poster

Borg/McEnroe

  • Švédsko

    Borg

  • Švédsko

    Borg/McEnroe

  • Dánsko

    Borg

  • Finsko

    Borg/McEnroe

  • Slovensko

    Borg/McEnroe

  • USA

    Borg/McEnroe

  • Austrálie

    Borg/McEnroe

  • Velká Británie

    Borg vs McEnroe

Drama / Životopisný / Sportovní

Švédsko / Dánsko / Finsko, 2017, 107 min

  • Marigold
    *****

    Pětka od srdce, protože ratio může namítat, že scénář Ronnie Sandahla se v prostřední pasáži trochu nepřehledně utápí v odbočkách. Srovnání s Rivaly je na místě. Borg/McEnroe jsou ale lepším dramatem, protože místo povrchního konfliktu dvou plakátových ikon pracují se subtilnějším typem napětí – jsou o dvou typech překonávání vnitřní tenze, o dvou typech přijetí sebe samého. Stroj vs. Floutek, přitom ale vnitřně dva podobné typy vulkánů, kteří volí různé cesty k cíli. Filmu dominují precizní herecké kreace.LaBoeuf musí hrát magora, aby konečně našel hereckou disciplínu a to, co předvádí lidská jehla Sverrir Gudnason je jednoduše fenomenální. Dokáže být strhující i ve chvíli, kdy stojí zády ke kameře. Film je především BORG, ale přesto si najde dost prostoru, aby v závěru zúročil i zvláštní sympatie k McEnroeovi. Poslední půl hodina jen umocní obrovskou zbraň v podobě dynamického střihu, skvělého výtvarného využití kurtu a osobní kamery Nielse Thastuma. Elegantní, strhující a inteligentně vrstevnaté drama, kterému nepodrazí nohy ani nižší rozpočet. Pleasure do posledního míčku. Game, set, Metz.(4.1.2018)

  • Enšpígl
    *****

    Když se v tuto dobu koukneš na program multikin je to to tam samej těžkotonážní blockbuster s obr budgetem na marketing, Star Wars (stále ještě ), Ferdinand, Jumanji, Největší showman no a někde tam v rohu se krčí jak chudej příbuznej tenhle filmeček. Jak známo filmový fanoušek se nehoní za nablýskaným pozlátkem, ale za dobrým filmem z tohoto důvodu jsem se rozhodl dát přednost chudýmu příbuznýmu před pozlátky a nelituju jedinou vteřinu mé volby. Film je spíše takový povrchnější náhled do duše dvou tenisových legend, spolehající se na vynikající herecké schopnosti obou představitelů a nutno říci, že jak Shia tak Sverrir jedou herecky na plný plyn. Trošku mně mrzelo, že film dává přednost Borgovi před Macem, protože John mně přijde svou povahou divácky atraktivnější, na druhou stranu z diváckého zážitku je mnohem složitější zahrát tichého Borga, ale tím nesrážím Shiův výkon, vůbec ne. Schválně si někdy dej video pohybu Johna McEnroa a porovnej, opravdu hodně poctivá práce. Tenis je sice silně emotivní hra, alespoň pro nás Fedcupový fanoušky (naše tenisový holky děkujem), ale neuměl jsem si představit, že se dá nastříhat filmově, tak aby vypadal sexy, ale to jsem byl vedle jak ta jedle, Horní záběry na hráče u základní lajny, to je tedy hodně stylový, to se bude líbit i Káje, Pétě, Lucince i Barunce. Tiebreak 4 setu strčí svým napětí do kapsy leckterou detektivku a mnoho nedialogových záběrů jsou krásnou ukázkou poctivé filmařiny. Film není o dlouhém střetu dvou rivalů, ale o dvou lidech milující tenis a vítězství a to je dost rozdíl, ale je mně jasný že se neubrání srovnání s Rivaly, který je ovšem z mého pohledu zcestný.(28.12.2017)

  • poz3n
    ***

    Film provází téměř výhradně kladné ohlasy, takže jsem chtě nechtě očekával nějaké ty lepší a psychologičtější Rivaly. Ve výsledku jsem trochu zklamán, ač bych rozhodně neřekl, že Borg/McEnroe je špatný film. S ohledem na můj zážitek to je film ale pouze lehce nadprůměrný. Herecky vše v pořádku, ta zmiňovaná psychologie tam je a její zjištění, že zdánlivě rozdílní soupeři jsou ve svém niterném základu vlastně stejní (tedy přesný opak Rivalů), je asi tím nejzajímavějším na celém filmu. Bohužel mě příliš nechytla ta dramaturgická konstrukce a ani její vyvrcholení (tedy samotný zápas). Narozdíl od ostatních mi technické zpracování přišlo trochu jalové. Měl jsem pocit, že střih víc zachraňoval samotný dojem, že se opravdu jedná o světový tenis (střih sem, střih tam, ať si divák nestačí uvědomit, že hra není na takové úrovni, na jaké by měla být), než že by primárně podporoval dynamiku vyprávění. I tak jde ale o film, který nijak neurazí a určitě patří k tomu lepšímu, co o tenise vzniklo. 6/10(13.1.2018)

  • Psema
    ****

    Podobnost s Howardovým majstrštykem Rivalové o soupeření Laudy s Huntem čistě náhodná? Těžko říct. Tenisová novinka o legendárním mači ve wimbledonském finále má vyladěný vizuál a závěrečné válčení na kurtu donutí nejednoho (nejen) tenisového fanouška kousat si nehty nervozitou. Přesto filmu o maximální houževnatosti a touze po vítězství chybí právě ona sveřepost a ochota jít až na dřeň, kterou disponují oba borci na dvorci. A je to docela škoda, protože LaBeouf s Gudnasonem v hlavních rolích odvádí maximum a svým předobrazům jako by vypadli z oka nejen vizuálně. Finále ovšem aortální pumpu pookřeje, ne že ne. [TIFF17](8.9.2017)

  • Tuxedo
    ***

    Úsporné a přitom rychlé vyprávění o dvou vrcholových sportovcích, kteří jsou hned od nástupu na scénu pod neskutečným tlakem. Flashbacky nejsou jen nutným přeříkáním biografie, ale po dlouhé době jsem měl pocit, že se tvůrci snaží osvětlit nějaký konkrétní aspekt postavy. V druhém plánu se těmi výlety do dětských let zřetelněji projevuje podobnost mezi již dospělými soupeři. Nejprve potěší závratné tempo, jakým se film řítí, s přibližujícím se závěrečným aktem si však začnete uvědomovat, že Shia LaBeouf nemá prostor vymodelovat McEnroea výrazně daleko za hranici cholerického spratka, a Sverrir Gudnason tak předvádí mnohem vrstevnatější výkon. Největším zklamáním je však finále. Vlastně je fajn, že se tvůrci nedrželi typického mustru „prvních pár minut ukážeme v kuse a pak pojedem montáž“ a po rychlých střizích sáhli rovnou, ale celé je to ve výsledku příliš monotónní, bez sebemenšího vydechnutí a jakéhokoliv náznaku napětí.(3.12.2017)

  • - Film se natáčel v Göteborgu, Londýně, Monaku a Praze. (Zlatohlávek)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace