Režie:
František FilipKamera:
Rudolf Stahl ml.Hudba:
Luboš FišerHrají:
Jiří Sovák, Josef Kemr, Jana Hlaváčová, Josef Vinklář, Jiří Schmitzer, Jiřina Bohdalová, Ilja Prachař, Josef Větrovec, Božena Böhmová, Mahulena Bočanová (více)VOD (1)
Epizody(11)
-
Chudák dědeček (E01)
-
Kapr (E02)
-
Operace (E03)
-
Sokové (E04)
-
Zasloužilý všeumělec (E05)
-
Smírčí soudce (E06)
-
Romeo z autobusu (E07)
-
Režisér (E08)
-
Náhradník (E09)
-
Kapřín (E10)
-
Svatba (E11)
Obsahy(1)
Seriál komediálních příběhů F. Vlčka a V. P. Borovičky, který již od své premiéry v roce 1975 potěšil řadu diváků mnoha generací, čerpá svůj humor ze symbiózy člověka městského a člověka vesnického. Popularitu získal nejen pro své hvězdné obsazení, ale i pro základní tón, jímž je tolerance, lidská vzájemnost a porozumění. (Česká televize)
(více)Videa (14)
Recenze (593)
Ženiální komediální seriál s velkou plejádou naší tehdejší herecké elity, kterou ani v současnosti nemá šanci nikdo a nic překonat! Je o krásném přátelství mezi Evženem a Bohušem, které jim závidí celá vesnice. Jeden druhého má rád a i když Evža občas vyletí, tak díky Bohušovi nemá šanci zůstat dlouho vážný. Každičká postava má svůj unikátní charakter, vše je o pohodě, humoru a ani přílišnou agitku, snad kromě "soudruhování", jsem nezaznamenala. Škoda, že se takové perly naší kinematografie pomalu dostávají do pozice filmů pro pamětníky a nic podobně hodnotného se netočí. ()
I přes ty propagandistické vyčpělosti, kterých je tenhle seriál plný a za jejichž účelem se točil (vzorová ukázková vesnice, vozový park téměř lepší než na západě a vždy naleštěný moderní autobus, modelová činnost jednotného zemědělského družstva, moderní socialistický člověk řešící pouze problémy týkající se vysoké životní úrovně atd. atd.), zůstává příjemná zábava, výborné herecké výkony a celkem slušný scénář. Hlavně kvůli hereckému koncertu pánů Sováka, Kemra, Menšíka ale i dalších herců i hereček se na tenhle seriál dá koukat bez větších problémů i dnes a pořád se dobře bavit. Pan režisér Filip odvedl svou obvyklou dobrou práci... A navíc ta ústřední melodie... ,,Když máš v chalupě orchestrióóón..." ()
Po dlouhé době opravdu SLEDUJI nějaký seriál a skvěle se bavím. Nejen tím humorem plánovaným, ale taky dobovými reáliemi, myslím, že ani zase tak moc přikrášlované nebyly. A zároveň je mi smutno. Nejsem staromilec, ale ani sklerotik, takže si bez nostalgie pamatuju, že k sobě dřív měli lidi, a zvláště pak na dědině, mnohem blíž. Někdy to "blíž" sice mohlo být nepříjemné, ale spíš to bylo ku prospěchu. Bydlím na předměstí Brna, které nikdy nebylo oficiálně vesnicí, nicméně duchem ano a vidím ten rozdíl, když jsem byla malá holka a taťci dělali lavičky u lesa, babky klidně zametly sníh či smetí i před sousedovým domem, navzájem se hlídaly děti, když byl u někoho meloun, dostaly všechny děcka, co s dotyčným přilítly k nim (přes den stále otevřenými dveřmi) a když přijel Jardův táta z montáže, poslal celé naší smečce žvýkačky a Jarda nám půjčoval angličáky. To je pryč, lidi jsou zavření doma a zadarmo už nikdo nikomu nic nespraví, byť se mají všichni mnohem líp, mají lepší auta a maminy chodí na zumbu... ()
"Co přivezli?" "Nic." "A co mají?" "Všechno." Možná je to k nevíře, ale dosud jsem z Chalupářů neviděl ani pět minut. Jen různých pár ukázek. První dva díly třeskutě zábavné, pak to pomalu jaksi vyprchalo. Je fajn vidět staré herce v mladších verzích a dnes už nežijící herce. Ale zase se mi potvrdilo, že co kolem mě všichni chválí a do nebe vynášejí, mě to zpravidla moc nezaujme. "Zásadně souhlasím proti." ()
Tady je to opravdu složité s hodnocením. Na jednu stranu to bylo dílo opravdu ryze normalizační, prakticky o ničem. Filip tvrdí že byl o ,,člověčenství'' a proto se tak ujal. No už jen fat, že to bylo jedno z anestetik aby lid zapomněl jej řadí k dalším normalizačním výtvorům. Jenže. Tady se opravdu sešla hromada dobrých herců a já si myslím, že dát do kupy Sováka s Kemrem byl geniální tah. Takže ano, je to komunální satira. Ale kupodivu stále baví. Vesnice jsou totiž stále plné svérázných postaviček místních i Pražáků... To konec konců vysvětluje i ony až neuvěřitelné promítací úspěchy Babovřesek... Takže já dávám za čtyři, už jen za tu vzpomínku na mládí kdy jsem seroš sledoval v televizi a navíc na venkově u babičky. * * * * ()
Galerie (34)
Zajímavosti (171)
- Majitelem filmového orchestrionu je varhanář a velký sběratel takzvaných polyfonů a flašinetů Zdeněk Hromádka z Bašky. Tento orchestrion stával dlouhá léta na chalupě v Hodslavicích, kde vyrůstal. Byl tam po jeho prarodičích a neví, jak ho získali. Pradědeček byl také varhanář. V době, kdy ještě nevěděl, že on sám bude v rodinné tradici varhanářství pokračovat, orchestrion prodal, aby si koupil Rogallo. Při sledování Chalupářů po letech mu došlo, že to je on. Poznal ho podle detailů, které znal, podle řezeb, podle vyrytého nápisu: „Augustin Obalil, Praha 7.“ Těch orchestrionů zůstalo v Čechách jen pár. Ten člověk, kterému ho prodal, ho pak zapůjčil jako rekvizitu do seriálu. V roce 2013 jej objevil u jednoho chalupáře a koupil, obsahoval i původní válce s melodiemi „Kolíne, Kolíne“ a „Faust a Markétka“. Orchestrion pečlivě zrekonstruoval a nabídl k vystavení do muzea. (sator)
- Spoluautor scénáře Václav Pavel Borovička jej přepsal do knižní podoby, která vyšla v roce 2000 pod stejným názvem jako seriál. (sator)
- Císař (Josef Kemr) se jmenuje Bohumil. V 10. díle Kapřín, kdy mu jde gratulovat předseda (Josef Větrovec) ale tvrdí, že je Bohuslav. (Warden75)
Reklama