovi vyvolávají určitá očekávaní, jež jsou v závěru narušena a převrácena naruby. Podvratná hra s diváckým očekáváním je vlastně asi hlavním a jediným důvodem určitého odporu částí diváků. Mně to tak zásadní nepřišlo, abych Vyšší moc odmítl, zároveň ale nemám u filmů příliš rád, když si režisér diváka povodí jako Messi půlku obrany. Kronika rozpadu manželství zůstává nenaplněna, přesto 4*.(24.10.2014)

  • Pevek2
    ****

    Typicky Ostlund. To znamena "Ano, ale...". V tomto pripade ano pro brilantni styl, vedeni hercu, atmosferu i zpusob kladeni si otazek po tom, kam soucasny stav spolecnosti odsunul muze a co to s nimi (a ve vysledku pak i s zenami) dela. Ale patri falesnemu napeti, ktere podporuje prepjata hudba v prechodovych pasazich i nesmyslne lekacky (letajici talir). A ono "ale" patri i k tomu, jak je film konstruovan. Nejenze by mohl byt kratsi, ale hlavne by z nej mel mene vykukovat puvodni model a la these. Tak jako i z ostatnich Ostlundovych filmu.(7.10.2014)

  • LuccinyFilmy
    ***

    Na film jsem šla s přesvědčením, že rodinku opravdu zasype lavina a oni budou bojovat o přežití - namísto toho je to trochu poprášilo a oni o tom pak dvě hodiny diskutovali. Asi jsem totiž nevzala dostatečně na vědomí, že jdu na evropský a ne americký film. Mimo utvrzení v názoru, že lyžování je opravdu zcela zbytečný sport, mi film nabídl několik vtipných partnerských scén.(26.1.2015)

  • beniczech
    ****

    Exkurz do bezradnosti a nesympatických sociálních vztahů západoevropské civilizace 21. století. Děti rozmazlené a rodiče neschopni jakéhokoli jednání jak vůči nim, tak vůči sobě samým či okolí. První třetina na mě takto působila a neměl jsem daleko k vypnutí, z lidského hlediska jsem byl znechucen. Poté se ale rozjede solidní psychologická hra, která odhalí, že pod tou pokryteckou skořápkou jsou i velmi vyspělé národy stále součástí něčeho mocnějšího než lidstvo samo -a sice přírody. Místy dost animální a silné drama se závěrečným upuštěním ventilu. Snímek se na první dojem jeví utahaně, nicméně postupně napětí roste a v poslední třetině se raději počůráte, než abyste došli na místo, kam i císař pán chodí pěšky... /80%/(22.12.2015)

  • Tomyš
    *

    Neuvěřitelně iracionální epizody nedůvěryhodného příběhu. Hvězda za scenérie.(2.1.2016)

  • Gore
    **

    Chyběla mi tam filmovost, ten pseudodokumentární styl u pseudouměleckého filmu mi moc nesedí a na severskou kinematografii už vůbec ne. Stylově to vypadalo více na rakouskou nebo švýcarskou kinematografii. Hlavní postavy byly nesnesitelně nesympatické, děcka rozmazleně nepříjemné a nepřijet tam Kristofer Hivju, tak se asi ukoušu nudou, díky němu film aspoň trošku ožil. A za stále opakující se hudební motiv a přehrávaný pláč Tomase byl režiséra pověsil do průvanu.(27.3.2015)

  • holistix
    ****

    Konstrukce dramatu z toho leze jako péra z gauče. Ze stylu mám pocit, že si režisér hraje na trochu chytřejšího než je. Obzvlášť v první polovině, do třetího dne, je ta hra na artově dlouhé záběry nesnesitelná. Vyloženě mě rozladily zpomalovačky mezi gesty, i když chápu ten pocit, kdy se vám zdá, že děláte totální masterpeace a připadá vám, že tohle jetí prostě musí být o pět vteřin delší a že tam (ten herec) měl dát větší pauzu. Tahle radikalita formy mi přijde pokrytecká. Vadí mi scény v koupelně, kde je kamera digitálně odstraněná. Vadí mi humor, který má odbourávat vážnost scén. Protože jim naopak dodává na vážnosti. Na vážnosti režiséra, jak to má hrozně pod kontrolou, jak má skvělej odstup, že to dokáže v pravou chvíli odlehčit. Člověk se prostě zastaví těsně u toho navijáku. Konec třetího dne a čtvrtý den už je fajn. Samotný téma je výživný a tady se to pěkně prosazuje. Třeba když řve v sedě. V poslednim dějství zase hrozně zaskřípe ta chtěnost a ten patos to úplně odbourá. Celkově se tady obětuje hodně kvůli čistotě stylu, ačkoliv ten není nijak původní a sám nic neřiká.(7.2.2015)

  • HoleToFeed
    ****

    ak by skoncili o cca 20minut skor, tak by som dal zrejme aj 5*(19.4.2015)

  • agassi68
    **

    Tak asi prvá severská dráma, ktorá ma sklamala. Asi na päťkrát som to síce z úcty k severskej kinematografii dopozeral, no ten čas som mohol stráviť oveľa užitočnejšie..(29.4.2017)

