poster

Ptáci

  • USA

    The Birds

  • Slovensko

    Vtáci

  • Československo

    Vtáky

Horor / Thriller

USA, 1963, 119 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • DaViD´82
    ***

    Hitchcocka mám hodně rád, ale nikdy jsem nepochopil nadšení okolo tohoto Mistrova snímku. Není z jeho nejhorších, ovšem v jeho tvorbě se najdou spousty (rozuměj desítky) mnohem lepších filmů. Velkým problémem je, že technicky již poněkud zastaral - což by nevadilo kdyby měl atmosféru, která by to zamaskovala. Bohužel té se v Ptácích nenachází ani špetka a ve své podstatě je to až urážlivé vůči geniální komorní atmosférické předloze (ano, zbožňuji Daphne). A tak to ani neskonale půvabná Tippi Hedrenová nevytrhne.(12.1.2007)

  • cheyene
    ****

    Alfred Hitchcock byl mistr přes stupňování napětí, což potvrzuje i v tomto hororu, na němž se však znatelně poznamenal zub času. Více než o horor jde tedy o thriller, protože scéna, u níž by se mi rapidně zvyšovala srdeční aktivita a dostavovala se vlna strachu, se zde nenachází. To však nic nemění na tom, jak geniálně jsou tu jednotlivé scény natočené, např. postupné slétávání ptáků v pozadí, přičemž Melanie v klidu sedí a pokuřuje; nálet ptactva na děti; vrabci v krbu, ad. Tippi Hedren je tu vskutku půvabná a líbilo se mi i vykreslení charakteru její postavy se všemi narážkami, chladnými a někdy i ironickými poznámkami. Jsme-li ochotni si připustit, že se ptáci semknou proti lidem a začnou na ně útočit, tak pak nechoďme po dokoukání tohoto snímku do postele bez nabité brokovnice. Nelogické počínání postav: a) Proč si Mitch nevezme přes sebe nějaký festovní kabát, když vychází z domu, jenž je obklopen ptáky? - Kdyby se do něj zabalil, tak se tím ochrání. b) Když Melanie jde do horního patra domu a otevře dveře, je nelogické, že by se z místnosti plné ptáků nedostala! Kdyby urychleně opustila pokoj, možná by do zbytku domu vlétlo pár opeřenců, což by ale nebyl takový problém. c) Je nepochopitelné, že se Annie nedokázala dostat do svého domu, když Cathy dokázala strčit dovnitř. d) Vrány, racci ani vrabci by nedokázali zobákem vyklovat díry do dveří. - Jsou to sice logické nedostatky, avšak dojem z filmu nekazí.(28.12.2010)

  • Marigold
    ***

    Hitchcockova klasika rozhoodně nepatří mezi nestárnoucí, spíše naopak. Shlédnutí od shlédnutí je vidět, jak chátrá a schází a zbývá z ní několik opravdu mistrovských scén a spousta konverzačního a jaksi do prázdna vyznívajícího preludování. Dvě věci ale Ptáky stále drží nad vodami zapomění – režisérův jedinečný talent pro napětí, kompozici a citlivé "nazírání" a fakt, že Ptáci byly první a v pozdějším přívalu zvířecích vrahů dost možná jeden z nejlepších horrorů. Narozdíl od skutečných hitchcockovských vrcholů však viditelně ztrácí dech a nabývá přibývajícími léty na křečovitosti a nudě. Mistr má prostě světlejší místa, která neblednou.(19.12.2004)

  • ClintEastwood
    *****

    Ptáci jsou napínavý film, ale rozhodně ne tak děsivý, jak by se podle žánrového zařazení mohlo zdát - i když hlavně zvuky, které létající zabijáci vydávají, budí v divácích určité rozpaky a Hitch ladně brnká na naše nervy. Absence hudby je díky vynikajícím zvukovým efektům (šustění křídel, hlahol racků) celkem logická a pomáhá pozvolna houstnoucí atmosféře. Tippi Hedren byla kouzelná a jedna ze světlých stránek tohoto díla. Po technické stránce filmu nemám co vytknout, kamera i režie na jedničku, triky byly povedené a i když se první hodina filmu dějově trochu vleče, pro vybudování napětí to není vůbec špatné. Co dál? Otevřený závěr. Byl to režisérův jasný záměr a když se na to člověk podívá s odstupem, tak je to vlastně nejlepší řešení, nechat ten konec otevřený (závěrečná scéna patří do zlatého fondu světové kinematografie). Cokoliv se nám ve filmu nepozdává (Jessica Tandy, pár nelogičností) vynahradí legendární scéna, kdy sedí Melanie před školou, čekajíc na Cathy s cigaretou v ruce a v pozadí se začínají slétávat vrány chystající ničivý útok. To bylo opravdu výborné. Podtrženo, sečteno - jedná se rozhodně o jeden z nejlepších filmů v pestré Hitchcockově filmografii. P.S. V době uvedení filmu Alfred Hitchcock prohlásil, že pokud budeme pozorní, odhalíme smysl děsivého běsnění opeřenců a pak si film užijeme mnohonásobně intenzivněji. Přiznám se, že ani po zhruba třetí, čtvrté projekci, jsem přícinu neodhalil, ale tuším, že bude spojena s postavou Melanie. Pomůže mi někdo?(23.1.2010)

  • Rex Mundi
    ***

    Keď som bola dieťa, aj ma tento film ponapínal, ale dnes vidím skôr klasické nedostatky starých filmov ako prehrávanie hercov, hlúpe správanie postáv, prípadne vytváranie dojmu, že človek môže zomrieť na povrchové ďobance alebo malé krvácanie (s americkými divákmi to muselo dosť zamávať:-)... Dabing tomu tiež príliš nepomohol. Neviem byť nostalgicky nadšená a božsky tolerantná len kvôli tomu, že film je starý a legendárny. Uznám jeho prelomovosť, ani netvrdím, že je to zlý film, vôbec nie - ale nepravdepodobnosti či diery v scenári skritizujem bez ohľadu na vek snímky.(27.12.2009)

  • - Hitchcock k tvorbě filmu doplnil: “Nejobtížnější byl záběr, ve kterém je zachycen výbuch benzinové pumpy z pohledu racků. Při řešení výtvarné stránky filmu jsem se inspiroval obrazem Výkřik Edvarda Muncha, pocitem bezútěšnosti a šílenství v jakési pustině, která vyjadřuje vnitřní rozpoložení člověka.“ [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)

  • - Celosvětová premiéra proběhla 28. března 1963 v New Yorku. (Varan)

  • - Autor scénáře Evan Hunter shodou okolností pojmenoval "Melanie" postavu, kterou měla hrát Hedren, aniž by tušil, že se tak jmenuje její dcera. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace