Režie:
Billy WilderKamera:
Joseph LaShelleHudba:
André PrevinHrají:
Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Lou Jacobi, Bruce Yarnell, Herschel Bernardi, Hope Holiday, Joan Shawlee, Grace Lee Whitney, Paul Dubov, Howard McNear (více)Obsahy(1)
Muž je žárlivý, když miluje. Pošetilá láska k dívce lehkých mravů dožene chorobného žárlivce k plánu, že se v přestrojení za anglického lorda stane jejím jediným klientem... Příběh vášně, touhy a krveprolití ve městě, které nikdy nespí. Tak vypravěč s nadsázkou líčí děj bláznivé komedie Sladká Irma nazvané podle hlavní hrdinky. Tou je neodolatelná dívka se zvláštní oblibou v zelené barvě, která se živí tím nejstarším řemeslem ve vyhlášené pařížské čtvrti červených luceren. Jako jedna velká šťastná rodina tu žijí svorně nejrůznější postavičky pařížského podsvětí, nevěstky i jejich kuplíři. Dokud se zde neobjeví poněkud naivní a horlivý strážník Nestor Patou, který má za úkol dohlížet na dodržování mravnosti. Po drzé policejní razii ve vyhlášeném místu neřesti ale skončí definitivně mimo službu a s ostudou se vrací na místo činu. V místním bistru se znovu setká s Irmou, do níž se bláznivě zamiluje. Z pošetilé lásky se stane dokonce jejím kuplířem, jenže nesnese pomyšlení, že by se jí mohl dotýkat někdo jiný. Vymyslí proto mazaný plán, že se stane jejím jediným klientem v převleku za bohatého anglického lorda X. Jenže vést dvojí život může být pořádně nákladná záležitost a hlavně člověka připravit o zdravý rozum... Znamenitou romantickou veselohru založenou na vztahových karambolech a bláznivých situacích natočil klasik hollywoodského filmu Billy Wilder. Ten napsal scénář spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem I.A.L. Diamondem podle stejnojmenného francouzského muzikálu s lechtivou tematikou z 50. let. V hlavních rolích zazářila osvědčená herecká dvojice z filmu Byt (1960) ve složení Jack Lemmon a Shirley MacLaineová. (Česká televize)
(více)Recenze (73)
Scenáristé I.A.L. Diamond a Billy Wilder namlouvají publiku, že Sladká Irma, Irma la Douce, je mladé pařížské lehké děvče. S kterým si padne do oka mladý muž, snaživší se ji od této práce s pomocí peněz, které ještě nemá, takže poněkud kostrbatě, odvést. Pokud si už představujete konec, v podstatě nemůžete udělat chybu. P.S. To je zpráva o jalovém příběhu, ne o filmu z něj. ()
Oscar 1 : Hudba - A + 2 nominace: Herečka HR - Shirley MacLaine, Kamera ()
Billy Wilder se málem utopil ve vlastnoručně vykopaném rybníku. Dlouhá, „velká“ komedie uvozená monologem vypravěče, o věcech nemravných a přesto nesoucí mravní ponaučení, hodně užvaněná, velmi vtipná. Sladká Irma má kromě posledního všechny zmíněné aspekty. Wildera asi opustila múza, jinak si vznik téhle rozvláčné historky z pařížského „skoro-podsvětí“ vysvětlit nedokážu. Pokusů o konverzační humor je mnoho, šíp však ani jednou (ani jednou!) nezasáhne cíl a tak není ani tolik udivující občasný odklon k humoru situačnímu. Ten ovšem Wilder jako ryze „statický“ režisér vůbec nezvládá (příliš dlouhá a nepříliš vtipná hospodská bitka). Z komerčního (nikoliv z praktického) hlediska protřelým tahem bylo po Bytu opětovné obsazení Jacka Lemmona a Shirley MacLaineové. Zatímco MacLaineová roli roztomilé prostopášnice ještě jakž takž zvládá (nedá se říct, že by ji třímala pevně v otěžích), Lemmonovy groteskní poloha nesvědčí. Jeho proměna z poctivého strážce zákona v prvotřídního pasáka není věrohodná a coby britský lord ošklivě přehrává (pokud to byl účel, neposvětil prostředky). Musel bych hodně namáhat paměť, abych si vzpomněl alespoň na jednu scénu, na jeden okamžik, který mě rozesmál a stejně si nejsem jistý, jestli bych z ní něco vydoloval. Nesmál jsem se, nudil jsem se a jelikož jde o komedii, nikoliv švédské psychodrama, někde bude problém. 50% ()
║Rozpočet $5miliónov║Tržby USA $25,246,588║Tržby Celosvetovo $-║ ()
Bez nadsázky miláček publika, jemuž Wilder vdechl tolik ze své frivolnosti, inteligentní a svižné komiky a citu pro odvážnější romantickou komedii. Příběh jednoduše musel být zasazen do bezstarostné a odvázané Paříže, která tu reprezentuje ten typický americký romantický obrázek toho, jak to v městě nad Seinou funguje. Snímek nabízí spoustu procítěné groteskčnosti a neméně vytříbené prvky parodie, nijak zvlášť nepolevuje v tempu, zdařile graduje a jako hlavními přednostmi se může pochlubit skvělou hudbou, kamerou a vynikajícím ústředním párem Lemmon - MacLaine. ()
Za normálních okolností se čestný polda těžko ze dne na den stane zamilovaným pasákem žárlícím sám na sebe, vrahem a nosičem masa na tržnici. Jenže v tomto snímku je těžké normálnost hledat, když i vševědoucí barman Kníráč je vlastně voják, tedy spíš ekonom, právník a porodník, ale to jiná historie. Absurdita tohoto snímku je zkrátka dokonalá a i když to všechno byla vlastně hrozná blbost, tak mne připitomělý úsměv opouštěl pouze ve chvílích, kdy jsem se hlasitě smál. A to pro komedii rozhodně není špatná vizitka. ()
AK už kvôli ničomu inému, tak aspoň za premiérový, priam až prevratový nápad so zápletkou, sympatických hercov a neklišovitý záver sa oplatí film vidieť. Aj keď asi stačí raz, podobných nenanútených milých filmov sa nenájde veľa. Ale presladený a prenaťahovaný scenár a pár nehodiaco-trapných scén mi tie pocity trošku skresľoval. Takisto ani hudba si toho až tak nezaslúžila, aj keď nevravím, že by mi vadila. 70%. ()
První půlka byla vážně nuda, Jacku Lemmonovi by proměnu v pasáka opravdu někdo uvěřil jen těžko, ale ta druhá půlka mě celkem bavila... ()
Parádna komediálna wilderovka so všetkým čo od nej očakávate.Vynikajúce dialógy, chytľavý príbeh, super hercov na čele s duom z Bytu. Má to jedinú chybu - je to šialene dlhé. ()
Velmi příjemná komedie s obrovskou atmosférou a řadou vynikajících momentů. Námět je zajímavý a poutavý, herecké výkony na komedii velmi dobré (tj. nezavání trapností) a celkový dojem ze snímku je velice pozitivní. Jen mohla být Sladká Irma o něco kratší. I tak se ale jedná o nadprůměrnou komediální záležitost. ()
70% ()
Na romantickou komedii opravdu dlouhé, navíc toho pasáka bych mu nikdy neuvěřila. ()
Sladká Irma má v rodnom liste Billyho Wildera, Jacka Lemmona a Shirley McLaine, takže sa primerane hanbím, že som ju dlhé roky nechal s dvomi hviezdičkami na krku. A najhoršie je, že dnes už ani neviem, čo ma na filme rozladilo až tak, že som siahol po tvrdých sankciách. V každom prípade je každé prirovnanie k Pretty Woman absolútne nenáležité. ()
Zbytečně dlouhé a vtipné jen mírně. Lemmon ještě nevyzrálý. Slabší tři. ()
Absolutní zábava. Osvědčený Wilder, skvělý Lemmon a roztomilý psík společně se svou paničkou v DOKONALÉM dabingu. Považte, že takový Miloš Kopecký si tu střihl úvodní roli vypravěče, Luděk Kopřiva namluvil štěk domovníka a vynikající Čestmír Řanda se zhostil role barmana - Knírače (pro předobraz Renného z Haló haló nemusíme chodit daleko). Jak dobře pasuje hlas Helgy Čočkové a Vladimíra Brabce, netřeba vysvětlovat. Osobně jsem měl trochu problém s částí filmu, kde začíná Lord X, bylo to moc ušišlané a natahované, ale pro další vyprávění nezbytné. Konec už hodně ulítlý, zábava až do konce. ()
Dnes už poměrně vyčpělá, až úmorně zdlouhavá komedie plná křečovitého humoru, nepříliš přesvědčivých hereckých výkonů (pohříchu i v té hlavní roli) a podivných, za vlasy přitažených scén, které vrcholí porodem v kostele, kdy rodička během minuty vrhne přibližně půlroční batole a ani se přitom nezapotí. ()
Ať mi nikdo neříká, že toto není předobraz funesovských četnických filmů. Wilder navíc vzešel i z předválečné kultury francouzské (vedle domovské rakouské), zůstává jí věren a nebanalizuje ji, zároveň zůstává ironikem do morku kostí. A to zapomínám na výtvarnou stránku, jež pojala Paříž z parodického hlediska ve všech ohledech (nejen Zola a Břicho Paříže). ()
Je to fakt zbytečně dlouhé, chvílemi roztahané, ale je to Wilder, je to Lemmon a je to Shirley MacLaine. Tohle trio prostě funguje, i když se dá na celé Irmě najít hodně chybiček. Objektivně spíše na 3 hvězdy, ale díky výše zmíněnému a díky atmosféře a vtipům, které by stěží napsal někdo jiný, než sám Billy Wilder jdu výš. 7/10 ()
S tímhle filmem mám stejný problém jako s Odpolední láskou. Na Wildera prostě slabý průměr - v tomto případě je pak hlavní potíží přehnaná stopáž, mající na svědomí, že se nějak nedostává lehkosti a švihu lepších Wilderových komedií. Nicméně oba hlavní protagonisté jsou skvělí a přímo geniální je postava prolhaného barmana, hraná Louem Jacobim. ()
Billy Wilder opět příjemně překvapil. Shirley MacLaine a Jack Lemmon je bezchybné spojení. Kdo viděl Byt, ten o tom jistě nepochybuje. Humor je opět dobře gradovaný a prostředí pařížské galérky je pro nesmělého idealistického troubu Lemmonova formátu jako stvořené. Shakespearovská "komedie omylů" v tomhle prostředí ožívá novým životem a Lou Jacobi jako barman v roli právníka, komplice a porodníka zdatně přikládá pod kotel. "Ale to je jiný příběh..." ()
Reklama