Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Faidra
    ****

    Akční film, který není bezduchou střílečkou, nenudí, nutí diváka občas i myslet a ještě v něm hrají dobří herci? Ano, existuje a nese jméno Skála. Connery pobaví lehkou parodií své nejslavnější filmové postavy, Cage sympatickou civilností a obyčejností, z níž se zrodí hrdinství, ale herecky je tady oba převyšuje Ed Harris v roli toho nejméně záporného záporáka, jakého jsem kdy viděla.(13.7.2007)

  • Matty
    *****

    „Personally, I think you're a fucking idiot.“ Když mi bylo deset, považoval jsem Skálu za nejlepší akční film všech dob. Svůj názor bych s odstupem mnoha let neměnil. Jiné jsou jen důvody, proč Bayův (a Bruckeimerův a Simpsonův) mistrovský kus obdivuji. Stvořil svět, v němž je vše podřízeno maximálnímu akčnímu zážitku. Rozhodnutí postav nemusí (a ani nedávají) moc smyslu – je hlavně potřeba, aby jejich jednání dobře vypadalo (charakteristické kroužení kolem herce z podhledu nechybí) a generovat další akční situace. Skála je i přes ambiciózní délku a poměrně dlouhou, ovšem později plně zužitkovanou expozici (na Alcatraz se definitivně přesouváme až po hodině) strhující od první do poslední minuty. Ať díky souběžně probíhajícím akcím, hned zkraje stanovenému a průběžně připomínanému deadlinu nebo neúnavně šlapajícímu soundtracku, který filmu mění v hotový Zimmerfest. Šanci na vydechnutí nemáme zejména díky bravurní rytmizaci filmu. Nejprve každých deset minut, ke konci v ještě kratších intervalech se objeví nová překážka/postava učiní klíčové rozhodnutí/situace zvážní. Různorodé akční scény (automobilová honička, přestřelky, souboj muže proti muži) odhalují nové informace a posunují vyprávění. Kromě horizontálního pohybu vpřed dochází k vertikálnímu prohlubování pouta mezi Goodspeedem a Masonem (dynamika jejich vztahu se ve druhé polovině stává jedním z motorů vyprávění) i našich znalostí o postavách a jejich motivacích (Ed Harris rozhodně nehraje jednorozměrného superpadoucha, první záběry naopak naznačují, že by mohl být hrdinou filmu). Film, který ve druhém plánu tematizuje otcovskou zodpovědnost a nabízí svérázné vypořádání se s vietnamským traumatem, se zkrátka neustále mění a vyvíjí, nepřestane nás držet v napětí a překvapovat a na okamžik neustrne. Connery hláškuje ostošest, drahá auta jsou vesele demolována, padouši invenčně zabíjení. Vtip a důvtip vybroušeného scénáře (na kterém se kromě mnoha jiných podílel i Aaron Sorkin) přitom Skálu nemění v lehkou zábavu, ve které by o nic nešlo, ani v přechytralou sebereflexivní dekonstrukci žánru. Obojí hlavně pomáhá se zlidštěním a lepším prokreslením hlavní dvojice (v kontrastu se smrtelnou vážností vojáků nebo lidí z vedení FBI). Za všemi těmi okázalými výbuchy, troufalými heroickými činy a šílenými plány na vyhubení lidstva po celou dobu vnímáme uvěřitelný lidský element, díky kterému nás nepřestává zajímat, co se děje a co se bude dít dál. Dokonale vyvážený mix bondovky, westernu a buddy movie. 95% Zajímavé komentáře: POMO, Marigold, Niktorius, SeanLSD, Vronsky Acrobat(12.11.2015)

  • lesumir
    *****

    Dlouhou dobu jsem Skale nemohl prijit na chut a nechapal, proc ji tak vsichni vychvaluji. Az jsem ji videl podruhe, tak sjem to poznal. Dneska muzu rict, ze The Rock opravdu patri mezi nejlepsi akcni filmy, co jsem kdy videl. Vynikajici Bayova rezie doplnena skvelymi vykony hlavnich protagonistu, kde jsem si na dalsi leta oblibil Eda Harrise, ktery je jako rozhnevany vojak dokonaly! Connery a Cage se perfektne doplnuji a do toho famozni Zimmerovska hudba, nejvice s emi libi song, ktery doprovazi honicku, Connery v Hummve a Cage v tom sportaku. 10/10(7.8.2006)

