poster

Ptáci

  • USA

    The Birds

  • Slovensko

    Vtáky

Horor / Thriller

USA, 1963, 119 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Chrustyn
    ***

    Hororová klasika od mistra žánru a zároveň jeden z nejslabších filmů, které jsem od Hitchcocka viděl. Prvních cca 50 min. se vůbe nic neděje a režisér se vůbec nesoustředí na budování atmosféry ale zaměřuje se na "jiskření" mezi hlavními hrdiny. Ze začátku se tudíž jedná spíše o romantický film než o horor. Po první půlce se už konečně objeví ti na které celou dobu čekáme a na které odkazuj název filmu. Ale ani v tu chvíli se nedá říct, že by se film rozjel. Najdou se sice nějaké napínavé scény ale rozhodně se nejedná o něco nezapomenutelného a většina scén s útočícími opeřenci už v dnešní době vypadá nechtěně komicky. Na to, že se jedná o jeden z nejznámějších Hitchcockových filmů musím zde napsat, že je to velké zklamání.(20.8.2008)

  • FlyBoy
    ****

    Objavný katastrofický "horor" v ktorom sa nič nedeje a predsa sa niečo deje. Napriek zastaralému looku stále fascinuje pretrvávajúca obavu zo záhadnej inzultácie matky prírody. Skrz povrávačky o hrozbe príchodu rozdivočených vtákov a ich netušené kolektívne nálety Hitchcock navodzuje dusnú klímu plnú napätia, ktorú vytvára pomocou etapového odkrývania fabule. Najskôr bedlivo mapuje terén, popritom podrobne vykresľuje profily postáv, so zlom nakladá v náznakoch čo vyvoláva dostatočný príval stresu i paniky a nakoniec už len servíruje číru beznádej živenú nevedomosťou; samozrejme dnes už iba v rámci onoho fikčného sveta. Aj keď som sa nebál ani minútu a napočítam kľudne 5-6 (keď nie viac) silnejších počinov z dielne A.H., tak "Birds" si kvôli nesmiernej pedantnosti a vtedajšej originálnosti nedovolím nevyzdvihnúť.(11.8.2011)

  • Vančura
    *****

    Skvělý film, který mě i při druhém zhlédnutí přikoval k obrazovce. Osobně si nemyslím, že by to byl zrovna horor - až na několik proslulých přízračných záběrů na ulice obsypané ptáky zde toho strašidelného moc není. Kdysi jsem myslím někde četl, že mistrovství tohoto filmu tkví v tom, že se v něm Hitchcockovi podařilo zdánlivě nemožné - naučit lidi bát tak mírumilovných stvoření, jakými ptáci jsou. Tomu ale moc nevěřím a ani v nejdivočejším snu si nedovedu představit, že by mohlo dojít k tomu, aby ptáci typu racci nebo kosi jaksi "uklobali" člověka k smrti. Ta představa je zcela absurdní až směšná, a vede mě k domněnce, že hejna zdivočelých ptáků zde mnohem spíše představují symbol, který po mém soudu velice trefně psychoanalyticky určil Slavoj Žižek v dokumentu PERVERZNÍ PRŮVODCE FILMEM: "Divoké ptačí útoky jsou zřejmě třaskavé výbuchy mateřského superega, mateřské osoby, která se snaží zabránit sexuálnímu vztahu. Takže ptáci jsou surová incestní energie." Z tohoto pohledu jsou PTÁCI vlastně úplně jiným filmem, než se jeví při povrchním sledování, a tento interpretační rámec je posouvá do zcela jiné roviny, kde vlastně vůbec nejde o zastaralou úroveň triků a podobné podružnosti. Záleží jistě na každém, aby si názor udělal sám, ale osobně si skutečně myslím, že tento film si přívlastek "mistrovský" zaslouží.(16.6.2013)

  • Pohrobek
    *****

    K filmu jsem přistupoval s velkými předsudky, jako ke staré a směšné ptákovině a byl jsem jenom zvědav, zda-li se více nasměji, nebo jestli se budu pouze smrtelně nudit. Opak byl pravdou: Čekal mě skutečně kvalitní a inteligentní film, který rozhodně nezestárnul (Pochopitelně s výjimkou trikových záběrů, což však nikdy nebyl můj obor.) Hitchcock se tu projevil jako výborný režisér, co se dějové stránky týče. Málokdy máme možnost sledovat film, ve kterém není ani jediná scéna přebytečná, kdy jednotlivé události do sebe nadmíru dobře zapadají a zdánlivá obyčejnost a tuctovost mnohých okamžiků se nakonec ukáže jako nejlepší možná varianta pro vybudování celkové atmosféry filmu. Přestože film si své postavy příliš nehýčká, dlouho jsem žádné kladné postavě nepřál co nejohyzdnější smrt tak jako sebevědomé Melanii. Proto mě silně štve pochopitelný dějový přístup, kdy na hlavní postavu nalétávají ptáků stovky, ale ona dělá jako by nic. A nějaký vedlejší ubožák je nemilosrdně skosen prvním nebo druhým útokem. Za dva největší klady filmu pak považuji výborný nic neřešící a neroztahaný konec a především naprostou absenci obludného vysvětlování proč a jak a kvůli čemu, což mě může v podobných filmech vytočit nejvíce ze všeho. Film ve vás nezanechá jasný a přehledný pocit, kdy si můžete říci, kvůli kterému nepoctivému člověku nebo kvůli jakému lidskému pochybení se to všechno stalo, nýbrž správně chladný prostor pro uvažování alespoň nad tím, co nám tím Hitchcock chtěl říci!(20.12.2004)

  • POMO
    *****

    Pútavá štúdia charakterov, prekrásna kompozícia farebného obrazu, majstrovsky budovaná atmosféra, hypnoticky podmanivá plynulosť deja. Na prvý pohľad „iba“ nádherne vyzerajúci komerčný supernatural horor, na druhý pohľad umelecké dielo s dráždivým existenciálnym podtextom, po odstupe času filmový drahokam.(23.11.2004)

  • - Scénárista Evan Hunter chtěl původně do role Suzanne Pleshetteové v té době populární Anne Bancroftovou, ale z důvodu omezeného rozpočtu a už tak finančně náročných specialních efektů se tak nestalo. (jonyyy)

  • - Mladičká Melanie Griffith, dcera Tippi Hedren, dostala od Alfreda Hitchcocka při návštěvě natáčení velmi neobvyklý vánoční dárek, a to malou panenku v kostýmu Hedren, uloženou v malé dřevěné schránce."Hitch" byl známý svojí pověstí šprýmaře, jehož kousky však mnohdy hraničily s nevkusností. (Tommassi3)

  • - Natočení scény s ptačím náletem na Melanie Daniels (Tippy Hedren), která prohledává dům a objeví pokoj, kde jsou nashromáždění ptáci, trvalo týden. (Pavlínka9)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace