poster

Velká filmová loupež

  • anglický

    The Great Movie Robbery

Komedie

Československo, 1986, 77 min

Scénář:

Oldřich Lipský

Kamera:

Emil Sirotek

Hrají:

Oldřich Kaiser, Jiří Lábus, Jaroslav Moučka, Jiří Němeček, Karel Heřmánek, Ladislav Gerendáš, Zdeněk Srstka, Dagmar Havlová, Vladimír Hrabánek, Otakar Vávra, Vlastimil Bedrna, Stella Zázvorková, Jan Schmid, Václav Postránecký, Zdeněk Podskalský st., Vlado Müller, Lubomír Lipský st., Jiří Kodet, Ladislav Chudík, Jiří Bartoška, Marie Glázrová, Saskia Burešová, Dagmar Patrasová, Helena Růžičková, Jiří Růžička ml., Vlasta Fabianová, Zlata Adamovská, Marie Rosůlková, Josef Abrhám, Vlastimil Brodský, Otakar Brousek st., Karel Augusta, Antonín Martin Brousil, Andrea Čunderlíková, Zdeněk Dítě, Milena Dvorská, František Filipovský, Nelly Gaierová, Zdena Hadrbolcová, Jan Hartl, Libuše Havelková, Vlastimil Hašek, Vladimír Hlavatý, Karel Houska, Iva Janžurová, Přemysl Kočí, Naďa Konvalinková, Miloš Kopecký, Lubomír Kostelka, Vladimír Kratina, Táňa Kulíšková, Marián Labuda st., Milan Lasica, Miroslav Macháček, Kateřina Macháčková, Miroslav Moravec, František Němec, Jaroslava Obermaierová, Jiří Pomeje, Bronislav Poloczek, Jan Přeučil, Július Satinský, Jaroslav Satoranský, David Smoljak, Karel Smyczek, Květa Fialová, Jaroslav Soukup, Jiří Svoboda, Jana Synková, Pavel Trávníček, Jiří Schmitzer, Ota Sklenčka, Daniela Vacková, Lukáš Vaculík, Blanka Bohdanová, Miroslav Vaic, Magda Vášáryová, Václav Vorlíček, Václav Štekl, Ivan Vyskočil, Gabriela Vránová, Jiřina Švorcová, Josef Vinklář, Josef Větrovec, Jiřina Jirásková, Jana Šedová, Jitka Molavcová, Pavel Kříž, Jan Kanyza, David Suchařípa, Eva Horká, Hana Vávrová-Heřmánková, Michal Suchánek, Marie Tomsová, Uršula Kluková, Rudolf Hrušínský, Jaroslava Kretschmerová, Pavel Zedníček, Vladimír Novotný

Střih:

Dalibor Lipský

Scénografie:

Jindřich Götz

Kostýmy:

Jan Kropáček
(další profese)
  • Sarkastic
    ***

    „To sem blázen paní Moutelíková!“ - „No jo to víte, vono je dneska v našem filmu všecko možný.“ Naprosto bláznivá komedie ala z filmu do filmu, která nemá téměř žádný děj a chvílemi se mění v totální chaos. Zároveň je to přehlídka herců, filmů a jednotlivých vtipných scének. Nápadů má film nespočet (zelené autíčko, obraz s „odpovídajícím“ zvukem, promítačka), ale kvůli stylu vyprávění, (ne)důrazu na pointu a „švy“ působí snímek nesourodě, zmateně a občas skoro až amatérsky. Samotní Kaiser s Lábusem, pokud tedy zrovna jen neběhají odnikud nikam, mají řadu vtipných scének (z učitelky a především tedy jejího žactva jsem brečel smíchy), ale jistě jich mohlo být také víc. Co se týče odkazů na filmy a postavy, Velká filmová loupež jich nabízí hned několik opravdu zábavných („Pánové si přejí platit?“ a „Tento způsob léta zdá se mi poněkud nešťastný“ mě rozesmály nejvíce), někdy jde spíš o herce samotné (Zázvorková a její zničující smích, nesmělý Suchánek, slovenská „delegace“) a pak je tu spousta narážek na filmový průmysl (profese, cyklistky snažící se prosadit, řevnivost mezi divadlem a filmem) a také na socialistické poměry. Na druhou stranu, jakože casting dokázal zahrnout celou řádku kvalitních herců, někteří jsou tu jen tak pro okrasu a jejich výstup je jen těžká „vata“. To se nejvíce projeví v závěru. Konec byl totiž na celém filmu suverénně nejslabší (toporný až trapný) a opravdu ho nezachránila ani „happyendová“ pocta (?) zesnulému Lipskému při závěrečných titulcích. Dávám prozatím lepší průměr a časem si film chci zopakovat, navíc jsem v tom návalu scének jistě nezachytil všechny narážky a odkazy (hodnocení případně upravím). „Majko, copak vy ve třídě nemáte žádné chlapce?“ – „A no máme, ale to sou všecko takový paka vylízaný třeba, no..já se třeba chci, třeba absolutně votevřít ve třídě a nemůžu, když se na ně podívám, tak se zase zavřu, akorát snad Dušan za něco stojí, ale teď už taky ne, no.“(8.8.2015)