  • choze
    *****

    Bayův teprve druhý film a zároveň opus magnum a jeden z nejlepších akčňáků vůbec. Tady se prostě všechno povedlo na jedničku s hvězdičkou. V prvé řadě scénář, který šikovně kombinuje buddy movies o rozdílných parťácích s konceptem SMRTONOSNÉ PASTI (osamělec proti teroristické přesile v uzavřeném prostoru) a servíruje nejen zábavně rozdílné parťáky (Mason a Goodspeed) a kvalitního tragického padoucha, který padouchem vlastně není, ale od úvodní scény na hřbitově taky napínavý a místy dojemný děj, skvělé akční scény a hravé a vtipné dialogy. Dobře napsané postavy jsou pak kvalitně obsazené a a zahrané - Connery a Cage správně kontrastují i chemizují a vůbec jsou k sežrání, generál Hummel má v Harrisově podání charizma jako trám a k tomu známé druhořadé xichty v účelných vedlejších rolích (Morse, Forsythe, Biehn, Todd) a casting dozdobují sexy Marcil a Forlani. Každý třetí záběr je Bayovsky vymazlený a střihově mu to samozřejmě taky šlape na tehdejší max. Akcí se nešetří - úvodní přepadení skladu chemických zbraní efektně ukazující co umí nervový plyn VX uložený v sexy zelených perlách (žádná nudná ukradená atomovka) střídá zneškodňování bomby s jiným nervákem (exponující kromě Goodspeeda i jedinou obranu proti plynu - adrenalinovou injekci do srdce), ale nejlepší akční scénou - a skutečně pamětihodnou - je honička Hummera a Ferarri (kteréžto vozy spolu krásně kontrastují, stejně jako způsob jejich řízení hrdiny), která vytěžuje specifika San Franciska (kopcovité ulice, historické tramvaje) a já ji i po letech považuju za nejlepší filmovou honičku vůbec, která dává lehce zapomenout na honičku z BULLITOVA PŘÍPADU ve stejných kulisách. Přičemž velkou zásluhu na tom má hudební motiv od Zimmera, jehož soundtrack je celý vynikající a film hodně pozvedá. Za zmínku ale stojí i přestřelka/masakr ve sprchách, kterým se s oblibou dojímám, i další střety na ostrově.(15.11.2007)

  • Niktorius
    *****

    Michael Bay je ve svém žánru nespochybnitelný talent, který dobře zná jak své přednsoti, tak své mantinely a neměl by se nechat hecovat uštěpačností kritiku k nátáčení závažněji laděných snímků, protože Bay prostě brousí výhradně styl a zbytek chřadne. V The Rock se ovšem povedlo do luxusního kabátku parádního vzhledu (dynamický střih, skvěle nasnímané scény, bruckhaimerovské filtry) navléknout obstojnou příběhovou kostru oplácanou nabušenou svalovinou v podobě dobře hrajících a výtečně obsazených herců. A když se to všechno hýbe v tónech bezchybně padnoucí hudby, není důvod se neradovat. Skála se od ostatních, ne tak povedených, Bayový děl liší svu sevřeností a kompaktností, má vyjasněná vlastní pravidla a nikde se nedrolí do vzájmeně nesedících epizod ani se neroztéká vlivem nesoudržnosti jednotlivých prvků. Podle vkusu je samozřejmě na místě vytknout Bayovi přílišnou vykalkulovanost či naleštěnost na úkor jednoduchého obsahu, ale nadávat Michaelovi za to, že netvoří psychologická dramata, nýbrž filmy, kde to boucha o sto šest, je snobská blbost.(8.10.2007)

  • - Fotografie generála Hummela (Ed Harris) z Vietnamu jsou pořízeny z Harrisova staršího filmu Borderline. (Hal_Moore)

  • - První z trilogie filmů, ve kterých je Nicolas Cage na konci odmrštěn výbuchem do vzduchu. Stejná scéna opakuje i v Con Air a Tváří v tvář. Ve všech těchto filmech také zmíní postava Nicolase Cage automobil značky Volvo. (don corleone)

  • - Když záchrané komando skáče s vrtulníku do vody a následuje záběr ze dna na hladinu, je možné všimnout si odrazů pruhů ze dna plaveckého bazénu. (Mr.Hudson)