Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Smyšlený příběh jedné "školní" lásky zasazený do Švédska roku 1943. Do chlapecké třídy školy v Malmo nastoupí po vánočních prázdninách nová učitelka Viola. Vzápětí se do ní zamiluje patnáctiletý chlapec Stig. Mladík jednou nezvládne svou touhu a cestou pro mapy do kabinetu učitelku políbí a mnohem starší žena polibek opětuje. Mezi nerovnou dvojicí vznikne vášnivý erotický poměr a během měsíců prochází vztah proměnami, na které má nemalý vliv i dopad válečných událostí (smrt staršího bratra), také setkání mladíka s Violiným manželem...

Choulostivé téma režisér vypráví citlivě, s úzkostlivým vědomím hranic, za něž se nechce dostat. Zatímco chlapcova motivace je jasná, u sedmatřicetileté učitelky jde hlavně o pokus překonat vlastní zpackaný život. Tím třetím v milostném trojúhelníku je životem ubitý Violin manžel, který se doma vzmůže jen na popíjení kořalky a poslech vážné hudby. Paradoxně a pozvolna se rodí mezi mladým milencem a manželem - alkoholikem vzájemné porozumění. Je to dílo, plné pochopení pro lidskou vášeň i slabost, obsahuje ale i laskavý humor. Hlavního hrdinu Stiga hraje syn režiséra Widerberga. Tento film byl oceněn na berlínském festivalu a nominován na Oscara. (Frakira)

(více)

Recenze (48)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Pokud si pamatuji, na všech čtyřech školách, které jsem absolvoval, byla vždycky jedna milá stará učitelka, jedna hezká mladá nedůtklivá učitelka a zbytek neurotické učitelky neurčitého věku. Řekl bych, že ty mladé a hezké byly "ve třídě" Mariky Lagercrantzové. Vzpomínám si, že každé nadbíhání srážely ironií a posměchem. Nebylo to dobré, stejně jako dobré nebylo opětování prvního erotického signálu od svého žáka (v době natáčení byla Viola přibližně stejně stará jako ve filmu, téměř 40 let, Stigovi bylo 15, skutečné stáří 21). Dopad na oba dva to mělo ovšem naprosto jiný; učitelka se pobavila, školák se už z toho asi řádně nevzpamatoval. Dosud jsem mluvil ze svého pohledu nebo obecně. K filmu jen pár poznámek: Alkohol a vážná hudba jdou dobře dohromady / Stig se po dobytí učitelky stává autoritou(?), pere se s otcem a ignoruje nadřízené, to v první polovině minulého století nebylo možné asi ani ve Švédsku (rozhodně ne u nás)  / holky (spolužačka a učitelka) považují vášeň a nenávist za dvě strany jedné průhledné mince / učitelka by se tak snadno nevysekala (viz právě skandinávské filmy). ()

ja.rebel 

všechny recenze uživatele

Velmi citlivě natočený film o neobvyklém vztahu. Viola, nastupuje jako učitelka do chlapecké třídy a nemůže si nevšimnout žádostivých obdivných pohledů jednoho ze svých žáků. Se svým životem nespokojená žena podlehne zakázanému a 15ti letý Stig se stane kořením jejího nudného života s alkoholikem. Jenže chlapec dospívá a daleko dřív odhalí skutečnost, že tento vztah bez budoucnosti a posléze i citu, není to, co od života očekává. ()

Reklama

Juto 

všechny recenze uživatele

Príbeh je o mladej učiteľky s odlúčeným manželom, ktorá sa zaľúbi do jedného zo svojich žiakov. Film sa zaoberá tabuizáciou lásky a žiadostivosti medzi dospievajúcim a dospelým, čo môže byť pre niektorých divákov priveľa. Ale zaoberá sa aj súrodeneckou láskou medzi bratmi, ako aj cestou z dospievania do dospelosti. 8/10 ()

Radush 

všechny recenze uživatele

Další ze silných filmových zážitků, který by mě nebýt náhody snadno obešel. Vztah žák-učitelka je vděčným tématem, které se ale nevyskytuje nijak často. Co se mi na příběhu hodně líbilo, byla změna, kterou prošli Stig i Viola. Na počátku byl Stig pubertální mladík myslící jen na své uspokojení. Viola byla zase naopak konzervativní vdaná třicátnice. Jejich vztah je dokázal úplně změnit. Stig mi přímo dospěl před očima, zato z Violy se stala "puberťačka". Jako by si navzájem vyměnili své role.. Přesně to mě fascinuje.. Navíc už tak krásný film doplňuje nádherná hudba.. ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

V roce 1943 nebyla Evropa zrovna stabilním místem. Zatímco Německá říše se snažila se střídavými úspěchy rozšířit své území, Itálie kapitulovala. Na pozadí velkých dějinných událostí se však odehrávaly i pro svět méně významné příběhy. Příběhy lidí, jichž se sice válka dotýká, ale nehraje v jejich životech nejvýznamnější roli. A i o tom vypráví Lust och fägring stor. Snímek Bo Widerberga se zaměřuje na nestabilní období v životě člověka, dospívání. Mladý student Stig se poprvé v životě musí potýkat nejen se zvýšeným zájmem o osoby druhého pohlaví, ale i s utvářením vlastního názoru na okolní svět a snášení následků vlastního chování. Nepláče nad svým krutým osudem, ani netouží po osvobození. Jen zpočátku nechává velet své pudy, aby si až později začal uvědomovat, co se vlastně s jeho životem děje a kam směřuje. Widerberg se snaží nikam nespěchat a pracuje s celým materiálem s respektem a citem. Zatímco první polovina se odehrává v pomalém tempu, je sevřenější a plná náznaků a detailů, druhá se soustředí více na dialogovou část, postupně zrychluje, dává více prostoru dalším postavám a dějově se rozevírá. Snímek však pramálo využívá dobové atmosféry a nedaří se mu příliš emocí vykřesat ani ze vztahových peripetií. Přístup, ve kterém se manžel nestává zdrojem napětí, ale překvapivě mentorem, je rozhodně originální, nicméně díky němu postrádá snímek gradaci, ale „jen“ pozvolně pokračuje dál. Problematické je to zejména díky dějově skladbě, která je opakovaně narušována motivy (kino), jejichž podstata je vysvětlena až v závěru snímku a v předchozích fázích tak působí jen jako berličky pro následující děj. Konečný zlom a hořký závěr tak nezapůsobí tak jak by měly, ale příběh pouze dějově postupně dozní. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (2)

  • Film byl v roce 1996 nominován na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Tuto sošku nakonec získal snímek Antonia. (contrastic)
  • Jako jakási ústřední melodie zní ve filmu árie „Lascia ch'io pianga“ („Nechte mě plakat“) od Georga Friedricha Händela z opery „Rinaldo“. (HonzaBez)

Reklama

Reklama