  • gizi
    ***

    Komedie měla možná mnohem větší potenciál, než který dosáhla. Nevím, zda to bylo tím, že Oldřich Lipský již byl dost starý, nebo tím, že to nedotočil a Podskalský to nezvládl, každopádně je to trochu úsměvné, ale žádná velká sranda, která by se dala od Kaisera a Lábuse v té době čekat, se nekoná. Bohužel. 60%.(13.12.2009)

  • Martas011
    *

    Sdílím taky názor že je to jen nepovedená slepenina a zachraňuje jí jen Kaiser a Lábus. Původní idea byla sice zajímavá a točit v interiérech výstavy jen tak někoho nenapadlo, ale co z toho vylezlo je i pod úroveň Podskalského feérií typu Trháku. Jedna hvězdička z nostalgie - ta výstava nebyla až tak nezajímavá...(24.9.2007)

  • blackrain
    **

    Drahý kolego, Enšpígle, to jsme se na té filmové výstavě museli několikrát minout, protože já tam byla také. Stála jsem s maminkou mezi lidmi, akorát mi bylo úplně fuk, že se tam něco točí, protože mi tenkrát byly pouhé čtyři roky a lákal mě golem a ponorka s plachetnicí. Byla jsem z té výstavy unešená, prostě v sedmém nebi a celou cestu domů jsem mamče povídala o tom, co jsem viděla. Teď k filmu, opravdu skoro za nic nestojí. Je to jen obrovská reklama s populárními herci na filmovou výstavu. Kaiser s Lábusem nezklamali.(13.12.2009)

  • solskjaer
    ***

    Pasáž, kdy Kaiser dělá před uklizečkou spolu s Lábusem scénku o své třídě a vypráví "že vždycky když se podívá do třídy tak se chce otevřít , ale jakmile se na ně podívá tak se zase zavře" je naprosto bezchybná a dokazuje jací dva geniální komici se v Čechách rodí. Neboť plasticitu a humor sobě vlastní, kterou oplívá hlavně Kaiser je naprosto geniální!!! A tato scéna to potvrzuje - škoda, že film jako celek je zcestný a nedává krapet smyslu, je nezábavný a ve svém důsledku nekoukatelný. Kdyby se film skládal jen z této scény bylo by to za plný počet, neboť jde o opravdu velevýstup a já si jen na to vzpomenu a už se směju. Ti dva (nemyslím režiséry - i když vlastně oni také ) to prostě umí , to se jim nedá upřít!(29.11.2004)

  • - Když Šeptal (Jiří Němeček) ukradne sošku, spustí alarm a objeví se Antonín Martin Brousil, divadelní a filmový teoretik, kritik, historik a profesor AMU. A říká: „To byla Siréna,“ což je narážka na film Siréna z roku 1947 a odebírá mu ukradený artefakt, což je Zlatý lev, ocenění z Itálie za tento film. (sator)

  • - Naďa Konvalinková si vo filme strihla malú úlohu Kvetušky, čo má byť odkaz na snímku Adela ešte nevečerala (1977), kde herečka stvárnila postavu s rovnakým menom. (Raccoon.city)

  • - Film vznikl tak, že někoho z barrandovských soudruhů napadlo využít drahou filmovou výstavu v paláci U Hybernů jako kulisu k filmové komedii. Bohužel to bylo tak pozdě, že se scénář „spíchl horkou jehlou“, což se na jeho kvalitě výrazně projevilo. (Fenek001)