  • F.W.Colqhoun
    *****

    Připadá mi, že potřebujeme společný obraz... Film pro mladé otce, kteří tuto svou úlohu berou vážně. Už dlouho jsem po filmu neměl takovou chuť si o něm s někým podobně zatíženým důkladně promluvit (což mě dle filmu vlastně identifikuje jako potrefenou husu). Podnět k úvahám, nakolik ženy mohou určovat, čím mají být muži (a naopak), stejně jako o tom, koho náhlá toxičnost maskulinity otravuje nejvíc. Neměl by se jeden začít holit na hladko? Nečekejte výsměch různým emancipačním, rolovým přístupům, ani tradičním formám. Očekávejte jen zatraceně chytrý a krutým způsobem zábavný komentář k diskuzi, jíž se nemusíte účastnit, ale v jejímž rámci dozajisté fungujete, či se o to pokoušíte. Muž se ocitá v prekérní situaci: není potřeba. A začne-li být, stává se často doprdele oběť svých instinktů. Ruben Östlund zvládl téma otázky mužské role v současnosti pojmout nebývale nestranně. Přesto se neomezuje jen na kladení otázek a je úlevné vidět, že vzácně nechybí odvaha na ně i (záludně) odpovídat. Dovolená, v jejímž průběhu dostane otec 0.2 vtěřiny na to, aby ukázal, co v něm je, se proměňuje v hádanku, kdy si všichni rodinní příslušníci a dokonce blízcí známí musí zodpovědět důležité otázky. Společně s maminkou, tatínkem, dětmi a rodinnými přáteli je můžete odhazovat předsudky a přežitky i vy. Zaručeně jich máte plnou ošatku, ať už jste konzervy či studenti gender studies. Nesmírně podnětný a mnohými způsoby (včetně těch formálních a žánrových) bohatý film. Na Östlunda pozor! Mimochodem, švédsky se lavina řekne lavin.(2.12.2018)

  • Eeuanmainyaq
    ****

    Vela cakania a peknych obrazkov, ako je pri svedskych filmoch zvykom. Isiel som do toho s tym, ze som ocakaval komediu, neviem kde sa stala chyba, no dockal som sa dramy. Nie najhorsej, ale ani najviac zaujimavej.(22.2.2015)

  • Saur.us
    ***

    Hory ničí rodiny. Jeďte k moři.(27.2.2015)

  • Methodix
    ****

    Tak chladný, tak severský, tak depresívny, tak nesympatický, ale tak výborne zahraný film, že som pri ňom ani nedýchal. Pointu má dobrú, ale stále neviem v čom spočívala jeho hlavná podstata a niektoré vypäté scény boli fakt na nervy. A ten spôsob natočenia autobusovej scény, vtedy som očakával, že sa môže stať hocičo. Výborná réžia!(4.1.2016)

  • janabel
    ***

    Základní myšlenka je zajímavá, ale díky zbytečně zdlouhavých scén na té zajímavosti ztrácí.(30.10.2017)

  • fisus
    ***

    Film o tom,jak se dá pořád dokola mluvit o jedné věci.(11.6.2019)

  • Pavel82
    ***

    Tři hvězdy jen za tu myšlenku, která se Vám zabydlí v mozku a bude tam věčně vrtat: Jak bych se sakra v podobné situaci zachoval já? Jinak její celkové uchopení mě zkrátka neoslovilo. Tohle je totiž téma na údernej krátkometrážní film a tady Vás Vyšší moc s přibývající stopáží spíš ubije.(4.2.2015)

  • kacur.da
    *

    Ten film je jenom velký nafoukaný nic. Za celou dobu se vůbec nic nestane, jsou tam podivný a naprosto zbytečný situace, se kterými se pak vůbec nepracuje, a nakonec taky nečekejte žádné překvapení. Vlastně vám nic neuteče, když to celé přetočíte.(28.2.2015)

  • Mamlas
    *

    S velkym sebezaprenim davam 1★ za kameru a ten po celou dobu ponury dej, zbytek byl odpad o totalnim hovne.(24.4.2015)

  • kraval
    ****

    Dobře zrežírované a zahrané komorní drama doplněné (možná až příliš častými) záběry chladných tichých hor, dokreslujících skličující atmosféru u rodinného stolu. Ač by se předem mohlo zdát, že je film zaměřen na hněv ženy na svého muže (bezcharakterního necitu, který nechal své nejbližší v těžké chvíli na holičkách a který by všechny zaprodal pro vlastní prospěch), velmi detailně popisuje spíše charakter otce, jenž si nechce (a nedokáže) připustit své selhání v roli ochránce rodiny. Diváka při sledování této sondy pomalu a se sílící intenzitou nahlodává, jak by se v podobné situaci zachoval sám.(27.1.2016)

  • Pantata
    *

    Když už se to odehrává na horách, nenapíšu nuda nuda šeď, ale nuda nuda bílo. Proč je to roztáhnuté na dvě hodiny?! U komentáře uživatele Mattyho se fakt musím jen smát, na druhou stranu i takoví lidé jsou potřeba, aby např. "umělecké dílo" - červený cákanec na plátně mohli ohodnotit třeba jako "krvavou syrovost autorovy duše prosakující skrz všednost a protestující tak proti uvěznění ve stádovitosti dnešního světa" a prodat to za miliony. Nedoporučuji.(3.2.2016)

  • E lan
    ***

    Zajímavý evropský dramatický počin, kterému by bohužel slušely ostřejší střihačské nůžky a sem tam i vynechané zbytečné scény. Jinak ale velmi originální a dobrý scénář, herecké výkony a i celé prostředí. Z toho příběhu jde prostě děs.(5.3.2016)