Režie:
Viktor TaušScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Martin DoubaHudba:
Petr OstrouchovHrají:
Klára Melíšková, Václav Neužil ml., Alena Doláková, Jaroslava Pokorná, Kasijana Džakič, Zuzana Stivínová, Natálie Jandová, Marika Procházková (více)Epizody(3)
Obsahy(1)
Vodník je čtvrtá, předposlední řada televizní minisérie z cyklu Detektivové od Nejsvětější trojice. Marie Výrová ve svém volném čase a na vlastní pěst vyšetřuje policií dávno uzavřený případ nepochopitelné vraždy malého dítěte na olomoucké periferii, která se odehrála před více než pětadvaceti lety. Znepokojující svědectví aktérky dávného neštěstí přiměje Marii Výrovou, aby se beznadějným, případem znovu zabývala a pokusila se očistit nespravedlivě odsouzeného viníka. Příběh Vodníka se odehrává ve dvou časových rovinách: v časech těsně před revolucí na sklonku komunistické éry na konci osmdesátých let a v současnosti. V první rovině se případem zabývá kriminálka komunistického Československa pod velením majora Voženila. V současnosti Marie odhaluje povážlivé nedostatky ve vyšetřování tehdejší policie a odhaluje důvody, které k nim vedly. Vodník vychází jednak z klasické britské detektivní školy, kdy osamělý detektiv konfrontuje svědky a aktéry zločinu, skládá si postupně obraz událostí na základě více či méně spolehlivých svědectví zaujatých aktérů. Žánrově přesahuje jednak do hororu a jednak do psychologického rodinného dramatu. Ukazuje destrukci vztahů jedné rodiny poznamenané dávným, nepochopitelně krutým zločinem. Vodník se tak stává i zamyšlením nad spravedlností a smyslem jejího naplnění i po mnoha letech. (Česká televize)
(více)Recenze (207)
Takhle by se mohl "převyprávět" celý Erben. Kouzlení s barevným kontrastem mi vůbec nevadilo, atmosféra horkého osmdesátkového léta byla správně dusivá, a i když se tu vlastně ani moc nevyšetřuje, z celého cyklu o týmu Marie Výrové (Melíšková je každou rolí lepší a lepší) mě právě tento případ nejvíc dostal. Už jenom představa toho hrůzného činu, brr... P. S. Miroslav Krobot strávil v každé epizodě asi tak pět minut a stejně perlil - "Skočím pro novou lahev." "Já ale řídím." "Pro sebe." ()
Příběh jistě zajímavý, ale kdo to proboha točil ? Co to bylo za magora ? Takto katastrofálně místy přesvětlené a přebarvené (hlavně do červena), to je na po hubě. Dost to při sledování rušilo. Jak někdo hezky napsal, Melíšková hraje civilně a jde jí to dobře. Ale proč tu reálnost a civilnost potom tvůrci zabíjejí těmi rádoby uměleckými výlevy ? ()
Je škoda, že si v obecně nejpřijatelnějším kriminálním dobrodružství detektivů od Nejsvětější trojice tvůrci více nevyhráli s inspirací hororovým Erbenem, uvítal bych, kdybychom se měli během téhle kriminálky i bát. Jinak je Vodník jako klasická detektivní minisérie pod záštitou České televize povedeným dílkem, které má zajímavě unylý vtah do děje, perfektní prostředek a ničím zajímavým nepřekypující vyvrcholení. ()
Za prvé to mohlo být v klidu o díl kratší, ale chápu - musí se nějak vyplnit vysílací čas. Za druhé se tam vyskytují značně afektované, hysterické postavy, které nutily herce k přehrávání.. Příběh - vlastně až na tu cirkulárku - banální. Takže zbývá forma - ta obrazová byla opravdu vynikající, jediné co mně bavilo. Celkově něco přes 50%... ()
Neuvěřitelný mix "rádoby umění", horroru, skvělého sociálního dramatu a kriminální zápletky (v tomto případě dost brutální). Zatímco první díl je hodně na hraně nesnesitelného "uměleckého" vyjádření poměrně povedeného horroru (lekačka s vodníkem, atmosféra odkazující k Erbenovi, nakloněné záběry kamery mimo hlavní dění...), dál už se minisérie veze na klasické vlně kriminálního vyšetřování, které ale filmařsky mnohem více sklouzává k velmi podařenému sociálnímu dramatu jedné rozhádané rodiny. Vrah není šokujícím překvapením (vlastně jsem ho tipoval hned v prvním záběru kdy se na scéně objeví), ale vůbec to nevadí - tahle partička z Olmíku mě baví a tady to Tauš prostě pojal vypravěčsky jen trochu jinak... nevadí, neuráží, jen ten první díl na "umění" mohl trochu ubrat, to je fakt;) ()
Galerie (56)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (12)
- Scéna na začátku epizody, kdy Lenka jde na střešní parkoviště supermarketu za svým otcem, je točená na střeše OC Šestka v Praze Ruzyni v bezprostřední blízkosti Ruzyňského letiště. V záběru vpravo od lampy, částečně skryté za křovím, jsou vidět typické navigační reflektory runwaye 30. (Brain)
- Záběry domu Třebovických a okolí se natáčelo v obci Janova Ves v okrese Mělník. Stejně tak i scény, kde se stala vražda. (Saur.us)
- V závěrečné scéně hraje písnička „Za naší stodolou“ od Miroslava Kemela. (ArthasKarfa)
Reklama